HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2026 - 2028

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,365
Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025271-2 , listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2026:
  • Kehäradan katko alustavasti 3.5.-10.8, Malminkartanon yksiraitetinen osuus 29.3.-4.10.
  • A-juna kaukoliikenneraiteita ohittaen Mäkkylän, Valimon ja Pitäjänmäen asemat alustavasti 1.6.-9.8.
  • Jätkänsaarenlaiturin työmaan katkos. 7 Ruoholahden kautta, 9 myös jos on tilaa, jos ei Kolmikulmaan
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 Paavalinkirkolle, 7 Aleksis Kiven kadun kautta. kesto 3kk.
  • Kantakaupungin ratikoille Jokerin pysähtymiskäytännöt
  • 52 Kuninkaantammentien päähän
  • Ruuhkan vuorovälin tihennys linjalle 520 syksystä 2026 alkaen
  • 587B Havukoski - Itä-Hakkila, Itä-Hakkilan koulun evakon takia.
  • Salmisaari–Ruoholahti–Jätkäsaari–Punavuori–Hernesaari-alueen bussilinjaston kehittäminen, korvaamaan linjaa 26, joka on ollut "riittämätön
2027:
  • Junatien sillan uusiminen, alustavasti korvaava bussiyhteys 99 Herttoniemi-Hakaniemi.
  • Länsiratikoiden rakentamisesta Runeberginkadun katkos Arkadiankatu-Caloniuksenkatu, 1 ja 2 Mannerheimintietä, 4 ja 10 vuoroväliä harvennetaan
  • Raitiolinjojen 11 Kruunuvuorenranta - Länsi-Pasila ja 12 Hakaniemi-Yliskylä aloitus, Laajasalon linjastosuunnitelman toteutus
  • Aikaisemmassa suunnitelmassa ollut 56 jatko Hanasaareen puuttuu
2028:
  • Runeberginkadun katkos laajenee Töölöntorille asti, 8 katkaistaan Oopperalle, 13 Junatien katkon aikana Rautatientorilta Kampin ja Ruoholahden kautta Jätkäsaareen.
  • Kaivokadun katko (aikaisemmin 2027), 13 takaisin Nihtiin, 5 korvaa yhteyden Ruoholahteen ja Jätkäsaareen. Muut linjat Kruunuhaan ja Aleksanterinkadun kautta
  • Laivasillankadun katko, 3 Eiraan, 2 Kauppatorille. Olympiaterminaalille korvaava bussilinja.

Palvelutasomuutosten alussa on yleiskuvausteksti tulevista muutoksista ja poikkeuksista, jossa valitellaan poikkeusjärjestelyiden määrää, mutta myös muistutetaan että tällä hetkellä on "ennätysmäärä" projekteja. Tekstissä myöskin sanotaan TTS-kaudella tarvittavan löytää 5M€ lisäsäästöjä infrakorvausjärjestelmän painaessa taloutta.

Jätkänsaarenlaiturin vuoden 2026 katkoksen yhteydessä sanotaan, että korvaava raitiolinja kulkisi Huutokonttorin pysäkille, mutta en nyt ihan hahmota, miten se pääsisi siinä ympäri tullessa Länsiterminaalin suunnasta. Vai aijotaanko siihen tehdä puolenvaihtoraide ja ajaa kaksisuuntakalustolla linjaa 7 ja/tai 9.

Metrosta sanotaan Junatien katkoksen aikana, että pyritään tarjoamaan mahdollisimman suuri palvelu katkoksen kummankin puolin, mutta suoraan ei sanota, että useamman kääntöraiteen puuttuminen Hakaniemen länsipuolella Idästä tulevalle liikenteelle ja Herttoniemessä päinvastoin tarkoittaa harvempaa vuoroväliä niillä osuuksilla, jossa metro kulkee ja mahdollista jomman kumman haaran ajamista vain Itäkeskukseen.
 
