RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Matkalipun tarkistusporttit metroasemien rullaportaiden (yms.) yläpäiden eteen. Ei hidastaisi matkaa kuin 3 sekunttia, mutta karisisi liputta matkustamista, häiriköitä eli tuottaisi tuloja ja turvallisuutta. Kokeilu asema vaikka Sörnäisiin. Ja vastustajat: tämä käytössä monessa kaupungissa ulkomailla + matkustakaa joskus iltaisin (esim. pe) meno villiä ja liputtomia paljon.
Matkalipun tarkistusporttit metroasemien rullaportaiden (yms.) yläpäiden eteen. Ei hidastaisi matkaa kuin 3 sekunttia, mutta karisisi liputta matkustamista, häiriköitä eli tuottaisi tuloja ja turvallisuutta. Kokeilu asema vaikka Sörnäisiin. Ja vastustajat: tämä käytössä monessa kaupungissa ulkomailla + matkustakaa joskus iltaisin (esim. pe) meno villiä ja liputtomia paljon.
Matkalipun tarkistusporttit metroasemien rullaportaiden (yms.) yläpäiden eteen. Ei hidastaisi matkaa kuin 3 sekunttia, mutta karisisi liputta matkustamista, häiriköitä eli tuottaisi tuloja ja turvallisuutta. Kokeilu asema vaikka Sörnäisiin. Ja vastustajat: tämä käytössä monessa kaupungissa ulkomailla + matkustakaa joskus iltaisin (esim. pe) meno villiä ja liputtomia paljon.
Missä muussa maassa on käytössä samanlainen suomalainen avoimuus, en ole itse matkustanut sellaisella muualla? Vai muistiko pätkii
Tuossa uutisessa on, että liputta matkustavien määrä raideliikenteessä on 2,9 prosenttia. Onko tuo se määrä, joka saadaan, kun lipuntarkastajat ovat siviileissä tai tehdään ns. pakkotarkastuksia, eli esim. spårista poistuvat matkustajat tarkastetaan myös, vai määrättyjen tarkastusmaksujen suhde matkustajamäärään kokonaisuudessaan?
Minulla on sellainen muistikuva, että tarkastusmaksujen määrä olisi suurempi silloin kun tarkastetaan ns. tosissaan, eli ts. liputta matkustavia on enemmän kuin HSL:n mainostamien tilastojen perusteella? Osaako joku kumota/vahvistaa?
Porteille varaukseton kannatus. Kyllä täyskorkeat karsivat häiriömatkustajia ihan riittävästi. Pahimmat häiriköthän ovat sen verran päihtyneitä, ettei heistä ole yksinkertaisiakaan esteitä kiertämään. edit: mitä tulee kustannuksiin, niin ei pitäisi kyllä metron matkustajamäärillä kokonaiskustannuksissa tuntua miehitetyt asemat. Jos tuntuu, matkustajia on liian vähän. Valvontaahan metrossa tarvitaan joka tapauksessa ja lähinnä kyse on siitä, missä valvonta on.
Pitäisin lukuja 11 % ja 15 % melko uskottavina.
Itse asiassa ei ole. Tässä ihan ulkomuistista heitettynä:Enemmistö asemista on yksisisäänkäyntisiä, joten henkilökunnan edustaja tarvitaan vain yhteen paikkaan.
Metron laituritarkastukset antavat osaltaan aika hyvän osviitan, koska niistä on vaikeaa paeta ja ne huomaa vasta sitten, kun on liian myöhäistä lähteä karkuun. HSL:n selvityksessä viime vuoden tarkastustoiminnasta metrossa laituritarkastuksissa liputtomia oli 3,66% tarkastetuista, metrojunissa tarkastetuista 3,00%.Mutta hurjimpia lukuja ei koskaan julkistettu. Kun ratikoissa tehtiin tehotarkastuksia, kuljettajien keskuudessa kulki huhu 11 % liputtomista, mutta en ole kuullut sitä kenenkään vahvistavan.
Muutosvastarinta on mielenkiintoinen ilmiö. Jos Helsinkiin olisi alunperin rakennettu portit ja joku olisi ehdottanut niiden poistamista, niin varmaan minäkin olisin nyt puolustamassa kuinka hyviä portit ovatHelsinki on kuitenkin tässäkin asiassa pienessä vähemmistössä – jos metroportit olisivat huono juttu, ei kai niitä olisi käytännössä lähes kaikissa maailman metroissa Pjongjangista Buenos Airesiin ja Hongkongista Pariisiin?
Aiemmin tässä viestissä viittaamassani HSL:n selvityksessä viime vuoden tarkastustoiminnasta todetaan: "Vuonna 2016 tarkastajia oli keskimäärin 15 henkilöä vähemmän virassaan kuin 2015." Selvityksestä selviää myös, että muutosta on tulossa: "Vuoden 2017 alussa käynnistyi uusi tarkastajakurssi, johon osallistui 14 henkilöä."Onko tarkastajien määrää vähennetty?