HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2023

Ei ole tainnut olla mainintaa, että aamun siirtoajoissa (RHV -> KEN) joissakin vaunuissa linjakilpi näytti tekstiä Siirtoajo ja joissakin Ei linjalla. Itse tsekkasin Huopalahden asemalla vuorojen 502 ja 503 siirrot Keilaniemeen ja raitiovaunun kyydissä sitten vastaantulevia siirtoja 504, 505, 507, 508 ja 510. SRS:n Raide-Jokeri-sivulla on listattuna kaikki tämän päivän sijoitukset vuoro / vaunu. Niissä on hyödynnetty avointa dataa ja joidenkin harrastajien havaintoja (raitio)tien päältä. Eli tämän sivun alaosassa.
 
Mutta varmaan myöhästely johtuu pääasiassa tottumattomuudesta eikä matkustajamääristä. Aika korjaa.

Mitä minä näin, niin pysäkkiajat venyivät välillä ihan poskettomiksi matkustajamäärien takia. Matkustajat tukkivat oviaukot ja matkustajien vaihtuminen kesti siksi pitkään, koska ulos ja sisään menevien piti puikkelehtia ovelle jääneestä kapeasta välistä. Sisälle päästyä matkustajat jäivät oville eivätkä siirtyneet oma-aloitteisesti käytäville seisomaan eivätkä tiivistäneet, joten sisääntulevien jono liikkui hitaasti. Aika tietysti korjaa tuonkin kahdessa eri mielessä: todennäköisesti toi oli seurausta vain hyvin markkinoidun avajaispäivän aikaansaamasta matkustajaryntäyksestä, joten yhtä kovia ruuhkia tuskin nähdään ihan koko aikaa. Jos ruuhka-aikoina aluksi onkin täyttä, niin vuorovälin tihentäminen helpottaa tilannetta. Ja jos ruuhkat jäisivät kuitenkin pysyväksi ilmiöksi, niin matkustajat oppivat toimimaan niissä.

Esim. ton Leppävaaran kohdalla 17 min myöhässä länteen päin olleen vuoron perässä tullut vuoro oli 7 min myöhässä eli 2 min päässä. Tuo etummainen vuoro kuitenkin seisoi Leppävaaran pysäkillä niin pitkään, että taaempi ehti tulla sen taakse odottamaan pysäkin vapautumista ja joutui odottamaan pari minuuttia. Etummainen siis seisoi pysäkillä 3 - 4 minuuttia.
 
Sen lisäksi, että osa ei tajunnut siirtyä kohti käytäviä antaakseen tilaa, silloinkin kun tilaa oli, moni jäi heti sisään astuttuaan katselemaan ympärilleen uutta vaunua. Jopa siten, että perässä sisään astuneet törmäsivät näihin pariin otteeseen.
 
Keilaniemessä ei käänny vaihde sähköllä, kankikääntö lähtiessä. Puolenvaihdon jälkeen vaihteen kääntö takaisin.
 
Joo, täyttä oli iltapäivälläkin. On varmaan huomennakin. Jos myöhässä olevat vaunut sheivaisivat pysäkkiaikoja vähän lyhyemmiksi, niin voisi auttaa paljon. Mutta varmaan myöhästely johtuu pääasiassa tottumattomuudesta eikä matkustajamääristä. Aika korjaa.
Uteliaita matkustajia oli tänäänkin varsin paljon eli valokuvausvälineitä näkyi niin kyytiin tulleilla matkustajilla kuin reitin varrelle osuneilla "ohikulkijoillakin". Uutuudenviehätys laantunee tosiaan ajan myötä ja matkustaminen muuttuu vähitellen ns. tarpeelliseksi matkustamiseksi.

Mutta onko huomenna sitten varsinainen tulikoe, kun arkiliikenne alkaa?
 
23.10.

1:llä 83,
2:lla 105, 80,
3:lla 427,
4:lla 413, 424,
8:lla 446 vuorossa 165, 72 vuorossa 163, 469, 448 vuorossa 164, 421,
10:llä 463 vuorossa 992, 411, 433,

15:llästa 612B vuorossa 506, 609B vuorossa 505, 605B vuorossa 507, 601, 613, kirjain oli Itäkeskuksensuuntainen moduuli.

463 on saanut Kevan mainosteipit, jotka ovat päistä siniset ja sivuilla on sinisen lisäksi erivärisiä taustoja joissa mainostekstit ovat. 413:ssa oli Kaupunkiliikenteen logot ovien puolella ja toisella edelleen HKL:n. Ilmeisesti tilanne oli sama jo viime torstaina, mutta näin vaunun vain vasemmalta.
 
Pitäjänmäentiellä oli McDonaldsin / puretun huoltoaseman risteyksessä joutunut henkilöauto Raide-Jokerin töytäisemäksi. Näytti olevan raivausauto paikalla ja poliisit tulossa. Ratikka oli tullut Keilaniemen suunnasta. En nähnyt tilannetta sen tarkemmin, ajoin ohi.

Edit: Hesari https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009945140.html
 
Helsinki 26.10.2023

KLOY 605 Viilarintiellä itään Ei linjalla - kilvin klo 7.00 tai ihan vähän yli matkustajat kyydissä. Ilmeisesti IK:sta klo 6.57 lähtenyt, lienee vuoron 512 ensimmäinen sivu.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:56 ----------

Ei itään vaan länteen. Tuli Itiksestä.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:23 ----------

Menee ilmansuunnat sekaisin, kun Viilarintiellä Keilaniemeen menevä vaunu kulkee Lidlin kohdalla keula kohti koillista eli oikeastikin vähän itään. Siinä vaunun noteerasin. Tiehän kaartaa voimakkaasti.
 
Menee ilmansuunnat sekaisin, kun Viilarintiellä Keilaniemeen menevä vaunu kulkee Lidlin kohdalla keula kohti koillista eli oikeastikin vähän itään. Siinä vaunun noteerasin. Tiehän kaartaa voimakkaasti.

Tästä syystä suunnittelussa ja koeajoissa ei ikinä puhuttu idästä tai lännestä etenkään Espoossa. Voi tuota Laajalahden Kurkijoentietä, länteen on itään ja itään on länteen.

Puhuttiin aina vain Itäkeskuksen suunnasta ja Keilaniemen suunnasta. Tätä olen pyrkinyt myös jatkamaan
 
Puhuttiin aina vain Itäkeskuksen suunnasta ja Keilaniemen suunnasta. Tätä olen pyrkinyt myös jatkamaan
Tuo on ehdottomasti selkein tapa ilmaista asia. Aamun viestiä räpelsin puhelimella ja pyrin löytämään mahdollisimman lyhyitä sanoja. Itä ja länsi ovat sanoina lyhyempiä kuin Itäkeskus tai Keilaniemi, toki voisi siirtyä yksiselitteisemmin koodeihin IK ja KEN. Niitä kun aikansa viljelee, lukijoillekin alkaa avautua niiden merkitys. :)
 
Samoihin aikoihin linjalla 10 oli kirkaanvihreissä mainosteipeissä vaunu sen verran kaukana, että jouduin tarkistamaan sen numeron datasta ja ilmeisesti 462 on saanut uudet teipit.

Erottajan webbikamerasta katsottuna näyttäisi olevan Fortumin teipit
 
Helsinki 29.10.2023

KLOY 612 / 15 (vuoro 511)

Kyseinen vaunu ei näy reaaliaikaisissa palveluissa eikä tutkan historiassakaan. Sisällä inforuudut eivät näyttäneet pysäkkejä, vain määränpään. Kuulutuksia en kuullut.
 
Takaisin
Ylös