Pohjolan Liikenne -yhtiöistä

Entä jos onkin kysymys vain toimittajan tekemästä kirjoitusvirheestä tyylin Koiviston Liikenne tai Vainion Linja? Kirjoitusvirhe on sitten kertautunut eri yhteyksissä. Miksi Korsisaari kaivaisi naftaliinista vanhan aputoiminimensä tähän liikenteeseen?
 
Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja vaihtuu, kun firmaa 23 vuotta luotsannut Heikki Alanko jää eläkkeelle.

PL.fi: Janne Hattula Pohjolan Liikenteen uudeksi toimitusjohtajaksi

Mielenkiintoista nähdä pitääkö Pohjolan Liikenne toimarin vaihdosta huolimatta Heikin linjauksen ettei yhtiö hanki enää ollenkaan uusia dieselbusseja vaan jatkossa pelkästään sähköbusseja. Jokatapauksessa aika lyhyellä varoitusajalla Heikki päätti jäädä eläkkeelle, jo tän kuun lopussa. Olisin kuvitellut että hän jatkaisi työssään vielä kesään saakka... ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 00:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:14 ----------

Ja mielenkiintoista nähdä vaikuttaako toimitusjohtajan vaihto uusiin kalustohankintoihin lähivuosina, kun PL kuuluu ymmärtääkseni niiden bussiyhtiöiden joukkoon, joissa toimitusjohtaja saa itse omasta halustaan päättää uusista kalustohankinnoista että minkä merkkistä kalustoa tilataan jne. Ehkä Jannen kaudella PL hankkii taas uusia Scanioita pitkän tauon jälkeen. Ja ehkä vaikka MB*Citaroita. Onnea ja menestystä vaan Hattulan Jannelle! :D
 
"Jokatapauksessa aika lyhyellä varoitusajalla Heikki päätti jäädä eläkkeelle, jo tän kuun lopussa."
Anteeksi huomautukseni, mutta mistä me tiedämme, milloin PL:n hallitus on saanut tiedon Alangon eläkkeelle siirtymisestä, ja alkanut uuden etsimisen?
 
"Jokatapauksessa aika lyhyellä varoitusajalla Heikki päätti jäädä eläkkeelle, jo tän kuun lopussa."
Anteeksi huomautukseni, mutta mistä me tiedämme, milloin PL:n hallitus on saanut tiedon Alangon eläkkeelle siirtymisestä, ja alkanut uuden etsimisen?

Voisi melkein arvata, että päätös on todennäköisesti tehty paljon aikasemmin, jos uusi toimitusjohtaja on tiedossa jo nyt. Toimitusjohtajan etsiminen ei ole mikään ihan nopea prosessi yleensä.
 
Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja vaihtuu, kun firmaa 23 vuotta luotsannut Heikki Alanko jää eläkkeelle.

PL.fi: Janne Hattula Pohjolan Liikenteen uudeksi toimitusjohtajaksi

Mielenkiintoinen tuo uuden toimitusjohtajan työtausta mm. ilmailun tukitoimista SAS:illa (mm. Blue1), Airprossa ja Taxipointissa.

Lisäksi tämän lausunnon voisi lukea tueksi tulevaisuuden sähköbussihankinnoille. "Odotan innolla pääseväni mukaan kehittämään suomalaista ilmastoystävällistä kaupunkiliikennettä. Pohjolan Liikenteen ja samalla koko VR:n toimintaa leimaavat asiakaskeskeisyys, vastuullisuus ja hyvän työntekijäkokemuksen korostaminen, jotka antavat hyvät edellytykset menestykselle", kertoo Janne Hattula.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen tuo uuden toimitusjohtajan työtausta mm. ilmailun tukitoimista SAS:illa (mm. Blue1), Airprossa ja Taxipointissa.

Lisäksi tämän lausunnon voisi lukea tueksi tulevaisuuden sähköbussihankinnoille. "Odotan innolla pääseväni mukaan kehittämään suomalaista ilmastoystävällistä kaupunkiliikennettä. Pohjolan Liikenteen ja samalla koko VR:n toimintaa leimaavat asiakaskeskeisyys, vastuullisuus ja hyvän työntekijäkokemuksen korostaminen, jotka antavat hyvät edellytykset menestykselle", kertoo Janne Hattula.

Kilpailemme vastuullisesti yksityiset liikenteenharjoittajat ulos alalta vastuullisesti valtion rahoilla Tampereella ja myöhemmin muuallakin. #vastuullisuus#valtion rahat
 
Kilpailemme vastuullisesti yksityiset liikenteenharjoittajat ulos alalta vastuullisesti valtion rahoilla Tampereella ja myöhemmin muuallakin. #vastuullisuus#valtion rahat

Kunhan eivät kilpailisi Yutongeilla tai muullakaan Kiinalaisella vaan Volvoilla, VDL:lä ja Scanioilla niin sama kai tuo.
 
Kilpailemme vastuullisesti yksityiset liikenteenharjoittajat ulos alalta vastuullisesti valtion rahoilla Tampereella ja myöhemmin muuallakin. #vastuullisuus#valtion rahat
Ainakin Helsingissä, ehkä Turussakin tuo on jo aika vaikeaa. Vastassa isot pääomasijoittajat (nobina & Helb). Luulisi, että ainakin capman on historiansa aikana oppinut kilpailutilanteissa tarkkailemaan valtionyhtiöiden toimintaa.
Lisäksi veikkaan, että tuo kaupungin ja Helb:n välinen lainasotku sai kilpailuviranomaiset varpailleen myös Pohjolan likeenteen suhteen. Enkä mitenkään jaksa uskoa, etä PL haluaisi edes harjoittaa tappiollista toimintaa. Mitä hyötyä siitä olisi ?
Kaupunkihan (=valtiio) voisi koska tahansa perustaa voittoa tavoittelemattoman liikennelaitoksen ja lopettaa kilpailuttamisen kokonaan, jos haluaisi yksityiset liikkeenharjoittajat pois markkinoilta. Muistaakseni jossain euroopan kaupungissa näin on toimittu.
 
Kaupunkihan (=valtiio) voisi koska tahansa perustaa voittoa tavoittelemattoman liikennelaitoksen ja lopettaa kilpailuttamisen kokonaan, jos haluaisi yksityiset liikkeenharjoittajat pois markkinoilta. Muistaakseni jossain euroopan kaupungissa näin on toimittu.

Noin varmaankin tehdään heti poliittikkojen tahtoessa. Tosin tarkoittaa sitä, että esim. HSL-kuntien tulisi perustaa sellainen yhtiö, jossa jokainen kunta on omistajana, joka saisi In-House-yhtiö statuksen https://fi.wikipedia.org/wiki/In-house-yhtiö

Tämä tuskin toisi ainakaan kustannustehokkuutta pitkässä juoksussa.
 
Ainakin Helsingissä, ehkä Turussakin tuo on jo aika vaikeaa. Vastassa isot pääomasijoittajat (nobina & Helb). Luulisi, että ainakin capman on historiansa aikana oppinut kilpailutilanteissa tarkkailemaan valtionyhtiöiden toimintaa.
Lisäksi veikkaan, että tuo kaupungin ja Helb:n välinen lainasotku sai kilpailuviranomaiset varpailleen myös Pohjolan likeenteen suhteen. Enkä mitenkään jaksa uskoa, etä PL haluaisi edes harjoittaa tappiollista toimintaa. Mitä hyötyä siitä olisi ?
Kaupunkihan (=valtiio) voisi koska tahansa perustaa voittoa tavoittelemattoman liikennelaitoksen ja lopettaa kilpailuttamisen kokonaan, jos haluaisi yksityiset liikkeenharjoittajat pois markkinoilta. Muistaakseni jossain euroopan kaupungissa näin on toimittu.

No eipä PL tätä teekään tappiollisesti. (Tosin liikevoitto on niin pieni, että voi todella ihmetellä miksi valtio puuhastelee näin huonossa bisneksessä.) Sähköbussilaivastojen tuominen liikenteeseen vaatii isoja pääomia. Valtionyhtiö voi ottaa muita isompia riskejä, valtion perstasku on aina paksumpi kuin jonkin pääomasijoittajan. Kukaan myyntipäällikkö ei voi vakavissaan väittää, etteikö arvioi valtionyhtiön luottotappioriskiä yksityistä toimijaa pienemmäksi, jolloin luottoa ja parempia myyntiehtoja irtoaa helpommin. Ja kun rahaa isossa konsernissa on jo valmiiksi paljon, voi esim perustaa merkkihuollon Tampereelle kiinalaisille busseille, kuten VR FleetCare on tehnyt Tampereella. Kun on tällainen kilpailuetu, voi ostaa kokeeksi vaikka sata sähköbussia valmistajalta, jolla ei ole huoltopalveluja Suomessa. Tietenkään Paunu, Länsilinjat, PirTL ja muut eivät voi näin tehdä. Tietysti kommunistien mielestä tämä on reilua ja vastuullista.

