Kuljettajien toiminta

Ei se käyttövoima vaikuta mitenkään siihen, minkä verran bussit vievät tilaa eikä myöskään pienhiukkaspäästöihin, joita tulee renkaista. Tietysti kasvihuonepäästöt laskevat ja bussin tuottama melu voi vähentyä, mutta siinä ovatkin sähköbussien ainoat valtit verrattuna diesel-busseihin.

Ovatkin aika merkittäviä valtteja, kun tiedetään mitä tutkimustulokset puhuvat molemista .
Bussiin mahtuu 50 tai yli. Mutta hirveä meteli syntyy kun yksi kaista yhdeltä kadulta viedään yksityisautolta. Siis yksityisautolla pitää päästä keskustaan, mutta joukkoliikenneautolla ei ?
 
Plus myös se, että useamman sähköbussin sisälämmitys toimii - Dieselkäyttöisellä webastolla!
Ainakin jotain keskustelua on ollut sähköbussien luistonestosta. Tällähän on suoranaista vaikutusta renkaisiin ja niiden kulutukseen ja sitä kautta yllämainittuihin päästöihin. Lienee joku rengasvalmistaja jo innovoineen sähkökäyttöiselle raskaallekalustollekin erilaisia renkaita?

Tosin HSL:n vaatimuksena on biopolttoaine. Sähköbussin webastossa voisi käyttää bioMPÖ:täkin dieselin sijasta, mutta taidetaan käytännön syistä käyttää biodieseliä.
 
Aika huono perustelu ottaen huomioon että asia on kuitenkin osa kuljettajakoulutusta, kuten vristo mainitsikin. Ja onhan se vähän irvokasta että matkustajat ja itsekin joukkoliikenteen käyttäjänä olen tästä paremmin perillä kuin ko. kuljettaja. Lisäksi tuossa tilanteessa mennyt moni muukin asia päin puuta.

Veikkaan, että kyseinen kuljettaja edustaa käsitystä, että koira on epäpuhdas.
Huoh! Alan kohta oikeasti kyllästyä tällaiseen touhuun!

Taukotuvan vessan lattiat lainehtii, kas kun piti jalat pesaista! Ei ...
 
Veikkaan, että kyseinen kuljettaja edustaa käsitystä, että koira on epäpuhdas.
Huoh! Alan kohta oikeasti kyllästyä tällaiseen touhuun!

Taukotuvan vessan lattiat lainehtii, kas kun piti jalat pesaista! Ei ...
Meillä oli eilen kuljettajakoulutus, jossa käsiteltiin tätäkin tapausta. Kaikki kuljettajat, jotka edustivat kaikkia mahdollisia etnisiä väestöryhmiä, pitivät tapausta täysin käsittämätömänä.

Jos viittaat tässä muslimeihin ("koira on epäpuhdas"), niin heille on päivänselvää, miksi näkövammaisella on opaskoira.

Tilanne on siis, että opaskoiran kanssa liikkuvalla näkövammaisella on AINA etuoikeus tulla bussiin. Muut matkustajat väistävät ja antavat tilaa, jos se ei ole muuten mahdollista.
 
Ovatkin aika merkittäviä valtteja, kun tiedetään mitä tutkimustulokset puhuvat molemista .
Bussiin mahtuu 50 tai yli. Mutta hirveä meteli syntyy kun yksi kaista yhdeltä kadulta viedään yksityisautolta. Siis yksityisautolla pitää päästä keskustaan, mutta joukkoliikenneautolla ei ?

Tietysti mielluummin sähköbusseilla kuin henkilöautoilla, mutta mieluiten raiteilla. Ratikoista syntyvät meluhaitat ovat yleensä satunnaisempia, kuin kumipyöräliikenteen tasainen humina. Lisäksi ratikoiden kohdalla jarruhiekka on ainoa ilmanlaatua huonontava tekijä. Metalliset raiteet eivät kulu samalla tavalla kuin asfaltti.

Dieselbussin vaihtaminen sähköbussiksi on askel oikeaan suuntaan, vähän niin kuin energiatuotannossa maakaasusta tulee vähemmän päästöjä kuin hiilestä.
 
Meillä oli eilen kuljettajakoulutus, jossa käsiteltiin tätäkin tapausta. Kaikki kuljettajat, jotka edustivat kaikkia mahdollisia etnisiä väestöryhmiä, pitivät tapausta täysin käsittämätömänä.

Jos viittaat tässä muslimeihin ("koira on epäpuhdas"), niin heille on päivänselvää, miksi näkövammaisella on opaskoira.

Tilanne on siis, että opaskoiran kanssa liikkuvalla näkövammaisella on AINA etuoikeus tulla bussiin. Muut matkustajat väistävät ja antavat tilaa, jos se ei ole muuten mahdollista.

Nyt kirjoitit niinkuin joku uskontokunta olisi homogeeninen massa, että kaikki ajattelevat samalla lailla.
Eihän se niin mene. Ja harvoin sitä koulutustilanteessa muutenkaan mitään muuta mieltä ollaan toisten kanssa.

En edelleenkään käsitä aina tätä touhua.

Kuski joka kieltää näkövammaisen tulon opaskoiran kanssa on idiootti joka pitäisi potkaista pihalle, väärä ammatti.
Ihan kuin ne vilkuttomat muppanat tai "vanhoilla vihreillä" menijät, joita on valitettavan paljon kaupunkiliikenteessä tänä päivänä. Siis bussien ratissa.
 
"vanhoilla vihreillä" menijät, joita on valitettavan paljon kaupunkiliikenteessä tänä päivänä. Siis bussien ratissa.
Osittain totta toki, mutta kylllä bussikuskin pitää myös harkita kaatuuko joko mahdollisesti, jos jarruttaa liian äkisti. Aivan eri tavalla kuin henkilöauton, jossa matkustajilla on turvavyöt. Sitä on yllättävän vaikea sanoa varmuudella.
 
Osittain totta toki, mutta kylllä bussikuskin pitää myös harkita kaatuuko joko mahdollisesti, jos jarruttaa liian äkisti. Aivan eri tavalla kuin henkilöauton, jossa matkustajilla on turvavyöt. Sitä on yllättävän vaikea sanoa varmuudella.

Kyllä HSL-liikenteessä olevat bussit ajavat usein niin härskisti punaisia päin, että kysymys on vain kuljettajien piittamattomuudesta.

Vilkun käyttämättä jättäminen ei aiheuta kenenkään kaatumista bussin sisällä, mutta voi aiheuttaa onnettomuuden.

Pienellä osalla näistä kuljettajista on niin paha asennevamma, että heidät pitäisi vapauttaa ajokortin hallussapidon aiheuttamasta taakasta.
 
Osittain totta toki, mutta kylllä bussikuskin pitää myös harkita kaatuuko joko mahdollisesti, jos jarruttaa liian äkisti. .

Tämän takia pitäisi ajaa ennakoivasti ja katsoa välillä kauemmaskin kuin vain ~50 metrin päähän. Raskaalla kalustolla erityisen tärkeää jarruviiveen ja massan takia.
 
Eli nyt saa ajaa punaista päin? Vai mikä oli pointtisi?

Ei, vaan että pysähtymismatkat (sikäli kun se on jarruista kiinni ) ovat lyhentyneet dramaattisesti, jos käytössä on sähköisesti ohjatut levyjarrut.

Punaisia päin ei tietenkään saa ajaa.
 
Mitä tuolla Hämeentiellä oikein on tapahtunut?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b54ee44c-8dea-4d97-972e-c0171e7e1e1d

Iltalehden mukaan joku bussi olisi kyllästynyt ajamaan omalla kaistallaan ja päättänyt mennä ratikkakaistalle sillä seurauksella, että se on sitten jäänyt jumiin ja sekä ratikka- että bussiliikenne on pysähtynyt. Sehän on mennyt "hienosti".

IL kirjoittaa: "Linja-auto oli yrittänyt oikaista kiskojen kautta, mutta päätyikin pysäyttämään paitsi kiskoliikenteen myös ajokaistan. Tämän seurauksena raitiovaunut eivätkä bussit päässeet etenemään idän suuntaan Hämeentiellä."
 
Olin paikalla Kurvissa kun siellä oli ex-HKL:n raivausauto työn touhussa Mäkelänkadun suunnan bussipysäkin (Hämeentie 31:n kohdalla) luona, ja nousin sitten ratikkaan keskustaan päin. Korviini kantautui ratikan ohjaamon radiosta sen verran, että bussista olisi loppunut menovesi juuri, kun se oli paikassa, jossa blokkasi sekä bussipysäkin että viereisen ajokaistan. Olisikohan siis ollut juuri lähdössä pysäkiltä.

Kulku ratikalla etelään päin oli tosiaan todella hidasta, kun Haapaniemeen asti oli katkeamaton jono pohjoiseen päin kulkevia busseja sekä omalla että ratikoiden kaistalla. Peilit tulivat tietysti etelään päin kulkevan ratikkakaistan puolelle.

Kurvissa ehdin nähdä, kun joku linjan 65 bussi yritti ohittaa pääkallopaikan Kurvin ratikkapysäkin kautta, mutta ei tietenkään mahtunut pysäkkikorokkeen ja vastaan tulleiden ratikoiden väliin, ja tästä tuli jo ihan oma shownsa, kun tämän bussi alkoi peruuttaa takaisin keskelle Hämeentien ja Hesarin risteystä, mahtumatta oikein minnekään, koska autoliikenteen kaista pohjoiseen päin oli tukossa. No, aikanaan se pääsi siitä sinne, mihin kuuluikin, koska liikenne kulki jo kävelyvauhtia hyytyneen bussin ohi.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:10 ----------

Tuo, mihin uutisessa viitattiin, lienee tuo linjan 65 bussin yritys, mutta siinä kohtaa jono oli jo valmiiksi pitkä, eikä mikään liikkunut oikein mihinkään. Ainakaan pohjoisen suuntaan.
 
Takaisin
Ylös