Akkusähköbussi

Turun kaupungin kotisivut kertovat, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen Fölin tilaama sähköbussiliikenne on osoittautunut hyvin onnistuneeksi. Linkki uutiseen.
 
Onpas kerrassaan oudosti kirjoitettu tiedote. On tietysti hyvä, että kaupunki on investointiinsa tyytyväinen, mutta kun tiedote alkaa näin "Fölin sähköbusseilla on ollut vuodessa jo 500 000 matkustajaa. Kilometrejä on kertynyt jo yli 300 000, ja päiväkohtaiset matkat ovat olleet EU-vertailun pisimpiä.", tästä syntyy väistämättä sellainen mielikuva, että matkustajamäärä, kilometrit ja "päiväkohtaiset matkat", mitä se sitten tarkoittaakaan, olisivat jollain tavalla sähkön ansiota. Ani harva ykköslinjan matkustaja kuitenkaan on sinne bussiin kavunnut sen vuoksi, että katolla on päätepysäkeillä nostettava virroitin – yksittäiset harrastajat lienevät käytännössä ainoat poikkeukset. Eivätköhän matkustajamäärät ja kilometrit olisi olleet ihan samat, vaikka bussi olisi tuprutellut dieselillä menemään.

Olisiko kuitenkin ollut rehellisempää tiedottaa esimerkiksi niin, että bussien käyttöaste ja luotettavuus ovat ollut tavoitellulla tasolla ja kustannustaso on vastannut odotettua, jos asia näin on, eikä viitata sellaisiin lukuihin, jotka johtavat lukijaa harhaan? Hyvä asia kärsii nyt.
 
Ani harva ykköslinjan matkustaja kuitenkaan on sinne bussiin kavunnut sen vuoksi, että katolla on päätepysäkeillä nostettava virroitin – yksittäiset harrastajat lienevät käytännössä ainoat poikkeukset.
Itse asiassa Turun järjestelmä poikkeaa HSL-alueen ja Tampereen sähköbussijärjestelmistä juuri siinä, että Turun sähköbussit eivät nosta virroitinta ylös, vaan virroitin laskeutuu lataustolpasta alas kohdaten bussin katolla olevan koskettimen. Toki sähköisessä liikenteessä asiakkaan kannalta teknisten sovellusten yksityiskohdat ovat toisarvoisia asioita, mutta ei hiljainen, hajuton ja tasaisesti kiihtyvä bussi ainakaan huononnusta tuo matkustamiseen. Minkä verran se sitten tuo parannusta, perustuu itse kunkin omiin tuntemuksiin - toisen puolesta on aika paha mennä sanomaan mitään. Minä itse, vaikka busseista kovasti pidänkin, saan toisinaan huonovointisuusoireita öljyjen ja pakokaasujen hajuista, ja siitä syystä tieliikenteen sähköistämishankkeet saavat minulta kaiken kiitoksen.
 
Hesarissa mielenkiintoinen artikkeli otsikolla "Sähköbussien uhottiin valtaavan Helsingin, mutta toisin kävi – Kuudesta latausasemasta on avattu kolme eivätkä nekään toimi kunnolla".

Linkki maksulliseen artikkeliin: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005542353.html

Lainauksia:

"Helbin toimitusjohtaja Mika Seppänen arvioi, että erinäisten vikatilojen vuoksi yhtiö on pystynyt käyttämään kahta Linkker-bussia vain ajoittain. Hän pitää kuitenkin latausasemien ongelmia kaluston puutteita vakavampana.

”Kun asema menee kyykkyyn, emme edes saa tietoa, koska se tulee kuntoon. Teoriassa ne ovat HKL:n hoidossa, mutta ihan kuin niitä ei hoitaisi kukaan”, Seppänen kritisoi."

"Korjattavaa on ollut myös kotimaisissa Linkker-busseissa, joita Helsingin seudun liikenne (HSL) on vuokrannut liikennöitsijöiden käyttöön. Ajoittain on Linkkerin ohjaamo muistuttanut saunaa ja matkustamo pysynyt jäisenä. Moitteita on tullut muun muassa bussien jousituksesta.

RUNSAAN vuoden ajokokemukset Helsingin sisäisillä bussilinjoilla 23 ja 55 sekä Espoon sisäisellä linjalla 11 ovat turhauttaneet kaikkia asianosaisia."

"Aikatauluviiveitä on kertynyt siitäkin, että HSL on hakenut markkinakokemusta latausjärjestelmien toimittajista Euroopassa. Tässä vaiheessa nämä ovat vielä uransa alkutaipaleella olevia yrityksiä, joilla ei välttämättä ole kokemusta Suomessa toimimisesta."

"KOVISTA kokemuksista huolimatta myös liikennöitsijät kiittävät varauksettomasti HSL:n vetämää sähköbussihanketta. Helbin Mika Seppänen, Pohjolan Kaupunkiliikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko ja Åbergin linjan toimitusjohtaja Sampo Selin luonnehtivat sitä jopa tasa-arvoisuushankkeeksi.

”Jokainen voi kokeilla sähköbusseja, ja riski toimimattomista autoista tai vajavaisesta tekniikasta on HSL:llä”, Seppänen sanoo.

Åbergin linjan kaltaiselle perheyhtiölle uuden tekniikan kokeileminen olisi Selinin mukaan muuten täysin mahdotonta."
 
