Oulun paikallisliikenne

Joukkoliikennejaosto esittää 11.6.2025 kokouksessaan, että busseihin saisi jatkossa sijoittaa mainosnäyttöjä jonka rinnalle tulee sijoittaa myös pysäkkipuunäyttö. Eiköhän liikennöitsijät aika nopsaa ala niitä näyttöjä sitten asentelemaan.
 
Linjalle 10 tulee myös uusi linjavariaatio 10P 6.8. alkaen palvelemaan uutta poliisiasemaa Ruskossa. Linja palvelee n. 90 minuutin vuorovälillä korvaten osan linjan 10 vuoroista.
 
Vielä edelliseen viestiin lisäten muista muutoksista joita syksymmällä sitten liikennöintiin tulee.

Runkolinjoilla 1, 2, 2N, 3, 5, 5N liikennöinti kesäaikatauluin on jatkettu elokuun loppuun saakka, kun taas muut linjat aloittavat talviaikataulut jo 6.8.
Linja 11:n vuoroväli harvennetaan takaisin 60 minuuttiin.
Linja 19 ei kulje enää viikonloppuisin.
Linjavariaatiot 40A ja 41A lakkautetaan ja korvataan osin linjalla 40 ja 41.
Linjalle 52 uusi linjavariaatio 52N, joka kulkee viikonloppuöisin reitillä Kuvernööri - Limingantulli - Kempele - Liminka - Tyrnävä.
Linja 55 lakkautetaan.
Linja 63 muuttaa reittiään kulkemaan reitillä Niemenranta - Oulunsalo - Kaakkuri - Maikkula - Kastelli - Kuvernööri - Elokuvakeskus.
Linja B ei enää liikennöi viikonloppuisin.

Näiden lisäksi linjoilta 23/27, 36, 38, 40/41, 50, 51 karsitaan yksittäisiä vuoroja.
 
Oulussa alkoi keskiviikkona kohteiden 5 ja 9 uusien sopimuskausien kilpailutukset.
  • Kohde 5 : linja 15 (Mäntylä - Nallikari), 2 kaupunkibussia. Sopimuskausi alkaa 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
  • Kohde 9 : linjat 36 (Ylikiiminki - Oulu), 37 (Kiiminki - Haukipudas) ja 38 (Kiiminki - Ylikiiminki). 6 kaupunkibussia. Sopimuskausi 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
Molemmissa kohteissa yksittäisen linja-auton maksimi-ikä saa olla korkeintaan 15 vuotta ja linjakilometreillä painotettu kohteen kaluston keski-ikä korkeintaan 10 vuotta. Sähköbussien käyttöikää voidaan pidentää enintään 20 vuoteen.

Tarjoukset jätetään 28.2.2025. mennessä.

Kohteen 5 voitti Koiviston Auto Oulu Oy ja kohteen 9 Nobina Oy
 
Kohteen 5 voitti Koiviston Auto Oulu Oy ja kohteen 9 Nobina Oy
Jännä juttu tuo Nobinan voitto, vaikkakin siinä on käytännössä kyse tuosta Repo-kaupasta. Vielä vuosi sitten ei olisi kukaan osannut arvata että tuollaiseen pikkukohteeseen edes Nobina tarjoaisi.
Voisi kuvitella että lähitulevaisuus on Oulussa pitkälti kahden kauppaa (KA ja Nobina) ja muilla on sitten haastetta haalia liikennettä itselleen.
 
Tarjousasiakirjoista ilmeni myös minkälaisia autoja käyttövoimaltaan kohteisiin osoitettaan. Kohteessa 5 tulee käyttöön kaksi biodieselbussia, jotka tod. näk. tulevat olemaan koivarin olemassaolevia VDL:liä, joihin tulee kuitenkin asentaa pysäkkikuulutusjärjestelmät. Kohteessa 9 viisi biodieselbussia ja yksi sähköbussi. Eikös Revon kaikki Yutongit ole kiinni eteläisissä sopimuksissa? Vai saadaanko jokin BYD pikkukyliä kiertelemään?
 
Kohteessa 5 koivari tulee ajamaan kumminkin viikonloppuisin sekä kesäliikenteessä sähköillä kuten tälläkin hetkellä. Vaikka biodieseliä tarjosivatkin. Arkipäivät menee diesel kalustolla talvella. Heillä kun on ylimääräisiä sähköjä jotka ovat nykyisissä sopimuksissa esim linjoilla 18 ja 58 joita ajetaan ainoastaan koulu päivisin. Ovat muina aikoina joutilaana.Saavat koko sopimus kauden keski iän pysymään helposti sallituissa rajoissa.
 
Kohteessa 5 tulee käyttöön kaksi biodieselbussia, jotka tod. näk. tulevat olemaan koivarin olemassaolevia VDL:liä, joihin tulee kuitenkin asentaa pysäkkikuulutusjärjestelmät.
Eikös tuki noissa VDL:ssä ole jo? Ainakin valmiutta on vaadittu jo hyvän aikaa. Vähän OT, mutta mitäs kautta nuo toimii, tuleeko kuljettajapäätteltä suoraan vai tarvitaanko muuta tekniikkaa?
Eikös Revon kaikki Yutongit ole kiinni eteläisissä sopimuksissa? Vai saadaanko jokin BYD pikkukyliä kiertelemään?
Niin taitaa munkin mielestä olla. Ei kai BYDejäkään riesaksi asti nurkissa roiku? Villinä mihinkään perustumattomana mahdollisuutena; roudataanko joku pätkäbydi Helsingistä?
 
Viimeksi muokattu:
Villinä mihinkään perustumattomana mahdollisuutena; roudataanko joku pätkäbydi Helsingistä?
Nobinallahan seisoo Hakkilan varikolla jokin HSL-puolella noteerattu ?valmistajan vanha esittely?pätkäauto joka ei linjalla ole käynyt. Ettei jopa olisi johonkin muualle päin hankittu…
 
Pohjolan Liikenne ostaa Oubusin.


Oulukin siis Koiviston Auton, Nobinan ja Pohjolan Liikenteen kilpailukenttä tulevaisuudessa.
 
Pohjolan Liikenne ostaa Oubusin.


Oulukin siis Koiviston Auton, Nobinan ja Pohjolan Liikenteen kilpailukenttä tulevaisuudessa.
Tuo oli minusta aika yllättävä kauppa, mutta näin ne pienet perinteiset firman häipyy "isompien suihin" mutta ymmärtääkseni autot pysyy edelleen Oubusin nimet yllään vaikka omistajataho vaihtuikin.
 
Eikös tuki noissa VDL:ssä ole jo? Ainakin valmiutta on vaadittu jo hyvän aikaa. Vähän OT, mutta mitäs kautta nuo toimii, tuleeko kuljettajapäätteltä suoraan vai tarvitaanko muuta tekniikkaa?
Käsittääkseni jonkilainen varaus ainakin on pitänyt olla jo jonkin aikaa. Kuitenkin jotta kälättäjät saadaan pelittämään pitää vielä varmaan jotain värkkäillä. Olen myös huomannut, että pysäkkikuulutukset ovat myös Yutongeissa kuuluneet muilla linjoilla kuin mitä OSL:n uutinen alunperin mainosti, esimerkiksi nyt kesällä linjalla 9, 15 ja 20.

Pohdin myös, meinaavatkohan koivarilla kuinka monessa dieselautossa ottaa kuulutukset käyttöön? Ilmeisesti vara-autoissakin tulee olla ne käytössä ja laajamittaisempi käyttöönotto mahdollistaa kaluston kierrättämisen linjalta toiselle helpommin.
 
Takaisin
Ylös