RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
HSL nopeuttaa Jokeri-linjaa avorahastuksella ja vuorovälien tasaamisella
HSL, Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat laatineet yhdessä suunnitelman, kuinka Itäkeskuksesta Westendiin ajavan Jokeri-linjan liikennettä voisi nopeuttaa ja tehdä sujuvammaksi. Kehittämistoimet koskevat uutta liikennöintisopimuskautta, joka alkaa elokuussa 2013.
Jokeri-linja, joka aloitti vuonna 2003, on ollut menestys. Vuodesta 2006 vuoteen 2011 linjan matkustajamäärä on kasvanut 40 prosenttia eli huomattavasti enemmän kuin joukkoliikenteen matkustajamäärät keskimäärin. Suuri matkustajamäärä on tuonut mukanaan myös ongelmia. Bussien täsmällisyys on ollut heikkoa etenkin linjan loppupäässä. Koska vuoroväli on tiheä, bussit ketjuuntuvat, jolloin lähdöt kuormittuvat epätasaisesti ja osa autoista kulkee täynnä.
Jokerista avorahastuksen pilottilinja
Jokeri-linjalla siirrytään avorahastukseen kokeiluluontoisesti syysliikenteen 2013 alusta lähtien. Avorahastuksessa matkustajat huolehtivat itse lippujen ostamisesta ja leimaamisesta. Liikenteen täsmällisyys lisääntyy ja matkanteko nopeutuu, sillä jonot lyhenevät, kun matkustajat voivat nousta bussiin myös muista kuin kuljettajan ovista. Avorahastus on tätä nykyä pääkaupunkiseudulla käytössä metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.
Myös kuljettajarahastuksesta luopuminen nopeuttaa liikennettä, kun bussi ei joudu seisomaan pysäkeillä aikaa, jonka lipun myynti vie. Jokeri-linjalla luovutaan kuljettajarahastuksesta, kun pääkaupunkiseudun uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä otetaan käyttöön, mikä tapahtuu näillä näkymin vuonna 2015.
Jokeri on sekä avorahastuksessa että kuljettajarahastuksesta luopumisessa pilottilinja, jonka kokemuksia tutkitaan, ennen kuin muilla linjoilla tehdään päätöksiä rahastusjärjestelmän muutoksista. Tietoja Jokerin avorahastuskokeilusta käsitellään HSL:n hallituksessa syksyllä 2014. Vasta sen jälkeen tehdään päätös, siirrytäänkö linjalla pysyvästi avorahastukseen.
Liikenteenohjaaja tasaa vuorovälejä
Jokerin täsmällisyyttä voidaan parantaa myös bussien vuorovälejä tasaamalla. Tasauksesta huolehtii liikenteenohjaaja, joka seuraa bussien sijaintia reaaliajassa GPS-paikannuksen avulla. Jos bussi alkaa saavuttaa toista, liikenteenohjaaja soittaa takimmaiseen bussiin ja kehottaa kuljettajaa hidastamaan. Vastaavantyyppistä bussiliikenteen ohjausta käytetään runkoliikenteessä monissa Euroopan kaupungeissa, esimerkiksi Tukholmassa.
Bussien ketjuuntumista voidaan vähentää myös poistamalla liikennevaloetuudet etuajassa ajavilta busseilta.
HSL on selvittänyt myös kaluston koon vaikutuksia Jokerin liikenteen sujumiseen ja liikennöintikustannuksiin. Sekä nivel- että teliautoilla on etunsa. HSL:n mielestä Jokeri-linjan vuonna 2013 alkava sopimuskausi kannattaa kilpailuttaa niin, että mukana on sekä teli- että nivelbussivaihtoehto, minkä jälkeen valitaan vaihtoehdoista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tiet Jokerille sopiviksi
Jokerin liikennettä voidaan nopeuttaa myös kehittämällä liikenteen infrastruktuuria eli muun muassa rakentamalla nykyistä väljempiä bussipysäkkejä, uusia joukkoliikennekaistoja sekä nykyistä sujuvampia liittymiä. HSL, Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat laatineet raportin Espoon tie- ja katuverkon parannuksista, joita Jokerin sujuvoittaminen edellyttäisi. Helsingin kaupunki on laatinut aluettaan koskevan vastaavan selvityksen omana työnään.
HSL esittää, että hankkeet toteutettaisiin uuden liikennöintisopimuksen alkuun mennessä.
