- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Rata ja liikenne kulkevat käsi kädessä. Toista ei rakenneta ilman toista. Ja tiedetään, että liikennettä ei ole eikä tule, niin rataakaan ei ole eikä tule.
Mutta se ratahan on rakenteilla jo, siis kehärata. Tosin viitannet varmaan kolmioraiteeseen? Se on totta, että painetta sen rakentamiseen ei juuri nyt ole (olkoonkin että kaukonäköistä olisi rakentaa tuo kerralla valmiiksi tulevaisuuden tarpeita varten, joita ei välttämättä vielä edes hahmoteta), mutta tarkkaan ottaen kehäradan käyttäminen kaukoliikenteeseen ei edellytä kolmioraidetta jos prospektiivinen liikennöitsijä on niin hullu (=ennakkoluuloton ) että käy kääntymässä Tikkurilassa. Pitäisi oikeastaan tarkistaa ratakaavioista millaiset vaihteet Tikkurilassa on eli miten absurdi operaatio tuo kääntö olisi, mutta periaatetasolla kehäradan käyttöön on siis pakko ottaa kantaa sillä hetkellä kun joku ensimmäisen kerran esittää ajavansa sinne kaukojunalla. Ja tuolla lähiliikenteen liikennöintisuunnitelmalla on aika vaikea perustella miksi kaukojunan operointi pitäisi kieltää.
Pitäisi vaan ensin päästä eroon VR:n monopoliasemasta, mutta kyllä siinäkin asiassa EU:n paine ilmeisesti kasvaa 4. rautatiepaketin myötä. Siitäkin huolimatta että Saksassa ja vähän Ranskassakin jotkut ovat aika takaperoisesti sitä mieltä, että pitäisi palata takaisin vertikaalisesti integroituihin rautatieoperaattoreihin, jotka hallitsisivat itse ratojansa.
Sivumennen sanottuna ne kuvat siitä kauko-Flirtistä olivat aika upeita! Enpä ollut ennen noita nähnyt. Mutta tuo on proof-of-concept sille mitä olen koko ajan sanonut eli että Flirt kelpaa erinomaisesti myös kaukoliikenteeseen. Toki kaikki eivät nahkapenkeistä tykkää, mutta tuollaiset materiaaliasiathan voi kukin kaluston tilaaja päättää itse. Itse en voi väittää erityisesti pitäväni VR:n nykyisistä penkeistä: huonot istua (varsinkin verrattuna sinisiin vaunuihin) ja se pointy-haired-boss -tyylinen niskatyyny on kyllä itsestään sielunvihollisesta, etten pahemmin sano.