Kantokoski
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 31 Heinäkuu 2012
- Viestit
- 267
Lentorata on kallis ratahanke, jonka valtio yksin maksaa. Sen tarkoitus on siirtää päärata Pasilan ja Keravan välillä kulkemaan lentokentän kautta. Tulisiko sitä rakentaa laisinkaan, sillä tärkeä Vantaan keskus Tikkurila jää pääradalta silloin pois. Tulisiko mieluummin tyytyä Tikkurilassa kehäradalle vaihtamiseen, ja mahdollisesti kevytmetropikaraitioon Tikkurilasta Lentokentälle Aviapoliksen ja Jumbon kautta?
Jos lentorata kuitenkin rakennetaan, onko sille vaihtoehtoja, kuin esillä ollut suora tunnelilinjaus Pasilasta? Kyllä on. On tärkeää hakea säästöjä.
Tässä esittelen kaksi säästölentoratalinjausta. Ensimmäinen on osin pinnassa ja osin tunnelissa kulkeva. Toinen on kokonaan tunnelissa kulkeva maankäytön yhteiskäyttötunneli pohjoisen kevytmetrolinjan/pikaratikan kanssa.
Pintaratavaihtoehto:
Maankäytön yhteiskäyttölinja:
(Huom! ratojen sijainnit viitteellisiä)
Jos lentorata kuitenkin rakennetaan, onko sille vaihtoehtoja, kuin esillä ollut suora tunnelilinjaus Pasilasta? Kyllä on. On tärkeää hakea säästöjä.
Tässä esittelen kaksi säästölentoratalinjausta. Ensimmäinen on osin pinnassa ja osin tunnelissa kulkeva. Toinen on kokonaan tunnelissa kulkeva maankäytön yhteiskäyttötunneli pohjoisen kevytmetrolinjan/pikaratikan kanssa.
Pintaratavaihtoehto:
Maankäytön yhteiskäyttölinja:
(Huom! ratojen sijainnit viitteellisiä)
Viimeksi muokannut moderaattori: