Matkustajaliikenteen vapautuminen

se että hävitetään veronmaksajien rahoilla hankittua kalustoa on ahneuden huippu.

Jossakin vaiheessa se kalusto tulee elinkaarensa päähän. Eil-vaunuilla on nyt ikää 32 - 37 vuotta eikä näköpiirissä ole käyttöä niille, joten vaikka joku keksisi niille käyttöä tulevaisuudessa, olisivat ne siinä vaiheessa jo varsin iäkkäitä. Pitkä seisonta ei ainakaan tee hyvää niille ja maksaa sekin (maksaisi vielä enemmän, jos niitä seisotettaisiin niin että ne olisivat turvassa vandaaleilta).

Voi tietysti sanoa, että Eil:t on korvattu uusilla vaunuilla liian aikaisin, kun ne romutetaan alle 40-vuotiaina. Taustalla oli HSL:n junaliikenteen kilpailutus, missä yhteydessä HSL halusi koko liikenteensä ajettavaksi Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n omistamilla junilla ja sinänsä ihan kuranttia Sm2-kalustoa laitettiin pois HSL-liikenteestä. VR sitten korvasi Eil-junat lähiliikenteeseen paremmin soveltuvalla Sm2-kalustolla. Kilpailutus laski HSL:n liikenteen hintaa reilusti ja onko jopa niin, että kilpailutuksen tuomilla säästöillä voidaan kattaa Sm5:ien suuremmat pääomakustannukset?
 
Jossakin vaiheessa se kalusto tulee elinkaarensa päähän. Eil-vaunuilla on nyt ikää 32 - 37 vuotta eikä näköpiirissä ole käyttöä niille, joten vaikka joku keksisi niille käyttöä tulevaisuudessa, olisivat ne siinä vaiheessa jo varsin iäkkäitä. Pitkä seisonta ei ainakaan tee hyvää niille ja maksaa sekin (maksaisi vielä enemmän, jos niitä seisotettaisiin niin että ne olisivat turvassa vandaaleilta).

Voi tietysti sanoa, että Eil:t on korvattu uusilla vaunuilla liian aikaisin, kun ne romutetaan alle 40-vuotiaina. Taustalla oli HSL:n junaliikenteen kilpailutus, missä yhteydessä HSL halusi koko liikenteensä ajettavaksi Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n omistamilla junilla ja sinänsä ihan kuranttia Sm2-kalustoa laitettiin pois HSL-liikenteestä. VR sitten korvasi Eil-junat lähiliikenteeseen paremmin soveltuvalla Sm2-kalustolla. Kilpailutus laski HSL:n liikenteen hintaa reilusti ja onko jopa niin, että kilpailutuksen tuomilla säästöillä voidaan kattaa Sm5:ien suuremmat pääomakustannukset?

Kyllä, mutta Suomi on iso maa ja junia kulkee muuallakin kuin HSL-alueella. Eil-kalusto oli hankala pk-seudun lähijunissa koska ohjausvauna ei niitä varten koskaan rakennettu eli runko oli aina työnnettävä Ilmalaan keikan jällkeen. Mutta muualla kuin pk-seudulla ne toimisivat ihan hyvin.

Suomi on rautatieliikenteelle ongelmallinen raideleveyseron takia ja kustannusten kalleuden ja ohuiden matkustajavirtojen takia ruuhka-Suomea lukuuottamatta. Jos ei ketään muuta operaattoria anneta edes kokeilla ajaa jotain taajamajunareittiä jota VR nyt ei halua ajaa, käytetyllä kalustolla, ei se tule toteutumaan koskaan uudellakaan kalustolla.

Onko ainoa vaihtoehto sitten että koko VR lyödään päreiksi kuten Sipilän hallitus yritti, mutta ei ehtinyt, ja siirretään koko kalusto valtion kalustoyhtiöön?

t. Rainer
 
Jos alueellisilla toimijoilla olisi halua tilata junaliikennettä, ne varmaan lobbaisivat sitä (myös julkisuudessa). Vaikka nyt pyörii valtion rahalla alueellisia lähijunaliikennekokeiluja, on Tampereen seutu ainoa kaupunkiseutu jolta löytyi kokeiluun kelpaava aihio. Jos ja kun alueellista kaupunkiliikennettä joskus tulee muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle, niin eiköhän sitä ajeta sähkömoottorijunilla eikä tarkoitukseen huonosti sopivilla veturivetoisilla junilla.