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
HSL, Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat laatineet yhdessä suunnitelman, kuinka Itäkeskuksesta Westendiin ajavan Jokeri-linjan liikennettä voisi nopeuttaa ja tehdä sujuvammaksi. Kehittämistoimet koskevat uutta liikennöintisopimuskautta, joka alkaa elokuussa 2013.
Jokeri-linja, joka aloitti vuonna 2003, on ollut menestys. Vuodesta 2006 vuoteen 2011 linjan matkustajamäärä on kasvanut 40 prosenttia eli huomattavasti enemmän kuin joukkoliikenteen matkustajamäärät keskimäärin. Suuri matkustajamäärä on tuonut mukanaan myös ongelmia. Bussien täsmällisyys on ollut heikkoa etenkin linjan loppupäässä. Koska vuoroväli on tiheä, bussit ketjuuntuvat, jolloin lähdöt kuormittuvat epätasaisesti ja osa autoista kulkee täynnä.
Jokerista avorahastuksen pilottilinja
Jokeri-linjalla siirrytään avorahastukseen kokeiluluontoisesti syysliikenteen 2013 alusta lähtien. Avorahastuksessa matkustajat huolehtivat itse lippujen ostamisesta ja leimaamisesta. Liikenteen täsmällisyys lisääntyy ja matkanteko nopeutuu, sillä jonot lyhenevät, kun matkustajat voivat nousta bussiin myös muista kuin kuljettajan ovista. Avorahastus on tätä nykyä pääkaupunkiseudulla käytössä metrossa, lähijunissa ja raitiovaunuissa.
Myös kuljettajarahastuksesta luopuminen nopeuttaa liikennettä, kun bussi ei joudu seisomaan pysäkeillä aikaa, jonka lipun myynti vie. Jokeri-linjalla luovutaan kuljettajarahastuksesta, kun pääkaupunkiseudun uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä otetaan käyttöön, mikä tapahtuu näillä näkymin vuonna 2015.
Jokeri on sekä avorahastuksessa että kuljettajarahastuksesta luopumisessa pilottilinja, jonka kokemuksia tutkitaan, ennen kuin muilla linjoilla tehdään päätöksiä rahastusjärjestelmän muutoksista. Tietoja Jokerin avorahastuskokeilusta käsitellään HSL:n hallituksessa syksyllä 2014. Vasta sen jälkeen tehdään päätös, siirrytäänkö linjalla pysyvästi avorahastukseen.
Liikenteenohjaaja tasaa vuorovälejä
Jokerin täsmällisyyttä voidaan parantaa myös bussien vuorovälejä tasaamalla. Tasauksesta huolehtii liikenteenohjaaja, joka seuraa bussien sijaintia reaaliajassa GPS-paikannuksen avulla. Jos bussi alkaa saavuttaa toista, liikenteenohjaaja soittaa takimmaiseen bussiin ja kehottaa kuljettajaa hidastamaan. Vastaavantyyppistä bussiliikenteen ohjausta käytetään runkoliikenteessä monissa Euroopan kaupungeissa, esimerkiksi Tukholmassa.
Bussien ketjuuntumista voidaan vähentää myös poistamalla liikennevaloetuudet etuajassa ajavilta busseilta.
HSL on selvittänyt myös kaluston koon vaikutuksia Jokerin liikenteen sujumiseen ja liikennöintikustannuksiin. Sekä nivel- että teliautoilla on etunsa. HSL:n mielestä Jokeri-linjan vuonna 2013 alkava sopimuskausi kannattaa kilpailuttaa niin, että mukana on sekä teli- että nivelbussivaihtoehto, minkä jälkeen valitaan vaihtoehdoista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tiet Jokerille sopiviksi
Jokerin liikennettä voidaan nopeuttaa myös kehittämällä liikenteen infrastruktuuria eli muun muassa rakentamalla nykyistä väljempiä bussipysäkkejä, uusia joukkoliikennekaistoja sekä nykyistä sujuvampia liittymiä. HSL, Espoon kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat laatineet raportin Espoon tie- ja katuverkon parannuksista, joita Jokerin sujuvoittaminen edellyttäisi. Helsingin kaupunki on laatinut aluettaan koskevan vastaavan selvityksen omana työnään.
HSL esittää, että hankkeet toteutettaisiin uuden liikennöintisopimuksen alkuun mennessä.
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: