Uudet bussit, vuodenvaihde 2023/2024

Pitääpä vielä kerran mennä tuolla pohjolalaisella ennen kuin lyön lukkoon lopullista kantaani siitä. :)
Käytävä siinä on samalla tasolla takaovelle asti eli se on täysmatala. Käytävältä takimmaiselle penkeille onkin sitten kaksi porrasta.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tässä kuva jossa näkyy kyseinen etuoviratkaisu vähän paremmin.
Minusta tuo näyttää siltä, että etuovi on 1-lehtinen ja sen vieressä oleva kapea soiro on vain ikkuna.
 
Viimeksi muokattu:
VDL:n uutta Citeaa en siis toistaiseksi ole nähnyt kovin läheltä. Nettikuvien perusteella itse käytävällä ei ilmeisesti ole askelmia, vaan käytävä on ylös päin kalteva mentäessä kohti takaosaa. Takimmaisella ovella ymmärtääkseni on väliaskelma. Tosin sellainenhan oli aikanaan esim. MB:n O405N:ssä, ja se luokiteltiin 1990-luvulla täysmatalaksi. Nyttemmin minulle on muodostunut ajatus, että täysmatalalla tarkoitetaan kaikilta ovilta askelmatonta ratkaisua. Dieselbussien aikana Scania OmniCity ja Volvo 7000 olivat ensimmäisiä sellaisia meidän markkinoillamme.
 
Minusta tuo näyttää siltä, että etuovi on 1-lehtinen ja sen vieressä oleva kapea soiro on vain ikkuna.
Niin se todennäköisesti on. Samalla kun etsin tuota kuvaa, löysin kuvan jossa etuovi oli auki. Etuovet noissa liukuvat taaksepäin auetessaan, jolloin tuo pieni paneeli jää etuoven taakse piiloon.
 
PL 1107:n kyydissä nyt, täysmatala kaikkien kriteerien mukaan. Hyvin korkeat podesterit hämäsivät edellisillä kerroilla. Takimmaisellakaan ovella ei ole askelmaa, vaan viisto syvällä kulkeva käytävä johtaa sinne ilman väliaskelmia.
 
Juuri saamani tiedon mukaan nuo Kotkaan tilatut autot viihtyvät Kirkkonummella vain sen aikaa, kunnes sinne tilatut autot saapuvat. Sen jälkeen näistä revitään HSL-teipit irti sekä myyntilaitteet vaihdetaan Kotkan laitteisiin sekä ne siirtyvät alkuperäiseen suunniteltuun sijoituspaikkaan eli Kotkaan. :D

Tämä siksi, että Kirkkonummelle tilatut autot ovat speksattu jo ja ne maalataan tehtaalla HSL-väreihin, toisinkuin Kotkan autot ovat tilattu valkoisena, sillä Jonne&Minne teippaukset tehdään muutenkin täällä vasta jälkikäteen. On vaikeampaa ja kalliimpaa alkaa maalaamaan uudelleen HSL-värisiä autoja valkoiseksi, kuin palauttaa sinne vain tilapäisesti teipatut autot takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kuva jossa näkyy kyseinen etuoviratkaisu vähän paremmin.
Internetistä kuvia katsoessa vaikuttaa siltä että 1-lehtisen oven vieressä oleva koko oven korkuinen ikkuna on ratkaisu sille, että oviaukkoa voidaan kaventaa 1-lehtiselle etuovelle sopivaksi. Ainakin joissain kuvissa on myös 2-lehtinen etuovi. Ikkuna lienee kuitenkin parempi ratkaisu kuljettajan näkyvyyden kannalta oikealle.

Jos oikein muistan niin aikanaan havaitsin saman ratkaisun HelB 1342:ssa, siinä tosin ikkuna oven vasemmalla puolella ei jatkunut alas lattiaan asti, mutta oli alareunastaan hieman venytetty alaspäin verrattuna muuhun ikkunalinjaan.
 
Takaisin
Ylös