Mulla on jostain vuodelta 1992 oleva HKL:n Jokeri-esiselvitys, jossa toi lyhenne on selitetty. Silloin Jokeri oli itsestäänselvästi vain ratikka, ei vielä ollut keksitty ajaa sitä busseilla.
Jos lyhenne on selitetty sanalla ”runkolinja” selvityksessä vuodelta 1992, olisi syytä viitata siihen, ei kaavakarttaan vuodelta 2002, kuten Wikipedian viite nyt on.
Edellinen versio Wikipedia-sivusta oli lähteistetty minun
Jokeria käsittelevään artikkeliini Kaupunkiliikenne.net-sivustollani, jossa väitän lyhenteen lähteeksi sanan ”raideinvestointi”. En valitettavasti ole lähteistänyt artikkeliani tieteellisesti täsmällisin lähtein, mutta muistan ”raideinvestointi”-sanan lyhenteen selitykseksi kahdesta lähteestä. Alkuperäisestä Jokeri-suunnitelmasta vuodelta 1990 (siis aiemmin kuin vuoden 1992 selvitys) ja Anssi Joutsiniemen kirjasta Ei kenenkään Helsinki. Joutsiniemi on tehnyt kirjansa tieteellisellä lähteistyksellä ja muistaakseni viittasi samaan vuoden 1990 suunnitelmaan jonka itsekin tunnen. Valitettavasti kumpikaan näistä teoksista ei ole työhuoneeni kirjahyllyssä, vaan vanhempien asioiden varastossa kellarissa, joten en nyt kykene tarkistamaan näitä asioita.
Kirjahyllystäni löytyi YTV:n poikittaisen joukkoliikenteen selvitys vuodelta 1994 (C 1994:5). Tässä paperissa esitetään, että Jokeri tehdään bussilinjana ja vasta myöhemmin raitiotienä. Paperi ei selitä siinä käytettyjä lyhenteitä Jokeri ja Pokeri. Molemmat lienevät mukana jo edellisen vuoden poikittaisliikenneselvityksessä (B 1993:5), jota minulla ei ole käsilläni.
Rohkenenkin väittää, että Pentti Santaharjun alkuperäinen nimitys, josta Jokeri-lyhenne on tullut, on ollut ”raideinvestointi”. Santaharjun (HKL:n suunnittelujohtaja vuonna 1990) suunnitelma oli nimenomaan raitiotie ja koko suunnitelman kantava idea ja lähtökohta on, että linja on raideratkaisu. Ja sen verran Santaharjua tunsin, ettei hän olisi edes esittänyt bussin mahdollisuutta, koska hän ymmärsi kaikki ne bussin ongelmat, jotka Bussi-Jokerilla ovat toteutuneet.
1993 suunnittelujohtajaksi tullut Seppo Vepsäläinen ei pitänyt raitioteistä vaan metrosta ja muutti Jokeri-suunnitelman bussiksi. Tällöin on tietenkin syntynyt tarve keksiä lyhenteelle selitys, joka ei sido lyhennettä raitiotiehen. Onhan ”runkolinja”-sanassakin I-kirjain, joskin sanan keskellä.
Mutta kuten sanoin, nyt olen muistikuvien varassa. Sillä 1990-luvun alun dokumentteja ei löydy internetin ihmemaasta. Eikä ihan helposti muualtakaan. Vaikka tämänkin asian historia on jo yli 20 vuotta vanhaa ja silti ajankohtaista, niin vanhoja dokumentteja ei pidetä ajankohtaisina vaan ne on yleensä ”poistettu” eli hävitetty helposti saatavilla olevista kirjastoista ja arkistoista. Eli saa oikaista, jos lähteet löytyvät.
Antero