Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Oulussa alkoi keskiviikkona kohteiden 5 ja 9 uusien sopimuskausien kilpailutukset.
Molemmissa kohteissa yksittäisen linja-auton maksimi-ikä saa olla korkeintaan 15 vuotta ja linjakilometreillä painotettu kohteen kaluston keski-ikä korkeintaan 10 vuotta. Sähköbussien käyttöikää voidaan pidentää enintään 20 vuoteen.
- Kohde 5 : linja 15 (Mäntylä - Nallikari), 2 kaupunkibussia. Sopimuskausi alkaa 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
- Kohde 9 : linjat 36 (Ylikiiminki - Oulu), 37 (Kiiminki - Haukipudas) ja 38 (Kiiminki - Ylikiiminki). 6 kaupunkibussia. Sopimuskausi 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
Tarjoukset jätetään 28.2.2025. mennessä.
Jännä juttu tuo Nobinan voitto, vaikkakin siinä on käytännössä kyse tuosta Repo-kaupasta. Vielä vuosi sitten ei olisi kukaan osannut arvata että tuollaiseen pikkukohteeseen edes Nobina tarjoaisi.Kohteen 5 voitti Koiviston Auto Oulu Oy ja kohteen 9 Nobina Oy
Eikös tuki noissa VDL:ssä ole jo? Ainakin valmiutta on vaadittu jo hyvän aikaa. Vähän OT, mutta mitäs kautta nuo toimii, tuleeko kuljettajapäätteltä suoraan vai tarvitaanko muuta tekniikkaa?Kohteessa 5 tulee käyttöön kaksi biodieselbussia, jotka tod. näk. tulevat olemaan koivarin olemassaolevia VDL:liä, joihin tulee kuitenkin asentaa pysäkkikuulutusjärjestelmät.
Niin taitaa munkin mielestä olla. Ei kai BYDejäkään riesaksi asti nurkissa roiku? Villinä mihinkään perustumattomana mahdollisuutena; roudataanko joku pätkäbydi Helsingistä?Eikös Revon kaikki Yutongit ole kiinni eteläisissä sopimuksissa? Vai saadaanko jokin BYD pikkukyliä kiertelemään?
Nobinallahan seisoo Hakkilan varikolla jokin HSL-puolella noteerattu ?valmistajan vanha esittely?pätkäauto joka ei linjalla ole käynyt. Ettei jopa olisi johonkin muualle päin hankittu…Villinä mihinkään perustumattomana mahdollisuutena; roudataanko joku pätkäbydi Helsingistä?
Tuo oli minusta aika yllättävä kauppa, mutta näin ne pienet perinteiset firman häipyy "isompien suihin" mutta ymmärtääkseni autot pysyy edelleen Oubusin nimet yllään vaikka omistajataho vaihtuikin.Pohjolan Liikenne ostaa Oubusin.
![]()
Pohjolan Liikenne palaa pohjoiseen ja ostaa oululaisen Oubusin | VR-Yhtymä Oyj
Pohjolan Liikenne ja Oulussa toimiva Oubus ovat sopineet yrityskaupasta. Kaupassa Oubusin toiminta siirtyy kokonaisuudessaan Pohjolan Liikenteelle sisältäen henkilöstön, kaluston ja liikennöintisopimukset. Kauppa tuo Pohjolan Liikenteen takaisin juurilleen Pohjois-Suomeen.www.sttinfo.fi
Oulukin siis Koiviston Auton, Nobinan ja Pohjolan Liikenteen kilpailukenttä tulevaisuudessa.
Toistaiseksi, mutta eiköhän kuitenkin suht. pian siirry Pohjolan liikenne -brändin alle.mutta ymmärtääkseni autot pysyy edelleen Oubusin nimet yllään vaikka omistajataho vaihtuikin.
Käsittääkseni jonkilainen varaus ainakin on pitänyt olla jo jonkin aikaa. Kuitenkin jotta kälättäjät saadaan pelittämään pitää vielä varmaan jotain värkkäillä. Olen myös huomannut, että pysäkkikuulutukset ovat myös Yutongeissa kuuluneet muilla linjoilla kuin mitä OSL:n uutinen alunperin mainosti, esimerkiksi nyt kesällä linjalla 9, 15 ja 20.Eikös tuki noissa VDL:ssä ole jo? Ainakin valmiutta on vaadittu jo hyvän aikaa. Vähän OT, mutta mitäs kautta nuo toimii, tuleeko kuljettajapäätteltä suoraan vai tarvitaanko muuta tekniikkaa?