Kaukoliikenne ja henkilöliikennelain kokonaisuudistus

Nyt ollaan tilanteessa, jossa sekä VR:n matkustajakaukoliikenne että lähes kaikki bussien pikavuoroliikenne tekevät tappiota.

Itse näen seuraavia skenaarioita tulevaisuudelle:
  1. VR saa tehostettua toimintaansa niin, että matkustajakaukoliikenne nousee kannattavaksi nykyisillä lippujen hinnoilla tai VR pystyy jatkamaan nykyistä mallia, jossa liiketoiminnan tappiot katetaan sijoitusomaisuuden tuotoilla. Junien kaukoliikenteen monopoli säilyy vuoteen 2024 asti.
    • OnniBus supistaa toimintaansa ja sillä jää runsas tarjonta vain reiteille, joilla bussi on yhtä nopea tai nopeampi kuin juna (esim. Helsinki - Turku). Muilla reiteillä OnniBusin tarjonta supistuu n. vuoden 2015 tasolle. Perinteiset bussiyhtiöt tekevät rankasti tappiota VR:n ja OnniBusin puristuksissa, mutta haluavat katsoa pelin loppuun asti ja jatkavat niin kauan kuin kassa kestää.
    • OnniBusin omistaja toteaa, että Suomesta ei ole saatavissa tarpeeksi tuottoa, ja lopettaa toiminnan. VR alkaa nostaa lippujensa hintoja niin, että heidän toimintansa on kannattavaa. Muutama bussiyhtiö, etunenässä Savonlinja, jatkavat junaliikenteen haastamista. Nämä bussifirmat eivät kuitenkaan pysty nostamaan hintojaan kovin paljoa, koska junaliput ovat hinnannostosta huolimatta edullisia. Jäljelle jäävien bussien matkustajamäärät nousevat ja sen tuloksena myös bussiliikenne nousee voitolliseksi.
  2. VR:n tappioita ei siedetä poliittisesti ja se joutuu nostamaan hintojaan. Matkustajat vaihtavat takaisin busseihin, minkä vuoksi pikavuoroliikenteeseen äskettäin tehdyt supistukset perutaan useammassakin eri firmassa. VR:n monopolin lopettamisen aikaistaminen alkaa saada poliittista kannatusta. OnniBus nostaa lippujensa hintoja vähän, mutta pitää ne kuitenkin sen verran matalina, etteivät perinteiset bussiyhtiöt saa pikavuoroliikennettään kannattavaksi. OnniBus saa hyvällä brändillään kaksikerrosbussinsa täyteen ja tekee voittoa.

Koko paletti voi muuttua jos LiVe Oy sittenkin perustetaan tämän hallituksen aikana.
Se voi iskeä kuin varas yöllä. Uuden auton ostamisesta tulee halpaa kansanhuvia mutta vanhan pelkästä omistamisesta huippukallista.

Se voi iskeä niin että VR:n koko matkustajajunakalusto siirretään LiVe:n omistukseen ja mille tahansa operaattorille tulee mahdolliseksi vuokrata itselleen Euroopan nykyaikaisimpia junia, ja sloteja liikennöidä niillä Euroopan harvimmalla rataverkolla. VR:stä tulee kertaheitolla pelkkä henkilöstövuokrausfirma.

Mutta iskee se myös bussifirmoihin. Busseille tulee nimittäin tiemaksut, joka voi määräytyä esim sen perusteella minkä tasoisella tiellä bussi ajaa, paljonko se painaa jne.

Ihmisille tulee entistäkin vaikeampaa tehdä päätöksiä millä kulkuvälineellä liikkuu, ja karikoiden välttämiseksi joutuu rekisterimään itsensä jonkun operaattorin kanta-asiakkaaksi joka tarjoaa matkaketjuja pakettihintaan. Käytännössä ne paketit voivat sisältää jopa kävelymatkoja jos ei osaa lukea mitä pienellä präntillä lukee ehdoissa.

t. Rainer
 
Nämä bussiyritykset haihattelevat kyllä vanhojen pölyttyneiden rakenteiden perään. En kyllä ymmärrä, mitä se malli hyödyttäisi asiakasta? Korkeat lippuhinnat ja ristisubventiosta huolimatta olematon palvelutaso maalla ja myös olematonta palvelua kaupunkialueille. En ymmärrä, miksi esimerkiksi Turku - Helsinki välin matkustajan tulisi tukea peräkylän linjaa 15€/ kerta...

Lisäksi omalla kohdallani matkat maalle sujuvat nykyään paremmin kun on yhteyksiä viranomaisen toimesta ja en kutsuisi Hankasalmea, Mynämäkeä, Äänekoskea ja Saarijärveä kovin isoiksi paikkakunniksi, mutta noihin olen mennyt Onnibussilla. Aiemmin mikään firma ei kotikulmiltani tuonne ajanut.

