Kuljettajien toiminta

Bussimarkkinoista en tiedä yhtään mitään, mutta Höselin poikien pitäisi tietää. Muutakin kuin että haitari on tosi kiva.

Jos minäkin tiedostan, että takavetoinen haitaribussi (jokos niihin sentään on vaihdettu järkevämmät renkaat?) ja helsinkiläinen talvikunnossapito nyt vaan ei toimi yhteen mitenkään, niin eiköhän ns. ammattilaisenkin pitäisi se tajuta ja laatia tarjouskilpailun ehdot järkeviksi. Ei Ahvenanmaan maakuntahallituskaan edellytä 300 hengen matkustajakapasiteetin lentokoneita Tukholman-reitille, kun sellaisilla ei voi Maarianhaminaan laskeutua. Lopulta tuossa on kyse ihan samasta asiasta.

Juuri näin eli sitä saa mitä tilaa. Tilaajaorganisaation ammattitaidottomuus on tämän fiaskon syynä.
 
Mä taas alan kallistua sille kannalle, että Helsingin keskustan joukkoliikenteen rakenteita on syytä kehittää edelleen niin, bussiliikenteellä ei olisi asiaa Kampin eteläpuolelle ja vain raideliikentellä hoidettaisiin nuo alueet. J......i).

Luin vanhoja arkistojani ja silmiin sattui kaupunkisuunnitteluviraston esite, jossa sanottiin että bussiliikennettä suunnitellaan pysäytettäväksi kantakaupungin rajalle, jossa sitten vaihdot raideliikenteeseen. Se oli vuodelta 2017 ja ehkä tuolloin ei osattu ottaa huomioon että bussitkin kulkevat sähköllä pikkuhiljaa loputkin.

Mutta aiheesta ei ainakaan tiedotusvälineissä ole nyt viime aikoina puhuttu. Jos sitä ei olekaan ihan helppo toteuttaa.
 
Luin vanhoja arkistojani ja silmiin sattui kaupunkisuunnitteluviraston esite, jossa sanottiin että bussiliikennettä suunnitellaan pysäytettäväksi kantakaupungin rajalle, jossa sitten vaihdot raideliikenteeseen. Se oli vuodelta 2017 ja ehkä tuolloin ei osattu ottaa huomioon että bussitkin kulkevat sähköllä pikkuhiljaa loputkin.

Mutta aiheesta ei ainakaan tiedotusvälineissä ole nyt viime aikoina puhuttu. Jos sitä ei olekaan ihan helppo toteuttaa.

Ei, tuo olisi niin vaikeasti toteutettava, että HSL:ssä on päätetty mieluummin ajaa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä alas kantakaupungin joukkoliikenne kokonaisuudessaan, ja sitä myöten myös kaupungin kekusta. On muuten järkyttävää huomata miten hyvin tässä edetään: Kantakaupungin sisäinen lippu on noussut muutamassa vuodessa 1.80 e -> 3.10 e (yli 70 % nousu!).

Tämän jälkeen voidaankin keskittyä HSL:n ydinosaamiseen: Tyhjen bussien ajamiseen pitkin sipoiden peltoja ja lippujärjestelmien uusimiseen.
 
Mä taas alan kallistua sille kannalle, että Helsingin keskustan joukkoliikenteen rakenteita on syytä kehittää edelleen niin, bussiliikenteellä ei olisi asiaa Kampin eteläpuolelle ja vain raideliikentellä hoidettaisiin nuo alueet.

Mä taas alan kallistua siihen että Helsingissä voitaisiin talvisin pitää kadut paremmassa kunnossa ja laittaa risteyksiin lisää pysäköintikieltoja, jotta tilaa jää. Kantakaupungissa autoilevan ihmisen elämästä tehdään muutenkin kokoajan hankalampaa, niin eipä siinä pari poistettua parkkipaikkaa enää paljon tunnu. 2-akselilla ja teleillä tosin pääsi ennen Eirassa talvella ihan hyvin. Eihän toi voi pidemmän päälle noin toimia että jokaisen lumisateen aikana 20 ja 30 liikenne on ihan solmussa. Vielä toki asia erikseen että tarvitaanko oikeasti kahta runkolinjaa päättymään Eiraan, vaan voisiko 30 päätepysäkki olla Kampissa.
 
