Talviliikenteen 2007-2008 muutokset raitioliikenteessä

Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
384
Talviaikataulukirjan mukaan linjojen 3B ja 3T päätepysäkki muutetaan Eiran sairaalasta Olympialaituriksi.
 
Tuleekohan sinne oikeasti myös päätepysäkki, eli tasausaikaa? Eiran sairaalalla ei pahemmin voi tasata, kun vaunu seisoo keskellä katua. Olympialaiturilla voisi, paitsi 1A:n kulkuaikoina. Tuossa on järkeä myös siksi, että laivojen tuloaikaan olettaisin pysäkillä kuluvan paljon aikaa lipunmyyntiin. Se tosin tarkoittaa sitä, että kuljettajalle tuo tasaus ei tuo mitään varsinaista taukoa.
 
Eiran sairaalalla ei pahemmin voi tasata, kun vaunu seisoo keskellä katua. Olympialaiturilla voisi, paitsi 1A:n kulkuaikoina. Tuossa on järkeä myös siksi, että laivojen tuloaikaan olettaisin pysäkillä kuluvan paljon aikaa lipunmyyntiin. Se tosin tarkoittaa sitä, että kuljettajalle tuo tasaus ei tuo mitään varsinaista taukoa.

Jos laivojen tuloaikaan olisi lipunmyyjiä pysäkillä, niin pysäkkiaika ei venyisi niin pahasti. Ehkä lipunmyyntikin lisääntyisi, kun ainakin muutama nykysysteemin myötä pummilla kyytiin tunkeva turisti saattaisi ostaa lipun.

Automaatti ei ole yhtä tehokas "myyntitykki" kuin elävä rahastaja.
 
Aikataulun otsikkotiedoista saa myös käsityksen, että linjan nimessä "Eira" korvautuisi "Kaivopuistolla". Näkyyköhän muutos aikanaan myös linjakilpien määränpääteksteissä..?
 
Jos laivojen tuloaikaan olisi lipunmyyjiä pysäkillä, niin pysäkkiaika ei venyisi niin pahasti. Ehkä lipunmyyntikin lisääntyisi, kun ainakin muutama nykysysteemin myötä pummilla kyytiin tunkeva turisti saattaisi ostaa lipun.

Mietin samaa UITP:n aikaan Messukeskuksen pysäkillä. Seiskat seisoivat siinä minuuttitolkulla kertalippuja myymässä. Yksi lipunmyyjä kummallakin pysäkillä olisi kyllä palkkansa ansainnut, ja olisi takuulla annettu huomattavasti sujuvampi kuva raitioliikenteestä sillä tavoin.


Aikataulun otsikkotiedoista saa myös käsityksen, että linjan nimessä "Eira" korvautuisi "Kaivopuistolla". Näkyyköhän muutos aikanaan myös linjakilpien määränpääteksteissä..?

Tuota en ensin huomannutkaan! Kaivopuisto on myös sivun 25 linjaluettelossa. Niin sitten muuttui tuokin perinne, vaikka reitti samana pysyykin. Toisaalta tässä vähän kuin palataan vanhaankin, olihan jo hevosraitiolinjan nimi Töölö-Kaivopuisto.

Aikataulukirja tuli muuten postin mukana tänään eli aika hyvissä ajoin ja aika pian sen jälkeen, kun tiedot tulivat nettiin.
 
Kaivopuisto on myös sivun 25 linjaluettelossa. Niin sitten muuttui tuokin perinne, vaikka reitti samana pysyykin. Toisaalta tässä vähän kuin palataan vanhaankin, olihan jo hevosraitiolinjan nimi Töölö-Kaivopuisto.

Hämärtyykö vai kirkastuuko vanha muistisääntö, että kahdeksikon "keskikohdasta" 3B menee ensin Brahenkadulle/Berghälliin tai Brunnsparkeniin ja 3T ensin Töölöön tai Tehtaanpuistoon?
 
7B:n aikataulu näyttää olevan halliinajotietoja myöten sama kuin viime talvena. Se tarkottaisi sitten sitä, että uutta hallireittimahdollisuutta Asemapäällikönkadun kautta ei otettaisi käyttöön vielä tänä syksynä, vaikka kiskotus ilmeisesti valmistuukin. Tuleekohan sitten sähköistys nyt jo, vai odotellaanko sen kanssa? Aika näyttää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkohan kukaan (muu kuin HKL) laskenut, montako vuoroa linjat 6 ja 8 tarvitsevat yhteensä talvella 2007 - 2008? Montako kokopäivävuoroa ja kuinka monta ruuhkavuoroa? Parikymmentä vuoroa ainakin sinne uppoaa yhteensä... Mikäli edelleen kalustovaatimuksena on NrII, niin sitten koko NrII-kannasta noin puolet on sidottu tälle linjaparille. Loput meneekin tehokkaasti linjalle 4 / 4T... Kympille riittäisi sitten enää muutama. Töölön puolen tilanteessa Variot näyttelevät tietenkin omaa osaansa. Laskelmieni mukaan Töölön vuoromäärä on suurimmillaan 14 + 12. Hakaniemen puolella Varioiden ensisijainen kohde lienee yhä kolmoset.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Arkisin linjoille tulee seuraavat vuoromäärät: 1+1A: 9, 3B: 7, 3T: 7, 4+4T: 14, 6+8: 21, 7A: 7, 7B: 7, 10: 12. Yhteensä siis vain 84 vuoroa. Joskus aiemmin spekuloin sillä, että ysin tuleminen ei lisää kokonaisvuoromäärää siitä, mikä se on aiemmin 2000-luvulla ollut, ja niinhän siinä käy: vaikka tulisi 11 vuoroa lisää, niin edelleen ollaan 95 vuorossa, mikä oli 2000-luvun "ennätys".

Matalalattiainen kalusto on ensimmäistä kertaa merkitty tiettyihin vuoroihin. Vaunuja tulisi olla ajossa 15 kaikkina päivinä ja ne on ripoteltu melko tasaisesti kaikkien linjojen vakiovuoroille ykköstä lukuunottamatta. Saas nähdä miten tuo 15 sitten käytännössä toteutuu...
 
Oliko nelosella vielä viime talvena 16 vuoroa eli poistuuko sieltä itse asiassa 2 vuoroa?

Mielestäni kyllä. Mutta kierrosaikaakin lyhennetään samalla valoetuuksien tehostamisen myötä, eli vaikutus ei ole ihan niin paha kuin voisi olettaa.
 
Oliko nelosella vielä viime talvena 16 vuoroa eli poistuuko sieltä itse asiassa 2 vuoroa?
Itse asiassa käsittelimme aihetta jokin aika sitten täällä. Vastaus on siis, että kaksi vuoroa poistuu. Kun viime talvena arki-iltapäivinä vuoroja liikkui nelosella enimmillään 16, niin nyt niitä on sitten enää 14. Myös 339-DF:n laskelmat näyttävät olevan oikeat.
 
Takaisin
Ylös