HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2023

13.10

Nyt on myös 604 kirjautunut linjalle, ilmeisesti saatu korjattua?

613 ei ole vieläkään kirjautunut kertaakaan
 
Hki 14.10.2023

Historiallinen päivä, 13 vaunua linjan 15 reitillä. Kalustona 602, 603 sekä 606 - 615. Lähes kaikki pysäkeillä pysähtyvät sivut näkyvät tutkassa, ei kaikki. Pari vaunua ainakin on ajanut normaalein linjan 15 kilvin. Yksi siirtoajo meni kilvin Ei linjalla. Toistaiseksi jokseenkin kaikki muu Koeajo-kilvin.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:41 ----------

Kirjoitusvirhe edellä, ajossa myös 605. Eli kaikkiaan 602, 603 sekä 605–615.
 
14.10. Hämeenlinnanväylän ja Ilkantien pysäkkien väli

Näköhavainnot on tehty 12:48 ja 13:16 välillä sekä 15:59 ja 16:48 välillä.

Vaunujen kiertojärjestys oli 605B, 613B, 607A, 614A, 612B, 603A, 615A, 606B, 611A, 609B, 610A, 608A ja 602B kirjaimen ollessa moduuli Itäkeskuksen suuntaan, kaikki niistä olivat kilvitetty Koeajolle, eikä vuoronumerokilvet olleet päällä. Aikataulujen mukaiset vuoronumerot näille olisi ohitusaikojen mukaan olleet 509, 511, 512, 513, 501, 502, 503, 504, 505, 507, 508, 510 ja 506.

Sitten datahavaintoja.

612 oli ensimmäisenä 'linjalle' Otaniemestä lähtenyt. 609 rupesi näkymään datassa vasta klo 14 jälkeen, vaikka siitä oli havainto täällä ennen sitä. 614:n ja 615:n näkyminen kartalla on myöskin ollut hyvin vaihtelevaa. 608 näkyi hetken aikaa klo 16 jälkeen kulkevan 18 minuuttia myöhässä Leppävaarasta itään, mutta oli jo Huopalahden aseman kohdalla oikeassa ajassa. Ilmeisesti sillä oli kirjauduttu väärälle lähdölle. 609 ei näkynyt 17 aikaan kartalla, vaikka se näkyi bussitutkan historiatiedoissa kirjautuneena. 603:sta vaivaa tällä hetkellä sama vika.
 
Kirjavampaa kilvitystä näki ilmeisesti aamulla. Olin itse seuraamassa tätä kenraaliharjoitusta Riistavuoressa melko lähellä Vihdintien pysäkkiä klo 9.10 - 10.55. Ensimmäinen näkemäni ohitus oli vuorolla 504, joka oli siirtoajossa Keilaniemeen (vaunu 606). Vastaava 504:sen ajo Keilaniemeen tulee olemaan ensi lauantainakin siirtoajo. Se meni havaintopisteen ohi klo 9.18. Sen jälkeen tsekkasin ja kuvasin kaikki ohitukset noin klo 10.55:een saakka jolloin vaunu 614 meni Keilaniemeen "kaupallisella lähdöllä" vuorossa 513. Tuossa vaiheessa olin käynyt läpi koko setin (vuorot 501 - 513). Osan kuvista olen ladannut tänne.

Ensimmäinen "kaupallinen lähtö" oli tosiaan vaunulla 612 vuorossa 501, se lähti Aalto-yliopistolta Itäkeskukseen 9.20 (oman puhelimeni kello taisi olla 9.19, kun se jo liikkui tutkan kartalla). Tämä lähtö ei tallentunut tutkan historiaan. Kartallakin vuoro oli olevinaan myöhässä 157 minuuttia. Kartalla näkyi kaiken kaikkiaan varsin hyvin vaunujen liikkeitä, mutta puutteitakin oli. Historian puolella jonkun verran on jäänyt asioita näkymättä. Mutta koska tämä on vain harjoitusta, niin joidenkin juttujen näkymättä jääminen ei liene kovin merkittävää.
 
15.10. Helsinki ja Espoo

SRS:n tutustumisajelulla jokerin radalle oli vaunuina 612 ja 614. Ensimmäisellä oli A-moduuli kohti itää ja toisella B-moduuli.

3:lla 406
4:lla 440
10:llä 415, 463 vuorossa 991

16.10. Espoo

Vaunu 613 ohitti Leppävaaran aseman itään 11:15 A-moduuli edellä.
 
Helsinki 16.10.2023

KLOY 606 suuntaan Roihupelto Kauppamyllyntien kohdalla klo 20.04.
 
19.10. Helsinki

KLOY 603 oli opetusajossa A-moduuli kohti Itäkeskusta pysähtyneenä Talin siirtolapuutarhan pysäkin eteläpuolelle ennen puolenvaihtopaikkaa ja kuski väänteli vaihdetta 14:20 aikaan. 611 oli puolestaan Koeajossa menossa kohti Leppävaaraa Kutomotien kohdalla. A-moduuli edellä klo 14:26

1:llä 468, 115 vuorossa 210, 447,
2:lla 93, 415 vuorossa 111,
3:lla 410,
4:lla 432, 440,
7:lla 439,
8:lla 431,
10:llä 461, 413, 95,

468 ja 447 kulkivat melkein peräkkäin Mannerheimintien yli Helsinginkadun suuntaan klo 14:40 aikaan, mutta ensimmäisenä mennyt 468 ei näkynyt tutkassa. Ilmeisesti kyseessä opetusajo tuplattuna vuorona linjalla, joita on näkynyt parina edellisenä viikonloppuna bussitutkan kartalla tunteja myöhässä kulkeneina vuoroina.

