Matkustajaliikenteen vapautuminen

Demarien kannalta ilmeisesti on parempi pitää työttömyyskortistossa järjestäytynyttä junankuljettajaa kuin ottaa sitä riskiä, että tämä kilpailutettua taajamajunaa esim.Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla, Kymenlaaksossa, Oulun seudulla tai Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan radoilla ajaessaan joutuisi jonkun muun kuin VR:n leipiin. Yhdenlaista ei-oikeistolaista politiikkaahan se tietysti on sekin, mutta luulisi edes järjestösektorista irti päässeen vasemmiston ja siihen koskaan mitenkään sidoksissa olemattomien vihreiden puolustavanjoukkoliikenteen kehittämistä sekä ympäristö- että työllisyyssyistä.
Juniahan Suomen radoille totisesti mahtuisi.
 
En muista missä, mutta törmäsin jossain huhuun, että sosialistihallituksemme neuvottelee VRn kanssa 9-vuotisesta yksinoikeussopparista matkustajaliikenteeseen.

Ei voi muuta sanoa kuin että komia homma ja ei tarvitse odottaa lähiliikennettä Turun ja Tampereen seuduille jatkossakaan. Edit: tai paljon muutakaan matkustaliikenteen kehittämistä.

Saattaisi olla pienempi paha tuo ratkaisu. Vai odotetaanko kilpailulla riemumielin jotain sellaista autuaaksitekevyyttä, mistä saatiin nauttia taksien ja sähkönjakelun kanssa.
 
Eiköhän tässä odoteta lähinnä sitä, että Fölin ja Nyssen kaltaiset toimijat -samaan tapaan kuin HSL- saisivat tehdä omalla alueellaan paikallisliikenteen kilpailutuksia myös radoille. Täytyy olla todella päästään vialla väittäessään olevansa ympäristötietoinen, demokraatti tai sosialisti ja suosia näkemystä, että on parempi ettei rautateillä ole paikallisliikennettä kuin että sitä olisi.
Nykyiset kiskobussitarjonnat ovat lähinnä huonoja vitsejä, Eilien kunnostaminen asiallisiksi kaksivaunuisiksi hybriditoimintoisiski kiskobusseiksi matalalattiaisella välipalalla olisi sitä kierrätystä, mitä tarvittaisiin. Ympäristöväen pitäisi tosissaan älähtää siitä, että VR joko tahallaan tai tyhmyyttään väärinkäyttää sanaa "kierrätys" tarkoittaessaan kalustonsa romuttamista.
 
Ympäristöväen pitäisi tosissaan älähtää siitä, että VR joko tahallaan tai tyhmyyttään väärinkäyttää sanaa "kierrätys" tarkoittaessaan kalustonsa romuttamista.

Niin. Voihan järki sumentua itse kullakin, jos ei pidä VR:n päätöksestä romuttaa vanhaa kalustoaan. Kierrätys on kuitenkin tasan oikea termi. Käyttökelpoiset raaka-aineet otetaan talteen ja kierrätetään uudelleen käytettäviksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kierrätys
 
En muista missä, mutta törmäsin jossain huhuun, että sosialistihallituksemme neuvottelee VRn kanssa 9-vuotisesta yksinoikeussopparista matkustajaliikenteeseen.

Ei voi muuta sanoa kuin että komia homma ja ei tarvitse odottaa lähiliikennettä Turun ja Tampereen seuduille jatkossakaan. Edit: tai paljon muutakaan matkustaliikenteen kehittämistä.

Ei ole enää yksinoikeutta VR:llä, se purettiin 12.12.2020 LVM:n päätöksellä.

"Uusi sopimus korvaa nykyisen sopimusjärjestelyn kokonaisuudessaan ja sen myötä myös VR:lle vuonna 2009 myönnetty yksinoikeus päättyy. Uudessa sopimuksessa liikenne- ja viestintäministeriön käyttöoikeussopimuksen määrittelemä ns. velvoiteliikenne siirtyy osaksi valtion hankkimaa ostoliikennettä. Muutoksella on tarkoitus selkeyttää nykyistä sopimusjärjestelyä. Sopimusmallin kehittämisestä on neuvoteltu alkuvuodesta lähtien."

Ostosopimus https://www.lvm.fi/-/lvm-n-ja-vr-n-valille-uusi-ostoliikennesopimus-1247204
 
^ Käytännössä sopimuksella turvataan Vr:n monopoli henkilöliikenteessä vajaaksi vuosikymmeneksi, kilpailutuksia ei tule. Se on sitten semantiikkaa, onko "yksinoikeus" vai ei.
 
^ Käytännössä sopimuksella turvataan Vr:n monopoli henkilöliikenteessä vajaaksi vuosikymmeneksi, kilpailutuksia ei tule. Se on sitten semantiikkaa, onko "yksinoikeus" vai ei.

Kilpailija voi tulla open-access periaatteella, eli oma kalusto mukana koska tahansa mille tahansa osuudelle. Ja LVM:n on kilpailutettava ostoliikennettämyöhemmin kun on toinen operaattori. Näin kirjattu hallitusohjelmassa ja EU 4.rautatiepaketissa.

Lauri
 
Niin. Voihan järki sumentua itse kullakin, jos ei pidä VR:n päätöksestä romuttaa vanhaa kalustoaan. Kierrätys on kuitenkin tasan oikea termi. Käyttökelpoiset raaka-aineet otetaan talteen ja kierrätetään uudelleen käytettäviksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kierrätys
Kerrotko vielä, mitä osia Eil-vaunuista (joiden on annettu liikenteestä poistamisensa jälkeen päästä aika rähjäiseen kuntoon) kierrätetään? Alustat ja korit lienevät pääosin kunnossa, eli kierrätyskelpoisia, ikkunat ja valaisimet tohjona, penkit homeessa...

VR olisi halutessaan voinut tosiaan kierrättää Eil-kalustonsa hyötykäyttöön, ja myydä sitten hyvään hintaan alueellisille palvelun tilaajien kalustofirmoille. Kahden Eil-vaunun väliin rakennettava matalalattiainen väliosa invavessoineen ja pyöräparkkeineen sekä molempien vaunujen toiseen päätyyn tehtävät ohjaamot ja moottorit mahdollistaisivat näin syntyvän kiskobussin käytön useillakin rataosuuksilla vielä pitkään. Nyssen alueella ne voisivat operoida myös Orivedeltä pohjoiseen, Savo-Karjalassa Joensuun ja Kuopion välin voisi elvyttää ja Joensuun ja Pieksämäen välille saisi ainakin nykyistä paremman tilanteen Dm12:n täydellisen riittämättömyyden takia. Savonlinnan yhteys voisi alkaa etelämpää, esim.Imatralta. Välipalaratkaisu toimisi varmasti myös Sm2-yksiköissä, joista niinikään osan voisi siirtää aluetoimijoiden hallintaan. Kilpailutuksissa VR olisi todennäköisesti vahvin tarjokas riippumatta siitä, kuka kaluston omistaisi, kunhan sitä asiallista kalustoa olisi.
Myös muilla nykyisin kiskobusseilla operoiduilla osuuksilla kierrätysmateriaalille olisi varmasti tarvetta -Eil-vaunuja sen paremmin kuin Dm12-malliakaan ei varmasti kukaan kaipaakaan.
 
myydä sitten hyvään hintaan alueellisille palvelun tilaajien kalustofirmoille.

Olen tainnut missata jotain, kun en tiedäkään tuollaisten olemassaolosta Suomessa. Okei, pääkaupunkiseudulla on Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy, vaikkei se olekaan tilaajan omistama, mutta omistaa kalustoa HSL:n tarpeisiin. Sekin on saanut HSL:ltä toimeksiannon valmistella uusien sähkömoottorijunien hankintaa, ei käytetyn kaluston.
 
Kerrotko vielä, mitä osia Eil-vaunuista (joiden on annettu liikenteestä poistamisensa jälkeen päästä aika rähjäiseen kuntoon) kierrätetään? Alustat ja korit lienevät pääosin kunnossa, eli kierrätyskelpoisia, ikkunat ja valaisimet tohjona, penkit homeessa...

VR on julkisuudessa kertonut ottavansa vaunuista varaosia talteen, mutta ei ole julkisuudessa avannut asiaa enempää, joten en tiedä mitä osia. Kaikki loppu vaunuista kierrätetään viimeistä mutteria myöten Kuusakoski Oy:n laitoksella Heinolan Myllyojalla.

Esim autokierrätys ei tarkoita auton myymistä naapurin arskalle, vaan sen romuttamista ja raaka-aineiden hyödyntämistä.

https://autokierratys.fi/

Myöskään Suomessa järjestetty renkaiden kierrätys ei tarkoita niiden kirpputorimyyntiä: https://www.rengaskierratys.com/

On toki olemassa harhaanjohtavasti nimettyjä kierrätyskeskuksia, joissa kaatopaikalle kuuluvaa roinaa jaetaan uudelleen käytettäväksi, mutta kyse on vain yhteiskunnan rahoilla toimivista puuhastelukirpputoreista.

Aikuisten maailmassa kierrätys tarkoittaa siis romujen jauhamista tuusan nuuskaksi ja syntyneen jauhon käyttämistä raaka-ainetuotannossa.
 
Olen tainnut missata jotain, kun en tiedäkään tuollaisten olemassaolosta Suomessa.
Et ole missannut mitään. Juttu vain on niin, että jos alueellisella toimijalla olisi liikenteen tilaamisoikeus, se melko suurella todennäköisyydellä perustaisi moisen yhtiön, joka hyvinkin saattaisi olla kiinnostunut kierrätyskalustostakin. Olisihan se kuitenkin melko todennäköisesti edullisempaa kuin uudisyksiköiden hankinta ja -mikä vielä olennaisempaa- junat olisivat olemassa miltei saman tien ja liikenne voitaisiin aloittaa mahdollisimman pian.
Eil-kaluston romuttaminen on ikävä asia juuri siksi, että siitä olisi uusia kiskobusseja ollut mahdollista saneerata. Sinisistä tai Ex-sarjan vaunuista se olisi työläämpää, vaikka takavuosien "Junttilan salama" olikin kiintoisa ennakkotapaus.
 
Juttu vain on niin, että jos alueellisella toimijalla olisi liikenteen tilaamisoikeus, se melko suurella todennäköisyydellä perustaisi moisen yhtiön, joka hyvinkin saattaisi olla kiinnostunut kierrätyskalustostakin.

Jos alueellisilla toimijoilla olisi halua tilata junaliikennettä, ne varmaan lobbaisivat sitä (myös julkisuudessa). Vaikka nyt pyörii valtion rahalla alueellisia lähijunaliikennekokeiluja, on Tampereen seutu ainoa kaupunkiseutu jolta löytyi kokeiluun kelpaava aihio. Jos ja kun alueellista kaupunkiliikennettä joskus tulee muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle, niin eiköhän sitä ajeta sähkömoottorijunilla eikä tarkoitukseen huonosti sopivilla veturivetoisilla junilla.
 
Jos ja kun alueellista kaupunkiliikennettä joskus tulee muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle, niin eiköhän sitä ajeta sähkömoottorijunilla eikä tarkoitukseen huonosti sopivilla veturivetoisilla junilla.
Jotka ovat kaiken lisäksi esteellisiä, joka ei sovi nykypäivän vaatimuksiin.
Koko Euroopan laajuisesti ollaan rautateiden henkilöliikenteessä siirtymässä moottorijuniin ja jos jotain alueellista kaupunkijunaliikennettä olisi Suomessa, niin esimerkiksi Suomen speksien mukaan tehtyjä FLIRTejä saa kyllä sähkö- sekä dieselsähköisinä.
 
Jos alueellisilla toimijoilla olisi halua tilata junaliikennettä, ne varmaan lobbaisivat sitä (myös julkisuudessa). Vaikka nyt pyörii valtion rahalla alueellisia lähijunaliikennekokeiluja, on Tampereen seutu ainoa kaupunkiseutu jolta löytyi kokeiluun kelpaava aihio. Jos ja kun alueellista kaupunkiliikennettä joskus tulee muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle, niin eiköhän sitä ajeta sähkömoottorijunilla eikä tarkoitukseen huonosti sopivilla veturivetoisilla junilla.

Eil-vaunut joita VR romuttaa nyt urakalla soveltuvat parhaiten maakuntien taajamajunaiikenteeseen ja kaukojuniin ruuhkahuippuja tasaamaan. Niissä on sellainen rajoite että radan pitää olla sähköistetty, eli ihan suoraan esim Dm 12 kiskobussien korvaajaksi niistä ei ole, mutta radoille joille on haluttu uutta liikennettä ja/tai joille on sähköistys tulossa pian, esim Helsinki-Karjaa-Hanko tai Oulu-Kemi-Haaparanta tai Kokemäki-Rauma tai Turku-Uusikaupunki tai Jyväskylä-Äänekoski, ne sopisivat taajamajuniiin.

VR pelkää sitä että jokin kilpailija saisi ne ja kunnostaisi ne uusimalla sisustuksen kaukojunakelpoisiksi. Niissä on se etu sinisiin vaunuihin verrattuna että ovat paremmassa kunnossa koska niillä on ajettu huomattavasti vähemmän, ja ovet saadaan auki ja kiinni kauko-ohjatusti. Ovet ja eteiset ovat sen verran leveät että voidaan rakentaa yhteen vaunuun/juna ramppi niille jotka tarvitsevat esteettöntä pääsyä.

Mulle on yksi hailee montako operaattoria Suomessa on vai jatkuuko VR:n yksinelo, mutta se että hävitetään veronmaksajien rahoilla hankittua kalustoa on ahneuden huippu.

t. Rainer
 
Koko Euroopan laajuisesti ollaan rautateiden henkilöliikenteessä siirtymässä moottorijuniin ja jos jotain alueellista kaupunkijunaliikennettä olisi Suomessa, niin esimerkiksi Suomen speksien mukaan tehtyjä FLIRTejä saa kyllä sähkö- sekä dieselsähköisinä.
Hullua että Suomeen hankittiin "rahapulassa" näitä kapearunkoisia 3 200 mm FLIRTejä, kun taas etelänaapurimme Viro hankki 3 500 mm leveitä FLIRTejä.
Tuo 300 mm merkitsee aika paljon sisätilojen leveydessä, saatikka meillä jouduttiin kapean rungon takia lisäämään astinlaudat jottei jalka putoa junan ja laiturin väliin..
 
Takaisin
Ylös