Antero Alku sanoi:Joukkoliikenteen valoetuushan ei tarkoita, että joukkoliikenteelle annettaisiin valoilla risteyksen kapasiteettia enemmän kuin muille, vaan että kapasiteetti annetaan oikeaan aikaan.
Ainakin Helmi toimii nimenomaan niin, että se antaa etuuden saavalle liikennesuunnalle enemmän kapasiteettia. Kaikki suunnat saavat joka tapauksessa vihreää valoa / ratikoiden nuolta jonkun verran. Etuuden saava suunta saa sitä vain sitten normaalia enemmän.
Antero Alku sanoi:Tällä hetkellä Helsingissä liikennevalojen HELMI-ohjaus toimii raitioliikenteessä (niillä radoilla, joilla HELMI on käytössä) siten, että se jakaa raitiovaunuille risteyskapasiteettia raitiovaunujen aikataulun perusteella.
Toimiiko aikatauluun sidottu etuus jo? Sitähän on puuhattu Helmin alkuajoista lähtien, mutta ainakaan Helmin tilannesivun mukaan sitä ei olla vieläkään saatu toimimaan.