Se oli vuodelta 2017 ja ehkä tuolloin ei osattu ottaa huomioon että bussitkin kulkevat sähköllä pikkuhiljaa loputkin.

Ei se käyttövoima vaikuta mitenkään siihen, minkä verran bussit vievät tilaa eikä myöskään pienhiukkaspäästöihin, joita tulee renkaista. Tietysti kasvihuonepäästöt laskevat ja bussin tuottama melu voi vähentyä, mutta siinä ovatkin sähköbussien ainoat valtit verrattuna diesel-busseihin.
 
Ei se käyttövoima vaikuta mitenkään siihen, minkä verran bussit vievät tilaa eikä myöskään pienhiukkaspäästöihin, joita tulee renkaista. Tietysti kasvihuonepäästöt laskevat ja bussin tuottama melu voi vähentyä, mutta siinä ovatkin sähköbussien ainoat valtit verrattuna diesel-busseihin.

Plus myös se, että useamman sähköbussin sisälämmitys toimii - Dieselkäyttöisellä webastolla!
Ainakin jotain keskustelua on ollut sähköbussien luistonestosta. Tällähän on suoranaista vaikutusta renkaisiin ja niiden kulutukseen ja sitä kautta yllämainittuihin päästöihin. Lienee joku rengasvalmistaja jo innovoineen sähkökäyttöiselle raskaallekalustollekin erilaisia renkaita?
 
Mä taas alan kallistua siihen että Helsingissä voitaisiin talvisin pitää kadut paremmassa kunnossa ja laittaa risteyksiin lisää pysäköintikieltoja, jotta tilaa jää. Kantakaupungissa autoilevan ihmisen elämästä tehdään muutenkin kokoajan hankalampaa, niin eipä siinä pari poistettua parkkipaikkaa enää paljon tunnu. 2-akselilla ja teleillä tosin pääsi ennen Eirassa talvella ihan hyvin. Eihän toi voi pidemmän päälle noin toimia että jokaisen lumisateen aikana 20 ja 30 liikenne on ihan solmussa. Vielä toki asia erikseen että tarvitaanko oikeasti kahta runkolinjaa päättymään Eiraan, vaan voisiko 30 päätepysäkki olla Kampissa.
Työkaverin kanssa tänään keskusteltiin tästä ruokatauolla. Mietittiin miksi toinen ei voisi ajaa vaikka Hietalahdenrannan kautta Eiraan tai vaikkapa vanhaan tapaan Hernesaareen? Huomattavasti vähemmän vikaherkkä reitti. Miksi molemmat kulkevat tismalleen samaa reittiä Eiraan
 
Ala-arvoista. Aikamoinen ammattilainen täytyy olla jos oppii matkustajien kertomana sen tosiseikan että ohjaamon takana sijaitseva penkkipari on tarkoitettu näkövammaisille…

