HSL:n liikennöintisuunnitelma 2024 - 2025

Näissä korvauslinjoissa ehkä kaikkein suurin ongelma on se, ettei ole tarpeeksi kuljettajia niitä ajamaan.

Eikä myöskään tilaa ainakaan idästä. Rautatientorille (jos itse Rautatientorille mahtuu niin sinne ei löydy reittiä jolle mahtuisi) ei mahdu enempää eikä Hakaniemeen. Hakaniemestä juuri vuoden vaihteessa häädettiin jo pari linjaa tilanpuutteen takia.
 
Hyvä kysymys. Mietin myös, riittääkö Herttoniemen ja Pasilan välillä kysyntää näille kaikille linjoille, vai voisiko 59 kannattaa katkaista jo Pasilaan?
500 tai 510 voisi tässä tapauksessa siirtää Aleksis Kiven kadulta Teollisuuskadulle. Vuoroväli Aleksis Kiven kadulla toki teoriassa puolittuisi - käytännössä 500 ja 510 tuntuvat ajavan tässä hyvin usein peräkkäin.

AKK:lta ei missään nimessä voi ottaa linjaa pois, kuljen tästä länteen päivittäin ja useamman kerran viikossa aamuisin ruuhkan huippukohtana klo 8.15-8.45 autoihin ei mahdu kyytiin Sturen risteyksestä tai Sipoonkadulta. Pasilan asemalle on kyllä menijöitä aamusin, joten 59 toivottavasti tasaa kuormitusta. Nythän Teollisuuskadun itäpään remontti aiheuttaa ongelmia 500 ja 510:lle, mutta ajoittainen matkustajatungos osaltaan pidentää pysäkkiaikoja ja hidastaa matkaa.
 
AKK:lta ei missään nimessä voi ottaa linjaa pois, kuljen tästä länteen päivittäin ja useamman kerran viikossa aamuisin ruuhkan huippukohtana klo 8.15-8.45 autoihin ei mahdu kyytiin Sturen risteyksestä tai Sipoonkadulta. Pasilan asemalle on kyllä menijöitä aamusin, joten 59 toivottavasti tasaa kuormitusta. Nythän Teollisuuskadun itäpään remontti aiheuttaa ongelmia 500 ja 510:lle, mutta ajoittainen matkustajatungos osaltaan pidentää pysäkkiaikoja ja hidastaa matkaa.
Nyt ei puhuttukaan nykytilanteesta, vaan jatkossa suurin osa Kalasatamasta Pasilaan menijöistä siirtynee käyttämään raitiolinjaa 13, jolloin Aleksis Kiven kadulta tuleville jää enemmän tilaa.
 
Nyt ei puhuttukaan nykytilanteesta, vaan jatkossa suurin osa Kalasatamasta Pasilaan menijöistä siirtynee käyttämään raitiolinjaa 13, jolloin Aleksis Kiven kadulta tuleville jää enemmän tilaa.

Enpä usko että käy noin. Linjan 13 matka-aika Kalasatama–Pasila on muistaakseni samaa luokkaa kuin bussin, se kulkee harvemmin eikä sillä pääse esimerkiksi Itä-Helsinkiin tai läntiseen kantakaupunkiin. Voin kokemuksesta sanoa, että 500:n ja 510:n matkustajista vain pieni osa jää kyydistä Itäväylän varrella ennen Herttoniemeä. Ruuhkan ulkopuolella matkustajat vaihtuvat aika hyvin Pasilassa, mutta ruuhka-ajasta en osaa sanoa, ja silloinhan sitä kapasiteettia juuri tarvitaan. Toisin sanoen 13:lla on varmasti matkustajia, mutta suurin osa 500:n ja 510:n käyttäjistä todennäköisesti jää käyttämään niitä.
 
Linjan 13 matka-aika Kalasatama–Pasila on muistaakseni samaa luokkaa kuin bussin

Ja tähän vielä höselilisä päälle. Eiköhän tuonkin linjan aikatauluun tule ainakin 5 min extraa, joista kaksi seistään Hämeentien alla tasaamassa aikaa.
 
Nyt ei puhuttukaan nykytilanteesta, vaan jatkossa suurin osa Kalasatamasta Pasilaan menijöistä siirtynee käyttämään raitiolinjaa 13, jolloin Aleksis Kiven kadulta tuleville jää enemmän tilaa.

Niin, Kalasatamasta. Ne jotka hyppäävät bussiin Kalasataman itäpuolelta ovat se käyttäjäryhmä joka nämä bussit täyttää. 13:sta aloittaessa uskallan väittää että idästä tulevat eivät tee ylimääräistä vaihtoa Kalasatamassa, etenkin kun vaihtomatka on Itäväylältä alas luokkaa hidas ja mutkitteleva.
 
Niin, Kalasatamasta. Ne jotka hyppäävät bussiin Kalasataman itäpuolelta ovat se käyttäjäryhmä joka nämä bussit täyttää. 13:sta aloittaessa uskallan väittää että idästä tulevat eivät tee ylimääräistä vaihtoa Kalasatamassa, etenkin kun vaihtomatka on Itäväylältä alas luokkaa hidas ja mutkitteleva.

Jos vaihtoehto on mateleva hermojen menetys tai aikataulussa pysyvä mato niin minä kävelisin ihan mitkä portaat vain
 
Itäväylän molempien suuntien bussipysäkeiltä ja metroasemalta Hermannin Rantatien pysäkeille pääsee suoraan hissillä. Toistuvasti matkaa tekeville Redin sokkeloisuus hälvenee ennen pitkää, kyllä siellä ihan suora käytävä on.
 
Jos vaihtoehto on mateleva hermojen menetys tai aikataulussa pysyvä mato niin minä kävelisin ihan mitkä portaat vain

500:n matka-ajat päiväsaikaan ovat 9-13min itään ja 10-14min länteen. Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelmassa (KYMP 2018:1) Kalasataman keskus–Pasilan asema matka-aika on 10-11min. Tuo on luultavasti liian optimistinen liikennevalojen osalta, joten ehkä 11-12min on lähempänä totuutta. Tuo on sen verran pieni nopeutus (tai jopa hidastus), että en ymmärrä miksi kukaan vaihtaisi Kalasatamassa. Kumpikin on yhtä mateleva.
 
Tuo on sen verran pieni nopeutus (tai jopa hidastus), että en ymmärrä miksi kukaan vaihtaisi Kalasatamassa. Kumpikin on yhtä mateleva.

Jos vaihtaa jo Kalasatamassa ennestään. Kaikki idästä Pasilaan menevät eivät ylitä Kulosaaren siltaa bussilla, vaan ovat voineet ensin nousta metroon, siellä missä 500 tai 510 eivät kulje ja ovat vaihtaneet bussiin vasta Kalasatamassa. Tämän ryhmän siirtyminen ratikkaan voi vähentää runkolinjojen kuormaa, mikä tosin saattaa taas tehdä noista linjoista luotettavampia tai/sekä nopeampia ja siten houkuttelevampia.
 
Jos vaihtaa jo Kalasatamassa ennestään. Kaikki idästä Pasilaan menevät eivät ylitä Kulosaaren siltaa bussilla, vaan ovat voineet ensin nousta metroon, siellä missä 500 tai 510 eivät kulje ja ovat vaihtaneet bussiin vasta Kalasatamassa. Tämän ryhmän siirtyminen ratikkaan voi vähentää runkolinjojen kuormaa, mikä tosin saattaa taas tehdä noista linjoista luotettavampia tai/sekä nopeampia ja siten houkuttelevampia.

Hyvin harva vaihtaa Kalasatamassa runkolinjoihin, mutta on varmasti melko suuri ryhmä ihmisiä, jotka tulevat metrolla Herttoniemeen ja vaihtavat siinä. Heidän osalta matka-aika ei varmaan olennaisesti muutu, jos he vaihtaisivatkin Kalasatamassa. Isoimmat esteet muutokseen ovat todennäköisesti bussin merkittävästi parempi vuoroväli (59+500+510 -> 24 bussia tunnissa vrt. 6 ratikkaa tunnissa) ja tutun toimivan reitin muuttaminen. Toisaalta erityisesti itään päin kulkiessa ratikka ja bussit lähtevät vierekkäisiltä pysäkeiltä, ja 500/510 ovat usein ketjuuntuneita, joten siihen suuntaan voi siirtyä paljon enemmän matkustajia bussista ratikkaan.
 
Jos vaihtaa jo Kalasatamassa ennestään. Kaikki idästä Pasilaan menevät eivät ylitä Kulosaaren siltaa bussilla, vaan ovat voineet ensin nousta metroon, siellä missä 500 tai 510 eivät kulje ja ovat vaihtaneet bussiin vasta Kalasatamassa. Tämän ryhmän siirtyminen ratikkaan voi vähentää runkolinjojen kuormaa, mikä tosin saattaa taas tehdä noista linjoista luotettavampia tai/sekä nopeampia ja siten houkuttelevampia.

Tämä ryhmä vaihtaa varmaan nyt linjan 7 raitiovaunuun Sörnäisten metroasemalla, eli ei ole kovin paljoa ihmisiä, jotka vaihtaa nyt busseihin 500 ja 510 metrosta ja siirtyy vaihtamaan raitiovaunuun 13 metrosta. Linjan 13 matkustajat tullee linjaan 7 vaihtavista ja niistä, joiden matkan pää on kävelyetäisyydellä pysäkistä.
 
Tämä ryhmä vaihtaa varmaan nyt linjan 7 raitiovaunuun Sörnäisten metroasemalla, eli ei ole kovin paljoa ihmisiä, jotka vaihtaa nyt busseihin 500 ja 510 metrosta ja siirtyy vaihtamaan raitiovaunuun 13 metrosta. Linjan 13 matkustajat tullee linjaan 7 vaihtavista ja niistä, joiden matkan pää on kävelyetäisyydellä pysäkistä.
Unohtamatta heitä, jotka tulevat metrolla Vuosaaren tai Mellunmäen haaroilta ja nykyisellään vaihtavat metrosta bussiin Itiksessä, Herttoniemessä tms. Yksi suurehko ryhmä voi myös olla Itä-Helsingistä Kumpulan kampukselle matkustavat, jotka nykyään vaihtavat bussiin ehkä Sörnäisissä, ehkä Kalasatamassa.
 
Oma muistikuva niiltä parilta kerralta, kun olen 500 tai 510:n kyydissä ollut ruuhka-aikaan Kalasatamassa, että länteen päin mentäessä on noussut ja itään päin jäänyt pois jonkin verran porukkaa. En tosin ole niin tarkasti seurannut kuinka suuri osa oli kyydissä Pasilasta/aan asti. Sörnäisissä metrolta ratikkapysäkille siirtyminen on kuitenkin pitempi kuin Kalasatamassa rappuset alas ja ylös Itäväylän ja metroaseman välillä.

Ja 8 sekä 9N:n siirtyminen Tahitinkadulle on ohjeessa 4.3, sitä ei kai ole vielä mainittu sen jälkeen kun se myöheni vuodenvaihteesta.

8:n siirtyminen Tahitinkadulle on nyt hävinnyt ohjeesta ja 9N:lle se on merkitty 3.6. Ilmeisesti 8:kin siirtyisi silloin, mutta se ei kulje kesän poikkeusliikenteen takia. 9B kulkee sinne 3.6. alkaen ja 17.6. alkaen Länsiterminaaliin asti kuten aikaisemmin.

Lisäksi uutena on 20.5-2.6. 9 ei kulje Itä-Pasilaa pidemmälle ja 2:n päätepysäkki on sen aikaa myös Ratapihantiellä.
 
Takaisin
Ylös