Tätä voi kyllä kehua! Hienoa! Tämä on ainakin joukkoliikenteestä kiinnostuneelle mukava asia.
Tämä toimi ok. Seuraavaa hakua varten piti ladata sivu uusiksi, mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta ehkä voisi lisätä valikkoon reset tms napin tätä varten.
Kiitos!
Tuo tekee tuota joskus kun sessio katkeaa (jotain tietoa jää lataamatta), mutta aika harvoin osunut kohdalle tuo.
Kaipasin enemmän minuuttivaihtoehtoja. Jos se ei vaadi kovinkaan paljon ylimääräistä työtä, tarjoaisin myös mahdollisuuden määrätä minuutit itse.
Käyttöliittymää voisi hioa, vertaa google-mapsin klikkaus oikealla napilla avaa valikon. Nyt kartan klikkaamisen käyttäytyminen tuntuu varsin sattumanvaraiselta.
Pitääpä pistää korvan taakse, ja korjata nuo kun on aikaa.
Ainakin se näyttää havainnollisesti miltä asuinalueilta merkittäville työpaikka-alueille pääsee esimerkiksi puolen tunnin sisään. Helpottanee hahmottamaan minkälaisia linjoja tarvitaan parantamaan merkittävimpien työpaikkakeskittymien saavutettavuutta. Esimerkiksi Aviapoliksen alue näyttää varsin masentavalta keskustaan tai jopa leppävaaraan verrattaessa
Nyt oletuksena on, että katson minne pääsen tiettynä aikana tietyssä ajassa, mikä ei tietenkään ole tieto, jota kovinkaan moni tarvitsee. Yksi relevantti tieto on: jos muutan tähän taloon kuinka hyvät yhteydet tästä pisteestä on keskimäärin eri vuorokauden aikoina. Esim. Kampista pääsee puolessa tunnissa ruuhka-aikaan X km2 alle 30:ssä minuutissa. Klo 2-3 yöllä taas näin monelle. Mellunmäen ostarilta taas näin monelle. Tällöin ei ole oleellista millä minuutilla on lähdössä liikenteeseen vaan esimerkiksi klo 16-17 välinen keskiarvo.
Vaatii varmasti paljon työtä, mutta kartta jossa kuvataan kuinka hyvin eri alueilta tavoittaa muita alueita Helsingissä alle puolen tunnin olisi mielenkiintoinen nähdä. Se korreloinee yleisten käsitysten kanssa, mutta ihan oikealle tiedollekin olisi kysyntää. Voisiko softallasi suhteellisen helposti tehdä hakuja muutamasta koepisteestä (pari keskusta- ja pari lähiöpaikkaa) ja laatia keskiarvokartat?
Vastaan tässä näihin molempiin. Minulla on tässä juuri työn alla kartta joka kuvaa eri paikkojen saavutettavuutta aamun ruuhkatunnin (7:30-8:30) aikana. Tietokone arpoo paikan ja ajan, ja laskee sitten kuinka moneen "paikkaan" siitä pääsee 30 minuutin sisään. Paikka vastaa siis katu-nodea (kadunkulmaa, risteystä, mutkaa..) joka korreloi jokseenkin asukasmäärän kanssa. Tästä saadaan pitkä lista saavutettavuuksia, ja nämä prosessoidaan sitten kartalle.
Tässä linkki vaiheessa olevaan karttaan (ja
ilman karttapohjaa). Täysin vihreä alue vastaa 45 000 nodia, kun koko karttapohjan alueella on n 96 000 nodia.
Kartta on pääpiirteiltään yllätyksetön (Pasilan aseman katolla olisi paras paikka asua tavoitettavuuden suhteen), mutta tarjoilee muutamia isojakin yllätyksiä. Esimerkiksi kantakaupungin eteläosista on hyvin heikko tavoitettavuus muuhun kaupunkialueeseen nähden. Tämä tietysti selittyy sillä, että lähes kaikki reitit kulkevat "keskustan" läpi, ja sinne pääsy vie oman aikansa. Samoin jokeri-linjan vaikutus on huima, sen kattamalla alueella on lähes kauttaaltaan kantakaupunkimainen saavutettavuus, ja parempi kuin säteittäisten runkolinjojen varrella. Tämä vastaakin käsitystä siitä, että poikittaislinjat ovat hyvin tärkeitä kun halutaan lisätä alueellista saavutettavuutta muualla kuin keskustassa.
Muutamia esimerkkejä:
Näissä on käytetty vain yhtä aikaa (17:00, ja maksimietäisyys 45min), pitää katsoa noita keskiarvokarttoja kun on tuo saavutettavuuskartta valmistunut. Linjojen paksuus kuvaa sen läpi saatua saavutettavuutta.
Pasila. Mielenkiintoista on, että jo pasilassa saavat poikitaislinjat suuren määrän saavutettavuutta. Eipä ihme että h58 on ruuhkautunut!
Aviapolis. Luvattoman huono tilanne seudun isoimmalle lentokentälle, ja isolle työpaikka-alueelle. Lähes kaikki liikenne linjojen 615 ja 519 varassa. Tilannetta tulee helpottamaan huomattavasti kehärata, joka parantaa myös martinlaakson- ja pääradan varsien saavutettavuutta jonkin verran. Yksi mahdollinen väliaikaisratkaisu olisi laittaa joku Tikkurilan ja Länsi-Vantaan välillä kulkeva linja kulkemaan aviapoliksen läpi kehä III:n sijaan. Yksi saavutettavuutta heikentävä tekijä on myös kävelyn hankaluus (kokeilkaapas kävellä T2:lta Technopolikselle!) Kehä III:n varrelta on esim.
Tuupakasta paremmat yhteydet eri puolille.
Ruoholahti. Yksi parhaiten saavutettavissa oleva työpaikka-alue kiitos Metron ja espoon bussien. 8 auttaa myös Länsi-Helsingin busseille.
Malmi on vielä aluetta jolla poikittaisyhteydet toimivat hyvin, 54 kattaa lähes koko Itä-Helsingin ja myös lännen suunnan. 70-sarjan bussit tarjoavat hyvät yhteydet lähiseudulle (laaja vihreä alue).
Tikkurilasta joka on van n 10 min pääradalla pohjoiseen onkin jo huomattavasti heikommat poikittaisyhteydet, säteittäisten yhteyksien ollessa kuitenkin vielä hyvät. Jokeri ja 58 taitavat tarjota tikkurilastakin parhaat yhteydet Itä- ja Keski-Helsinkiin. Näyttäisi siltä että hyvien yhteyksien raja kulkee noin Kehä I:n tasossa, poislukien Pääradan varsi, jolla hyvää saavutettavuutta on Malmille asti.
Tässä oli jotain omia mietteitä. Miten muuten kuvaako kartta mielestänne todellisuutta, ja oliko muita isoja yllätyksiä? Päivittelen tuota karttaa tänne, kunhan tuo on laskenut vähän enemmä nnoita datapisteitä, niin saadaan kohinaton kartta
// Hannes