Lisäksi VR:n omassa tiedotteessa ei kerrota matkustajaliikenteen olevan tappiollista. Kannattavuus on toki heikentynyt liikevaihdon tavoin. Matkustajaliikenteen tulos oli noin 10 miljoonaa plussalla. Lisäksi nyt heikkoja osiaan korjaava Onnibus ponnisti ensi kertaa voitolle.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi VR:n omassa tiedotteessa ei kerrota matkustajaliikenteen olevan tappiollista. Kannattavuus on toki heikentynyt liikevaihdon tavoin. Matkustajaliikenteen tulos oli noin 10 miljoonaa plussalla.

VR:n koko viime vuoden tilinpäätös julkaistaan vasta maaliskuussa, mutta viime vuoden tammi - kesäkuun puolivuosikatsauksessa kerrotaan matkustajaliikenteen liiketappion olleen 1,2 miljoonaa euroa. Lähiliikenne on oletettavasti edelleen voitollista, joten kaukoliikenteen tappio on vielä suurempi.
 
En kyllä havainnut vanhojen toimijoiden itkevän menetettyjen maaseutulinjojen perään. He totesivat, miten asiat olivat ennen, ja että nykyään kaukoliikenteestä ei tuottoja revitä samaan tahtiin kuin ennen, mikä varmasti ei tietona yllätä ketään. Sinällään on aika omituista, että psa:n alkaessa joku ylipäätään viitsi jatkaa vanhaa kuviota, yhteiskunnan saattaminen pikavauhtia hoitamaan velvollisuuksiaan olisi luullut olevan intresseissä kenellä tahansa, sillä kaikkihan sen tietävät, ettei syrjäseutujen bussivuoroista voi voittoa saada muulla tavoin kuin korkeintaan hinnoittelemalla kilpailutustarjouksensa yli kustannustason ja sitten luottamalla siihen, ettei edullisempia tarjouksia tule...
Tosin pitää muistaa, että jos kunta tai maakunta tai mikä se ei-markkinaehtoisen joukkoliikenteen tilaaja ikinä tulevaisuudessa onkaan, jättää noudattamatta palvelusopimusasetusta, on kyse aika paljon vakavammasta asiasta kuin mitä ovat yksittäisten bussifirmojen tappiolliset tulokset.

Ja miten itse luulen tässä käyvän? En mitenkään erityisemmin, Onnibussin tarjonta vähenee, Savonlinja laajenee sen valtakunnalliseksi kilpailijaksi ja muiden asemat säilyvät suunnilleen nykyisellään, kunhan pystyvät jatkossakin markkinoimaan ja myymään tuotteitaan kimpassa; yhteen reittiin keskittyvällä operaattorilla tuskin lienee paljoa tulevaisuutta. Ulkomaalaisia tuskin tulee uusia, ellei joku syystä tai toisesta kiinnostu Savonlinjasta, Koivistosta tai Pohjolasta. VR myynee Pohjolan Liikenteen kaukotoiminnot, ja jos ei saa sitä kaupaksi, ajaa ne alas ja ehkä sitten lopettaa kilpailutuksiin osallistumisenkin.
Monopolin purku (joka voi yhtä hyvin lähitulevaisuudessa tulla kuin olla tulemattakin) jakaa rautatiet neljään alueeseen, joiden liikennöinnin kilpailutusten voittajat sitten saavat lisäksi hoidettavakseen kaukoliikenteestä vapaita slotteja, ja VR jatkaa kalustoyhtiönä, mahdollisesti myös keskitettynä lippukauppana (ellei jostain systä onnistu voittamaan yhtä tai useampaa kilpailutusta). Mutta hintataso nousee nykyisestä sekä maan- että rautateillä; ei paljoa, mutta sen verran, että varsinaisen halpismatkailun voi olettaa jäävän marginaaliin, eli hiljaisina aikoina kalustokierron takia ajettaville vuoroille.
 
VR:n koko viime vuoden tilinpäätös julkaistaan vasta maaliskuussa, mutta viime vuoden tammi - kesäkuun puolivuosikatsauksessa kerrotaan matkustajaliikenteen liiketappion olleen 1,2 miljoonaa euroa. Lähiliikenne on oletettavasti edelleen voitollista, joten kaukoliikenteen tappio on vielä suurempi.

Lähiliikenne on oma erillinen tulosyksikkönsä, joten lasketaanko se tuohon mukaan? Puolivuosikatsauksen sanamuodoista se ei suoraan selviä.
 
Lähiliikenne on oma erillinen tulosyksikkönsä, joten lasketaanko se tuohon mukaan? Puolivuosikatsauksen sanamuodoista se ei suoraan selviä.

Matkustajaliikenne-otsikon alla on käsitelty junaliikenne (josta erillisinä kaukoliikenne ja lähiliikenne) sekä autoliikenne. Ne kaikki siis selvästikin kuuluvat tuohon matkustajaliikenteeseen.
 

Ja VR:n omilla sivuilla on vielä kattavampi tiedote tuloksesta. VR:n matkustajaliikenne teki viime vuonna voittoa 16,6 miljoonaa, pitkälti sen ansiosta että kaukoliikenteessä kuluja on karsittu 41,9 miljoonalla. 13.2. kirjoittamastani viestistä näytettäisiin siis mentävän joko skenaarioon 1a tai 1b. Kaukobussien lähitulevaisuus näyttää tässä valossa synkältä...
 
Matkahuollon aikataulupalvelun kautta bongasin eilen seuraavat vuoroparimäärien muutokset vertailemalla perjantain tarjontaa muutospäivän jälkeisen perjantain tarjontaan:

Reitti; Muutospäivä; Liikennöitsijä; Perjantain vuoroparimäärä ennen -> Perjantain vuoroparimäärä jälkeen

Helsinki-Pori; 5.6.2017; SatL; 16->12
Helsinki-Tampere; 1.5.2017; SL; 0->4
Helsinki-Jyväskylä; 1.5.2017; SL; 9->5
Helsinki-Mikkeli; 1.5.2017; SL; 10->7
Helsinki-Lappeenranta; 1.5.2017; SL; 7->4
Helsinki-Kotka; 1.5.2017; SL; 11->10
Turku-Pori; 5.6.2017; SatL; 14->11

On toki mahdollista, että Matkahuollon palveluun ei ole syötetty kaikkea tarjontaa, jos reittiliikennelupia ei ole vielä hyväksytty, mutta luulisin että ainakin nuo 1.5 tapahtuvat muutokset olisivat jo järjestelmässä.
 

No joo, yleistämättä paras, mutta voi toteutua Norrlinin yhtymässä kylläkin. Sen verran suuret olivat Satakunnan Liikenteen saneeraukset, että tämä toiminee perusteena mm Pori–Säkylä–Turku -reitin alasajolle, joka toisen Tampere–Huittinen -vuoron lakkautukselle ja monelle muulle, jotka koskevat arkisia asiointitarpeita.
Varmasti myös osuu ja uppoaa myös Savonlinjaan, joka teki saneerauksensa verkostonsa jo vappuna, toisaalta ilmeisesti ylimääräistä rahaa on, kun tekevät tappiota samaan malliin Tampere–Helsinki -reitillä, josta Pohjolan Liikenne jo vetäytyi pois.

Liekö sitten parempikaan tapa ”mainostaa”, että teemme teillä asiakkailla voittoa. Näin ihan varmasti kuitenkin moni yritys silti tekee, vaikka katteet ovat varmasti pudonneet huomattavasti. Matkojen keskihinta tuskin nousee nykyisestä kovin paljoa, mutta mitä käy sitten vuorotarjonnalle? Itse uskon kovasti, että ala on tervehtymässä viime aikojen hulluista vuosista. Tässä prosessissa liikennöitsijät itse kantaa vastuun tulevaisuudestaan ja toivottavasti osaavat seurata kysyntää.
 
Itse uskon kovasti, että ala on tervehtymässä viime aikojen hulluista vuosista. Tässä prosessissa liikennöitsijät itse kantaa vastuun tulevaisuudestaan ja toivottavasti osaavat seurata kysyntää.
Samoin. Väittäisin että siellä missä on matkustajia on myös jatkossa tarjontaakin ja kohtuullisen hintaista sellaista. Huonosti käy vain siellä missä kysyntää ei ole ja julkista rahaa ei löydy tilanteen parantamiseksi niin sitten ollaan ilman ja katsotaan sivusta miten maaseutu jatkaa tyhjenemistään.
Sanoisin myös että liikennöitsijät ja yrittäjät eivät ole tän uudistuksen epäonnistujia, vaan enemmänkin julkinen puoli mm. waltti ym. sekoiluineen.
 
Tämä linkki YLEn juttuun kertoo sekä kaukoliikenteen että maaseudun lähiyhteyksiä hoitavan linja-autoyrityksen tiukasta tilanteesta markkinoiden nykyisissä olosuhteissa, joten laitoin ko. linkin tähän viestiketjuun (mutta moderaattori varmaankin tarvittaessa siirtää tämän oikeellisempaan foorumin palstaan):
https://yle.fi/uutiset/3-9774816
 
Takaisin
Ylös