Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2022

20 litraa? :lol: Todellisempi taitaa olla 2 litraa.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tietyillä teliautoilla voi saavuttaa jopa pienemmän kulutuksen, kuin vastaavalla 2-akselisella.


Tietenkin voi telillä saavuttaa pienemmän kulutuksen, kun ajelee teliautolla illalla jotain rauhallista reittiä ja vertaa sitä pätkällä ajettuun jossain keskustan ruuhkassa. ;)

Selvempi tapa on miettiä, että kuinka monta prosenttia teliauto kuluttaa enemmän. Myös kuljettaja ja reitti ovat samoja sekä autot samaa merkkiä ja ikäluokkaa. Kyllä se teli äkkiä voi viedä 20% enemmän. Telillisen suuremmasta massasta johtuen prosenttiluku saattaa kasvaa mitä enemmän on kiihdytyksiä. Tasaisellakin lisärenkaat tuo vierintävastusta.
Jossain Tre-Helsinki välillä tekee muutaman litran satasella. 2-akselinen 23-24 litraa ja teli 27-28.

LL #23 linjalla 32 kulutus huitelee yli 40 litraa sadalla. LL #15 ja 16, jotka vissiin aika vastaavia lyhkäsiä samalla linjalla kysymys on reilusta 30 litrasta sadalla. Joku 44l/100 vs 33l/100 lienee aika keski.
 
Jos vertaa 2-akselista B7R-volvoa 12-litraiseen telivolvoon niin 20 litraa ei välttämättä edes riitä. Toki saman mallisarjan autoissa ei erot ole yhtä suuria.
 
20 litraa? :lol: Todellisempi taitaa olla 2 litraa.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tietyillä teliautoilla voi saavuttaa jopa pienemmän kulutuksen, kuin vastaavalla 2-akselisella.

Vanhojen telien automatiikan kulutuskeskiarvot näyttävät yleensä ajoneuvotietokoneen mukaan olevan 45-50 litran välillä.
Uusilla 35-40
2 akseliset antavat yleensä 25-35 väliltä arvot.
Eli vanhan telin ja uuden kaksiakselisen välillä eroa voi olla hyvinkin 20-25 litraa jos ajoneuvotietokoneisiin on uskominen. Ja miksi emme uskoisi?
 
25.10.

TKL #137 / 34
TKL #139 / 35
LL #33 / 16

Ja tuohon polttoaineasiaan liittyen laskeskelin että linjalla 16 (jossa tänään on teli), ajetaan ehkä arviolta 170 kilometriä päivässä ja dieselin hinta on ehkä noin 2,1€/l. Jos 8700-telin kulutus on 44l/100km ja vastaavan kaksiakselisen 33l/100km, niin teliautolla tulee laskujeni mukaan noin 30-40 euroa kalliimpi lasku per päivä. Voihan toki olla, ettei yhtään kaksiakselista ole vapaana, mutta silti ihmettelen, että eikö tuommoinen auto sopisi vaikka 80:lle paremmin (jolla on useampi kaksiakselinen tänäänkin). Luulisi, että 16 ja 32 on viimeisiä linjoja, joille teli laitetaan, mutta näemmä ei.
 
Viimeksi muokattu:
25.10

LL #164 / 15A
PTL #50 / 26


Lisäksi LL #6 näkyi tänään Sarankulman varikon pihassa, kauaa se ei Jyväskylässä viihtynytkään. Aiemmin näin myös auton #34 varikon pihassa, tekeeköhän tämäkin auto paluun nysseliikenteeseen.🤔
 
26.10.
Paunu #129/103

Tuolla autolla olikin erikoinen päivä tänään, aamulla ajoi pari sivua linjalla 27 ja 103:lle ilmeisesti hälytetty suht. lyhyellä varoitusajalla, koska kilvet toimivat allaolevan kuvan mukaisesti.

DSC09759-min.jpg

Muita 26.10. havaintoja:

TKL #27 / 5 & 90
TKL #82 / 10 (aamulla)

Lisäksi Energiamessujen kuljetuksia ajoi Paunulta autot #127 ja #171. #171:ssä haisi sisällä pistävä palaneen katku, vähän kuin jokin kärähtänyt sähkölaite, ja ulkopuolelle auto haisi kuin kymmenen vuotta kellarissa ollut kirja. Ihan kuin auto olisi ollut jossain antikvariaatin ylähyllyllä. Haisi samalta jo Alihankintamessujen aikaan (tai tuoksui, miten vaan). :lol:
 
4.11.

Vekka #303 / 67
LL #71 / 77, 78 & 80 (siirtyi 80:lle illalla)

----

Täysin edellisiin havaintoihin liittymättömänä huomiona, huomasin yhtenä päivänä että Pirkanmaan Tilausliikenteen Ylöjärven tallilla oli edelleen ymmärtääkseni yli kolme vuotta sitten viimeksi linjalla olleet ex. Paunut #57 ja #79. Nämähän oli silloin Scanialta lainassa uusien autojen toimitusvaikeuksien vuoksi, mutta ilmeisesti nykyisin Pirtilin omistuksessa, ei kai ne muuten heidän pihallaan olisi. Ihmettelen vaan että miksi ovat siellä, kun en ole ainakaan itse nähnyt niitä missään liikenteessä ja linjalla eivät varmasti ole olleet. Luulisi, että olisi järkevämpää myydä kuin seisottaa ulkona.

Noiden Scalojen lisäksi pihalla seisoi vanhat ENA-Volvot, #10 ja #48 (jotka nekin on liikennöintikäytöstä poistettu jo aikoja sitten), ainakin joskus koulutuskäytössä ollut keltainen Volvo 8700LE, sekä LOM-648 (Iveco Kapena Thesi). Ja olihan siellä parkissa myös yksi teli-Irizar, oletettavasti FJO-259, Bussikirjaston mukaan auto olisi poistettu mutta Bussidatan mukaan ei. Myös Vekan (Miodex) koulubussi #243 oli parkissa tuolla.

EDIT: Katselin vähän noiden autojen tietoja Traficomin sivuilta. Kaikille edellä mainituille Scaloille ja Volvoille on merkitty liikenteestä poisto ja kaikilta leima reilusti ummessa, ENA-741:lle on tullut katsastuksesta hylky jo vuonna 2019, SLF-387 (eli ex. Paunu #79) on siltäkin hylätty katsastus pari vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Täysin edellisiin havaintoihin liittymättömänä huomiona, huomasin yhtenä päivänä että Pirkanmaan Tilausliikenteen Ylöjärven tallilla oli edelleen ymmärtääkseni yli kolme vuotta sitten viimeksi linjalla olleet ex. Paunut #57 ja #79. Nämähän oli silloin Scanialta lainassa uusien autojen toimitusvaikeuksien vuoksi, mutta ilmeisesti nykyisin Pirtilin omistuksessa, ei kai ne muuten heidän pihallaan olisi. Ihmettelen vaan että miksi ovat siellä, kun en ole ainakaan itse nähnyt niitä missään liikenteessä ja linjalla eivät varmasti ole olleet. Luulisi, että olisi järkevämpää myydä kuin seisottaa ulkona.

Noiden Scalojen lisäksi pihalla seisoi vanhat ENA-Volvot, #10 ja #48 (jotka nekin on liikennöintikäytöstä poistettu jo aikoja sitten), ainakin joskus koulutuskäytössä ollut keltainen Volvo 8700LE, sekä LOM-648 (Iveco Kapena Thesi). Ja olihan siellä parkissa myös yksi teli-Irizar, oletettavasti FJO-259, Bussikirjaston mukaan auto olisi poistettu mutta Bussidatan mukaan ei...
Siellä pihan perällähän nuo kaikki ovat jo pitkään pötköttäneet. Saa sitten nähdä millä aikataululla firman uusi omistaja päättää ne hävittää.

Ja kuullemma taloon on tullut Helsingistä teli-Scala numerolle #89. Liekö tuo sitten edes ainoa, kun välissä on pari vapaata numeroakin edelliseen autoon (#86). Sinänsä ihan hyvä että autoja tulee. Nykyiset kun ovat kovin elämää nähneitä jo, kaikkine kolhuineen. Ja #8:n sekä #9:n soisi jo poistoonkin mennä.
 
Takaisin
Ylös