Uudet matkakortinlukijat

Se on hyvä, että tuo on oikeudessa. Kohtuuton sopimusehto ei sido kuluttajaa. Jos lippu on, sen pitää riittää. Saa nähdä miten käy, odotan mielenkiinnolla.
 
Se on hyvä, että tuo on oikeudessa. Kohtuuton sopimusehto ei sido kuluttajaa. Jos lippu on, sen pitää riittää. Saa nähdä miten käy, odotan mielenkiinnolla.
Tässä siteerattuna lainkohtaa, joka ottaa kantaa lippujen kelpoisuuteen:

"Tarkastusmaksun välttääkseen matkustajalla tulee olla asianmukainen matkalippu. Lippu ei ole asianmukainen, jos se on vanhentunut silloin, kun matkustaja nousee ajoneuvoon tai siirtyy 1 §:n 2 momentissa tarkoitetulle laiturialueelle. Lippu on epäasianmukainen myös, jos se on väärennetty tai sitä käyttäen matkustetaan pitemmälle tai laajemmalla alueella kuin mihin lippu oikeuttaa. Lippu katsotaan epäasianmukaiseksi myös, jos matkustaja käyttää toisen henkilökohtaista lippua tai kun alennuslippua käytetään oikeudettomasti. Leimaamaton lippu on epäasianmukainen, jos matkustajalla on velvollisuus antaa lippunsa leimattavaksi tai itse leimata se."


Tämä ei ole kannanotto itseltäni, mutta hyvä tietää, miten asia on laissa muotoiltu.
 
Se on hyvä, että tuo on oikeudessa. Kohtuuton sopimusehto ei sido kuluttajaa. Jos lippu on, sen pitää riittää. Saa nähdä miten käy, odotan mielenkiinnolla.
Miten asiaa haluaa tulkita. Voiko lipun leimaamista pitää kohtuuttomana vaatimuksena kuitenkaan. Mielestäni ei. Se on se kiistanalainen sopimusehto. Ei se, että saa tarkastusmaksun siksi.
 
Mun mielestäni mobiililippujen pakkoaktivointi on ainoa vaihtoehto niiden aitouden toteamiseen ja väärennösten kontrollointiin. Se on yksinkertaisesti pakko saada kuriin, sillä niin yleistä se on.
 
Viimeksi muokattu:
Leimaamaton lippu on epäasianmukainen, jos matkustajalla on velvollisuus antaa lippunsa leimattavaksi tai itse leimata se.
Mun spontaani tulkintani tästä on, että lainsäätäjä on tarkoittanut tässä toisaalta paperilippua, jonka voimassaolo alkaa vasta leimauksesta (siis vaikkapa 10 matkan lippu) ja toisaalta nykyaikaan käännettynä sitä, että matkakortille on ladattu rahaa, jolla ostetaan yksittäisiä matkoja (ns. arvo).

Ehkä lain perusteluissa olisi tälle jotain tarkennuksia.

Saa nähdä, miten hallinto-oikeus tuota tulkitsee nyt sitten. Olisi vaikea nähdä, että lippu, jonka voimassaoloaika on rajoitettu ja joka oikeuttaa voimassaolonsa aikana rajattomaan määrään matkoja, muuttuisi mitenkään siitä, käytetäänkö sitä leimauslaitteessa vaiko eikö. Toivottavasti valittajalla on asiansa osaava juristi muotoilemassa noita juttuja.
 
Ehkä lain perusteluissa olisi tälle jotain tarkennuksia.
Tuo oli nimenomaan se lain perusteluissa oleva tarkennus. Itse pykälässä puhutaan vain "asianmukaisesta matkalipusta" määrittelemättä sitä sen tarkemmin:

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta
8 § Tarkastusmaksun määrääminen
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun. --
 
Saa nähdä, miten hallinto-oikeus tuota tulkitsee nyt sitten. Olisi vaikea nähdä, että lippu, jonka voimassaoloaika on rajoitettu ja joka oikeuttaa voimassaolonsa aikana rajattomaan määrään matkoja, muuttuisi mitenkään siitä, käytetäänkö sitä leimauslaitteessa vaiko eikö. Toivottavasti valittajalla on asiansa osaava juristi muotoilemassa noita juttuja.

