Raide-Jokeri

Ratikkaa korvataan vain klo 21 jälkeen jokaisena viikonpäivänä. Vuoroväli on 20 minuuttia. Liikenne jatkuu lähes klo 2 asti, joten virallisesti jokainen alle mainittu reitti kulkee myös seuraavan vuorokauden aikana. Siksi liikennöinti päättyy 1.10.2024.

5.8.2024–22.8.2024, Itäkeskus–Oulunkylä, 3 autoa
24.8.2024–8.9.2024, Oulunkylä–Vihdintie, 2 autoa
9.9.2024–19.9.2024, Ilkantie–Alberganesplanadi, 3 autoa
21.9.2024-30.9.2024, Leppävaara–Keilaniemi, 2 autoa

"Pikaraitiotien kiskohionnan työt saattavat aiheuttaa sellaisten pienten muutosten tarvetta sekä reitteihin että pysäkkijärjestelyihin, joista kilpailuvaiheessa tilaajalla ei ole vielä tietoja."
 
Viimeksi muokattu:
16.4.2024 16:20 - 17:30

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Leppävaara. Ei liikennettä välillä Leppävaara - Keilaniemi. Syy: Onnettomuus, Arvioitu kesto: 16:20 - 17:30
 
Viimeksi muokattu:
Olikohan aiemminkin jotain kun 13.48 Karhukalliossa Keilaniemeä kohti meni kaksi melkein kontissa kiinni, kumpikin vuorossa kun oli numerot ja kohde kyltissä....

- Viikinkaarella 1340 ja 1640 ukot tukki pakullaan pyörätien ja hääräsi isommalla joukolla pylvästä, ajojohtimen pylväs tjms. Vois sen varmaan pysäköidä vaikka parkkipaikalle 2 metrin päähän
 
Viimeksi muokattu:
Iltapäivisin on yksittäinen suoraan varikolta Keilaniemeen menevä vuoro, joka lähtee Kauppamyllyntieltä länteen 13:42. Tää vuoro on ikään kuin ylimääräisenä muiden vuorojen välissä ennen kuin vuoroväli tihenee 10:stä 8:aan minuuttiin.
 
Olikohan aiemminkin jotain kun 13.48 Karhukalliossa Keilaniemeä kohti meni kaksi melkein kontissa kiinni, kumpikin vuorossa kun oli numerot ja kohde kyltissä....
Muuten, klo 13.42 Kauppamyllyntien pysäkiltä lähtee ruuhkavuoro Keilaniemeen, ja se tulee kahden kokopäiväisen vuoron väliin. Tuossa tilanteessa vaunuja menee suunnitellustikin 5 minuutin välein. Voi olla, että joku vaunu on ollut tuolloin vähän myöhässä ja sen on saanut takana tuleva kiinni.
 
Ja tähän, kun varmaan kysytään tämän päivän poikkeuksista. Kyllä, ainoa vaunu Itäkeskuksessa, jonka näin (ja josta ensimmäisenä tajusin etsiä tietoa poikkeuksesta), linjakilvissä luki 15 - Leppävaara/Alberga (tietenkin vaihtuen tuo suomi/ruotsi)
 
Maanantai-illan juttu:
Raitiovaunut: 15. Peruttu. Syy: Sääolosuhteet. Arvioitu kesto: 22.4. 23:02 - 23.4. 3:30
 
Tiistaiaamuna viestitetään seuraavaa:

23.04.2024
Pikaratikan 15 liikenne on peruttu kokonaisuudessaan sääolosuhteiden takia tiistaiaamuna 23.4. Liikenteen palaamisesta normaaliksi ei ole arviota.

Päivitetty 23.4. klo 3.23
Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva sähköjohto, josta raitiovaunu saa sähköä.
 
Maaliskuun matkustajaluvut on julkaistu ja linjalla 15 tehtiin kuukauden aikana 1 109 000 kyytiinnousua. Helmikuun notkahduksen jälkeen kasvu on siis taas jatkunut.

Vuositasolla tuo nousumäärä vastaa 12,2 miljoonaa metron kertoimella laskettuna ja 12,45 miljoonaa junien kertoimella.

Muuta kiinnostavaa mikä ei tosin varsinaisesti liity Raide-jokeriin oli, että linja 570 on nyt eriteltynä Vantaan sisäisistä linjoista, ja linjalle on noustu 6,4% enemmän kuin vuosi sitten. Tämän kasvun siivittämänä runkolinjoilla tehtiin enemmän kyytiin nousuja kuin vuosi sitten vaikka 550 on lopettanut.

Raide-Jokerin matkustajamäärät vaikuttavat kovin matalilta hankesuunnitelman ennusteisiin verrattuna. Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa ennustettiin linjan matkustajamääräksi vuonna 2025 88000 matkustajaa arkipäivässä, joka on suunnilleen 28 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Nyt näyttää, että Raide-Jokerin matkustajamäärä jäisi vuonna 2025 noin puoleen hankesuunnitelman ennusteista.
 
Viimeksi muokattu:
Se on tietysti laskettu 6 minuutin vuoroilla joita ei edes vielä ole? Toisaalta mihin ihmeeseen tuplamäärä mahtuisi nyt, sen verran täyttä on ruuhkassa ollut.
 
23.4.2024 17:37 - 22:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Vihdintie ja Keilaniemi - Hämeenlinnaväylä. Ei liikennettä Kutomotielle ja Takomotielle, Syy: Tekninen vika, Paikka: Pirkkolantie (Kohti länttä), Arvioitu kesto: 17:37 - 22:00

Edit: Kopioitu HSL:n tiedotteesta sanasta sanaan, tuohan sisältää ristiriidan.
 
Viimeksi muokattu:
Välissä on myös ollut korona, joka vähensi etenkin arkimatkustamista pysyvästi. Olisi isompi ihme, jos matkustajaennuste olisi koronan arvannut
Se sama korona ei tosin ole estänyt Tampereen raitiolinjojen matkustajaennusteiden ylittymistä reippaasti. Minusta Helsingin seudulla pitäisi lopettaa tuo koronan syyttely ja lähteä aidosti ja avoimesti hakemaan syitä sille, että matkustajat ovat HSL-liikenteestä jos eivät nyt ihan kadonneet niin rutkasti vähentyneet. Onkohan siitä jo vuosi, kun Tampere oli ylittänyt vuoden 2019 matkustajamäärät ja ratikattomat Turku ja Lahtikin olivat palautuneet ennalleen, mutta HSL-alue laahaa aina vaan perässä, mitä ilmeisimmin pysyvästi.

Tässä linjan 15 tapauksessa odottelisin kuitenkin Salaman tavoin ensin vuorovälin tihentymistä ennen kuin alkaisin moittia niitä vanhoja matkustajaennusteita. Vaunut taitavat olla ruuhka-aikaan aikamoisen täysiä, ja vasta, kun päästään sinne 5 min vuoroväliin (johon kalusto ei tokikaan riitä ellei Höseli suostu luopumaan ylilöysistä aikatauluista), aletaan olla sellaisessa tilanteessa, että voidaan alkaa katsoa vanhoja ennusteita ja verrata eroja niihin. Onko ne ennusteet muuten laaditu 6 vai 5 minuutin vuorovälin mukaan? Muistelen alkuperäisen vuorovälitavoitteen tosiaan olleen 5 minuuttia, joten olettaisin, että ennuste on laadittu siltä pohjalta. Nyt kai ollaan jo todettu, ettei sinne asti mennä, vaan 6 min jää tiheimmäksi vuoroväliksi.
 
Takaisin
Ylös