Lahden paikallisliikenne

20.3.
Koiviston Auto Lahti 241 (Citea LLE) linjalla 1S kolaroinut henkilöauton kanssa päätyen tieltä ulos eilen illalla.
 
25.3. on tehty kaupungininsinöörin viranhaltijapäätös, jonka mukaan hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu. Näin ollen Kohteet 5 ja 6 kilpailutetaan uudestaan eikä Koiviston auto olekaan vielä voittanut mitään.
 
25.3. on tehty kaupungininsinöörin viranhaltijapäätös, jonka mukaan hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu. Näin ollen Kohteet 5 ja 6 kilpailutetaan uudestaan eikä Koiviston auto olekaan vielä voittanut mitään.
Alkuperäisestä päätöksestä näyttäisi olevan vireillä valitus markkinaoikeudessa.
Keskeytyspäätöksestä ei käy ilmi mikä virhe oli.
 
Uuden tarjouskilpailun järjestäminen ei ole ongelmatonta sekään, koska nyt uuden kilpailutuksen tarjoajilla on tieto, millä hinnalla muut ovat tarjonneet. Joka tapauksessa uutta kilpailutusta ei voi tiettävästi järjestää heti, vaan markkinaoikeus käsittelee tuon keskeytyspäätöksen ensin. Siinä ei tosin taida yleensä kestää kauaa.
 
Uuden tarjouskilpailun järjestäminen ei ole ongelmatonta sekään, koska nyt uuden kilpailutuksen tarjoajilla on tieto, millä hinnalla muut ovat tarjonneet. Joka tapauksessa uutta kilpailutusta ei voi tiettävästi järjestää heti, vaan markkinaoikeus käsittelee tuon keskeytyspäätöksen ensin. Siinä ei tosin taida yleensä kestää kauaa.
En jaksanut tehdä tietopyyntöä, mutta voi hyvinkin olla, että markkinaoikeuteen tehty valitus on samasta asiasta minkä hankintayksikkö omaehtoisesti korjasi, joten se juttu raukeaisi sitten. Valitettavan asian diäärinumero on kuitenkin hankintapäätöksen, ei keskeytyspäätöksen. Mikäli voittaja pidättäytyy heittäytymästä hankalaksi, uusi kilpailutus on järjestettävissä ihan kohtuullisen nopeastikin. Toki tuo hintakysymys saattaa aiheuttaa närää ja herkimmissä valitushaluja.
 
Tuossahan se syy on kerrottu "Hankintayksikkö on havainnut hankintamenettelyssä tapahtuneen virheitä asiassa tehdyn oikaisuvaatimuksen vuoksi. Tarjouspyynnössä esitetyt tarjousten vertailuperusteet ovat epäselvät, joka mahdollistaa ristiriidan tarjouspyynnössä ilmoitetun valintaperusteen kanssa. Hankintayksikkö katsoo, ettei virhettä voida korjata laskemalla tarjousvertailuuudelleen vertailukelpoisella tavalla ilman, että muutos olisi voinut houkutella potentiaalisia tarjoajia, jotka eivät ilman muutosta olisi voineet jättää tarjousta. Vertailuperusteiden muuttaminen hankinnan tässä vaiheessa, kun tarjoukset on jätetty ja avattu ei mahdollistaisi tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua hankintamenettelystä kiinnostuneita kohtaan, jolloin hankinta on keskeytettävä ja kilpailutettava uudelleen. Lisäksi keskeytys ajoittuu hankintamenettelyn muutoksenhakuvaiheeseen, jossa hankintasopimusta ei ole allekirjoitettu lainvoimaiseksi."
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Uuden tarjouskilpailun järjestäminen ei ole ongelmatonta sekään, koska nyt uuden kilpailutuksen tarjoajilla on tieto, millä hinnalla muut ovat tarjonneet. Joka tapauksessa uutta kilpailutusta ei voi tiettävästi järjestää heti, vaan markkinaoikeus käsittelee tuon keskeytyspäätöksen ensin. Siinä ei tosin taida yleensä kestää kauaa.
Hankintayksikön tekemä omaehtoinen keskeystyspäätös vaikuttaa siten, että tuo valitus markkinaoikeuteen raukeaanee. Valittaja (Pohjolan Liikenne Oy) vetänee valituksen pois Markkinaoikeudessa ja asia on sillä selvä.

Sitten vain toteuttamaan tätä kohtaa keskeyttämispäätöksessä: "Hankinnan keskeyttämiselle on edellä mainittujen perustelujen vuoksi erityisalojen hankintalain (1398/2016) 116 §:n tarkoittama todellinen ja perusteltu syy, joka vaatii hankinnan keskeyttämisen ja hankinnan kilpailuttamisen uudelleen. Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen mahdollisimman nopeasti."
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan se syy on kerrottu "Hankintayksikkö on havainnut hankintamenettelyssä tapahtuneen virheitä asiassa tehdyn oikaisuvaatimuksen vuoksi. Tarjouspyynnössä esitetyt tarjousten vertailuperusteet ovat epäselvät, joka mahdollistaa ristiriidan tarjouspyynnössä ilmoitetun valintaperusteen kanssa. Hankintayksikkö katsoo, ettei virhettä voida korjata laskemalla tarjousvertailuuudelleen vertailukelpoisella tavalla ilman, että muutos olisi voinut houkutella potentiaalisia tarjoajia, jotka eivät ilman muutosta olisi voineet jättää tarjousta. Vertailuperusteiden muuttaminen hankinnan tässä vaiheessa, kun tarjoukset on jätetty ja avattu ei mahdollistaisi tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua hankintamenettelystä kiinnostuneita kohtaan, jolloin hankinta on keskeytettävä ja kilpailutettava uudelleen. Lisäksi keskeytys ajoittuu hankintamenettelyn muutoksenhakuvaiheeseen, jossa hankintasopimusta ei ole allekirjoitettu lainvoimaiseksi."
Juu, tuon huomasin, mutta en sitä mikä tarkalleen oli vinossa, mikä oli epäselvää ja millä tavalla olisi voinut laskea.
Hankintayksikön tekemä omaehtoinen keskeystyspäätös vaikuttaa siten, että tuo valitus markkinaoikeuteen raukeaanee. Valittaja (Pohjolan Liikenne Oy) vetänee valituksen pois Markkinaoikeudessa ja asia on sillä selvä.
Näinpä se on, mutta aivan 100% varma en oliko markkinaoikeuteen valittanut PL? Kaupungille oikaisuvaatimus jätetty 24. päivä ja heti seuraavana päivänä hankinta keskeytetty. Onhan siellä rannalle jääneinä myös esim. Vekka jolle ei olisi ensimmäinen kerta, sekä Nobina. PL ei muistaakseni yleensä ole vienyt markkinaoikeuteen asti juttuja, enkä äkkiseltään löytänyt missä olisi ollut vireillepanijana. Edit: löytyhän noita kun jaksoi pidemmälle kaivella.

Pitää katsoa jaksaako joku paikallislehti tarttua tuohon vai pitääkö kaivella jostain tarkemmat tiedot :D
 
Viimeksi muokattu:
Juu, tuon huomasin, mutta en sitä mikä tarkalleen oli vinossa, mikä oli epäselvää ja millä tavalla olisi voinut laskea.

Näinpä se on, mutta aivan 100% varma en oliko markkinaoikeuteen valittanut PL? Kaupungille oikaisuvaatimus jätetty 24. päivä ja heti seuraavana päivänä hankinta keskeytetty. Onhan siellä rannalle jääneinä myös esim. Vekka jolle ei olisi ensimmäinen kerta, sekä Nobina. PL ei muistaakseni yleensä ole vienyt markkinaoikeuteen asti juttuja, enkä äkkiseltään löytänyt missä olisi ollut vireillepanijana. Edit: löytyhän noita kun jaksoi pidemmälle kaivella.

Pitää katsoa jaksaako joku paikallislehti tarttua tuohon vai pitääkö kaivella jostain tarkemmat tiedot :D
Siinä päätöksessä on hieman aikaisemmin "Hankintayksikkö on vastaanottanut 24.3.2025 Oy Pohjolan Liikenne Ab:n hankintaoikaisuvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hankintayksikön suorittama tarjousten vertailutapa ja kilpailutusmalli on johtanut siihen, että tarjoukset eivät ole olleet vertailukelpoisia ja tarjouskilpailun voittajaksi on virheellisesti valittu tarjous, joka ei ole ollut kokonaistaloudellisesti edullisin". Tämän perusteella on ainakin Oy Pohjolan Liikenne Ab valittanut Markkinaoikeuteen, koska Hankintayksikkö on tuon saanut.
 
Siinä päätöksessä on hieman aikaisemmin "Hankintayksikkö on vastaanottanut 24.3.2025 Oy Pohjolan Liikenne Ab:n hankintaoikaisuvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hankintayksikön suorittama tarjousten vertailutapa ja kilpailutusmalli on johtanut siihen, että tarjoukset eivät ole olleet vertailukelpoisia ja tarjouskilpailun voittajaksi on virheellisesti valittu tarjous, joka ei ole ollut kokonaistaloudellisesti edullisin". Tämän perusteella on ainakin Oy Pohjolan Liikenne Ab valittanut Markkinaoikeuteen, koska Hankintayksikkö on tuon saanut.
Tarkistin, valittajana oli PL ja sama valitus toimitettu samanaikaisesti myös hankintaoikaisumenettelyyn, jossa asia siis ratkesi.

Ongelman pihvi oli yksittäisten kohteiden huomattavan eripituiset sopimuskaudet ja niiden vertaaminen yhdistelmätarjoukseen vuosihinnoilla.
 
LSL:n sivuilla on selostus kesän muutoksista. Yksi mielenkiintoinen muutos on linjojen 1K, 1S (ja 1Y) reititys suoraan Vesijärvenkatua pitkin niin, että ykköset eivät aja lainkaan Kauppatorin kautta. Keskustan pysäkki on tuttuun tapaan Tevi, ajantasaus hoidetaan kuitenkin Matkakeskuksella. Vuonna 2021 ykköslinja ajoi myös Vesijärvenkatua suoraan poikkeamatta torilla, mutta silloin syy oli Mukkulankadun työmaa (jonka aiheuttama kiertoreitti pidensi ajoaikoja).

Kesän muutokset LSL:n tiedotteessa.
 
Jatkossa Korpikankareelle liikennöidään myös iltaruuhkassa ja lauantaisin. Aikoinaan sinne oli lyhyehkö kävelymatka linjan 1M pysäkeiltä, mutta kun linja vuosia sitten lakkautettiin, 28K ja 8K liikennöivät ainoastaan aamulla ja aamupäivällä, koska kukaan ei ollut kuulemma kiinnittänyt asiaan huomiota. Nyt tilanne vihdoin korjataan. Toki Korpikankareen ohi kulkee linja 20 muutaman kerran iltaruuhkassa.

LSL:n sivuilla on selostus kesän muutoksista. Yksi mielenkiintoinen muutos on linjojen 1K, 1S (ja 1Y) reititys suoraan Vesijärvenkatua pitkin niin, että ykköset eivät aja lainkaan Kauppatorin kautta. Keskustan pysäkki on tuttuun tapaan Tevi, ajantasaus hoidetaan kuitenkin Matkakeskuksella.
Toivottavasti ei ole mitään pitkää ajantasausta, jota ei tosin ykkösellä ole ollut Kauppatorillakaan yleensä. Sen sijaan seiskalla on tällä hetkellä usein järjettömän pitkä ajantasaus Kauppatorilla etenkin Kariston suuntaan, mikä hidastaa esimerkiksi Matkakeskukselta Karistoon menevien matkaa ja aiheuttaa usein myöhästymisiä sekä Metsä-Pietilän että Kariston päissä. Esimerkiksi toissapäivänä Metsä-Pietilästä lähdettiin 3,5 minuuttia myöhässä (oltiin valmiiksi pari minuuttia myöhässä, oli kuljettajanvaihto kuten siellä usein on eikä kääntöaikaa ei ollut varattu lainkaan), mutta Kauppatorille jäi siitä huolimatta neljä minuuttia tasausaikaa.
 
Pieni korjaus tähän: 1K ja 1S eivät aja Kauppatorin kautta, mutta 1Y käy siellä edelleen.
Näin on, katsoin materiaalia hieman huolimattomasti. Se että 1Y ajaa Kauppatorin kautta kesälläkin, ilmenee vieläpä todella useassa kohdassa.
 
Takaisin
Ylös