Kesäaikataulut 2025

Vaikka reitti on kaiken kaikkiaan erikoinen, 899 näyttäis olevan matka-ajaltaan kilpailukykyinen Helsingin ja Nikkilän välisillä matkoilla sekä pääradan että metron kautta kulkevilla matkaketjuilla.

Nikkilä Helsinki reittejä 2025-05-10.png
Nikkilä Helsinki reittejä 2025-05-10 2.png

Tuo on siis myös sikäli mielekäs bussilinja, että tuo palvelee muitakin matkoja kuin vain matkoja Sipoonkorpeen. Vois olla perusteltua, että linja pysähtyy kaikilla pysäkeillä eikä ainoastaan reitin varrella olevilla matkailunähtävyyksillä ja luontokohteilla, jotta kyytiin uskaltaa nousta enemmän tavallisia matkustajia. Veikkaan, että pysähtyminen vain noissa paikoissa pelästyttää osan matkustajista pois. Saatetaan esimerkiksi ajatella, että linja on tarkoitettu vain noihin paikkoihin kulkemiseen.
 
Vaikka reitti on kaiken kaikkiaan erikoinen, 899 näyttäis olevan matka-ajaltaan kilpailukykyinen Helsingin ja Nikkilän välisillä matkoilla sekä pääradan että metron kautta kulkevilla matkaketjuilla.

Näytä liitetiedosto 9827
Näytä liitetiedosto 9829

Tuo on siis myös sikäli mielekäs bussilinja, että tuo palvelee muitakin matkoja kuin vain matkoja Sipoonkorpeen. Vois olla perusteltua, että linja pysähtyy kaikilla pysäkeillä eikä ainoastaan reitin varrella olevilla matkailunähtävyyksillä ja luontokohteilla, jotta kyytiin uskaltaa nousta enemmän tavallisia matkustajia. Veikkaan, että pysähtyminen vain noissa paikoissa pelästyttää osan matkustajista pois. Saatetaan esimerkiksi ajatella, että linja on tarkoitettu vain noihin paikkoihin kulkemiseen.
No siis, niinhän se alunperin onkin tarkoitettu yhteyksille Sipoonkorpeen ja Fazerilaan. Tuotahan on jo siis ajettu kolmisen kesää jo, nyt ekan kerran kunnat päättivät ottaa HSL-liput käyttöön ja helpoin tapa byrokraattisesti lyhyessä ajassa oli tehdä U-linja sopimus HSL:n kanssa eli HSL maksaa vain nousukorvaukset HSL-lipuista, muutenhan vuoro on rahoitettu Sipoon ja Vantaan kesken.
 
No siis, niinhän se alunperin onkin tarkoitettu yhteyksille Sipoonkorpeen ja Fazerilaan.

Toki, mutta joukkoliikenteen linjojen kannattaa palvella muitakin matkoja kuin niitä matkoja, joihin ne on tarkoitettu, jotta joukkoliikenne on houkuttelevampaa. Esimerkiksi tuo linja tekee joukkoliikenteen käytöstä Nikkilässä houkuttelevampaa, vaikka sitä ei siihen olisikaan tarkoitettu.
 
Linja 963B, jonka oli tarkoitus aloittaa alunperin viime syksynä ja sittemmin linjan 962 kanssa vuodenvaihteessa, näyttää aloittavan kesäliikenteen alusta yksittäisillä lähdöillä.
 
Linja 963B, jonka oli tarkoitus aloittaa alunperin viime syksynä ja sittemmin linjan 962 kanssa vuodenvaihteessa, näyttää aloittavan kesäliikenteen alusta yksittäisillä lähdöillä.
Mikäs järki tällä yksittäisellä arkilähdöllä on joka lähtee tismalleen samaan aikaan 971 kanssa tismalleen samaa reittiä Keravan asemalle klo 13:40 Hyrylän terminaalista? :D Voidaan todeta tarpeettomaksi kun kysyntää ei ollut ja lopettaa hyvillä mielin?
 
Olen tässä pitkään miettinyt, että pitääkö se paikkansa kun olen joskus kuullut että osia busseista seisotetaan varikolla kesällä ja tällöin ns autot jotka ovat muulloin harvemmin ajossa niin niitä ajetaan useammin. En ole varma koskeeko tämä jotakin tiettyä toimijaa tai liittyykö asia kesäaikatauihin vai lomiin, mutta huomasin viime kesänä sellaisen asian, kun yleensä runkolinjoilla on nykyään harvemmin runkoscaaloja niin kuitenkin siinä jossain kohtaa kesää runkoscaaloja pistettiin runkolinjoille lähes poikkeuksetta joka päivä jokainen bussi ajoon. Johtuneeko se siitä, että kesällä seisotetaan pääbusseja tai onko jokin sopimusasia? Korjatkaa jos olen aivan väärässä.
 
Olen tässä pitkään miettinyt, että pitääkö se paikkansa kun olen joskus kuullut että osia busseista seisotetaan varikolla kesällä ja tällöin ns autot jotka ovat muulloin harvemmin ajossa niin niitä ajetaan useammin. En ole varma koskeeko tämä jotakin tiettyä toimijaa tai liittyykö asia kesäaikatauihin vai lomiin, mutta huomasin viime kesänä sellaisen asian, kun yleensä runkolinjoilla on nykyään harvemmin runkoscaaloja niin kuitenkin siinä jossain kohtaa kesää runkoscaaloja pistettiin runkolinjoille lähes poikkeuksetta joka päivä jokainen bussi ajoon. Johtuneeko se siitä, että kesällä seisotetaan pääbusseja tai onko jokin sopimusasia? Korjatkaa jos olen aivan väärässä.
Uskoisin että enemmin huolloista kyse tms. Kesällä monet liikennöitsijät huollattaa bussit oikein kunnolla, pienimmätkin peltivauriot ja muut pikkuviat, mitkä ei ole korkeammalla prioriteetillä. Hyvää aikaa kesällä kun liikenne harvempaa ja kalustoa ylimääräistä, syys-talvi-kevät kaudella ei vara-autoja yleensä kauheasti ole ja vioista korjataan vain ne kriittisimmät viat. Näin ainakin toimittu niissä firmoissa missä itse työskennellyt.
 
Uskoisin että enemmin huolloista kyse tms. Kesällä monet liikennöitsijät huollattaa bussit oikein kunnolla, pienimmätkin peltivauriot ja muut pikkuviat, mitkä ei ole korkeammalla prioriteetillä. Hyvää aikaa kesällä kun liikenne harvempaa ja kalustoa ylimääräistä, syys-talvi-kevät kaudella ei vara-autoja yleensä kauheasti ole ja vioista korjataan vain ne kriittisimmät viat. Näin ainakin toimittu niissä firmoissa missä itse työskennellyt.
Toinen syy voi olla myös vuotuinen kilometrisuorite per auto.
 
Tuli tässä tutkailtua kuljettajaohjeita. Huomasin, että linjan 247 kohdalla on maininta "A Jupperiin, Jupperista reittiä;...- Lähderannantie - Pitkäjärventie - Kuttulammentie - Laaksolahdentie - Pitkäjärventie /"
"Huom! 247A ei aja Lähderannan päätepysäkin kautta!"

Niin mikähän linja tuo 247A nyt sitten on? Kuulostaa siltä kuin olisi sotkettu 214A:han, mutta erikoista jos näin on.
 
Ja sitten oli ennen Leppävaaran kaupunkirataa vuoteen 2002 asti ajettu 247 Helsinki (Linja-autoasema) - Lippajärvi - Jorvi. Vai menikö jo off-topiciksi?
 
28.7.-6.8. linja 182 kulkee Kirkkonummen ja Siuntion välillä 9 kertaa per suunta arkisin, jopa 30 minuutin vuorovälein. Kun talviaikataulut alkavat 7.8., on vain 4 lähdöt per päivä. Syynä en tiedä.
 
En nyt keksinyt parempaa ketjua tälle.

HSL muuttaa kesäliikenteen alussa yksittäisten pysäkkien nimiä paremmin vastaamaan niiden todellista sijaintia, tai muuten vaan selventämään sijaintia. Koko lista löytyy HSL:n sivuilta uutistiedotteesta. Erityisen kiinnostavia ovat kuitenkin Itäväylän muutokset. Monen pysäkin nimi muutetaan muotoon [poikkikatu/alue]/Itäväylä (esim. Kulosaarentie/Itäväylä). Alla lainaus tiedotteesta muutokselle.
Kokeilemme uutta yhtenäistä nimeämistapaa Itäväylän varren bussipysäkeillä. Kokeilussa ovat mukana Itäväylän varren eniten käytetyt pysäkit. Yhtenäisellä nimeämistavalla haluamme tehdä entistä helpommaksi mm. reitin seuraamisen matkan varrella bussien sisällä olevista näytöistä.