Metrosta sanotaan Junatien katkoksen aikana, että pyritään tarjoamaan mahdollisimman suuri palvelu katkoksen kummankin puolin, mutta suoraan ei sanota, että useamman kääntöraiteen puuttuminen Hakaniemen länsipuolella Idästä tulevalle liikenteelle ja Herttoniemessä päinvastoin tarkoittaa harvempaa vuoroväliä niillä osuuksilla, jossa metro kulkee ja mahdollista jomman kumman haaran ajamista vain Itäkeskukseen.
Nyt en ihan ymmärrä, mitä tällä tarkoitat. Sekä Kulosaaren itäpuolella että Hakaniemen länsipuolella on molemminpuoliset puolenvaihtoraiteet, joten niiden käyttö pääteasemina onnistuu ilman ongelmia. Vertailla voi esim. viime kesän Rautatientorin metrokatkoon, jolloin Helsingin Yliopiston asemalta ajettiin itään 5 minuutin vuorovälillä. Kulosaaressa puolenvaihtoraiteet ovat vieläpä huomattavasti lähempänä asemaa kuin Helsingin Yliopistolla. En näe mitään syytä, miksei 5 minuutin vuoroväli Kulosaari-Itäkeskus (eli 10 minuuttia kummallakin idän haaralla) onnistuisi.
 
Tarkoitan juuri, että jäädään puoleen vuoroväliin, kun on vain normaali linjaraiteet kääntämistä varten. 5min vuoroväli ei ole riittänyt Espoossa, eli tarvitaan jotain lisäliikennettä sinnekin. Jos 10min vuoroväli ei riitä jommallekummalle haaralle taas idässä, voidaan joutua pudottamaan toinen haara liitynnäksi Itäkeskukseen ja yrittää korvaavaa liikennettä muulla tavalla.
 
Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025271-2 , listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2026:
  • Kehäradan katko alustavasti 3.5.-10.8, Malminkartanon yksiraitetinen osuus 29.3.-4.10.
  • A-juna kaukoliikenneraiteita ohittaen Mäkkylän, Valimon ja Pitäjänmäen asemat alustavasti 1.6.-9.8.
  • Jätkänsaarenlaiturin työmaan katkos. 7 Ruoholahden kautta, 9 myös jos on tilaa, jos ei Kolmikulmaan
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 Paavalinkirkolle, 7 Aleksis Kiven kadun kautta. kesto 3kk.
  • Kantakaupungin ratikoille Jokerin pysähtymiskäytännöt
  • 52 Kuninkaantammentien päähän
  • Ruuhkan vuorovälin tihennys linjalle 520 syksystä 2026 alkaen
  • 587B Havukoski - Itä-Hakkila, Itä-Hakkilan koulun evakon takia.
  • Salmisaari–Ruoholahti–Jätkäsaari–Punavuori–Hernesaari-alueen bussilinjaston kehittäminen, korvaamaan linjaa 26, joka on ollut "riittämätön
2027:
  • Junatien sillan uusiminen, alustavasti korvaava bussiyhteys 99 Herttoniemi-Hakaniemi.
  • Länsiratikoiden rakentamisesta Runeberginkadun katkos Arkadiankatu-Caloniuksenkatu, 1 ja 2 Mannerheimintietä, 4 ja 10 vuoroväliä harvennetaan
  • Raitiolinjojen 11 Kruunuvuorenranta - Länsi-Pasila ja 12 Hakaniemi-Yliskylä aloitus, Laajasalon linjastosuunnitelman toteutus
  • Aikaisemmassa suunnitelmassa ollut 56 jatko Hanasaareen puuttuu
2028:
  • Runeberginkadun katkos laajenee Töölöntorille asti, 8 katkaistaan Oopperalle, 13 Junatien katkon aikana Rautatientorilta Kampin ja Ruoholahden kautta Jätkäsaareen.
  • Kaivokadun katko (aikaisemmin 2027), 13 takaisin Nihtiin, 5 korvaa yhteyden Ruoholahteen ja Jätkäsaareen. Muut linjat Kruunuhaan ja Aleksanterinkadun kautta
  • Laivasillankadun katko, 3 Eiraan, 2 Kauppatorille. Olympiaterminaalille korvaava bussilinja.

Palvelutasomuutosten alussa on yleiskuvausteksti tulevista muutoksista ja poikkeuksista, jossa valitellaan poikkeusjärjestelyiden määrää, mutta myös muistutetaan että tällä hetkellä on "ennätysmäärä" projekteja. Tekstissä myöskin sanotaan TTS-kaudella tarvittavan löytää 5M€ lisäsäästöjä infrakorvausjärjestelmän painaessa taloutta.

Jätkänsaarenlaiturin vuoden 2026 katkoksen yhteydessä sanotaan, että korvaava raitiolinja kulkisi Huutokonttorin pysäkille, mutta en nyt ihan hahmota, miten se pääsisi siinä ympäri tullessa Länsiterminaalin suunnasta. Vai aijotaanko siihen tehdä puolenvaihtoraide ja ajaa kaksisuuntakalustolla linjaa 7 ja/tai 9.

Metrosta sanotaan Junatien katkoksen aikana, että pyritään tarjoamaan mahdollisimman suuri palvelu katkoksen kummankin puolin, mutta suoraan ei sanota, että useamman kääntöraiteen puuttuminen Hakaniemen länsipuolella Idästä tulevalle liikenteelle ja Herttoniemessä päinvastoin tarkoittaa harvempaa vuoroväliä niillä osuuksilla, jossa metro kulkee ja mahdollista jomman kumman haaran ajamista vain Itäkeskukseen.
Vaihdetaanko 99:stä Suvilahden kohdalla Piritorille
 
Tulee olemaan melko huono palvelutaso.

Nykyisin haarojen vuoroväli on 5 minuuttia eli niiden vuoroväli puolittuu. Vuorovälin puolesta 10 minuuttia ei ole pitkä vuoroväli, mutta kapasiteetin puolesta kyseessä on huono palvelutaso, eli junat tulevat olemaan melko täynnä saapuessaan idästä Herttoniemeen.

Korvaavan bussin ajaminen vain Hakaniemen ja Herttoniemen asemien välillä tarkoittaa sitä, että monesta paikasta matka keskustaan vaatii neljän eri kulkuvälineen käyttämistä. Ensin liityntäbussilla metroasemalle, sitten metrolla Herttoniemeen, sitten bussilla Hakaniemeen ja sitten metrolla, raitiovaunulla tai bussilla keskustaan.
 
Kun katselen noita kahden vuoden sisään tulevia remontteja ja niiden aiheuttamia poikkeuksia ja heikennyksiä joukkoliikenteeseen (ja nimenomaan runkolinjojen heikennyksiä), niin täytyy todeta, että omalle autolle tulee käyttöä.

Esimerkiksi nyt kun ratikat eivät kulje Pitkänsillan tai osan Mannerheimintien läpi, niiden, ja koko Helsingin raitiotieverkoston, palvelutaso on heikentynyt ratkaisevasti. Huomioni on usein kiinnitynyt esimerkiksi raitiolinja 10 vaunujen nykyisiin matkustajiamääriin ja olen usein todennut niiden kulkevan tyhjillään. Näyttää siltä, että sitä ajetaan vain "harrastusmielessä". Myös mutkikkaat poikkeusreitit ovat johtaneet esimerkiksi omalla kohdallani siihen, etten ole käyttänyt ratikoita ollenkaan niiden aikana.

Toki remontteja pitää tehdä, mutta mielestäni kriittiset remontit yms. pitäisi olla etusijalla. Pelkästään kosmeettiseen tai imagon parantamiseen liittyvät remontit sitten myöhemmin.
 
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 Paavalinkirkolle, 7 Aleksis Kiven kadun kautta. kesto 3kk.
Hyvä, että kerrankin kadun peruskorjaus aiheuttaa vain melko lyhytaikaisen katkon raitioliikenteelle. Usein raitioliikenteen katkoa on pitkitetty mm. ohjaamalla ajoneuvoliikenne kulkemaan väliaikaisesti raitiotien kautta.
  • Länsiratikoiden rakentamisesta Runeberginkadun katkos Arkadiankatu-Caloniuksenkatu, 1 ja 2 Mannerheimintietä, 4 ja 10 vuoroväliä harvennetaan
Kyllähän Mannerheimintielle mahtuisi kaksi 7,5 minuutin välein kulkevaa ja kaksi kymmenen minuutin välein kulkevaa linjaa. Samaan aikaan ei ole kuitenkaan Arkadiankadulle tai Runeberginkadulle kääntyviä raitiovaunuja, mikä sujuvoittaa liikennettä jonkin verran.
 
Toki remontteja pitää tehdä, mutta mielestäni kriittiset remontit yms. pitäisi olla etusijalla. Pelkästään kosmeettiseen tai imagon parantamiseen liittyvät remontit sitten myöhemmin.

Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta haluaisin tiedustella, mihin remontteihin viittaat näillä kosmeettisilla tai imagon parantamiseen tähtäävillä. Mitkä remontit siis mielestäsi ovat tällaisia?
 
Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta haluaisin tiedustella, mihin remontteihin viittaat näillä kosmeettisilla tai imagon parantamiseen tähtäävillä. Mitkä remontit siis mielestäsi ovat tällaisia?
Minulle tulee mieleeni esimerkiksi Mäkelänkadun peruskorjaus. Kuinka kiireellinen se on?
 
Se on vuosikymmeniä myöhässä, tällä hetkellä älyttömän vaarallinen pyöräilijoille.
Kuitenkin sen remontin aikana tuleva liikennehaitta esimerkiksi bussilinjoille tulee olemaan hyvin merkittävää eikä niille ole vaihtoehtoisia reittejä. Miten se ratkaistaisiin?
 
Tulkitsen keskustelun suunnanmuutoksen siten, että ainoastaan kosmeettisista ja imagon parantamiseen tähtäävistä katuremonteista ei ole esittää esimerkkejä. Mäkelänkadun peruskorjauksessa on jälleen kerran kyse kunnallistekniikan, kadun rakenteiden ja osin myös katupuiden uusimisesta. Ainakin kaksi ensimmäistä ovat välttämättömiä jollain aikavälillä. Vesijohdot ynnä muut eivät ole ikuisia, harmi kyllä.

Koska tällaiset peruskorjaukset mitä ilmeisimmin ovat väistämättömiä, ei liikennehaitta millekään kulkumuodolle ole peruste jättää remontteja tekemättä. Vielä suurempi haitta olisi se, jos infra ajan myötä pettäisi. Mannerheimintien katutyö on yksi esimerkki siitä, että liikenne kyllä saadaan kulkemaan työmaan ohi jos on pakko. Se ei välttämättä kulje hyvin (esimerkiksi raitiovaunulinjan 4 kierros Alppilan kautta on kaukana hyvästä tilanteesta), mutta kulkee kuitenkin.

Se, että näitä remontteja nyt tehdään toinen toisensa perään, on minusta erittäin valitettavaa. En tiedä, ovatko nämä keskustasta ulospäin johtavat pääkadut ja niiden kunnallistekniikka sitten peräisin kutakuinkin samalta ajalta (ehkä 1920-luvulta?), ja siitä johtuen remontit nyt ajoittuvat peräkkäin. Siitä nimittäin uskallan olla varma, että kukaan ei halua tällaista tilannetta. Jos oletetaan, että nyt asennettavan infran käyttöikä on kutakuinkin sama, saatetaan joskus 50-100 vuoden päästä olla jälleen sellaisessa tilanteessa, että merkittäviä pääkatuja korjataan peräjälkeen - sikäli, kun nämä kadut vielä tuolloin ovat kutakuinkin tuollaisina olemassa.

