Lahden paikallisliikenne

Mielenkiintoinen näky Lahden katukuvassa on Ruotille tullut ex. Helb 1619 Linkker. Näitä on tullut kuulemma kolme ilmeisesti korvaamaan puuttuvia ns. konversiobusseja ?
Ruotillehan piti tulla kolme Scalan dieselistä rakennettua sähköbussia joista ensimmäinen oli tulipalossa keväällä. Olisiko se projekti jäänyt sivuun ?
 
Nyt on käynnissä kohteen 10 kilpailutus.

Kohde 10: linjat 40, 40A, 41, 42, 44, 45, 45A ja 46 ( 6 kpl S seutuautoa )
kalustovaatimus on vähintään 54 istumapaikkaa, Vähintään Euro 5, linjakilvet eteen ja sivulle, max 16 vuotias auto.

Hinnasta saa 92 pistettä. Kalustopisteytys on:
Euro 5 diesel 0 p
EEV diesel 0 p
Euro 5 biodiesel 1 p
EEV biodiesel 1 p
Euro 6 diesel 1 p
Euro 6 biokaasu 4 p
Euro 6 biodiesel 4 p
Sähkö 8 p

Vara-autoja tarjottava vähintään 1 kpl. vaatimukset samat kuin varsinaisella kalustolla.

Sopimuskausi on 3.6.2024 - koulujen lukuvuoden 2025-26 viimeisen viikon sunnuntai + 2 vuoden optio.
 
Nyt on käynnissä kohteen 10 kilpailutus.

Kohde 10: linjat 40, 40A, 41, 42, 44, 45, 45A ja 46 ( 6 kpl S seutuautoa )
kalustovaatimus on vähintään 54 istumapaikkaa, Vähintään Euro 5, linjakilvet eteen ja sivulle, max 16 vuotias auto.

Hinnasta saa 92 pistettä. Kalustopisteytys on:
Euro 5 diesel 0 p
EEV diesel 0 p
Euro 5 biodiesel 1 p
EEV biodiesel 1 p
Euro 6 diesel 1 p
Euro 6 biokaasu 4 p
Euro 6 biodiesel 4 p
Sähkö 8 p

Vara-autoja tarjottava vähintään 1 kpl. vaatimukset samat kuin varsinaisella kalustolla.

Sopimuskausi on 3.6.2024 - koulujen lukuvuoden 2025-26 viimeisen viikon sunnuntai + 2 vuoden optio.

Paljon tässä on autoja?
 
Lahden Kaupungininsinöörin viranhaltijapäätöksellä voittajaksi selviytyi Lehtimäen Liikenne. Toiseksi tuli Koiviston Auto Lahti ja kolmanneksi Reissu Ruoti. Neljäs tarjous tuli Pekolan Liikenteeltä, mutta se hylättiin, kalustolomakkeen puuttellisen täyttämisen takia.

Hankintapäätös Vertailutaulukko.jpg
 
KA Lahti näyttää saaneen uuden citea LF 122 käyttöönsä tämmönen tieto bussi datasta löytyi.
 
Oliko tuo se KA:n kokeeksi tilaama yksittäinen uusi Citea? Todella pahasti myöhässä saapui kyllä.
 
Lahden kaupunki on purkanut Reissu Ruotin liikennöintisopimuksen
Lahden kaupunki on tehnyt 26.1.2024 päätöksen Bus Travel Oy Reissu Ruotin liikennöintisopimuksen purkamista. Sopimus koskee linjojen 3, 7 ja 13 liikennöintiä. Irtisanottu kahdeksanvuotinen sopimuskausi on alkanut kesäkuussa 2022.

Lahden seudun liikenne on reklamoinut liikennöitsijää 29.11.2022–15.1.2024 muun muassa sopimuksen vastaisesta bussikalustosta ja ajamattomista vuoroista.

Reissu Ruotin kanssa tehdyn sopimuksen mukaan linjat 3, 7 ja 13 tulisi liikennöidä sähköbusseilla. Linjojen kilpailutuksessa ei ole vaadittu sähköistä liikennettä. Kilpailutukseen osallistuneet liikennöitsijät ovat määrittäneet tarjoamansa käyttövoiman ja päästöluokan, jotka ovat vaikuttaneet annettujen tarjousten pisteyttämiseen ja sopimusehtoihin. Sopimusehtojen mukaan sähköbussin voi korvata dieselvara-autolla, jos kalustossa tai latausjärjestelmässä on tekninen vika.

Linjojen liikennöitsijä on aikaisemmin tammikuussa ilmoittanut Lahden seudun liikenteelle pystyvänsä liikennöimään vain osan vuoroista neljällä dieselbussilla ja lopettavansa liikennöinnin kokonaan 31.1.2024.

Lahden seudun liikenne pitää tilannetta erittäin valitettavana niin liikenteen tilaajan, liikennöitsijän kuin asiakkaidensa kannalta ja pahoittelee matkustajille tilanteesta koituneita haittoja.

Korvaava liikenne hankittu

Linjojen 3, 7 ja 13 palvelu on ollut vaarassa keskeytyä äkillisesti. Korvaava liikenne on hankittu väliaikaisesti suorahankinnalla Koiviston Auto Lahti Oy:ltä. Sopimus alkaa 1.2.2024 ja päättyy kesäaikataulukauden 2025 lopussa. Liikennöinti hoidetaan väliaikaisen sopimuskauden ajan biodieselbusseilla.

Liikenne kilpailutetaan uudestaan väliaikaisen sopimuksen aikana.

Tällä hetkellä linjoilla 3, 7 ja 13 on vara-autoja, jotka turvaavat liikennettä 1.2.2024 saakka. Helmikuun alusta alkaen Koiviston Auto hoitaa koko linjojen 3, 7 ja 13 liikenteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
28.2.2024 tekemäni kierroksen aikana syntyi vaikutelma, että Lahden paikallisliikenne olisi runkolinjaistunut viime aikoina. Koiviston Auto Helsingin runkolinja-Scaloja LSL-liikenteeseen on tullut kymmenkunta autoa viimeisten viikkojen aikana, mutta tilapäiskalustoksi niille linjoille, joita Ruoti hoiti vielä alkutalvesta. Osasta autoja puuttui vielä Lahden yksikön järjestysnumero. En ole siitäkään varma, onko kaikkiin asennettu matkakorttien lukulaite. Mielestäni torin pysäkillä yhteen autoon noustiin keskiovista, tosin tilanteessa jossa oli samaan aikaan kuljettajanvaihto meneillään. Keskiovista nousijat olivat siis matkustajia.
 
Tällä hetkellä linjoilla 3, 7 ja 13 on vara-autoja, jotka turvaavat liikennettä 1.2.2024 saakka. Helmikuun alusta alkaen Koiviston Auto hoitaa koko linjojen 3, 7 ja 13 liikenteen.
Nyt tuo liikenne kilpailutetaan pidemmäksi aikaa. Hilmaan on sopimuskaudeksi ilmoitettu 6.8.2025 - 2.6.2035. Tarjousten jättöaika umpeutuu 25.7.2024.
 
Nyt tuo liikenne kilpailutetaan pidemmäksi aikaa. Hilmaan on sopimuskaudeksi ilmoitettu 6.8.2025 - 2.6.2035. Tarjousten jättöaika umpeutuu 25.7.2024.
No jos Koivistolle menisi, niin Jyväskylästähän saisi vapautuvaa kalustoa, sillä ilmeisesti nuo vanhimmat VDL:t poistumassa ymmärtääkseni, mutta onko sopimuskauden aloitus todellakin 6.8.2025 vai 6.8.2024? Mietin vaan tuossa että aika hyvissä ajoin siinä tapauksessa kilpailuttavat liikenteet.. :D
 
No jos Koivistolle menisi, niin Jyväskylästähän saisi vapautuvaa kalustoa, sillä ilmeisesti nuo vanhimmat VDL:t poistumassa ymmärtääkseni, mutta onko sopimuskauden aloitus todellakin 6.8.2025 vai 6.8.2024? Mietin vaan tuossa että aika hyvissä ajoin siinä tapauksessa kilpailuttavat liikenteet.. :D
Väliaikainen sopimus tehtiin 5.8.2025 asti joten kyllä uusi alkaa silloin.
 
No jos Koivistolle menisi, niin Jyväskylästähän saisi vapautuvaa kalustoa, sillä ilmeisesti nuo vanhimmat VDL:t poistumassa ymmärtääkseni, mutta onko sopimuskauden aloitus todellakin 6.8.2025 vai 6.8.2024? Mietin vaan tuossa että aika hyvissä ajoin siinä tapauksessa kilpailuttavat liikenteet.. :D
Taitaa olla aika standardia kilpailuttaa sopimukset tuon verran etukäteen. Edellisessä pidempien sopimuksien kilpailutuksessa Lahdessa tarjousten jättöaika umpeutui 13,5kk ennen sopimusten alkua. Ajat ovat HSL-alueella myös samaa luokkaa.

Kalustosta myös sen verran, että 10 vuoden sopimusta varten on usein taloudellisesti järkevää hankkia uutta kalustoa, kun kalustopisteetkin vaikuttavat tulokseen. Se ei tietysti tarkoita, etteikö osa kalustosta olisi vanhaa (vähintään varalla), mutta merkittävä osa on todennäköisesti uutta.
 
Lahteen tullut "uusia" autoja:
Lehtimäki Volvo B8RLE 8900LE 106, JKM-811, ex. Savonlinja 11. Näitä tulossa lisää telit JKM-812...814 ja 2-akseliset JKM-839...842.
Koiviston Auto Lahti Kabusit 299 (EKY-803), 300 (EKY-812), 304 (EKY-750) ja 307 (BSY-241). Kaikki Oulusta. Kabuseja tulossa vielä lisää, ainakin 301 ja 302, loput oletettavasti 305 ja 306.
 
Takaisin
Ylös