- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,382
Vs: Re: Tukholma: Lidingöbanan pelastettu
Sivutuotteena saadaan myös kansainvälinen junayhteys Suomeen, esim. yöjuna Tukholma C - Haaparanta(-Tornio), josta vaihto Haaparanta-Tornio-Kemi-kiskobussiin, ja Kemistä Rovaniemi-Helsinki-InterCityyn.
Enpä tiedä mitä Botniabaana + Norrbotniabaana tulevat yhteensä maksamaan, mutta suuret hyödyt siitä tulee ainakin Pohjoiskalotin transitoliikenteen vuoksi. Venäjältä voidaan tuoda Tornioon monta tavarajunaa päivässä, osa vaunuista voi olla jopa Kiinasta tai Japanista, Torniossa vaihdetaan raideleveys normaaliraiteiseksi ja ajetaan etelään Tukholmaan. Tällä hetkellä Ruotsin päärata (Stambanan) on täynnä ja heikohkossa kunnossa, se + rannikon oikorata tarjoavat suuren kapasiteetin. Kiitotavarajunat ja Lapin (yö)pikajunat kulkisivat rannikkokaupunkien läpi, hitaammat ja kevyemmät tavarajunat vanhaa sisämaan päärataa pitkin.Ja tuosta Botniabanasta: se näyttää olevan oikein kunnon verovarojen väärinkäyttämistä: edes elinkeinoelämä alueella ei pidä sitä 15 miljardin projektia tarpeellisena... Rekka-autot tulevat hurisemaan aivan kuin ennen puu-lastiensa kanssa kun rata on valmis. Ja nyt puhutaan jo sen pidentämistä, mitähän tämä lopuksi tulee maksamaan.... :???: *puuh*
Sivutuotteena saadaan myös kansainvälinen junayhteys Suomeen, esim. yöjuna Tukholma C - Haaparanta(-Tornio), josta vaihto Haaparanta-Tornio-Kemi-kiskobussiin, ja Kemistä Rovaniemi-Helsinki-InterCityyn.