339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,593
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/hsl_haluaa_lyhyempia_busseja_keskustalinjoille/
Mitähän tästä oikein pitäisi ajatella? Lyhyemmät bussit varmaan ovat ketterämpiä ahtaassa korttelikaupungin katuverkossa. Mutta onko se puuttuva metri olennainen ketteryyden kannalta?
Varjopuolia sen sijaan riittää. Kun kalustoa nykyisestä pienennetään, alenee kapasiteetti, mutta kustannukset pysyvät entisellään. Joillakin linjoilla kapasiteettia pitää kompensoida lisäämällä autoja. Kun bussiliikenteen hintataso nousee joka tapauksessa täysin kestämättömällä tavalla koko ajan, niin nuo lisäautot vasta kustannuksia sitten kasvattavatkin.
Tietysti on linjoja, joilla pienempi kapasiteetti sinänsä on ihan OK. Mutta vaikkapa kantakaupunkilinjoista 14:lle halutaan juuri lisätä kapasiteettia uuden auton muodossa ihan näillä nykypituisillakin autoilla, niin lyhyemmillä autoilla tuo merkitsisi kai sitten jo kahden auton lisäystä nykytilanteeseen verrattuna.
Toisaalta tämä bussiliikenteen kustannusten kasvaminen ja kasvattaminen tietysti johtaa siihen, että raitioliikenteen kilpailukyky suhteessa bussiliikenteeseen paranee koko ajan. Raitiovaunut pitenevät, bussit lyhenevät. Raitiovaunujen liikennöintikustannukset kasvavat hädin tuskin inflaation verran vuosittain, bussipuolella kustannuskasvu alkaa hätyytellä jo kaksinumeroisia prosenttilukuja. Jotenkin tekisi mieli heittää, että "ratikkapuolueella" on nyt käynnissä joku salaliitto bussiliikenteen tärväämiseksi ja ratikkaliikenteen lisäämiseksi.
Helsingin Sanomat 22.8.2011 sanoi:Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) päättää tiistaina bussien hankintaperiaatteiden uudistamisesta. [...]Keskikaupungille ja liityntäliikenteeseen HSL haluaa 60 aiempaa hiukan lyhyempää bussia. "Standardibusseiksi" kutsutut linja-autot ovat vain 12 metriä pitkiä, kun nykyiset perusbussit ovat 13 metriä pitkiä ja ruuhkalinjoilla käytetyt pitkät bussit 15 metriä pitkiä.
Mitähän tästä oikein pitäisi ajatella? Lyhyemmät bussit varmaan ovat ketterämpiä ahtaassa korttelikaupungin katuverkossa. Mutta onko se puuttuva metri olennainen ketteryyden kannalta?
Varjopuolia sen sijaan riittää. Kun kalustoa nykyisestä pienennetään, alenee kapasiteetti, mutta kustannukset pysyvät entisellään. Joillakin linjoilla kapasiteettia pitää kompensoida lisäämällä autoja. Kun bussiliikenteen hintataso nousee joka tapauksessa täysin kestämättömällä tavalla koko ajan, niin nuo lisäautot vasta kustannuksia sitten kasvattavatkin.
Tietysti on linjoja, joilla pienempi kapasiteetti sinänsä on ihan OK. Mutta vaikkapa kantakaupunkilinjoista 14:lle halutaan juuri lisätä kapasiteettia uuden auton muodossa ihan näillä nykypituisillakin autoilla, niin lyhyemmillä autoilla tuo merkitsisi kai sitten jo kahden auton lisäystä nykytilanteeseen verrattuna.
Toisaalta tämä bussiliikenteen kustannusten kasvaminen ja kasvattaminen tietysti johtaa siihen, että raitioliikenteen kilpailukyky suhteessa bussiliikenteeseen paranee koko ajan. Raitiovaunut pitenevät, bussit lyhenevät. Raitiovaunujen liikennöintikustannukset kasvavat hädin tuskin inflaation verran vuosittain, bussipuolella kustannuskasvu alkaa hätyytellä jo kaksinumeroisia prosenttilukuja. Jotenkin tekisi mieli heittää, että "ratikkapuolueella" on nyt käynnissä joku salaliitto bussiliikenteen tärväämiseksi ja ratikkaliikenteen lisäämiseksi.