Olennaisin kysymys tässä nyt taitaa olla se, onko Mäkelänkatu pakko peruskorjata juuri nyt eikä esimerkiksi viiden tai 10 vuoden päästä. Olennainen jatkokysymys on se, olisiko haitta liikenteelle tai muutoin pienempi, jos nyt huilattaisiin pääkatujen remonteista vaikka viisi vuotta. Mikä takaa sen, ettei muuttuvassa kaupungissa ilmestyisi tuolle välille muuta remontoitavaa? On tietenkin turhauttavaa, jos koko ajan on joku pääkatu auki, ja sen vuoksi esimerkiksi ratikkalinjat koko ajan sekaisin, mutta toisaalta, esimerkiksi Mäkelänkadun ja Manskun peruskorjauksen haitat taitavat kohdistua aika eri osiin kaupungista, siten myös aika eri ihmisiin. Nyt tilanteen tekee aika surkeaksi se, että sekä Mannerheimintie että Hakaniemi ovat samaan aikaan sekaisin, ja nämä kaksi heikentävät jo joukkoliikenneverkkoa, ei pelkästään yksittäistä suuntaa tai katua. Olisiko se sitten parempi tilanne, että työt jaksotettaisiin pidemmälle välille, mutta suuria katutöitä olisi käynnissä vain yksi kerrallaan? Onko yksittäisiä hankkeita mahdollista lykätä, vaikka se olisikin kokonaisuuden kannalta parempi?

Minulla ei ole valitettavasti esittää vastauksia esittämiini kysymyksiin, jotka ovat enemmänkin aukikirjoitettua pohdintaa. Siitä nämä katutyöt kuitenkin ovat hyvä muistutus, että minkä tahansa infran tai rakennuksen käyttöikä pitäisi aina pyrkiä maksimoimaan. Ei tietenkään turvallisuuden tai käytettävyyden kustannuksella, mutta muutoin.

Infran uusimisen lisäksi näissä katutöissä taitaa myös olla kyse siitä, että Helsingin kasvu ja esimerkiksi uudet asuinalueet asettavat uusia vaatimuksia myös liikennejärjestelmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia selvityksestäsi.

Ensi vuonna meillä on siis jumissa ainakin Mäkelänkatu, Espoon kaupunkiradan työmaa, Kehärata ja mitäs muuta olikaan?
Sitten pian myös Kulosaaren sillat, Kalasataman, Sörnäisten sekä Hakaniemen metroasematja Runeberginkatu. Matka-aika Martinlaaksosta Helsinkiin pitenee huomattavasti kun junat Myyrmäestä Helsingin suuntaan eivät kulje. Mutta jos kiertää Tikkurilan kautta niin siihen tarvitaankin jo ABC-lippu.
 
Ensi vuonna meillä on siis jumissa ainakin Mäkelänkatu, Espoon kaupunkiradan työmaa, Kehärata ja mitäs muuta olikaan?
Sitten pian myös Kulosaaren sillat, Kalasataman, Sörnäisten sekä Hakaniemen metroasematja Runeberginkatu. Matka-aika Martinlaaksosta Helsinkiin pitenee huomattavasti kun junat Myyrmäestä Helsingin suuntaan eivät kulje. Mutta jos kiertää Tikkurilan kautta niin siihen tarvitaankin jo ABC-lippu.
Oma mielipiteeni on, että liikenteen katkaisevien infraprojektien määrä ei itsessään ole ongelma*, vaan se missä ne ovat. Yleisesti ottaen minkään katkaistun tai kapasiteetiltaan merkittävästi heikennetyn reitin ensisijainen kiertoreitti ei saisi olla samaan aikaan remontissa. Hyviä esimerkkejä ovat Runeberginkatu (Mannerheimintie valmis ennen remontin alkua), Kalasataman metrosilta (Kruunusillat valmis ennen remontin alkua eikä auto- ja metrosiltoja oletettavasti remontoida samaan aikaan) ja Mäkelänkatu (Mansku, Veturitie ja Hermannin rantatie ennen remonttia). Suurimpana virheenä tuon osalta pitäisin Mannerheimintien ja Runeberginkadun remonttien järjestystä. Runeberginkadun kiskot olisi ollut hyvä saada käyttöön ennen Manskun remonttia.

*Ainoa tapaus jossa infraprojektien määrä on ongelma on, jos työvoimaa ja kalustoa ei ole tarpeeksi joko remonttia tai korvaavaa liikennettä varten. Helsingin kokoisessa kaupungissa tuo ongelma ei tosin tule kovin nopeasti vastaan.
 
Takaisin
Ylös