Mä olin näistä ymmärtänyt, että Turun seutu olisi ELY-keskuksen kautta pyytänyt samanlaisen lähijunapilotin aloittamista siellä kun nyt menee Pirkanmaalla. Se on tyssähtänyt siihen, että VR on sanonut ettei kalusto riitä. Aika moni näyttäis olevan sitä mieltä, että jos Turku olisi itse saanut tilata liikennettä se olisi pystynyt kyseenalaistamaan väitteen kaluston riittämättömyydestä, jota ELY-keskus ei tehnyt.

Veturivetoisella kalustolla ajamisen juju on kai se, että niitä saataisiin pienillä säädöillä vapaaksi. Eikä niillä olisi tarkoitusta ajaa liikennettä kauaa. Vaan sen verran, että voidaan näyttää, että olisi kysyntää, jotta voidaan perustella oman kaluston hankinnan riski.

Jotka ovat kaiken lisäksi esteellisiä, joka ei sovi nykypäivän vaatimuksiin.
Koko Euroopan laajuisesti ollaan rautateiden henkilöliikenteessä siirtymässä moottorijuniin ja jos jotain alueellista kaupunkijunaliikennettä olisi Suomessa, niin esimerkiksi Suomen speksien mukaan tehtyjä FLIRTejä saa kyllä sähkö- sekä dieselsähköisinä.

Ehdotus on kai ollut, että Eil-vaunuja olisi käytetty sekaisin matalalattiaisten IC-vaunujen kanssa, jotta oltaisiin saatu edes osittaista esteettömyyttä. IC-vaunuja taas oltaisiin saatu vapaaksi pistämällä Eil-vaunuja niiden tilalle kaukoliiikenteen ruuhkavuoroihin.
 
Mä olin näistä ymmärtänyt, että Turun seutu olisi ELY-keskuksen kautta pyytänyt samanlaisen lähijunapilotin aloittamista siellä kun nyt menee Pirkanmaalla. Se on tyssähtänyt siihen, että VR on sanonut ettei kalusto riitä. Aika moni näyttäis olevan sitä mieltä, että jos Turku olisi itse saanut tilata liikennettä se olisi pystynyt kyseenalaistamaan väitteen kaluston riittämättömyydestä, jota ELY-keskus ei tehnyt.

Turku ei kuitenkaan lähtenyt julkisuudessa mitenkään kertomaan asiasta. Jos Turun seudulla olisi järjestetty lähijunapilotti, olisi sekin kannattanut hoitaa ennemmin Sm2-junilla kuin Eil:eillä. Meneehän niitä Sm2:iakin nyt naulatehtaalle.
 
Hullua että Suomeen hankittiin "rahapulassa" näitä kapearunkoisia 3 200 mm FLIRTejä, kun taas etelänaapurimme Viro hankki 3 500 mm leveitä FLIRTejä.
Tuo 300 mm merkitsee aika paljon sisätilojen leveydessä, saatikka meillä jouduttiin kapean rungon takia lisäämään astinlaudat jottei jalka putoa junan ja laiturin väliin..
Hetkinen, onko maamme yleisellä rataverkolla paljonkin 3500 mm leveätä kalustoa henkilöliikenteessä? Sinisten vaunujen mittapiirroksissa suurin leveys on luokkaa 3074 mm, ja Sm1:n 3076 mm. Ainakin niihin nähden Sm5:n leveys on jotain muuta kuin kapea.
 
Onko Eil-vaunut niitä punavalkoisia Riihimäen ruuhkavuorojen vaunuja? Jos ovat, niin nehän nyt varmasti ovat ikävuosiinsa nähden oikein hyvässä kunnossa ja vähän kuluneita, kun niillä ei vuosikymmenten kuluessa koskaan ole ajettu muuta kuin pari lähtöä päivässä. Eihän sellainen kalusto kulu millään.
 
Onko Eil-vaunut niitä punavalkoisia Riihimäen ruuhkavuorojen vaunuja? Jos ovat, niin nehän nyt varmasti ovat ikävuosiinsa nähden oikein hyvässä kunnossa ja vähän kuluneita, kun niillä ei vuosikymmenten kuluessa koskaan ole ajettu muuta kuin pari lähtöä päivässä. Eihän sellainen kalusto kulu millään.

Paitsi, että ne oli seissyt avoimilla ratapihoilla vandalisoitavana ja homehtumassa kolme vuotta ennen kuin tuli lähtö romut.. eikun kierrätettäväksi.
 
VR pelkää sitä että jokin kilpailija saisi ne ja kunnostaisi ne uusimalla sisustuksen kaukojunakelpoisiksi. Niissä on se etu sinisiin vaunuihin verrattuna että ovat paremmassa kunnossa koska niillä on ajettu huomattavasti vähemmän, ja ovet saadaan auki ja kiinni kauko-ohjatusti. Ovet ja eteiset ovat sen verran leveät että voidaan rakentaa yhteen vaunuun/juna ramppi niille jotka tarvitsevat esteettöntä pääsyä.

Mulle on yksi hailee montako operaattoria Suomessa on vai jatkuuko VR:n yksinelo, mutta se että hävitetään veronmaksajien rahoilla hankittua kalustoa on ahneuden huippu.

On päivänselvää, että asia on näin. Berner kielsi romutukset, mutta kun Berner lähti, niin romutukset jatkuu. Ja sinänsähän tietenkään pelkkä romutusten kieltäminen ei vielä auta, ainahan nykyinen omistaja voi hoitaa kalustoa niin huonosti että se romuttuu itsekseen, ja niin kai VR tekikin.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:33 ----------

Paitsi, että ne oli seissyt avoimilla ratapihoilla vandalisoitavana ja homehtumassa kolme vuotta ennen kuin tuli lähtö romut.. eikun kierrätettäväksi.

Heh, ehdit kirjoittaa nyt saman kuin minkä mä samaan aikaan tuohon omaan viestiini :)
 
Onko Eil-vaunut niitä punavalkoisia Riihimäen ruuhkavuorojen vaunuja? Jos ovat, niin nehän nyt varmasti ovat ikävuosiinsa nähden oikein hyvässä kunnossa ja vähän kuluneita, kun niillä ei vuosikymmenten kuluessa koskaan ole ajettu muuta kuin pari lähtöä päivässä. Eihän sellainen kalusto kulu millään.

Eil-vaunuilla ajetaan Kouvolan Z-junat aamulla Helsinkiin ja iltapäivällä Kouvolaan (1 arkisin päivässä suuntaansa).
 
Harmittavaa, että Virossa olisikin ollut uutta kalustoa, mutta sitten pitääkin olla kori isompi kuin Suomessa. Eikös sielläkin sähköistyshankkeita ole suunnitelmissa ja olisi kenties liki samalla raideleveydellä olevia dieselmoottorijunia voinut muuten saada jossakin vaiheessa saada kenties Suomeen?

Se nyt mielestäni mielenkiintoinen kuinka uusi ostoliikennesopimus tehdään. Määritelläänkö vain vuoroja, että nämä ajetaan ja onko siinä kuinka suunnitelmia vuoromäärän kasvattamiselle jos raideliikenteen suosio kasvaa. Ja että kiellettäisiinkö LVM:n ostaa muulta yritykseltä ostaa raideliikennettä, jos VR:n kanssa tehdyssä sopimuksessa ei ole jotain liikennettä ja tulevaisuudessa joku yritys tarjoaa jotain junaliikennettä mille nähdäänkin tarve.

Itse näkisin tässä vaiheessa tärkeänä, että raideliikennettä voisi ostaa muutkin kuin LVM ja HSL. Jos joku nyt innostuisi markkinaehtoisesti tänne tulemaan niin voisi olla enemmän inspiraatiota kun voisi kenties markkinavetoiseen liikenteeseen yhdistää vaikka Turun alueen ostamaan paikallisliikennettä.
 
Tietääkseni suhteellisen monissa maissa on kierrätetty liikennekelpoisiksi paljon Eil-vaunuja vanhempia ja kovemmassa käytössä olleita vaunuja. Eikä kukaan niitä täälläkään tuollaisenaan liikenteeseen olisi tuomassa olipa nykykunto mikä tahansa, kunnostusvaihtoehtoja olisi useitakin -itse kannattamani kiskobusseiksi muuttaminen tai Silfverbergin ilmaisema kaukoliikenteeseen kunnostaminen sisustus uusimalla. Molemmat olisivat paljon järkevämpiä vaihtoehtoja kuin romuksi raijaaminen, jonka VR nyt tekee.

Eil-kalustosta (ja matalalattiaisesta väliosasta) rakennetuilla hybridikiskobusseilla olisi Tampereen seudulla se etu, että ne voisivat operoida myös Oriveden pohjoispuolisella radalla. Jos liikennealue kattaisi vain Pirkanmaan, olisi päättärinä ehkä Vilppula tai Mänttä, jos maakuntarajan saisi ylittää, voisi osa vuoroista jatkaa nykyiseen tapaan Haapamäelle tai Keuruulle asti.
Mainitunlaisia kiskobusseja voisi käyttää myös Joensuun suunnalla, josta liikenne voitaisiin elvyttää niin Nurmekseen kuin Pieksämäelle nykyistä runsaampana sekä lisäksi luoda vuoroja Outokummun ja Juankosken kautta Kuopioon. Myös Savonlinnan reitillä syntyvä paketti olisi varmasti nyky-tsendoliinoa toimivampi ratkaisu, ja epäilemättä Iisalmen ja Ylivieskan väliseen linjaan pätee sama totuus.
Välipalalla voisi jatkaa myös Sm2-yksiköitä, joiden reittialueita olisivat Tampereen ja Turun lähijunatarjonnan lisäksi nykyiset Lahti-Kouvola-Kotka-sektorin vuorot sekä kenties myös Kouvolan ja Mikkelin väli, edellyttäen Hillosensalmen ja Otavan seisakkeiden avaamista uudelleen.

Liikenteestä poistettuja lättähattuja taisi aikanaan päätyä jopa kesämökeiksi tai ainakin muuten yksityiseen omistukseen, mutta nyt VR kieltäytyy myymästä liikenteestä poistamiaan vaunuja rahallakaan, jottei vain kukaan pääsisi toteuttamaan todellista kierrätystä luomalla niistä uusien toimintavalmiuksien osia. Tämä on todella murheellista, eikä kenelläkään saisi olla oikeutta moista näkemystä puolustaa.
 
Tietääkseni suhteellisen monissa maissa on kierrätetty liikennekelpoisiksi paljon Eil-vaunuja vanhempia ja kovemmassa käytössä olleita vaunuja. Eikä kukaan niitä täälläkään tuollaisenaan liikenteeseen olisi tuomassa olipa nykykunto mikä tahansa, kunnostusvaihtoehtoja olisi useitakin -itse kannattamani kiskobusseiksi muuttaminen tai Silfverbergin ilmaisema kaukoliikenteeseen kunnostaminen sisustus uusimalla. Molemmat olisivat paljon järkevämpiä vaihtoehtoja kuin romuksi raijaaminen, jonka VR nyt tekee.

Eil-kalustosta (ja matalalattiaisesta väliosasta) rakennetuilla hybridikiskobusseilla olisi Tampereen seudulla se etu, että ne voisivat operoida myös Oriveden pohjoispuolisella radalla. Jos liikennealue kattaisi vain Pirkanmaan, olisi päättärinä ehkä Vilppula tai Mänttä, jos maakuntarajan saisi ylittää, voisi osa vuoroista jatkaa nykyiseen tapaan Haapamäelle tai Keuruulle asti.
Mainitunlaisia kiskobusseja voisi käyttää myös Joensuun suunnalla, josta liikenne voitaisiin elvyttää niin Nurmekseen kuin Pieksämäelle nykyistä runsaampana sekä lisäksi luoda vuoroja Outokummun ja Juankosken kautta Kuopioon. Myös Savonlinnan reitillä syntyvä paketti olisi varmasti nyky-tsendoliinoa toimivampi ratkaisu, ja epäilemättä Iisalmen ja Ylivieskan väliseen linjaan pätee sama totuus.
Välipalalla voisi jatkaa myös Sm2-yksiköitä, joiden reittialueita olisivat Tampereen ja Turun lähijunatarjonnan lisäksi nykyiset Lahti-Kouvola-Kotka-sektorin vuorot sekä kenties myös Kouvolan ja Mikkelin väli, edellyttäen Hillosensalmen ja Otavan seisakkeiden avaamista uudelleen.

Liikenteestä poistettuja lättähattuja taisi aikanaan päätyä jopa kesämökeiksi tai ainakin muuten yksityiseen omistukseen, mutta nyt VR kieltäytyy myymästä liikenteestä poistamiaan vaunuja rahallakaan, jottei vain kukaan pääsisi toteuttamaan todellista kierrätystä luomalla niistä uusien toimintavalmiuksien osia. Tämä on todella murheellista, eikä kenelläkään saisi olla oikeutta moista näkemystä puolustaa.

Kierrätys, kunnostamisvaihtoehto ja todellinen kierrätys. Uusi vuosi, mutta vanhat levyt.

Tässä kierrätetään muutamat Ex- ja Eil-vaunut Myllyojalla. Taustalla oleva paloitellun metallin keko juoruaa kierrätyksen olevan varsin todellista.

http://vaunut.org/kuva/144667?a=1

Kunnostamisesta on esimerkki tässä, HKL kunnostaa vanhat metrovaununsa.

http://vaunut.org/kuva/144281?a=1

Harvan väestötiheyden alueilla saattoi ennen koronapandemiaa todeta, että matkustajia ei ollut tietyillä yhteysväleillä paljon edes busseissa, joten tokkopa olisi junissakaan. Silloin ei ole mahdollisuutta markkinaehtoiseen matkustajajunaliikenteeseen, vaikka sitä harjoitettaisiin hankintahinnaltaan edullisella kymmeniä vuosia vanhalla kalustolla. Voidaan tietysti tehdä poliittinen päätös, että halutaan junaliikennettä johonkin, oli matkustajia tai ei ja maksaa liikenne käytännössä kokonaan yhteiskunnan varoilla.

Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.

"Tämä on todella murheellista, eikä kenelläkään saisi olla oikeutta moista näkemystä puolustaa."

En tiedä lainasitko ajatuksesi Hitleriltä, Stalinilta vai Maolta, mutta täysin vinksahtanut se on.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Eil-vaunut niitä punavalkoisia Riihimäen ruuhkavuorojen vaunuja? Jos ovat, niin nehän nyt varmasti ovat ikävuosiinsa nähden oikein hyvässä kunnossa ja vähän kuluneita, kun niillä ei vuosikymmenten kuluessa koskaan ole ajettu muuta kuin pari lähtöä päivässä. Eihän sellainen kalusto kulu millään.

Itse asian kannalta tällä ei ole merkitystä, mutta muistan kyllä, että 90-luvulla noita ruuhkajunavaunuja kytkettiin lisävaunuiksi kaukojuniin viikonloppuisin. Sinällään käytännöllistä, että kaukoliikenteen ja paikallisliikenteen ruuhkahuiput eivät osu päällekkäin. Ja tuohon maailmanaikaan kaukojunaliikenteen ruuhkahuiput olivat ymmärtääkseni paljon nykyistä terävämmän, kun maakuntarajojen ylittäminen oli pitkälti kotona tai jossain käymistä aina viikonloppuisin.
 
Ainakin perjantaisin neljän jälkeen Helsingistä Turkuun menneessä pikajunassa Eilejä oli, samoin Tampereen ja Kouvolan suuntien ruuhkavuoroissa. Ehkä 2-3 vaunua per juna. Matkustajien kannalta epämukavia, mutta sikäli toki paikkansa täyttäviä, että niissä sai reissata väljästi ja olla varma siitä, ettei kukaan tule väittämään istuvani hänen paikallaan.
Mitä tuohon Melamies-nimimerkin edelle linkittämään kuvaan tulee, pitää olla sokea nähdäkseen siinä jotain muuta kuin romutusletkan matkalla tiensä päähän. Murheellista kuvassa on myös se, että Eilien lisäksi pataan on päätymässä myös vanhemman polven yksikerroksisia IC-vaunuja, siis Ex-sarjaa, jota oikeasti tarvittaisiin ainakin yöjunissa ja hiljaisemmilla vuoroilla Oulun pohjoispuolella vielä pitkään. Se, että näitäkin vaunuja ollaan jo hajottamassa, kertoo entistä vahvemmin siitä, ettei VR:llä ole kompetenssia hoitaa omaa kalustoaan.
Mielipiteeseen jokaisella on toki vapaus, mutta jos vaunujen myyminen mahdollisille ostajille niiden romuttamisen sijaan on vääräksi tuomittu ajatus, ollaan sellaisen fasismin tiellä, joka on paljon vaarallisempaa kuin idioottimaisuuksien kieltämisen suosittelu.
 
Takaisin
Ylös