Oulun paikallisliikenne

Huomasin TikTokin kommenteista (Laatulähde), että Koivistolle olisi Ouluun tulossa Yutongeja. En tosin epäile, etteikö voisi pitää paikkaansa.
Kyllä se varmaan pitää paikkansa. Fb:n Mennään bussilla -ryhmässä näkyy kuvia, joissa KA:n nimissä olevia Yutong E12 -autoja lastataan laivaan. Niissä on Oulun seudun liikenteen tilaajavärit. Yhden auton kylkinumerona näkyy 1410.
 
Ottaen huomioon, kuinka vähän aikaa on autojen hankkimiselle, Yutongit ovat luonnollinen valinta. Pitää joka tapauksessa ostaa yksi teli ja VDL:n toimitusajat ovat ilmeisen pitkiä. Uusien bussien hankkimiselle taas jäi melko vähän aikaa, kun joukkoliikenteen palvelutason käsittelyn takia kilpailutus siirtyi kuukausia eteenpäin. Solariksella on käsittääkseni sähkötelejä, mutta Suomessa niitä ei ole näkynyt. Oulussakin ollut ainoastaan Volvoja ja Yutongeja.
 
Kyllä se varmaan pitää paikkansa. Fb:n Mennään bussilla -ryhmässä näkyy kuvia, joissa KA:n nimissä olevia Yutong E12 -autoja lastataan laivaan. Niissä on Oulun seudun liikenteen tilaajavärit. ...
Kuvat näkyy myös Instagramissa tilillä italianbuses
... Yhden auton kylkinumerona näkyy 1410.
Aikookohan Koiviston auto antaa tästä lähtien kylkinumerot siten, että eri kaupungeissa ei ole päälekkäisiä numeroita? Tuo ei enää noudata edellisvuoden logiikkaa, jolloin Citeoiden numerointia jatkettiin 186-189 ja sähkö-Volvot numeroitiin 1-7. Ainakin yhden Kabusin kylkinumero muutettiin 3>33, jotta tulisi tilaa sähköbusseille. Itse ainakin luulin, että Yutongit olisivat tulleet numeroille 8-35, jolloin olisi muutettu Citeoiden 28>128, 29>129 ja Kabusien 15>155 (tai 15>115, mikäli nykyinen 115 Kabus lähtisi poistoon), 21>121 ja 33>133. Ja vaikka nuo Yutongit halutaisiin vain siististi peräkkäisille numeroille ilman säätöä, ei noin suurelle numerolle löydy mitään syytä. Vanhalla logiikalla Oululle varattuna on numerot 1-199 ja 300-399 ja Rovaniemelle/Onnibusille/Goldlinelle 200-299. Mikäli eri kaupungeissa jatkettaisiin omaa numerointitapaa, voisi 1400-avaruuden sijaan käyttää 400-avaruutta tai jatkaa numerointia numerosta 326, sen jälkeen kun on vain vapaita numeroita.
 
Piti vielä linkata Mun Oulusta pieni juttu;
 
Oulun yhdyskuntalautakunta antoi 7.5.2024 lausunnon joukkoliikenteen vyöhyke- ja lippu-uudistuksesta. Lautakunnan jäsen Joni Meriläinen (on myös joukkoliikennejaoston puheenjohtaja) ehdotti yhden vyöhykkeen mallia poiketen alun perin ehdotetusta kahden vyöhykkeen mallista. Aikuisen yhden vyöhykkeen kertalipun hinnaksi (arvo, mobiili ja lähimaksu) ehdotettiin molemmissa malleissa 2,5€. Kahden vyöhykkeen mallissa AB-lipun hinnaksi ehdotettiin 6€.

Lisäys: Joni Meriläisen ehdotus siis hyväksyttiin, yhdyskuntalautakunta esittää tasataksamallin käyttöönottoa viimeistään vuonna 2025.
 
Viimeksi muokattu:
2,5€ on hyvinkin kohtuullinen hinta aikaisemmin esitettyyn 3€ hintaan verrattuna. Kausilippukin pysyy kohtuullisessa 60€ hinnassa.
 
Yritin kaivella käteislipun hintaa, mutta kai se sit olisi saman hintainen siinäkin?
Nythän käteisen käyttö on hyvin tyrehtynyt tuon 2.05 vs 3.30 eron takia. Toivotaan jotain lisämaksua nyt tuohon kuitenkin tai koko ruljanssista luopumista.
 
Kyllä, käteisellä ostettu kertalippu tulee maksamaan 3,00€.

Mutta mitä tulee tuohon käteisen käytön tyrehtymiseen, luulen että lähimaksu maksutapana myös edesauttaa sen suosion laskua. Harva enää edes kuljettaa käteistä mukana eikä matkakortiton/sovelluksia karttava matkustaja tarvitse käteistä satunnaisen matkan maksamiseen.

Siinä edellisvuoden kyselyssä oli kohta käteisen säilyttämisestä maksuvälineenä. Luulen, että käteislipun lopettamisesta tehdään tulevaisuudessa erillinen päätös. Siinä sitten tukeudutaan tuon kyselyn tuloksiin. Tuohon tulee vaikuttamaan myös se, milloin lipunmyynti saadaan esim. kauppojen palvelupisteille niissä paikoissa, joissa ei ole enää R-kioskeja.
 
Takaisin
Ylös