HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja – marraskuu 2023

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,485
3.11.2023

KLOY 612 siirtoajossa RHV–IK, kilvitetty 15:ksi. En saanut selvää määränpäätekstistä, olin itse takana tulevassa vaunussa 606. Tutkassa 612:n linjatunnus oli ilman kulmasulkumerkkiä tuolloin.
 
3.11.
Ykkösellä MLNRV2 #105 vuorossa 206, 96, 77, 106, 104, 107, 110, MLNRV1 #116, Artic 413, 417 ja 456.
Linjalla 10 MLNRV2 #87 ja MLNRV1 #118 vuorossa 192.
 
8.11.2023

KLOY 605 vuorossa 502 (linja 15). Ei näy tutkassa eikä muussakaan reaaliaikaisessa palvelussa. Havainto koskee aamua, joskushan nuo tulevat sähköisten palvelujen (historian) puolelle näkyviin myöhemmin.

---------- Tilannepäivitys klo 09:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:23 ----------

Nopeita ovat, nyt 605 näkyy sähköisissä palveluissa. :D
 
8.11

Vaunu 120 linjalla 2 oli hypännyt pois kiskoilta kauppatorilla https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009976098.html Jutussa mainitaan samanaikainen putkivuoto, ja kuvastakin näkee veden virtaavan kiskojen kohdalla. Olisikohan putkivuoto tukkinut kiskojen urat hiekalla/kivillä jonka seurauksena vaunu suistui?

Sen verran pahalta näytti kadulla, että ihmettelen suuresti, miten kuljettaja on lähtenyt siitä yli yrittämään. Tai no, ehkä en ihmettele. Muistamme, miten takavuosina 12 hengen kursseille saattoi olla yli 300 hakijaa. Ne ajat ovat kaukana takana.
 
9.11.

1:llä 98, 423 vuorossa 210, 86, 108, 472 vuorossa 201, 412, 93, 88, 77 vuorossa 211, 122 vuorossa 208, 80,
2/3:lla 118 vuorossa 916, 407, 85, 452 vuorossa 111, 112 vuorossa 911, 76, 105, 106 vuorossa 917, 94, 90, 116 vuorossa 913, 94, 412, 107, 74, 466, 409 vuorossa 117, 436 vuorossa 112, 441,
4:lla 448, 468 vuorossa 140, 470, 430, 404, 455 vuorossa 943, 403, 433, 428 vuorossa 945
5:lla 437 aamulla vuorossa 252, 446 iltapäivällä vuorossa 250
6/8:lla 416, 439, 413 vuorossa 160, 469, 417, 422 vuorossa 158, 456, 463, 449, 75, 109,
7/9:llä 444 vurossa 170, 411, 442, 458 vuorossa 176, 424, 432 vuorossa 180, 451,
10:llä 440 vuorossa 990, 89, 78, 408 vuorossa 993, 87 vuorossa 192, 405, 453,
15:sta 602

Työvaunu 2012 puhdisti raiteita Munkkiniemen päätesilmukalla klo 14:46 ja Katajanokalla Kruunuvuorenkadun ja Satamakadun risteyksessä 15:24

Vaunu 437 oli iltapäivällä toinen Katajanokan terminaalille saapunut vaunu, vaikka aamulla oli vuorossa 252, eli ilmeisesti vaikka samat kolme vaunua ovat olleet päivän aikana linjalla, niin eivät samoissa vuoroissa.
 
10.11. Tutkasta

Vaunu 616 kirjautui linjalle 15 varikolla 13:16 ja 13:19 uudelleen Kauppamyllyntien pysäkillä ja etenee nyt kohti länttä.
 
Hki 13.11.

KLOY 603 hätävilkut päällä IK:n suuntaan Pirkkolantiellä klo 20.40
 
16.11
Ykkösellä MLNRV2 #73 vuorossa 208, 71, 101, 77, 86, 72, Artic 409, 461, 446, 435 ja 451.
MLNRV2 #80 linjalla 5 vuorossa 252 ja 83 linjalla 6/8 vuorossa 163.
 
Helsinki 17.11.2023

KLOY 601 ajaa vuoron 504 ensimmäisiä sivuja "tutka pimeänä". Pysäkkikuulutukset ovat myös vaiti.
 
Helsinki 20.11.2023

Olen vaunun 616 kyydissä nyt. Nousin Hpl:ssa kyytiin, kilvissä 15 Itäkeskus via Aalto-yliopisto. Vaunu on tutkastakin pois näkyvistä aika moneen otteeseen. Pysäkeillä johdonmukaisesti "tilde-aika" kaikkialla tämän vuoron osalta.
 
Helsinki 22.11.2023

Jälleen vaunun 616 kyydissä kohti Itäkeskusta. Sikäli epätyypillistä menoa, että tässä ajetaan taaempi virroitin ylhäällä.
 
Helsinki 22.11.2023

Jälleen vaunun 616 kyydissä kohti Itäkeskusta. Sikäli epätyypillistä menoa, että tässä ajetaan taaempi virroitin ylhäällä.

Kuulostaa lähinnä kuljettajan unohdukselta Keilaniemessä? Onko tuosta muuten mitään käytännön haittaa? Paitsi se, että virroitinta ei varmaan tarvittaessa saa laskettua sieltä etuohjaamosta nyt sitten. Voisin kuvitella, että jaksoerottimien alta ajaminen ilman virtaa ei välttämättä osu nappiin, kun virroitin on "väärässä" paikassa, toisaalta ehkä tuolla on erottimet sellaisia, että saa ajaa virrallakin.
 
Periaatteessa tuossa kai voisi olla sellainenkin mahdollisuus, että A-päädyn virroitin oli rikki tai jumissa, ja siksi mentiin B-päädyn virroitin aktiivisena, vaikka A-pääty edellä ajettiin. Itse asiassa noteerasin koko asian siitä, kun kuljettaja keskusteli asiasta työnjohdon kanssa. Maunulassa hyödynsin muutamia näyteikkunoita peileinä, ja varmistuin, että noin todellakin ajettiin. Hpl-tunnelissa (siellä vaunuun nousin) en virroitinta katsellut, siellä ajetaan jo muutenkin virroitin varsin matalassa asennossa ajolanka-virtakiskon matalan sijainnin takia. Loppukesällä näin joskus noita vaunuja koeajossa varsinaisella ratalinjallakin takavirroitin aktiivisena, mutta sillä tavoin ei käsittääkseni kuulu ajaa kuin poikkeustilanteissa.
 
Takaisin
Ylös