En yhtään ihmettele kun suurin osa (99%) kyseisen penkkiparin käyttäjistä EIVÄT OLE näkövammaisia, itsekin istun siinä aina satunnaisesti, yleensä väliaikaisesti mikäli etuoven takana oleva penkkipari sattuu olemaan varattu, ja haluan seurata kuljettajan ajamista tai rupatella kuljettajan kanssa. Viimeksi maanantaina, kun olin 500:n kyydissä tutun kuljettajan ajamana, ja oikeanpuolinen penkkipari sattui ensin olemaan varattu yhdelle pariskunnalle, jolloin istuin kuljettajan takana siihen asti kunnes he jäivät pois kyydistä, jolloin siirryin toiselle puolelle juttelemaan kuljettajan kanssa. Ja ottaen vielä huomioon sen että näkövammaisista vain murto-osa käyttää joukkoliikennettä ylipäätään. Tiedän itsekin yhden näkövammaisen, ja hän kulkee kaikki matkansa invataksilla mikäli joku paikka ei satu olemaan kävelymatkan etäisyydellä. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
En yhtään ihmettele kun suurin osa (99%) kyseisen penkkiparin käyttäjistä EIVÄT OLE näkövammaisia, itsekin istun siinä aina satunnaisesti, yleensä väliaikaisesti mikäli etuoven takana oleva penkkipari sattuu olemaan varattu, ja haluan seurata kuljettajan ajamista tai rupatella kuljettajan kanssa. Viimeksi maanantaina, kun olin 500:n kyydissä tutun kuljettajan ajamana, ja oikeanpuolinen penkkipari sattui ensin olemaan varattu yhdelle pariskunnalle, jolloin istuin kuljettajan takana siihen asti kunnes he jäivät pois kyydistä, jolloin siirryin toiselle puolelle juttelemaan kuljettajan kanssa. Ja ottaen vielä huomioon sen että näkövammaisista vain murto-osa käyttää joukkoliikennettä ylipäätään. Tiedän itsekin yhden näkövammaisen, ja hän kulkee kaikki matkansa invataksilla mikäli joku paikka ei satu olemaan kävelymatkan etäisyydellä. :lol:
Tämä on asia, joka käydään läpi kuljettajakoulutuksissa. En tiedä, missä tuo kuljettaja on ollut kun ei ollut tietoinen tuosta näkövammaispaikasta.
Minulla on kyydissäni vähintään yksi näkövammainen päivittäin; kyllä heitä joukkoliikenteellä kulkee.

Sattuipa tapaus, että erään matkustajan opaskoira ei suostunut menemään tuohon opaskoiralle tarkoitettuun paikkaan ja heidän piti mennä muualle istumaan.
 
Tietenkin me kuljettajat virheitä tehdään. Tämä kuljettaja nyt meni liian pitkälle, liekö tietämättömyys vai halu olla oikeassa. Omakohtainen kokemukseni oli kun matkustaja pimeässä huito Itäväylän varressa pysähtymismerkkiä aivan liian myöhään ja huomautin häntä tästä. Totta kai tämä matkustaja tuli sitten huomauttamaan vihaisesti että on näkövammainen. Pahoittelin. Ei hänellä ollut koiraa saatika keppiä. Tämän takia varmaan monessa maassa pysähdytään joka pysäkille vaikka kukaan ei huitoisi
 
En yhtään ihmettele kun suurin osa (99%) kyseisen penkkiparin käyttäjistä EIVÄT OLE näkövammaisia, itsekin istun siinä aina satunnaisesti, yleensä väliaikaisesti mikäli etuoven takana oleva penkkipari sattuu olemaan varattu, ja haluan seurata kuljettajan ajamista tai rupatella kuljettajan kanssa. Viimeksi maanantaina, kun olin 500:n kyydissä tutun kuljettajan ajamana, ja oikeanpuolinen penkkipari sattui ensin olemaan varattu yhdelle pariskunnalle, jolloin istuin kuljettajan takana siihen asti kunnes he jäivät pois kyydistä, jolloin siirryin toiselle puolelle juttelemaan kuljettajan kanssa. Ja ottaen vielä huomioon sen että näkövammaisista vain murto-osa käyttää joukkoliikennettä ylipäätään. Tiedän itsekin yhden näkövammaisen, ja hän kulkee kaikki matkansa invataksilla mikäli joku paikka ei satu olemaan kävelymatkan etäisyydellä. :lol:

Aika huono perustelu ottaen huomioon että asia on kuitenkin osa kuljettajakoulutusta, kuten vristo mainitsikin. Ja onhan se vähän irvokasta että matkustajat ja itsekin joukkoliikenteen käyttäjänä olen tästä paremmin perillä kuin ko. kuljettaja. Lisäksi tuossa tilanteessa mennyt moni muukin asia päin puuta.
 
Takaisin
Ylös