No tämä varmaan selittää sen, miksi tärkeiden linjojen 14 ja 18 sähkökilpailutusta ei tehty tänä vuonna.

Vaikea sanoa, miten Marja on tässä raportoinnissa onnistunut, mutta vaikka tuosta vain puolet pitäisi paikkansa, niin on siinä ongelmia riittämiin. Ja kalliita sellaisia. Näitä lukiessa sitä alkaa aina miettiä, miksei anneta muiden kokeilla ja maksaa oppirahoja. Miksi Helsingin pitää olla tässä asiassa kehityksen kärjessä ja maksaa yritysten tuotekehityskustannuksia?
 
No tämä varmaan selittää sen, miksi tärkeiden linjojen 14 ja 18 sähkökilpailutusta ei tehty tänä vuonna.

Vaikea sanoa, miten Marja on tässä raportoinnissa onnistunut, mutta vaikka tuosta vain puolet pitäisi paikkansa, niin on siinä ongelmia riittämiin. Ja kalliita sellaisia. Näitä lukiessa sitä alkaa aina miettiä, miksei anneta muiden kokeilla ja maksaa oppirahoja. Miksi Helsingin pitää olla tässä asiassa kehityksen kärjessä ja maksaa yritysten tuotekehityskustannuksia?

Eikös tämä ole juuri sitä mikä on kunnallisen tai valtiollisen toimijan tärkein tehtävä, viedä asioita eteenpäin joita kaupalliset toimijat eivät uskalla. Ei mikään kehity jos ei ole uskallusta kokeilla.
 
Kysymys Tampereen suunnalle:
Kuinka sähkö-Solarikset ovat toimineet? Entä lataussysteemit? Onko ollut ongelmia?
 
Kysymys Tampereen suunnalle:
Kuinka sähkö-Solarikset ovat toimineet? Entä lataussysteemit? Onko ollut ongelmia?
Autot itsessään ovat toimineet oikein hyvin. Ei isompaa moitittavaa. Lataussysteemit toimivat myös ihan hyvin. Suurin ongelma on ollut (ainoan)pikalatausaseman asvaltoinnin rikkoutuminen ja sen korjausurakka. Myös hidaslatauksen sähkönsyötössä on ollut hieman haasteita, mutta nekin ovat johtuneet kiinteistön sähköverkon toimimattomuudesta eikä hidaslatausasemista.
Yhtä kaikki, johtui mistä johtui, estää latauksen puute toki aina sähköbussin liikennöimisen.

Vastaus siis: ihan hyvin on mennyt ollakseen täysin uusi järjestelmä ja kun vielä projekti toteutettiin täällä varsin kevyellä organisaatiolla.
 
Eikös tämä ole juuri sitä mikä on kunnallisen tai valtiollisen toimijan tärkein tehtävä, viedä asioita eteenpäin joita kaupalliset toimijat eivät uskalla. Ei mikään kehity jos ei ole uskallusta kokeilla.

Ei kai se nyt sentään ihan tärkein tehtävä ole, mutta kyllä sä mun mielestä oikeilla jäljillä olet. Ihan mihin tahansa ei silti kannattaisi lähteä mukaan – annetaan vaikka Ruotsin ja Norjan kokeilla ja testailla, ja liitytään me veromiljooninemme mukaan pikkuisen myöhemmin.
 
Ei kai se nyt sentään ihan tärkein tehtävä ole, mutta kyllä sä mun mielestä oikeilla jäljillä olet. Ihan mihin tahansa ei silti kannattaisi lähteä mukaan – annetaan vaikka Ruotsin ja Norjan kokeilla ja testailla, ja liitytään me veromiljooninemme mukaan pikkuisen myöhemmin.

Tästä keissistä taidetaan selvitä onneksi aika vähillä veromiljoonilla, joista suurimman osan syö liejupohjaiselle torille tehtävä rakennuskokeilu.

Tulevaisuus voi tuoda tullessaan ihan muuta, koskapa pormestarimme haluavat olla kehityksen terävimmässä kärjessä ja kävivät ottamassa vauhtia Piilaaksosta:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005530135.html
 
Tänään (kuten koko viikon) oli jälleen Linkkerin ja latureiden testausta Malminkartanossa ja Hakaniemessä.

Tämän jälkeen testasin Linkkeriä vielä yhden kierroksen verran linjalla 51. Kaikki meni hyvin. Lataukset toimi ja akku riitti hyvin yhteen linjasivuun. Mutta se on selvää, että latauksen täytyy olla moitteettomasti toiminnassa kummallakin päättärillä, muuten loppuu virta kesken.
 
Tänään sitten testataan Rautatientorin sähköbussien latausasemia klo 11-13. Testibussina toimii PL:n Linkker, PL299.
 
Flixbus kokeilee kiinalaisia sähköbusseja Saksassa kaukoliikennereiteillä.

Ranskan kokeilu alkaa huhtikuussa Pariisin ja Amiensin kaupungin välisellä yhteydellä, jonka pituus on noin 130 kilometriä. Saksassa liikenne käynnistyy alkukesällä Hessenin ja Baden-Württembergin osavaltioiden välillä. Reitin päätepisteet ovat vielä auki.
 
Minkä valmistajan latauslaitteita (virroittimia) Helsingissä pyörivissä Linkkerin busseissa käytetään?

pekka
 
Takaisin
Ylös