Samoihin aikoihin linjalla 10 oli kirkaanvihreissä mainosteipeissä vaunu sen verran kaukana, että jouduin tarkistamaan sen numeron datasta ja ilmeisesti 462 on saanut uudet teipit.

413 ja 431:ssä edelleen HKL:n logot.
 
19.10.
Ykkösellä MLNRV2 #74 vuorossa 202, 83, 771, 71, 107, Artic 468, 447, 464, 426, MLNRV1 #115 ja 114.
Linjalla 6/8 MLNRV2 #102 vuorossa 163 ja 105.
468 ja 447 kulkivat melkein peräkkäin Mannerheimintien yli Helsinginkadun suuntaan klo 14:40 aikaan, mutta ensimmäisenä mennyt 468 ei näkynyt tutkassa. Ilmeisesti kyseessä opetusajo tuplattuna vuorona linjalla, joita on näkynyt parina edellisenä viikonloppuna bussitutkan kartalla tunteja myöhässä kulkeneina vuoroina.
468 ja 447 tulivat edellisellä lähdöllään peräkkäin vastaan Mäkelänkadulla ja niiden edellä oli vielä 83. Näitä ennen oli puolen tunnin väli. 468 oli tavallisessa vuorossa. HSL:n sivuilla oli tiedote teknisestä viasta, josta peräkkäinajo johtui, muttei kerrottu syytä.
 
15:n avajaispäivä näyttää keränneen isot massat ajeluille ja vaunut ovat päässeet ketjuuntumaan. Esim. Vermon kohdalla länteen menee kaksi vaunua peräkkäin, ensimmäinen 17 min myöhässä ja toinen 7 min.
 
15:n avajaispäivä näyttää keränneen isot massat ajeluille ja vaunut ovat päässeet ketjuuntumaan. Esim. Vermon kohdalla länteen menee kaksi vaunua peräkkäin, ensimmäinen 17 min myöhässä ja toinen 7 min.

Joo, täyttä oli iltapäivälläkin. On varmaan huomennakin. Jos myöhässä olevat vaunut sheivaisivat pysäkkiaikoja vähän lyhyemmiksi, niin voisi auttaa paljon. Mutta varmaan myöhästely johtuu pääasiassa tottumattomuudesta eikä matkustajamääristä. Aika korjaa.
 
21.10.

15:llästa 615A vuorossa 506, 603A vuorossa 509, 610 vuorossa 511, 608A, 601, 606B, 609, 612, 611A, 602B vuorossa 507, 605, 613, 604. Kirjain on Itäkeskuksen suuntainen moduuli, ja tämä on myös havaittu kiertojärjestys 604:sta lukuun ottamatta, joka oli datan mukaan 608 ja 601:n välillä.

Kirjautumiset uudelle lähdölle päätepysäkeillä taisivat tapahtua jotenkin automatisoidusti tai sitten kuljettajia on ohjeistettu kirjautumaan uudelle lähdölle ennen ohjaamon vaihtoa, koska 603:n palattua ensimmäisen kerran Keilaniemestä Itäkeskukseen, vaikka takakilvessä oli vielä numero keskellä, niin sivukilvet rupesivat näyttämään Keilaniemeä jo ennen kuin kuski lähti toisesta päästä.

Ensimmäisen lähdön aallolta ajoi 601. Itäkeskuksesta 615 ja Keilaniemestä 606.

Eipä tainnut olla sattumaa, että ensimmäinen ja uusin vaunu olivat ne jotka aloittivat kummastakin suunnasta.

15:n avajaispäivä näyttää keränneen isot massat ajeluille ja vaunut ovat päässeet ketjuuntumaan. Esim. Vermon kohdalla länteen menee kaksi vaunua peräkkäin, ensimmäinen 17 min myöhässä ja toinen 7 min.

Mitä seurasin bussitutkan kartasta kotiin päästyä klo 14 eteenpäin, niin pahimmat myöhästymiset olivat luokkaa 7-8min ja yksittäinen 10min. Tuo 17min jälkeen jäänyt vaunu oli 611 ja siinä vaikutti olevan jotain vikaa tuolloin, koska se oli Huopalahdessa 14min myöhässä ja saapui Keilanimeen 19min myöhässä. Sen jälkeen kirjautui uudelle lähdölle ja olisi ollut vain pari minuuttia myöhässä, mutta jäi seisomaan kunnes oli 12min jäljessä ja vuorossa seuraava vaunu oli lähtenyt, jonka jälkeen kirjautui ulos. klo 16 aikaan 611 kulki Säterissä pohjoiseen 39min myöhässä ja lähtö 16:30 Itäkeskuksesta oli poikkeusinfossa peruttuna. 611:n pitkä tauko Keilaniemessä tarkoitti myös, että idästä saapuva vaunu joutui jäämään odottamaan edellisen lähtöä joksikin minuutiksi ennen puolenvaihtoraiteita.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös