Pohjolan Liikenne -yhtiöistä

Nurmijärvikin on ollut jo muutaman vuoden ELY:n hankkimaa liikennettä. Lohjalla on enemmän asukkaita, joten luulisi että jotain vuoroja värkätään sillekin suunnalle ettei vallan tyhjiöön jää.

Tässä on syytä kuitenkin huomioida, että Nurmijärven kunta maksaa tuon liikenteen lähes täysin, mutta ely hoitaa liikenteen hankinnan, koska Nurmijärven kunta ei ole toimivaltainen joukkoliikenneviranomainen. Paljon jää siis sen varaan, paljonko Lohja ja Vihti ovat valmiita kaivamaan kuvettaan. Tähän asti em. kunnat ovat liputtaneet markkinaehtoisen liikenteen puolesta, mutta liikennettä on vähitellen valunut enemmän kuntien ja elyn hankittavaksi markkinaehtoisen liikenteen supistuessa.

Muut Lohja - Vihti -alueella toimivat liikennöitsijät ovat todennäköisesti kiinnostuneet paikkaamaan PL:n jättämää aukkoa, mutta tuskin niilläkään koronan jäljiltä on paukkuja kovin merkittäviin liikenteen laajennuksiin. Ilta- ja yöliikenne sekä viikonlopun aamuliikenne saattaa ainakin jäädä varsin vähäiseksi pelkästään markkinaehtoisena.
 
Lopetettavat vuorot taitaa olle perua siitä kun PL osti Lohjan Liikenteen ja M.V.Wikströmin. Sielläpäinhän liikennöi mm Amper joten voi olla että lisäävät vuorotarjontaa viimeistään syksyllä. Ja miksei Vainiokin, heidän liikennealuettahan se on ollut...
Pohjolan Liikenne on ostellut monia muita yhtiötä Nummelan suunta on perua Someron Linjalta, Palmuselta ja Toreniukselta. Wikström ajoi pelkästään Kirkkonummelle ja ne on jo HSL liikennettä.
 
Tässähän lopetetaan markkinaehtoinen liikenne, ei Pohjolan Liikenne ole kaiketi missään poissulkenut mahdollista kilpailutettavan liikenteen hoitamista, jos Ely tai kunnat sitä päättävät järjestää. Kotka-Hamina -suunnalla ajavat kilpailutettuja koululinjoja korkealattiaisilla autoilla.

Montakohan ei-matalattiaista autoa firman kalustoon jää? Flyerit menee varmasti kaikki poistoon, samoin ne Norjasta tuodut Volvot.
 
Eihän tuosta koidu paljonkaan haittaa HSL-alueella. Espoon Ikeaan pääsee esimerkiksi runkolinjalla 200 tai junalla Espoon keskukseen ja sieltä muutama pysäkkiä jollain bussilla.
.

Asian hahmottamiseksi Kirkkonummi kuuluu hsl
Linja 280 hoitanut
Veikkolan alueen joka Pohjois-Kirkkonummen keskus

Lohja ei kuulu hsl, mutta siellä yli 40 000 asukasta! Enemmän kuin, Kerava, Tuusula, tai Järvenpää,

Ja mitä tulee bussiin 200 sillä aivan eri reitti 280 joka menee moottoritietä.
 
Asian hahmottamiseksi Kirkkonummi kuuluu hsl
Linja 280 hoitanut
Veikkolan alueen joka Pohjois-Kirkkonummen keskus

Veikkolassa varmasti huomataan palvelutason lasku, mutta täytyy muistaa, että 243 Espoon Keskukseen jatkaa liikennöintiä. Se kulkee arkisin puolen tunnin välein ja viikonloppuisin tunnin välein. Jos reitille ei löydy korvaavaa markkinaehtoista liikennettä, HSL varmasti lisää vuoroja silloin kun ne ovat tarpeellisia.

Ja mitä tulee bussiin 200 sillä aivan eri reitti 280 joka menee moottoritietä.
280:n reitillä ei oikeastaan ole tässä tapauksessa väliä, koska U-linjat ovat yleensä vain ekstralinjoja, joiden poistaminen ei juurikaan vaikuta muuhun verkostoon. D-vyöhykkeellä ne saattavat palvella tiettyjä yhteisvälejä, joilla HSL:llä ei ole omaa kilpailevaa/täydentävää liikennettä (kuten Veikkolan suora yhteys Helsinkiin), mutta Espoon C-vyöhykkeellä on reilusti vaihtoehtoja.

Lohja ei kuulu hsl, mutta siellä yli 40 000 asukasta! Enemmän kuin, Kerava, Tuusula, tai Järvenpää,
Lohjalle sanoisin näin: tough luck! Lohja ei ole osa HSL-aluetta, joten Lohjan kunta ei ymmärtääkseni pysty tilaamaan kuntarajoja ylittävää bussiliikennettä. Homma jää siis laiskalle ELY-keskukselle. Jos Lohja päättäisi liittyä HSL-alueeseen, Lohjan kunnalla olisi mahdollisuus päättää kuntarajoja ylittävästä joukkoliikenteestä laajemmin, eikä liikenne jäisi markkinoiden armoille. Tähän ei voi kuitenkaan pakottaa ja en suoraan sanoen usko, että kuntaa kiinnostaa joukkoliikenne, kun taajamajuna-asema keskustassa ei tainnut erityisesti kiinnostaa.

En muutenkaan lähtisi vertailemaan Lohjaa Keravaan tai Järvenpäähän, sillä jälkimmäiset kaksi ovat radanvarsikuntia. Vertaus Tuusulan on hieman hyödyllisempi, mutta Hyrylä on melkein 2 kertaa lähempänä Helsinkiä kuin Lohja, minkä takia niiden joukkoliikenneyhteyksiäkään ei voi verrata suoraan.
 
Verratkaa sitten Porvooseen, yli 50.000 asukasta ja markkinaehtoinen liikenne Helsinkiin, sekä Ely-keskuksen ja Sipoon kanssa kilpailutettu Nikkilän kautta kulkevat PL:n bussit. Tosin siinä lopetettiin iltavuorot.
 
HSL:n 11.2.2022 julkaiseman verkkouutisen mukaan HSL ja ELY selvittävät, miten Länsi-Uudenmaan bussiliikennepalvelut järjestetään kesäkuun alusta 2022 eteen päin.
 
HSL:n 11.2.2022 julkaiseman verkkouutisen mukaan HSL ja ELY selvittävät, miten Länsi-Uudenmaan bussiliikennepalvelut järjestetään kesäkuun alusta 2022 eteen päin.
Liikenne pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. No tästä varmaan päästäneen sopimukseen, mutta kaikkiaan paikallisliikenteessä kuljetetaan liikaa tyhjiä penkkejä. Sen näkee esim. HSL-, LSL-alueilla.
 
HSL:n 11.2.2022 julkaiseman verkkouutisen mukaan HSL ja ELY selvittävät, miten Länsi-Uudenmaan bussiliikennepalvelut järjestetään kesäkuun alusta 2022 eteen päin.

YLE: Karkkilan ja Lohjan välisille bussilinjoille löytyi Pohjolan Liikenteen korvaaja
Pohjolan Liikenne lopettaa toimintansa Länsi-Uudellamaalla toukokuun loppuun mennessä. Nurmijärven Liikenne jatkaa ainakin toistaiseksi Karkkilan, Nummelan ja Lohjan välisiä vuoroja.

LänsiUusimaa: Osassa reittejä liikennöitsijöiksi vaihtuu Vainion Liikenne Oy. Lohjalta Sammatin ja Karjalohjan väliset yhteydet jatkuvat myös nykyisten aikataulujen mukaisina. Pohjolan Liikenteen päättyviä yhteyksiä liikennöi jatkossa Vainion Liikenne.

https://yle.fi/uutiset/3-12339470
https://www.lansi-uusimaa.fi/paikalliset/4497924
 
Nurmijärven Linja ja aputoiminimi Nurmijärven Liikenne. Korsisaari-yhtiöt paremmin tunnettu nykyään. Ennen oli myös Tuusulan Linja mutta en tiedä onko sitä tuossa yhtiössä enää ?
 
Nurmijärven Linja ja aputoiminimi Nurmijärven Liikenne. Korsisaari-yhtiöt paremmin tunnettu nykyään. Ennen oli myös Tuusulan Linja mutta en tiedä onko sitä tuossa yhtiössä enää ?

Näin oli ja näin niitä aikoinaan kun fillaroin Helsinki-Vantaan lentokentän pohjoispuolelta. Oli kai joku varikko siinä Hämeenlinnanlinnaväylän tuntumassa
 
Länsi-Uusimaa-julkaisun uutisessa oli firman nimi kirjoitettu muotoon Nurmijärven Liikenne Oy. Aputoiminimessä ei varmaan kuuluisi olla Oy:tä perässä. Oletan, että kyseessä on Nurmijärven Linja Oy. Nurmijärven Linja Oy hankki 1985 Nurmijärven Liikenteen, joka oli ollut siihen asti kokonaan eri taustainen yritys. Yrityskaupan jälkeen ainakin "Korsisaaren" bussissa UTX-565 oli näkyvillä Nurmijärven Liikenne KY -tekstit, eli eräässä vaiheessa tuo Nurmijärven Liikenne Ky jatkoi tytäryhtiönä Nurmijärven Linja Oy:n alla. Jossain vaiheessa tuon jälkeen konsernirakennetta on päivitetty (ja Nurmijärven Liikenne jäi "vain" aputoiminimeksi). 1990-luvulla firmakokonaisuus alkoi aktiivisesti esiintyä ulos päin Korsisaari-yhtiöinä. Jotkut paikalliset ihmiset (kuten 1991 edesmennyt isotätini) olivat kutsuneet Nurmijärven Linjaa Korsisaareksi jo useita vuosikymmeniä sitten ihan vain omistajasuvun mukaan.

Bussidatan kuva UTX-565:stä Nurmijärven Linjan aikaisessa värityksessä. Nimi kuitenkin Nurmijärven Liikenne Ky.
 
Takaisin
Ylös