Kesäaikataulut 2025

Vaikka reitti on kaiken kaikkiaan erikoinen, 899 näyttäis olevan matka-ajaltaan kilpailukykyinen Helsingin ja Nikkilän välisillä matkoilla sekä pääradan että metron kautta kulkevilla matkaketjuilla.

Nikkilä Helsinki reittejä 2025-05-10.png
Nikkilä Helsinki reittejä 2025-05-10 2.png

Tuo on siis myös sikäli mielekäs bussilinja, että tuo palvelee muitakin matkoja kuin vain matkoja Sipoonkorpeen. Vois olla perusteltua, että linja pysähtyy kaikilla pysäkeillä eikä ainoastaan reitin varrella olevilla matkailunähtävyyksillä ja luontokohteilla, jotta kyytiin uskaltaa nousta enemmän tavallisia matkustajia. Veikkaan, että pysähtyminen vain noissa paikoissa pelästyttää osan matkustajista pois. Saatetaan esimerkiksi ajatella, että linja on tarkoitettu vain noihin paikkoihin kulkemiseen.
 
Vaikka reitti on kaiken kaikkiaan erikoinen, 899 näyttäis olevan matka-ajaltaan kilpailukykyinen Helsingin ja Nikkilän välisillä matkoilla sekä pääradan että metron kautta kulkevilla matkaketjuilla.

Näytä liitetiedosto 9827
Näytä liitetiedosto 9829

Tuo on siis myös sikäli mielekäs bussilinja, että tuo palvelee muitakin matkoja kuin vain matkoja Sipoonkorpeen. Vois olla perusteltua, että linja pysähtyy kaikilla pysäkeillä eikä ainoastaan reitin varrella olevilla matkailunähtävyyksillä ja luontokohteilla, jotta kyytiin uskaltaa nousta enemmän tavallisia matkustajia. Veikkaan, että pysähtyminen vain noissa paikoissa pelästyttää osan matkustajista pois. Saatetaan esimerkiksi ajatella, että linja on tarkoitettu vain noihin paikkoihin kulkemiseen.
No siis, niinhän se alunperin onkin tarkoitettu yhteyksille Sipoonkorpeen ja Fazerilaan. Tuotahan on jo siis ajettu kolmisen kesää jo, nyt ekan kerran kunnat päättivät ottaa HSL-liput käyttöön ja helpoin tapa byrokraattisesti lyhyessä ajassa oli tehdä U-linja sopimus HSL:n kanssa eli HSL maksaa vain nousukorvaukset HSL-lipuista, muutenhan vuoro on rahoitettu Sipoon ja Vantaan kesken.
 
No siis, niinhän se alunperin onkin tarkoitettu yhteyksille Sipoonkorpeen ja Fazerilaan.

Toki, mutta joukkoliikenteen linjojen kannattaa palvella muitakin matkoja kuin niitä matkoja, joihin ne on tarkoitettu, jotta joukkoliikenne on houkuttelevampaa. Esimerkiksi tuo linja tekee joukkoliikenteen käytöstä Nikkilässä houkuttelevampaa, vaikka sitä ei siihen olisikaan tarkoitettu.
 
Linja 963B, jonka oli tarkoitus aloittaa alunperin viime syksynä ja sittemmin linjan 962 kanssa vuodenvaihteessa, näyttää aloittavan kesäliikenteen alusta yksittäisillä lähdöillä.
 
Linja 963B, jonka oli tarkoitus aloittaa alunperin viime syksynä ja sittemmin linjan 962 kanssa vuodenvaihteessa, näyttää aloittavan kesäliikenteen alusta yksittäisillä lähdöillä.
Mikäs järki tällä yksittäisellä arkilähdöllä on joka lähtee tismalleen samaan aikaan 971 kanssa tismalleen samaa reittiä Keravan asemalle klo 13:40 Hyrylän terminaalista? :D Voidaan todeta tarpeettomaksi kun kysyntää ei ollut ja lopettaa hyvillä mielin?
 
Olen tässä pitkään miettinyt, että pitääkö se paikkansa kun olen joskus kuullut että osia busseista seisotetaan varikolla kesällä ja tällöin ns autot jotka ovat muulloin harvemmin ajossa niin niitä ajetaan useammin. En ole varma koskeeko tämä jotakin tiettyä toimijaa tai liittyykö asia kesäaikatauihin vai lomiin, mutta huomasin viime kesänä sellaisen asian, kun yleensä runkolinjoilla on nykyään harvemmin runkoscaaloja niin kuitenkin siinä jossain kohtaa kesää runkoscaaloja pistettiin runkolinjoille lähes poikkeuksetta joka päivä jokainen bussi ajoon. Johtuneeko se siitä, että kesällä seisotetaan pääbusseja tai onko jokin sopimusasia? Korjatkaa jos olen aivan väärässä.
 
Olen tässä pitkään miettinyt, että pitääkö se paikkansa kun olen joskus kuullut että osia busseista seisotetaan varikolla kesällä ja tällöin ns autot jotka ovat muulloin harvemmin ajossa niin niitä ajetaan useammin. En ole varma koskeeko tämä jotakin tiettyä toimijaa tai liittyykö asia kesäaikatauihin vai lomiin, mutta huomasin viime kesänä sellaisen asian, kun yleensä runkolinjoilla on nykyään harvemmin runkoscaaloja niin kuitenkin siinä jossain kohtaa kesää runkoscaaloja pistettiin runkolinjoille lähes poikkeuksetta joka päivä jokainen bussi ajoon. Johtuneeko se siitä, että kesällä seisotetaan pääbusseja tai onko jokin sopimusasia? Korjatkaa jos olen aivan väärässä.
Uskoisin että enemmin huolloista kyse tms. Kesällä monet liikennöitsijät huollattaa bussit oikein kunnolla, pienimmätkin peltivauriot ja muut pikkuviat, mitkä ei ole korkeammalla prioriteetillä. Hyvää aikaa kesällä kun liikenne harvempaa ja kalustoa ylimääräistä, syys-talvi-kevät kaudella ei vara-autoja yleensä kauheasti ole ja vioista korjataan vain ne kriittisimmät viat. Näin ainakin toimittu niissä firmoissa missä itse työskennellyt.
 
Uskoisin että enemmin huolloista kyse tms. Kesällä monet liikennöitsijät huollattaa bussit oikein kunnolla, pienimmätkin peltivauriot ja muut pikkuviat, mitkä ei ole korkeammalla prioriteetillä. Hyvää aikaa kesällä kun liikenne harvempaa ja kalustoa ylimääräistä, syys-talvi-kevät kaudella ei vara-autoja yleensä kauheasti ole ja vioista korjataan vain ne kriittisimmät viat. Näin ainakin toimittu niissä firmoissa missä itse työskennellyt.
Toinen syy voi olla myös vuotuinen kilometrisuorite per auto.
 
Tuli tässä tutkailtua kuljettajaohjeita. Huomasin, että linjan 247 kohdalla on maininta "A Jupperiin, Jupperista reittiä;...- Lähderannantie - Pitkäjärventie - Kuttulammentie - Laaksolahdentie - Pitkäjärventie /"
"Huom! 247A ei aja Lähderannan päätepysäkin kautta!"

Niin mikähän linja tuo 247A nyt sitten on? Kuulostaa siltä kuin olisi sotkettu 214A:han, mutta erikoista jos näin on.
 
Takaisin
Ylös