Vs: Havaintoja HSL-alueelta - syyskuu 2011
Olen kolme kertaa tänä syksynä huomannut matkustavani N-junassa joka on lähtenyt väliasemalta ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Kaksi kertaa näin on tapahtunut Tapanilasta pohjoiseen mennessä; Tänään pe 16.9 klo 15.09 Pukinmäestä etelään matkustaessa. Olen ollut tapauksissa junan kyydissä ja kellottanut kuinka junan liikkellelähtöajan matkakortin lukijasta. Tuloksista olen saanut 25-55 sekunttia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
Pidän mahdollisena, että juna on saattanut joskus lähteä etuajassa joltain asemalta. Ihmisiä sielläkin on kuljettajina, onneksi. Kuitenkin, olen myös huomannut, että matkakortinlukijoiden kello ei ole välttämättä oikeassa ajassa. Oma rannekelloni on ns. "radio controlled", eli se laittaa itsensä aikaan öisin radiosignaalista. Kun olen vertaillut rannekelloni aikaa esim. yleisradion äänimerkkiin tai GPS-laitteisiin, niin eroavaisuus on ollut niin pieni, ettei sitä havaitse. Sen sijaan, kun olen verrannut rannekelloni aikaa matkakortinlukijoihin, niin niiden aika on ollut aina useita sekunteja pielessä, yleensä jäljessä todellista aikaa. En siis matkakortinlukijoiden perusteella lähtisi tekemään arviota junan ajallaankulusta.
Sama pätee myös asemien kellotauluihin, ne näyttävät usein minuuttitolkulla pieleen. Esim. Keravalla oli pitkään (ehkä vieläkin) kellot melko tasan kaksi minuuttia edellä.
---------- Viesti lisätty kello 19:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:01 ----------
Itse olen kiinnittänyt tähän myös huomiota, ja olen myös sen huomioinut että ainakin arkisin on Malmi-Tapanila väliä aikataulussa pidennetty 2minuutista 3minuuttiin.
Ei ole pidennetty.
Seuraavassa N-junien lähtöaikojen väliset minuuttierot asemien välillä:
Helsinki-5-Pasila-3-Käpylä-2-Oulunkylä-2-Pukinmäki-2-Malmi-2-Tapanila-2-Puistola-3-Tikkurila-2-Hiekkaharju-3-Koivukylä-2-Rekola-3-Korso-3-Savio-3-Kerava, yht 37 min
Kerava-3-Savio-3-Korso-2-Rekola-2-Koivukylä-3-Hiekkaharju-3-Tikkurila-2-Puistola-2-Tapanila-2-Malmi-2-Pukinmäki-2-Oulunkylä-2-Käpylä-3-Pasila-5-Helsinki, yht 36 min
Suunnan Kerava-Helsinki yhteiskesto oli aiemmin N-junalla myös 37 min, mutta Tapanila-Malmi tosiaan pudotettiin kahteen minuuttiin kolmesta. Lisäksi Savion ja Korson väliltä siirrettiin minuutti Koivukylän ja Hiekkaharjun väliin.
I-junilla pohjoiseen asemavälit ovat N-junien kanssa identtiset, mutta etelään päin kuljetaankin N-junaan verrattuna 2 minuuttia hitaammin. Ensin heti Tikkurila-Puistola menee kolmeen minuuttiin (siinä on hyvä olla väljyyttä, että mahdollisesti myöhässä kulkeva K-juna ehtii karkuun paremmin), ja lisäksi I-juna säilytti myös välin Tapanila-Malmi kolmeminuuttisen (tarpeen, koska ruuhka-aika).
Koska lähtöajat on aina tasaminuutteja, osa asemaväleistä on ns. tiukkoja, kun taas osa on enemmän tai vähemmän väljiä. Tiukka asemaväli tarkoittaa sitä, että vaikka edelliseltä asemalta lähtisi sekunnilleen ajallaan, ei seuraavalta asemalta käytännössä ehdi lähtemään ajallaan, koska ajoaika+seuraavan aseman matkustajatoiminnot vievät aikataulun mukaista aikaväliä kauemmin. Väljät asemavälit taas ovat sellaisia, että ajamalla normaaliripeästi asemalta toiselle, ollaan seuraavalla asemalla valmiita lähtemään ennen kuin aikatauluaika täyttyy. Kuljettajasta ja tilanteesta riippuen joko tuhlataan aika seisomalla asemalla tai ajamalla väli hitaammin (tai näiden yhdistelmä).
No, koska osa asemaväleistä on (yli-)tiukkoja, ja muutoinkin on siellä täällä hyvä olla väljyyttä aikataulussa, niin siellä täällä on "ylimääräisiä" minuutteja, jotka ruuhka-ajan ulkopuolella saattavat tuntua turhilta. Tällaiset yleensä sijoitetaan mieluummin matkan loppupuolelle, ja ennen sellaisia asemia, joilla vilkkaus vaihtelee vuorokaudenajasta riippuen.