HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja – marraskuu 2023

Jos junassa kerta on jo kaksi virroitinta joista toinen riittää ajamiseen, on ihan väärästä paikasta säästetty jos niillä ei voisi korvata toisiaan kulkusuunnasta riippumatta.

Käytäntö ajaa “menosuunnan” virroittimella tasaa niiden kulutusta ja sillä varmistetaan, ettei huomaamatta ajeta pitkää päivää viimeisellä toimivalla virroittimella.
 
Jos junassa kerta on jo kaksi virroitinta joista toinen riittää ajamiseen, on ihan väärästä paikasta säästetty jos niillä ei voisi korvata toisiaan kulkusuunnasta riippumatta.

Käytäntö ajaa “menosuunnan” virroittimella tasaa niiden kulutusta ja sillä varmistetaan, ettei huomaamatta ajeta pitkää päivää viimeisellä toimivalla virroittimella.

Voidaan ajaa kummalla tahansa virroittimella riippumatta kulkusuunnasta. Voidaan ajaa jopa molemmat virroittimet ylhäällä (virran otto tosin vain toisesta).
 
Voidaan ajaa kummalla tahansa virroittimella riippumatta kulkusuunnasta. Voidaan ajaa jopa molemmat virroittimet ylhäällä (virran otto tosin vain toisesta).

Salliiko tuolla jaksoerottimet sen, että niiden ali ajetaan virta päällä?
 
Salliiko tuolla jaksoerottimet sen, että niiden ali ajetaan virta päällä?

Se vaunu nykäsee/rämpsähtää kun virtajohto vaihtuu, jos sitä kaasukahvaa ei käytä nollassa jaksoerottimen kohdalla. Kuljettajat ja paremmin tietävät voivat täsmentää...

Koeajoissa joskus vastaavassa tilanteessa olin kyydissä (oli esim mittalaitteita joiden virran saanti oli kiinni juuri kyseisen päädyn virroittimessa), tuolloin ajettiin toiseen suuntaan takavirroittimella. Tuolloin muistan kuljettajan hokeneen kokoaika "muista takavirroitin, muista takavirroitin".

Virroittimen saa laskettua kummasta vain päästä mutta nostettua vain kyseisestä päädystä, olen itsekin tästä syystä muutaman kerran ollut painamassa nappia tuon nostamiseksi erityistilanteissa takaohjaamosta.
 
Se vaunu nykäsee/rämpsähtää kun virtajohto vaihtuu, jos sitä kaasukahvaa ei käytä nollassa jaksoerottimen kohdalla.

Eli sitten siellä on samantyyppiset kuin kantakaupungissa, joihin ei saa ajaa virta päällä. Maailmalla on sellaisiakin, jotka eivät tuosta välitä. Muistaakseni Helsingissä, olikohan ysin "uudella" radalla Kalliossa, sellaisia kokeiltiin, mutta ei tainneet toimia ihan toivotusti, kun niistä sitten kuitenkin käskettiin, että virta pois erottimen kohdalla.
 
24.11
Ykkösellä MLNRV2 # 99 vuorossa 205, 73, 80, 98, 86, 75, 76, MLNRV1 #114, Artic 411, 471 ja 466.
MLNRV2 #93 linjalla 7/9 vuorossa 270.
 
Helsinki 26.11.2023

Nyt myös raitiolinjalla 15 liikkuu mainosasuun teipattu vaunu, KLOY 601. Se ajaa tänään sunnuntaina vuorossa 503, eka lähtö oli Kauppamyllyntieltä 5.00, jolta silvulta linkin kuva on otettu Huopalahdessa klo 5.28. Vaunu mainostaa ABB:tä.
 
Kumma kun runkolinjojen kanssa mainosbusseja ei saanut olla, poikkeuksena ainoastaan pikaratikkalinjaa mainostanut KAH 1306, mutta pikaratikkalinjalle tulee heti mainosratikka. Vai onko kyseessä jokin testilabra ABB:n kanssa, samalla tavalla kuten Tampereella vaunu 01 on "Lyyli living lab"?
 
Takaisin
Ylös