Havainnot Nysse-liikenteestä, kesä 2023

Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

6.6.

TKL #130/41
Koiviston auto #104/2, #105/2
 

Liitetiedostot

  • IMG_20230606_070101.jpg
    IMG_20230606_070101.jpg
    152.9 KB · Lukukerrat: 736
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Oheinen video Pirkankadulta voisi kuitenkin olla kertomisen arvoinen https://www.tiktok.com/@tampere.tapahtumat/video/7241291305266056475

Omia havaintoja puolestaan kuvien muodossa kesäkuu 2023. Linja 12 pääsi poikkeusreitille Niemen alueella ja muutama Yutongi nähty. Itselle uusi juttu oli Nokian Hinttalan kohdalle tulevat pysäkit joista toiseen oli jo asennettu merkki ilman päreitä eikä siinä tiettävästi pysähdy mikään, toiseen suuntaan oli vielä kivetys vaiheessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Tampere 6.6.2023

TKL 86 / 8
KA Tampere 26 / 70

Linjalla 2 suunnitellusti sinne vakioituneita KA:n Yutongeja, havainnot yksilöistä 101 sekä 103 - 107. Kuvia niistä ja paljon muusta täällä. Tätä viestiä kirjoitettaessa kuvapäivitys oli vasta alkutekijöissään.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Eipä ole Suburbaneihin näköjään vielä keretty vaihtaa logoja ja tunnuksia. Vai onko osaan Suburbaneihinkin jo ehditty vaihtaa (ei ole vain vielä ehtineet tulla kuvatuiksi)?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:35 ----------

Oheinen video Pirkankadulta voisi kuitenkin olla kertomisen arvoinen https://www.tiktok.com/@tampere.tapahtumat/video/7241291305266056475

Omia havaintoja puolestaan kuvien muodossa kesäkuu 2023. Linja 12 pääsi poikkeusreitille Niemen alueella ja muutama Yutongi nähty. Itselle uusi juttu oli Nokian Hinttalan kohdalle tulevat pysäkit joista toiseen oli jo asennettu merkki ilman päreitä eikä siinä tiettävästi pysähdy mikään, toiseen suuntaan oli vielä kivetys vaiheessa.

Nyt on ainakin Yutongeja Tampereella runsaasti merkin faneja varten. Saa nähdä tuleeko joskus se päivä jolloin Yutong kiilaa jopa Volvon ohi Tampereen suosituimpana bussimerkkinä... :D
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Eipä ole Suburbaneihin näköjään vielä keretty vaihtaa logoja ja tunnuksia. Vai onko osaan Suburbaneihinkin jo ehditty vaihtaa (ei ole vain vielä ehtineet tulla kuvatuiksi)?
Kaikki havaitsemani tuon yhtiön bussit, joiden järjestysnumero oli alle 100:n, oli varustettu edelleen Pirkanmaan Tilausliikenteen tunnuksin. Vain hyvin rajallisen osan kuvasin, ja osa niistä kuvista on tällä hetkellä julkaisematta.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Linjalla 2 suunnitellusti sinne vakioituneita KA:n Yutongeja, havainnot yksilöistä 101 sekä 103 - 107. Kuvia niistä ja paljon muusta täällä. Tätä viestiä kirjoitettaessa kuvapäivitys oli vasta alkutekijöissään.
Ei tarvinnu ku keskiviikkoon mennä niin oli apupyörillä varustetut #109, #110 ja #112. Pätkistä tais olla edustettuna vain #101 ja #104. Toki noita on voinu iltapäivän myötä tulla muitaki saldoon.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Ei tarvinnu ku keskiviikkoon mennä niin oli apupyörillä varustetut #109, #110 ja #112. Pätkistä tais olla edustettuna vain #101 ja #104. Toki noita on voinu iltapäivän myötä tulla muitaki saldoon.
Avoimen datan perusteella iltapäivällä kakkosella tosiaan näyttäisi liikkuvan mainittujen Yutongien lisäksi 103 ja 106 (101 ei näy listassa). Mutta kun noita telejä on noin paljon kakkosella, niin 70:lle on jouduttu sijoittamaan jokunen dieselkin. Avoin data paljastaa, että tätä kirjoitettaessa 70:sen kalusto koostuu autoista 51, 69 ja 108, joista viimeksi mainittu on Yutong.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Avoimen datan perusteella iltapäivällä kakkosella tosiaan näyttäisi liikkuvan mainittujen Yutongien lisäksi 103 ja 106 (101 ei näy listassa). Mutta kun noita telejä on noin paljon kakkosella, niin 70:lle on jouduttu sijoittamaan jokunen dieselkin. Avoin data paljastaa, että tätä kirjoitettaessa 70:sen kalusto koostuu autoista 51, 69 ja 108, joista viimeksi mainittu on Yutong.

Olisiko telien sijoittamisessa 2 linjalle syynä suunnistustapahtuma? Ainakin tiistaina aamusta todistin kuinka yksi linjan 2 auto oli ääriään myöten täynnä suunnistustapahtuman väkeä matkalla Rauhaniemeen ja toinen linjan 2 auto oli ottanut sen jo kiinni?

Kun en ole enää aktiivisesti seurannut kilpailutuksia tms. niin voitiko Koiviston Auto linjan 2 kilpailutuksessa vai onko tässä vaihdettu jotenkin linjoja kun TKL ajaa nyt linjaa 26 joka oli Koiviston Autolla aiemmin?
Nokiallahan 71 ja 73 on Länsilinjoilla ja tynkä 77 ajaa Koivioston Auto. 77 tynkä näyttää naitetun linjan 79 kesäajan toiseksi pääksi. Ihan linjakilvityksiä myöten (79B Nokian asema 77 Sammalisto)
Tänään ainakin linjan 36 molemmat autot olivat telejä. Mielestäni maanantainakin bongasin telin tuolta linjalta. Onkohan tähän jokin erityinen syy? Mitään tarvetta ei moiselle ole talviaikanakaan?
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Tänään ainakin linjan 36 molemmat autot olivat telejä. Mielestäni maanantainakin bongasin telin tuolta linjalta. Onkohan tähän jokin erityinen syy? Mitään tarvetta ei moiselle ole talviaikanakaan?

Syynä voi olla se että kesällä Euro6-telejä on ylimääräisiä ja halutaan ajaa mahdollisimman paljon puhtaimmilla ajoneuvoilla.

Myös linjalla 41 huomasin TKL:n ajavan teleillä, kun talviliikenteessä siellä on pätkät ja Koiviston Autolla telit.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Syynä voi olla se että kesällä Euro6-telejä on ylimääräisiä ja halutaan ajaa mahdollisimman paljon puhtaimmilla ajoneuvoilla.

Myös linjalla 41 huomasin TKL:n ajavan teleillä, kun talviliikenteessä siellä on pätkät ja Koiviston Autolla telit.

Ok. Perustelu tietysti tuokin. Mielenkiinstoista olisi tietää eksakti kulutusero Euro6 telin ja kaksiakselisen Euro6 auton välillä.
Myös linjalla 95 näytti olevan ajossa Paunun EB auto numero 26.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Ok. Perustelu tietysti tuokin. Mielenkiinstoista olisi tietää eksakti kulutusero Euro6 telin ja kaksiakselisen Euro6 auton välillä.

Riippuu merkistä ja mallista, mutta yleensä ero on melko minimaalinen.

TKL lisääntyi pätkien tarve kun 12 ja 26 siirtyi heille, joten uskoisin että kaksiakseliset Euro6 autot ovat työllistetty kaikki kesällä.
 
Vs: Havainnot Nysse-liikenteestä, talvi-kevät 2023

Syynä voi olla se että kesällä Euro6-telejä on ylimääräisiä ja halutaan ajaa mahdollisimman paljon puhtaimmilla ajoneuvoilla.

Myös linjalla 41 huomasin TKL:n ajavan teleillä, kun talviliikenteessä siellä on pätkät ja Koiviston Autolla telit.
41-linjalle on nyt kesäliikenteeseen tilattu teliautot. Samoin tulevaan talviliikenteeseen.

Riippuu merkistä ja mallista, mutta yleensä ero on melko minimaalinen.

TKL lisääntyi pätkien tarve kun 12 ja 26 siirtyi heille, joten uskoisin että kaksiakseliset Euro6 autot ovat työllistetty kaikki kesällä.
kaksiakselinen kuluttaa 15-25% vähemmän kun verrataan 12 metristä ja 14,8 metristä, riippuen linjasta ja kuljettajasta.
 
Takaisin
Ylös