Uusien junien olisi järkevintä olla reilu 50 metriä pitkiä kuten nykyäänkin, koska sekä yhden, kahden, kolmen että neljän yksikön kokoonpanoille on kysyntää. Toisaalta jos Uudenmaan ulkopuoliset taajamajunat liikennöidään jatkossa kokonaan Sm4-kalustolla, junat voisi hankkia myös satametrisinä, jolloin Riihimäen juniin sopisi kaksi ruuhka-aikaan ja yksi muulloin. Toisaalta tällöin Z-junissa olisi varmaan liikaa kapasiteettiä, kun vuoroväli on tarkoitus tihentää puoleen tuntiin.
Jos junat hankitaan esimerkiksi 75-metrisinä, yksi yksikkö ei riitä kaikille ruuhkan ulkopuolisille R-junien vuoroille ja kaksi taas on liikaa. Ruuhka-aikaan taas kaksi yksikköä ei riitä, mutta kolme voi olla liikaa. Toisaalta voidaanhan junia hankkia sekä 100-metrisinä että 50- tai 75-metrisinä. Nykyisen Sm2- ja Eil-kaluston käyttöaste on alhainen (noin 50% ruuhka-aikaan), joten niiden korvaamiseen riittäisi noin 1600 metrin verran uusia junia, jos huomioidaan myös Hangon ja Iisalmen ja Ylivieskan ratojen sähköistykset.