Niin tässähän ollaan aika perustavanlaatuisen kysymyksen äärellä: Saako/voiko voimassaolevaa ja maksettua lippua kontrolloida millään muulla tavoin, kuin satunnaisotannalla lippujentarkastustoiminnassa?

Rinnastuuko voimassaolevan ja maksetun lipun leimaus lukijalaitteella lipun näyttämiseen/leimaamiseen esimerkiksi elokuvateattereissa, areenatapahtumissa tai lentokentillä? Entäpä voimassaolevan kausilipun "leimaamisvelvollisuus" (eli näyttäminen konduktöörille hänen lukijalaitteellaan luettavaksi) kaukojunissa?

Onko näissä käytännöissä jotain olennaista eroa verrattuna Nyssen nykyiseen tai HSL:n mobiililipuille kaavailemaan leimausvelvoitteeseen? Jos on, mitä ne erot ovat?

Jos oikein ymmärsin, on pääargumenttisi se, että lippu ei muutu siitä, käyttääkö sitä leimauslaitteessa vaiko ei. Laki tarkastusmaksutoiminnasta kuitenkin erikseen siteeraamassani ja lihavoimassani kohdassa ottaa tähän kantaa esittämällä, että lippu muuttuu asianmukaiseksi vasta, kun se on leimattu tai annettu leimattavaksi, mikäli lippu-/matkustusehdoissa näin mainitaan.

Ennakoin, että oikeus ei lähde arvioimaan käytännön tarkoituksenmukaisuutta tai kohtuullisuutta. Voin toki olla väärässäkin. Jos oikeudessa päädyttäisiin ratkaisuun, että leimausvelvoitetta ei voimassaolevalle ja maksetulle lipulle voi asettaa, tarkoittaisi se vähintäänkin isoja muutoksia käytäntöihin eri toimijoilla ja aloilla, mahdollisesti myös lakimuutosta. Tasapuolisuuden vuoksi muutos ei voisi koskettaa pelkästään Nyssen käytäntöjä.
 
Rinnastuuko voimassaolevan ja maksetun lipun leimaus lukijalaitteella lipun näyttämiseen/leimaamiseen esimerkiksi elokuvateattereissa, areenatapahtumissa tai lentokentillä? Entäpä voimassaolevan kausilipun "leimaamisvelvollisuus" (eli näyttäminen konduktöörille hänen lukijalaitteellaan luettavaksi) kaukojunissa?
Mun mielestä nämä ei ole nyt ihan vertailukelpoisia. En tiedä, millanen systeemi nykyään on kaukojunissa ja -busseissa, kun en niitä käytä, mutta perinteisestihän on niin, että ostetaan lippu ja sitten käytetään se, kun matkustetaan. Jos se jätetään leimaamatta, sen voi käyttää uudelleen. Se lippu ei siis tarjoa rajatonta matkustusoikeutta vaan yhden (tai vaikka sarjalippuna 10) kerran käytön. Silloin on selvää, että tällainen sinänsä olemassaoleva lippu on epäasianmukainen, jos ei sitä ole mitätöity leimauslaitteessa. Myös Tampereella oli ainakin joskus myytävänä vuorokausilippuja kioskeissa. Sellainen pitää ekalla kerralla leimata, jolloin se 24 tunnin käyttöaika alkaa.

Oletettavasti tässä keississä on kuitenkin kyse lipusta, joka on jo ostettu ja on jo voimassa. Siis esimerkiksi kuukausilippu, joka sisältää rajattoman määrän matkoja tiettynä aikana. Tai vaikkapa tunnin lippu, joka on ostettu pankkikortilla, ja jolla tehdään sitten uusi nousu esim. 40 minuutin kuluttua ostosta. Sellaisen lipun todellinen voimassaolo ei riipu mitenkään siitä, käytetäänkö se leimauslaitteessa vai ei. Se on voimassa joka tapauksessa ja voimassaolo lakkaa aikanaan, eikä näistä kumpikaan riipu siitä leimauslaitteessa käyttämisestä toisin kuin ylemmässä kappaleessa.
 
Joo, onhan tämä hieman ristiriitaista ohjeistamista:

Näin ostat mobiililipun​

Osta lippu vasta hetkeä ennen matkaasi, sillä se käynnistyy ostohetkellä. Lipun tulee olla voimassa ennen bussin, ratikan tai junan kyytiin nousemista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.
 
Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.
Olikos Nyssellä ratikassa ainakin niin, että pitää leimata aina sisääntullessa?

En tuolla ole juurikaan kulkenut

*trollaus alkaa*
Minä en ole ikinä matkustaessani Tampereen ratikalla leimannut tai maksanut matkasta mitään.
*trollaus päättyy*

Ja edellä jokainen sana on totta. Ja olen siis kyseisellä matkustusmuodolla Tampereella matkustanut

*edit* Tähän saisi varmasti vastaukset paremmin muualla, kuin HSL osiossa ;) Itsekään en lue Tampereen joukkoliikenteen asioita, paikalliset tuntevat
 
Viimeksi muokattu:
Rinnastuuko voimassaolevan ja maksetun lipun leimaus lukijalaitteella lipun näyttämiseen/leimaamiseen esimerkiksi elokuvateattereissa, areenatapahtumissa tai lentokentillä? Entäpä voimassaolevan kausilipun "leimaamisvelvollisuus" (eli näyttäminen konduktöörille hänen lukijalaitteellaan luettavaksi) kaukojunissa?
Ei rinnastu millään tavalla esim elokuvateattereiden tai muiden vastaavien leimaamisevelvollisuuteen, jossa on ostettu nimetty paikka itselleen. Eikä kyllä myöskään kuntosali- tai vastaaviin liikuntapaikkoihin, joihin voi ostaa kuukauden rajattoman oikeuden, ennen kaikkea koska näissä oikeudetta oloa ei ole ymmärtääkseni mitenkään erikseen laissa sanktioitu. Helppohan kyllä näihinkin olisi mennä maksamatta sisään.

Tuo junakeissi onkin mielenkiintoisempi, eli jos VR siis myy kuukausilippuja tietylle yhteysvälille, onko niissä sama leimausvelvollisuus kun yksittäisissä (sisältäen sarjaliput) lipputuotteissa? Minun on vaikea uskoa näistä edes saatavan tarkastusmaksua, kun eihän siellä ole edes velvollisuutta lunastaa paikkalippua, eli saada erikseen vain ja ainoastaan siihen junaan kelpaava lippua itselleen? Joka tapauksessa tähän mielestäni rinnastuu suoraan.
 
Mun mielestä nämä ei ole nyt ihan vertailukelpoisia. En tiedä, millanen systeemi nykyään on kaukojunissa ja -busseissa, kun en niitä käytä, mutta perinteisestihän on niin, että ostetaan lippu ja sitten käytetään se, kun matkustetaan. Jos se jätetään leimaamatta, sen voi käyttää uudelleen.
Tai oikeammin niin, että leimaamatta jäänyt lippu on joko menetetty lippu tai oikeuttaa hyvitykseen jos sellainen mahdollisuus halutaan antaa. Lippu on kuljetussopimus paikasta a paikkaan b tiettynä päivänä, tietyllä vuorolla.
Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.
Juuri näin. Muistaakseni jossain asia muotoiltiin, että jos matkustaja on ollut selkeästi yli tunnin samassa liikennevälineessä on lupa vaatia uutta leimausta / lippua.
 
Viimeksi muokattu:
Arvaanko oikein, että Nysse-alueella riittää, että lippu on voimassa, kun nousee kyytiin? Toisin sanoen voit nousta kyytiin vaikka viisi minuuttia ennen lipun voimassaolon päättymistä ja jäädä pois kyydistä tuntia myöhemmin. Jos asia on noin niin ihan ymmärrettävää, että tuota vaaditaan.

Onhan näin Helsingissäkin, eli joku voisi nousta bussin 510 Kivenlahti–Herttoniemi M kyytiin kolmanneksi viimeiseltä pysäkiltä tunnin vanhalla lipulla eikä saisi maksua, kun toiseksi viimeiseltä pysäkiltä nousee kyytiin tarkastajat. Helsingissä on kuitenkin osattu onneksi käyttää tervettä järkeä, ja todettu, että tuosta saatava hyöty on marginaalista verrattuna siihen vaivaan, jota lipun leimaamisvelvoite aiheuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös