Länsi-Helsingin raitiotie

Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Itselläni on hieman mörkö kaapissa jos varikolta lähtee parin minuutin välein pakkoetuuksia pyytäviä raitiovaunuja. Suurimmasta osasta liittymästä nuo vielä menisivät, mutta Ruskeasuolla käännytään pääsuunnan yli.

En olisi tästä turhan huolissani. Varikon ulosajot on niin varhain aamulla (suurin osa niistä) ja sisäänajot pääosin vasta alkuillasta alkaen, että ei noihin aikoihin mitään suurempaa ongelmaa pitäisi tulla. Höselihän on luopunut ruuhkavuoroista käytännössä kokonaan. Tilanne tietysti muuttuu, jos ruuhkavuorot palaavat, mutta nykyisillä matkustajamäärillä sellaista tuskin on näköpiirissä mitenkään laajamittaisesti.

Tampereen Sammonaukiosta olen vain kuullut pelotteluja liikaa.

Siellä jonkin verran seisoskelleena lähinnä valokuvia ottamassa voin sanoa, että kyllä se on autoilijalle aika tuskallinen. Siellä tulee "koko ajan" jostain ratikka, ja autot seisoo ja odottaa huomiotaherättävän pitkään.

Myös se, että pr15 kohdalla ei valoja ole hiottu kohdalleen vaan monin paikoin valo palaa jopa minuutin turhaan ennen raitiovaunulla.

Mitäs tälle asialle kuuluu? Valotoimisto ei innostu hiomisesta sen paremmin omana työnään kuin konsultin tekemänäkään?
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Toimivuustarkastelijat toki nämä voivat simuloida tai jos oikein jaksaa niin voisi itsekin laskea miten usein ja miten tiheästi katkaisee sivusuunnat. Etenkin haasteeksi tulee pitkät jalankulun ylitykset.

Ei kai kahden tai kolmen kaista ylittäminen kerralla ole erityisen pitkä ylitys. Valothan voi laittaa myös keskikorokkeiden kohdalle.
 
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

En olisi tästä turhan huolissani. Varikon ulosajot on niin varhain aamulla (suurin osa niistä) ja sisäänajot pääosin vasta alkuillasta alkaen, että ei noihin aikoihin mitään suurempaa ongelmaa pitäisi tulla. Höselihän on luopunut ruuhkavuoroista käytännössä kokonaan. Tilanne tietysti muuttuu, jos ruuhkavuorot palaavat, mutta nykyisillä matkustajamäärillä sellaista tuskin on näköpiirissä mitenkään laajamittaisesti.

Jos sieltä monta vuoroa ajaa peräjälkeen niin silti siellä on esim jalankulkijoita, ellei valot ole pois päältä, jotka odottavat ylitystä pitkiä aikoja.

Siellä jonkin verran seisoskelleena lähinnä valokuvia ottamassa voin sanoa, että kyllä se on autoilijalle aika tuskallinen. Siellä tulee "koko ajan" jostain ratikka, ja autot seisoo ja odottaa huomiotaherättävän pitkään.

Okei, itse en ole Tampereen ratikalla edelleenkään matkustanut kun vain koeajoissa.

Mitäs tälle asialle kuuluu? Valotoimisto ei innostu hiomisesta sen paremmin omana työnään kuin konsultin tekemänäkään?
En mielelläni puhu keskeneräisistä tuotteista, joiden kehitystä teen suoraan tai välillisesti työkseni nykyisin tai tulevaisuudessa.

Kehitys kiinnostaa osapuolia, mutta odotetaan että nuo havainnot tulevat kentältä. Avustan toki kun nämä tulevat ilmi ja pyydetään lisätietoja (tähän asti vastaus ollut: juu onhan tuo minulla tiedossa, tuon voisi tehdä näin ja näin :lol: ). Yhtään yllättävää säätötarvetta ei ole tullut sitten juhannuksen tietooni, vaan kaikki on niitä joihin ns. jätettin löysää tai olivat tiukkoja.

Puolta tuntiakaan työaikaa en ole liikenteen alettua kirjannut linjalle 15. Yritän pitää itseni mahdollisimman kaukana tästä, koska eihän asia minulle suoranaisesti kuulu enkä halua vapaa-aikaani tuhlata vastailemassa sähköposteihin saatikka käyttää palelemassa ulkona ja maksaa HSL-lippua vain auttaakseni.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:45 ----------

Ei kai kahden tai kolmen kaista ylittäminen kerralla ole erityisen pitkä ylitys. Valothan voi laittaa myös keskikorokkeiden kohdalle.