Jos kilpailutetaan, niin pitää kilpailuttaa reilusti. Minimivaatimus on silloin, että yhteiskunnan omistama toimija ei osallistu kilpailuun.

Ja aina ei ole järkeä kilpailuttaa. Siitä on esimerkkinä fiaskomainen HSL:n lähijunien henkilökunnan työpanoksen kilpailuttaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun rahaa isossa konsernissa on jo valmiiksi paljon, voi esim perustaa merkkihuollon Tampereelle kiinalaisille busseille, kuten VR FleetCare on tehnyt Tampereella. Kun on tällainen kilpailuetu, voi ostaa kokeeksi vaikka sata sähköbussia valmistajalta, jolla ei ole huoltopalveluja Suomessa.

Tätäpä en olekkaan tiennyt. En ole komunisti, mutta myös vapaan markkinatalouden kannattajasta tämä tuntuu epäreilulta. Jos PL maksaa VR fleetcarelle markkinahinnan huollosta, tilanne on toinen. Jos ei maksa mitään, suosittelen, että Tampereen kaupunki kilpailuttajana puuttuu tilanteeseen. Muistaakseni Kuopion kaupunki puuttui aikoinaan Kuopion liikenteen kaluston omistusjärjestelyihin, kun ei pitänyt niitä kilpailun kannalt tasapuolisena.

Kukaan myyntipäällikkö ei voi vakavissaan väittää, etteikö arvioi valtionyhtiön luottotappioriskiä yksityistä toimijaa pienemmäksi, jolloin luottoa ja parempia myyntiehtoja irtoaa helpommin.
Nobinasta en tiedä, mutta ainakin capman saa rahaa ihan tarpeen mukaan ja pinellä korolla. On luottoluokitus ja vakuudet ilmeisesti kunnossa. Tämä on pääomasijoittajan elinehto.
Pienet liikennöitsijät voivat ajautua vaikeuksiin näiden isojen jyllätessä. En tiedä mitä sille voisi tehdä ?
 
No eipä PL tätä teekään tappiollisesti. (Tosin liikevoitto on niin pieni, että voi todella ihmetellä miksi valtio puuhastelee näin huonossa bisneksessä.)

Tämä on hyvä huomio! Mikä on VR Groupin intressi osallistua kaupunkien kilpailutettuun liikenteeseen? Varsinkin nyt kun PL on lopettanut (/lopettamassa loputkin) juuri sellaista liikennettä, mikä voisi olla maalaisjärjellä valtionyhtiölle hyvä syy eli turvata kannattamattomien alueiden joukkoliikenneyhteyksiä.
 
Mikä on VR Groupin intressi osallistua kaupunkien kilpailutettuun liikenteeseen? Varsinkin nyt kun PL on lopettanut (/lopettamassa loputkin) juuri sellaista liikennettä, mikä voisi olla maalaisjärjellä valtionyhtiölle hyvä syy eli turvata kannattamattomien alueiden joukkoliikenneyhteyksiä.

VR-Yhtymä on markkinoilla toimiva yhtiö ja sen tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajalleen. Siinä siis se intressi osallistua kaupunkien kilpailutettuun liikenteeseen.

Zambolla taitaa mennä sekaisin käsitteet valtionyhtiö ja markkinoiden ulkopuolella toimiva yhtiö. Julkinen sektori omistaa markkinoiden ulkopuolella toimivia yhtiöitä, jotka tuottavat julkisia palveluita. Näistä käytetään myös nimitystä in-house-yhtiö. Omistaja voi hankkia niiltä palveluilta ilman kilpailutusta, mutta ne taas eivät saa osallistua kilpailutuksiin itse. Niiden yhtiöjärjestyksessä yhtiön tarkoitukseksi on mainittu joku muu kuin voiton tuottaminen osakkeenomistajille, esim. se erityispalvelutehtävä jota yhtiö hoitaa.

Valtio omistaa myös markkinoilla toimivia yhtiöitä, kuten VR-Yhtymä tai vaikka Finnair, joiden tarkoituskin on kilpailla avoimilla markkinoilla muita yrityksiä vastaan, ja joiden liiketoiminta ei sinänsä eroa yksityisten omistamista yrityksistä. Kuten HelB:n tapauksesta on huomattu, EU valvoo ettei valtio toimi niiden omistajana erilaisella liiketoimintalogiikalla kuin mitä yksityinen omistaja toimisi.
 
Takaisin
Ylös