- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Mutta mutta, lentorataa on turha kiirehtiä vuosikymmeniin. Lentoliikenne on murroksessa. Öljyn hinta nousee. Öljylähteet ehtyvät. Tällaisessa tilanteessa ei kannata laittaa miljardeja lentoratoihin, vaan tarkkailla mikä on lentoliikenteen tulevaisuus. Sillä välillä kehärata ja mahdollisesti Helsingin Kaupungin raideyhteys Pasilasta kuljettavat lentokentälle vaivattomasti ja tuossa tuokiossa.
Päinvastoin: lentoliikenteen murros on nimenomaan syy kiirehtiä lentorataa. Liittymälentoja Vantaalle on karsittu jo nyt, esim. Tampereelta pääsee vain 4 kertaa päivässä. Muistan ajan jolloin lentoja oli 7, eikä siitä ole kauaa. Lähitulevaisuudessa ennustan että syöttöliikenne loppuu kokonaan (vrt. case Seinäjoki), vaikka nuo koneet ovatkin nykyään järjestään viimeistä paikkaa myöten täynnä, ja usein myydään ei-oota (aika ärsyttävää koettaa bookata lentoyhteyttä Eurooppaan tai kauemmas ja havaita että pullonkaula onkin HEL-TMP -välillä...). Maaliikenteen rooli tulee korostumaan, ja nimenomaan junaliikenteen. Muussa tapauksessa voi tapahtua seuraavaa, jompi kumpi skenaario tai molemmat:
1) Suuret kaupungit ehkä Oulua lukuunottamatta jäävät lentoliikennemottiin kun SAS vielä menee konkurssiin, ja kun junallakaan ei pääse kulkemaan Vantaan kentälle suoraan, niiden vientiteollisuus alkaa näivettyä. Tästä eteenpäinkin voi jatkaa kuvittelua, mutta en viitsi. Mainittakoon kuitenkin että siihen liittyy BKT:n romahdus, suuret joukot työttömiä Helsingin lievealueille pyrkimässä ja asuntojen hintojen jyrkkä nousu Suomen eteläkärjessä ja romahtaminen muualla.
2) SAS pysyy pystyssä tai sen korvaa uusi toimija (joko pohjoismainen tai Lufthansa tms.) ja muun Suomen lentoyhteydet rakentuvat entistä enemmän vaihtamiselle Tukholmassa, Kööpenhaminassa tai jossain saksalaisessa hubissa. Finnair menettää osan peruskuormastaan Euroopan-reiteilä, joita on pakko supistaa. Tämä heijastuu laskuna kaukoreittien matkustajamäärissä, joita Euroopan-reitit syöttävät. Kaukoreittejä on pakko karsia, mikä entisestään syö verkostohyötyjä. Helsinki-Vantaa taantuu kunnes siitä lopulta tulee pienen eurooppalaisen maan pääkaupungin ei-hubimainen lentokenttä tyyliin Varsova tai Vilna. Tai Oslo -- mutta ilman runsasta kotimaanliikennettä.
Kehärata ei ole millään muotoa sujuva tai hyvä yhteys lentokentälle muutoin kuin propagandassa. Pohjoisesta tullessa se edellyttää junan vaihtamista matkalaukkujen kanssa, mikä on aina tuskaa. Helsingistä tullessa se on vain n. 5 minuuttia nopeampi kuin nykyinen bussiyhteys. Tämä on typerää, koska kehäradan hinnalla olisi saanut lentoradan, jolla kentälle pääsisi kaikista Tampereen ja Lahden suuntien kaukojunista vaihtamatta, ja toisaalta Helsingin keskustasta pääsisi kentälle varttitunnissa. Lähes kaikkia palveltaisiin paremmin kuin kehäradalla, jonka palvelutarpeen olisi hoitanut sujuvammin ja edullisemmin raitiotiellä kuin raskasraidetunnelilla.