Eriaikaisia jalankulkuvaloja pyritään aina välttämään nykyisin (peräkkäisissä ylityksissä). Tuo taitaa olla jo suunnitteluohjeesta lähtien.

Jos peräkkäisiä eriaikaisia jalankulkuvaloja kuitenkin on, mielellään väliin sivuttaissiirtymä, jottei erehtymisen vaaraa valosta ole.

Pitäjänmäentielle voi mennä laskemaan jalankulkijavalojen vihreiden kestoja. Taitavat olla puolta minuuttia, voi olla enemmänkin (suoja-aikojen kanssa).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelma

Höselihän on luopunut ruuhkavuoroista käytännössä kokonaan. Tilanne tietysti muuttuu, jos ruuhkavuorot palaavat, mutta nykyisillä matkustajamäärillä sellaista tuskin on näköpiirissä mitenkään laajamittaisesti.
Niille olisi tarvetta lähinnä perjantaisin iltapäivällä Länsiterminaalin osalta. Raitiolinjalla 9 on käytännössä aina jonkin verran seisojia ruuhka-aikaan ruuhkasuuntaan, vaikka laivamatkustajia ei olisi, linjalla 7 ei yhtä paljon, mutta kuitenkin merkittävästi. Perjantaisin on niin paljon laivamatkustajia, että kaikki eivät aina mahdu kyytiin. 1T:tä ja 8T:tä on ehdotettu, mutta kyllä ykkösen yhteys Punavuoresta on iltaruuhkassa tarpeellinen. Vaikka Jätkasaaren asukasluku kasvaa, näillekään ruuhkavuoroille ei olisi välttämättä tarvetta, kun kasi jatkuu Bunkkerin silmukkaan, joten vaikutus Ruskeasuon varikkoon jäisi melko lyhytaikaiseksi. Toisaalta ainakin linjalla 12 on suunniteltu ruuhkavuoroja.
 
Ajatellen näkövammaista, yli 90% haitta-aste , on liikennevalottomat ylityspaikat vaarallisia. Jalankulkijanhan on väistettävä ratikkaa, mutta havaitseeko näkövammainen lähestyvän vaunun? Siksi kannatan jonkinlaisia varotuslaitteita näiden kohdalle, niin kuin on rautateillä.
 
Jalankulkijanhan on väistettävä ratikkaa, mutta havaitseeko näkövammainen lähestyvän vaunun? Siksi kannatan jonkinlaisia varotuslaitteita näiden kohdalle, niin kuin on rautateillä.

Tuo varoituslaitos olisi käytännössä liikennevalot ääniohjauksella. Jos valo-ohjausta ei ole, eikös riittäisi, kun raitiovaunu kuljettaja soittaa kelloa kun näkee näkövammaiskepin kanssa kävelevän henkilön. Onko tämmöisestä raitiovaununkuljetajilla ohjeistusta?

Kapulaa rattaisiin Kokoomuksen suunnalta, Kokoomus haluaa jarruttaa uutta pikaratikkaa. Linkki vie HS:n kirjoitukseen. Siellä sanotaan mm. että "Kokoomus on jarruttamassa hanketta jopa sillä uhalla, että valtion lupaama yli 100 miljoonan MAL-rahoitus hankkeelle raukeaisi."

Kokoomus on viemässä multa työmahdollisuuksia siis, pitää muistaa vaaleissa. :lol:
 
Kapulaa rattaisiin Kokoomuksen suunnalta, Kokoomus haluaa jarruttaa uutta pikaratikkaa. Linkki vie HS:n kirjoitukseen. Siellä sanotaan mm. että "Kokoomus on jarruttamassa hanketta jopa sillä uhalla, että valtion lupaama yli 100 miljoonan MAL-rahoitus hankkeelle raukeaisi."

Jatkoartikkeli: HS: Uusi pikaratikka etenee kokoomuksen vastustuksesta huolimatta, äänestys meni tiukille

Minusta todellinen haaste ei ole Helsingin pikku-persut kokoomuslaiset, vaan mitä hallitus keksii yrittää MAL-sopimuksen vesittämiseksi. Sillä saataisiin torpattua tämän lisäksi Vantaan ratikka, joka istuu nyt limbossa odottamassa kyseistä sopimista.

Kokoomus on viemässä multa työmahdollisuuksia siis, pitää muistaa vaaleissa. :lol:

Kokoomushan yritti samanlaista lykkäyshommaa Kalasataman ratikalle pari vuotta takaperin, joka olisi vienyt projektin 2020-luvun loppupuolelle, mutta siinä sentään ei ollut MAL-rahoja menetettävänä.
 
