Jyväskylän paikallisliikenne

Nythän olis mahdollisuus pistää vanhemmasta päästä autoja poistoon, ajossa vielä isohko nippu 2006 mallisia Kabuseja ja entisiä Norjan Volvoja, ne todennäköisemmin varmasti lähtöliipaisimella kun ikänsä puolesta eivät taida kelvata kohta.

Veikkaisimpa että ensi vuoden aikana poistuvat kaikki 2006 rekisteröidyt autot sekä ne kaksi 2007-mallista telivolvoa. Ja vaikka tässä paketissa menikin n. 15 auton ajot niin kalustoa pitänee hieman hankkia tilallekin sillä noita ikääntyviä autoja on enemmän kuin menetetyt ajot.
 
Vaikka kaikki 2006 ja 2007 autot poistettaisiin, niin jäljelle jää 80 autoa, joka riittää ensi syksynä kun automäärä on 64.
 
Jyväskylässä valmistuu keväällä (pitkästä aikaa) linjastosuunnitelma. Asiaa käsitellään joukkoliikennejaoston kokouksessa:

https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=11251

On taas näemmä keksitty pyörä uusiksi; nimetty tietty määrä nykyisiä linjoja "runkolinjoiksi" ja sitten nykyisiin linjoihin pohjautuva täydentävä linjasto. Onhan Jyväskylän kaupunkirakenne haasteellinen, mutta näemmä Aren aikaan kehittämästä linjastosykeröstä ei tulla ikinä pääsemään eroon, vaikka miten paljon dumpattaisiin rahaa konsulttiyhtiöille.
 
Jyväskylässä valmistuu keväällä (pitkästä aikaa) linjastosuunnitelma. Asiaa käsitellään joukkoliikennejaoston kokouksessa:

https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=11251

On taas näemmä keksitty pyörä uusiksi; nimetty tietty määrä nykyisiä linjoja "runkolinjoiksi" ja sitten nykyisiin linjoihin pohjautuva täydentävä linjasto. Onhan Jyväskylän kaupunkirakenne haasteellinen, mutta näemmä Aren aikaan kehittämästä linjastosykeröstä ei tulla ikinä pääsemään eroon, vaikka miten paljon dumpattaisiin rahaa konsulttiyhtiöille.

No eipä noi peruslinjat Jyväskylässä sen sykerömpää ole kuin muuallakaan. 1/2, 12, 16/22, 25, 27 ja mitä näitä nyt on niin ovat aika suoraa linjaa. Ongelma vaan tuppaa olemaan melkoinen määrä y-poikkeuksia joilla saadaan satunnainen kulkija pyörälle päästään, varsinkin hiljaisen ajan liikenteessä. Ajetaan linjaa a linjan b linjakilvillä linjan c reittiä ja mukaan vielä pari y-liitettä, vieläpä niin että nämä poikkeukset lukee ainoastaan aikataulussa niin kyllähän siinä tavallinen matkaaja on ihmeissään.

Jos nyt konsultille halutaan rahaa antaa niin lähtisin ihan linjanumeroinnin perusteellisesta uudistuksesta ja hiljaisen ajan liikenteen uudelleen suunnittelusta.
 
No eipä noi peruslinjat Jyväskylässä sen sykerömpää ole kuin muuallakaan. 1/2, 12, 16/22, 25, 27 ja mitä näitä nyt on niin ovat aika suoraa linjaa. Ongelma vaan tuppaa olemaan melkoinen määrä y-poikkeuksia joilla saadaan satunnainen kulkija pyörälle päästään, varsinkin hiljaisen ajan liikenteessä. Ajetaan linjaa a linjan b linjakilvillä linjan c reittiä ja mukaan vielä pari y-liitettä, vieläpä niin että nämä poikkeukset lukee ainoastaan aikataulussa niin kyllähän siinä tavallinen matkaaja on ihmeissään.

Jos nyt konsultille halutaan rahaa antaa niin lähtisin ihan linjanumeroinnin perusteellisesta uudistuksesta ja hiljaisen ajan liikenteen uudelleen suunnittelusta.

Maantieteellisesti katsoen esim. 25 on kyllä melkoinen lenkki. Ei lie kukaan täysjärkinen matkustaisi kangaslammelta palokkaan kiertäen laajavuoren kautta. Tuo linja olisi kannattanut kyllä korvata ympyrälinjalla palokka-sairaala-keskusta-seppälä molempiin suuntiin. Kangaslammelle sitten oma runkolinjansa.

Toivottavasti vain nyt nuo Y-jutut saadaan kuntoon. Ainakin tuosta suunnitelmasta saa sellaisen vaikutelman että kaikille eri reiteille on oma linjanumeronsa.
 
Tietääkö joku, että miten Jyväskylässä on tällähetkellä ajossa noita 8700-Volvoja? Aiemmin kun katsoin Trafista muutamien autojen tietoja, niin muutamassa oli määräaikaiskatsastus suorittamatta. Itsekin tulee liikuttua Jyväskylässä suht taajaan mutta omalle kohdalle noita ei ole osunut.
 
Tietääkö joku, että miten Jyväskylässä on tällähetkellä ajossa noita 8700-Volvoja? Aiemmin kun katsoin Trafista muutamien autojen tietoja, niin muutamassa oli määräaikaiskatsastus suorittamatta. Itsekin tulee liikuttua Jyväskylässä suht taajaan mutta omalle kohdalle noita ei ole osunut.

Kyllähän noita volvoja tavoittaa parhaiten ruuhka-ajan liikenteessä. Säännöllisesti niitä näkee jollain linjalla, mutta en osaa sanoa onko niitä millä linjoilla vakituiseen. Norjalaistaustaiset löytyvät useimmiten joltain viidakkopikoilta ja Helsinkiläislähtöisiä sitten noilta tavanomaisemmilta kaupunkilinjoilta
 
Ja jatkoakin on seurannut samanlaisista volvoista numeroilla 47 ja 48. Näiden lisäksi vihreään nuttuun on pukeutunut ex Tamperelaiset teli-8700 numerolla 51 sekä 2-akselinen 8900 numerolla 120.
Ainakin erään fb-postauksen https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=159065046184062&id=100217652068802 perusteella #120 sisusta on pilattu ihan huolella. Hieno Finlaysonin pesukarhukuosi on vaihtunut johonkin ankean harmaaseen!

Oli se vaan ennen hieno
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ainakin erään fb-postauksen https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=159065046184062&id=100217652068802 perusteella #120 sisusta on pilattu ihan huolella. Hieno Finlaysonin pesukarhukuosi on vaihtunut johonkin ankean harmaaseen!

Oli se vaan ennen hieno

Kieltämättä ankea, mutta tuo uudelleen verhoiltu teliauto (vissin se on se #51) on vielä ankeampi kun vihreät kuosit on vaihdettu samaan harmaaseen. Nyt sisätiloissa ei muun värin sävyjä näy kuin mustaa ja harmaata.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaaditaanko Jyväskylässä nykyisin tilaajavärityksen mukainen matkustamo myös käytettyihin autoihin?
 
Takaisin
Ylös