Uusi nimeämistapa on tarkoitettu etenkin suurten väylien varren pysäkeille, jotka ovat usein etäämmällä sen alueen tai kadun niin sanotusta keskipisteestä, jonne pysäkin käyttäjät pääasiallisesti kulkevat ja joka on usein antanut nimen pysäkille. Suurilla väylillä lisäksi pelkän väylän nimen käyttäminen pysäkinnimenä ei ole ollut usein mahdollista, koska saman väylän varrella on useita peräkkäisiä pysäkkejä. Myöskään samannimisiä pysäkkejä ei HSL:n nimeämiskäytäntöjen mukaan tulisi olla kävelyetäisyyttä pidemmällä toisistaan.

Aiemmin näistä syistä helposti tunnistettavia alueiden, kaupunginosien tai suurten väylien nimiä ei ole usein voitu käyttää pysäkin niminä tai niiden ollessa käytössä nimi on voitu kokea pahimmillaan harhaanjohtavaksi.

Uusi nimeämistapa taas mahdollistaa esimerkiksi Tankovainion alueen mainitsemisen suoraan alueen pääasiallisten pysäkkien nimessä, vaikka pysäkit sijaitsevatkin varsinaisen Tankovainion alueen laidalla Itäväylän varressa.

Uudessa nimeämistavassa nimen alkuosa yhdistää pysäkin aluenimeen, poikkikatuun tai muihin samannimisiin lähipysäkkeihin. Nimen loppuosa taas selittää, miten pysäkin sijainti eroaa alueen niin sanotun keskipisteen tai muiden lähipysäkkien sijainnista ja on esimerkiksi sen valtaväylän nimi, jolla pysäkki sijaitsee.

Teemme muutoksen jälkeen myöhemmin myös matkustajakyselyn muutoksesta ja asiakkaidemme kokemuksista.
Tekstin perusteella voisi siis päätellä, että sama käytäntö saattaa olla tulossa muillekin pääväylille lähivuosina.

Uuden nimen saavat seuraavat pysäkit:
Kalasatama (M) -> Kalasatama/Itäväylä
Kulosaari -> Kulosaarentie/Itäväylä
Tupasaari -> Kulosaari/Itäväylä (perustelu Kulosaari-nimen siirrolle on metroaseman läheisyys)
Kipparlahti -> Kipparlahti/Itäväylä
Herttoniemi (M) -> Herttoniemi/Itäväylä (vain idän yöbussien käyttämä pysäkki toisella puolella Itäväylää metroasemalta katsoessa)
Konemestarinkatu -> Hirvitie/Itäväylä
Siilitie (M) -> Siilitie/Itäväylä (yöbussien käyttämät pysäkit, siis myös nykyinen laituri 1 joka on aivan metroaseman vieressä)
Itäkeskus (M) -> Itäkeskus/Itäväylä (Vuosaaren yöbussien käyttämät pysäkit kummallakin puolella Itäväylää)
Puotila (M) -> Puotila/Itäväylä
Karhulantie -> Karhulantie/Itäväylä
Uussillantie -> Tankovainio/Itäväylä


Oma mielipiteeni näistä on, että osa muutoksista on erittäin tervetulleita ja osa aiheuttaa vain enemmän sekaannusta. Kalasataman pysäkillä maininta metroasemasta olisi edelleen hyödyllinen erityisesti linjan 16 matkustajia varten. Pysäkinnimi "Kalasatama (M)/Itäväylä" olisi siis selvempi sekä sijainnin että vaihtoyhteyden kannalta. Myös Puotilan muutos vaikuttaa hieman hölmöltä. Itäväylän varren bussipysäkit (erityisesti lännen suuntaan) ovat erittäin lähellä metroasemaa, ja niiltä kulkee ensisijaisesti päiväbusseja, joista on vaihtoyhteys metroon. Karhulantien muutoksesta ei myöskään ole juurikaan hyötyä. Karhulantie on melko lyhyt, joten sijainti ei ole nykyisellään erityisen epäselvä. Karhulantien ja Itäväylän risteyksen lähettyvillä on myös 2 muuta pysäkkiä, jotka eivät ole Itäväylän varressa, joten ne eivät saa lisäliitettä, vaikka kyseessä on käytännössä sama pysäkkiryhmittymä. Sen sijaan esimerkiksi Kulosaaren ja Tankovainion muutokset selventävät pysäkkien sijainteja merkittävästi.
 
Takaisin
Ylös