Yleensä en Kokoomuksen kanssa ole yhtä mieltä joukkoliikenneasioistakaan, mutta tässä Vihdintien raitiotiehankkeessa ymmärrän uudelleen tarkastelun. Ihan tolkuton täydennysrakentaminen on suunniteltu Huopalahdentien varteen ja Riistavuoren metsille on runsaasti säilytyksen syitä. Toisaalta eihän kukaan tiedä milloin todellisuudessa tarvitaan uusia asuntoja ja toimistoja , jotka menisivät myös kaupaksi.

Eli valtuuston uudelleenlinjaus ihan paikallaan.
 
Mahtaako se nyt mennä sinne valtuustoon kuitenkaan? Lautakuntahan asiasta jo päätti, ja jos ei kaupunginhallitus käytä otto-oikeutta, niin sitten ei kai uutta käsittelyä enää tule.

Ymmärrän kyllä kokoomuksen huolen sikäli, että nuo massiiviset uudisrakentamiset muuttavat alueiden sosioekonomista asemaa aika voimakkaasti, kun perinteisille omistusasumisen alueille tuodaan kaupungin sekoittamispolitiikan myötä merkittävä määrä eriasteista ja eri tavoin tuettua asumista. Se muuttaa vakiintuneiden alueiden luonnetta suuntaan, joka ei varmasti ole vanhojen asukkaiden kannalta toivottua ja herättää huolta muun muassa turvallisuudesta. Jos uudisrakentaminen olisi perinteistä osakehuoneistoa, niin tilanne nähtäisiin varmasti toisin.
 
Vihdintien suunnitelma ei ole tolkuton ja koko Riistavuoren voi mun puolesta räjäyttää ja rakentaa täyteen. Tää meininki että yleiskaavassa vaivalloisesti tehdään kompromissi että mihin rakennetaan ja sitten vedetään kaikki rakentaminen takaisin on törkeää demokratian pilkkaamista. Rakennetaan joskus enemmän kuin sovitaan vastineeksi. Täyteen rakennettu kaupunki on parasta ja Helsinki pahasti jättää meidät kaupunkielämän ystävät huomiotta kaupunkisuunnittelussaan.

Alimitoitetun rakentamisen lisäksi kritisoisin Vihdintien bulevardia liiallisesta autokeskeisyydestä, mm. ratikkapysäkin viereen tulevasta megaparkkihallista jotta ratikka ei olisi vahingossakaan kenellekään kätevin mahdollinen tapa liikkua pois kotoa. Miksi edes vaivaudutaan tekemään kallis ratikka, kun selvästi kaikkien on tarkoitus kuitenkin autoilla menemään vielä kalliimman autoinfran selässä?
 
Vihdintien suunnitelma ei ole tolkuton ja koko Riistavuoren voi mun puolesta räjäyttää ja rakentaa täyteen. Tää meininki että yleiskaavassa vaivalloisesti tehdään kompromissi että mihin rakennetaan ja sitten vedetään kaikki rakentaminen takaisin on törkeää demokratian pilkkaamista. Rakennetaan joskus enemmän kuin sovitaan vastineeksi. Täyteen rakennettu kaupunki on parasta ja Helsinki pahasti jättää meidät kaupunkielämän ystävät huomiotta kaupunkisuunnittelussaan.

Riistavuori on tärkeä viheralue Etelä-Haagan asukkaille ja muillekin.
 
Riistavuori on tärkeä viheralue Etelä-Haagan asukkaille ja muillekin.

Höpöhöpö. Kymmenen vuotta sitten suurin osa etelähaagalaisista ei ollut edes kuullut, että Vihdintien liikennevihreää kutsutaan puistoksi saati että olisivat siellä käyneet.

Nyt sitten alueen vanhainkodin vähemmän seniilit asukit ja kävijät ovat nostaneet Riistavuoresta metelin, ja asia on alkanut kiinnostaa rakentamisen vastustajia ympäri kylää.
 
Höpöhöpö. Kymmenen vuotta sitten suurin osa etelähaagalaisista ei ollut edes kuullut, että Vihdintien liikennevihreää kutsutaan puistoksi saati että olisivat siellä käyneet.

Itse pidän hieman vaarallisena viitata perusteetta "suurinosa". Suurinosahan näissä on tyypillisesti hiljaa. Pitäisi saada satunnais otantaa tai järjestää vaalit, jotta aito mielipide saadaan. Moni varmasti myös vain nielee kohtalon.

Itse muutamia kertoja olen tuolla liikkunut ja pidän puistosta. En kuitenkaan vastusta aktiivisesti sen tuhoamista. En myöskään ole Vihdintien ratikkaa vastaan, päinvastoin. Tässä metsäasiassa en ota kantaa ja uskon, että viisaammat päättävät puolestani.
 
Takaisin
Ylös