- Liittynyt
- 13 Helmikuu 2009
- Viestit
- 157
Muuten ihan asiallinen kommentti mutta itse en usko että VR panostaisi länsi-Uudenmaan lähiliikenteeseen tippaakaan.
VR:hän lopetti yksipuolisesti Y-junien ajon Karjaaalle v 2016 ja samalla pikajunien pysähdyksetn kirkkonummella "aikasäästöön" vedoten.
Siuntion lähijunaliikenne sai jatkoa siksi etttä Siuntio ostaa junavuorot HSL:ltä ja myöhemmin liittyi HSL:n jäsenkunnaksi. Näin tullee tapahtumaan Lohjan mahdollisen lähijunaliikenteenkin kanssa, Lohja pakotetaan HSL:n jäseneksi jos junia mielee saavan.
Hanko-Karjaa välikin varmaan jätetään Dm12 kiskobussien liikennöitäväksi kunnes hajoavat vaikka radalla on sähköt. Saavat ehkä junaliikenteensä pelastetuksi jos ostavat sen HSL:ltä.
t. Rainer
Tarkoitatko että Lohjan oikoradan valmistumisen jälkeen liikenne Karjaalle lopetettaisiin kokonaan? Sieltä Helsinkiin matkustavat käyttävät nyt kaukojunia, jotka ovat nopeampia ja kulkevat useammin. Lähijunien lopettamisen syyn oli pikemminkin vähäinen ratakapasiteetti (yksiraiteinen Kirkkonummelta länteen) kuin matkustajien puute. Eivät Länsi-Uudenmaan lähijunat tietenkään olisi itsekannattavia mutta eivät ole R- tai Z-junatkaan. Maksaja tulee jostain muualta. Tunninjuna valmistuu aikaisintaan vajaan 10 vuoden kuluttua. Silloista operaattoria voi vain arvailla eikä VR sitä tietenkään ole huomioinut.
Juha