Hämeenlinnan paikallisliikenne

Hämeenlinnassa on alkanut nyt kilpailutus kohteista 9, 12 ja 13.

Kohde 9 on Hämeenlinna-Renko linjoilla 400-402. Sopimukseen sisältyy yhteensä kolmen auton liikenne, joiden tulee olla vähintään 50-paikkaisia (väh. 45 istumap. ja 5 seisomap.) A2- tai C-luokan euro6-päästötason ajoneuvoa. Liikenne alkaa elokuussa 2024.

Minulla on nämä tarjouspyyntöasiakirjat joka kohteesta. Ei tarvitse olla oikeasti potentiaalinen tarjoaja, että ne on saatavissa.
Todella hupaisa yksityiskohta kalustovaatimuksissa on, että pitää olla euro 6 ja vaaditaan, että matkustamossa sisälämpötilan pitää (talvella) olla vähintään +15 linjavuorolle lähtiessä. Eli auton pitää olla lämpenemässä jo tunti ennen kuin kuljettajan työaika alkaa, että on jotain toivoa tavoitteen saavuttamiseksi. :lol: Sähköbusseille sallitaan polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö vasta 0 asteesta alkaen. Nyssen kilpailutuksissa raja on +5 astetta. Myös ilmastoinnilta vaaditaan enempi kuin nysse vaatii.
 
Minulla on nämä tarjouspyyntöasiakirjat joka kohteesta. Ei tarvitse olla oikeasti potentiaalinen tarjoaja, että ne on saatavissa.

Yleensä tälle foorumille on tavattu kertoa kilpailutusten sisällöstä, eikä pantata sitä tietoa vedoten siihen, että ne löytyvät jostain paikasta X.
 
Todella hupaisa yksityiskohta kalustovaatimuksissa on, että pitää olla euro 6 ja vaaditaan, että matkustamossa sisälämpötilan pitää (talvella) olla vähintään +15 linjavuorolle lähtiessä. Eli auton pitää olla lämpenemässä jo tunti ennen kuin kuljettajan työaika alkaa, että on jotain toivoa tavoitteen saavuttamiseksi. :lol: Sähköbusseille sallitaan polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö vasta 0 asteesta alkaen. Nyssen kilpailutuksissa raja on +5 astetta.
On kyllä liian tiukka vaatimus paitsi loppukeväästä, kesällä ja alkusyksystä. Talvella Nyssen +5 olisi sopiva vaatimus, ja vaikka että tunnin kuluttua ensimmäisestä lähdöstä pitäisi olla vähintään +10. Lisäksi olisi kannattanut määritellä myös enimmäislämpötila, koska joskus talvella tulee vastaan jopa 30-asteisia busseja, mutta ehkä tämä ei ole ollut ongelma Hämeenlinnassa. Pari kertaa olen matkustanut Hämeenlinnassa alle 5-asteisella kalustolla keskellä päivää eli lämmitysongelmia on, mutta ratkaisu ei ole kovin järkevä.
 
Hämeenlinnassa taitaa olla vaatimus että kaikkien autojen pitää olla erivärisiä?
Onko tässä tiedotteessa kerrottu siis jossain välissä päivitetty sellaiseksi, että kaikkien autojen tosiaan tulee olla eri värisiä? Se on sinänsä totta, että täällä (kirjoitan tätä Hämeenlinnassa) liikkuu edelleen aika monenkin väristä kalustoa, mutta on uudemman pään sopimusten linjoilla tuota tilaajaväritystäkin sentään aika lailla. Ennen tilaajavärien tuloa joillakin yksittäisillä toimijoilla saattoi tilanne olla yllättävänkin lähellä sitä, että ei monta samanlaista tai jopa -väristä autoa talosta löytynyt. Kirjoa lisäsi myös mainosteippaukset, joita näkyi niilläkin, joilla oli oma firmakohtainen väritys.
 
Ennen tilaajavärien tuloa joillakin yksittäisillä toimijoilla saattoi tilanne olla yllättävänkin lähellä sitä, että ei monta samanlaista tai jopa -väristä autoa talosta löytynyt.
Inter Kuljetuksellakin oli samaan aikaan monessa autossa HSL-värit ja Tukholman punaisiakin autoja taisi olla yhtä aikaa kaksi :D Hämeenlinnan bussiliikenteen "kansainvälisyys" on tosiaan heikentynyt noista ajoista, Pohjoismaiden pääkaupunkien tilaajavärityksistäkin taitaa olla edustettuna enää Oslo.
 
Hämeenlinnan bussiliikenteen "kansainvälisyys" on tosiaan heikentynyt noista ajoista, Pohjoismaiden pääkaupunkien tilaajavärityksistäkin taitaa olla edustettuna enää Oslo.
Siellähän "oslolaistettiin" yksi aivan muualta tullut Volvo 8500LE 6x2, koska kuitenkin vaadittiin, että kohteen autojen tulee olla kaikki samanvärisiä. Ne muut olivat sitten ex oslolaisia.
 
https://www.hameenlinna.fi/tiedotteet/bussilinjat-2-2u-ja-4-ongelmia-liikennoinnissa/

Reissu Ruotin linjoilla 2, 2U ja 4 on ollut ongelmia kaluston kanssa kuluneiden viikkojen aikana. Tänään 13.12. ajossa oli vain 2 autoa (sopimuksissa yhteensä 6) ja ne ajoivat linjaa 2U ja 4. Linjalla 2U on siis tunnin vuoroväli normaalin puolen tunnin sijaan ja nelosella vuoroväli on pudonnut peräti 30 min -> 90 min.

https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/6411928

Yhtiö joutuu myös korvaamaan menetetyt lipputulot, joita näillä kahdella kuormitetulla linjalla tulee kertymään paljon. Jää nähtäväksi, johtaako tällaiset sopimusrikkomukset ennen pitkää sopimusten irtisanomisiin. Ruotillahan on optiot voimassa kesään 2025 saakka.
 
Onkohan jotain vielä tulossa, vai jäävätkö nämä Nobinan kymmenvuotiaat miljoona-autot Ruotin käsitykseksi lähes tuliteristä? :lol: ;)

Kuulemma myös "vain" 9-vuotias Nobina 917 olisi mennyt Hämeenlinnaan, mutta se ehdittiin jo kolaroida siellä :D
 
Ruoti-saaga jatkuu... https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/6481557

"Hämeenlinnassa jäi tällä viikolla ajamatta ainakin lähes sata kaupunkiliikenteen bussivuoroa. Maanantaiaamun ja perjantain puolenpäivän välillä peruttuja vuoroja oli yhteensä 99 kappaletta."

"Viikon pahimpana päivänä maanantaina Hämeenlinnassa jäi ajamatta peräti 51 linja-autovuoroa. Käytännössä lähes kaikki ajamatta jääneet vuorot olivat lahtelaisen Reissu Ruotin liikennöimillä bussilinjoilla 2, 2U ja 4."


Ongelmia myös Lahden Seudun Liikenteen linjoilla 3, 7 ja 13: https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/6475651

Milloin on syytetty kalusto-ongelmia, säätä, kuljettajapulaa, tähtien asentoa tai magneettikenttää, tuntuu että nämä ongelmat vaikuttavat vain yhden ja saman firman liikennöintiin. :D


Kaikelle kansalle luettavaksi vielä mielipidekirjoitus: https://www.hameensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/6473921
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös