Oulun paikallisliikenne

Niin joo, tuossa viestissä tarkoitettiin näköjään niita. Ihmettelen kyllä suuresti, miksi Oubusilla Kempeleen linjoilla käytössä olleita näyttöjä ei otettu laajemmin käyttöön. Tarjosivat paljon enemmän informaatiota kuin nykyiset näytöt. Ihan hyvin olisi ne voinut laittaa uusiin sähköbusseihin.
Valistunutta mutuilua: Taisivat olla OuBusin omia. Niiden funktio oli lähinnä tuoda mainostuloja liikennöitsijälle ja samalla täyttää vaatimus "Seuraavan pysäkin ja päätepysäkin näyttämisestä".
Uusissa sopimuksissa taisi olla mainonta rajattu bussin sisäpuolelta pois, joten näytötkin saivat lähteä.
 
Niin joo, tuossa viestissä tarkoitettiin näköjään niita. Ihmettelen kyllä suuresti, miksi Oubusilla Kempeleen linjoilla käytössä olleita näyttöjä ei otettu laajemmin käyttöön. Tarjosivat paljon enemmän informaatiota kuin nykyiset näytöt. Ihan hyvin olisi ne voinut laittaa uusiin sähköbusseihin.
Oubus asensi ne itse omasta tahdosta, mutta uudessa sopimuksessa Oubusilta pyydettiin ottamaan ne näytöt pois, koska “ne ei ollut sopimusehtojen mukaisia”. Näköjään kaupunki haluaa mielummin pistenäyttöjä jotka eivät edes toimi Oubusin busseissa.

Kauan sitten taisi olla kaupungin toimesta joku kokeilu 9 linjalla. Jos muistan oikein niin pariin Kabussiin asennettiin sisänäyttöjä. En tiedä miksi eivät sitten ottaneet laajemmin käyttöön.
 
Valistunutta mutuilua: Taisivat olla OuBusin omia. Niiden funktio oli lähinnä tuoda mainostuloja liikennöitsijälle ja samalla täyttää vaatimus "Seuraavan pysäkin ja päätepysäkin näyttämisestä".
Uusissa sopimuksissa taisi olla mainonta rajattu bussin sisäpuolelta pois, joten näytötkin saivat lähteä.
Hyvä, että edes jossakin häiritsevät mainosnäytöt on kielletty. Kyllä pelkän seuraavan pysäkin ilmoittaminen riittää, jos samalla saa olla edes hetken erossa mainoksista, joita on nykyään kaikki paikat täynnä.
 
Olen myös huomannut, että Nobinan näytöt näyttävät pysäkin nimen vasta sen pysäkin ohittamisen jälkeen. Kaiken lisäksi vielä todella pienellä fontilla, jolloin siitä ei ole periaatteessa mitään hyötyä. Kehitettävää kyllä löytyisi.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt kun hankitaan pysäkkikuulutusjärjestelmää olisi myös oiva mahdollisuus lisätä joukkoliikenteen saavutettavuutta entistä enemmän linja-auton ulkoisilla kuulutuksilla, joka kuuluttaa linjan numeron ja suunnan kuljettajan avatessa oven. Ruotsissa tämä on tietääkseni aika laajaltikin käytössä. Ainakin Nobinan BYDeissä saattaa olla jo valmiiksi jonkinlainen kaiutin (tai ainakin varaus sille) etuoven yläpuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Kabussien hyvä puoli on helppo tai helpohko sisääntulo sekä poistuminen. Talvella ovat myöskin olleet lämpimiä. Taannoisessa haastattelussani IL:ssa jo 2012-2013; totesin niiden olleen toivottoman kuumia. Se kääntyi juuri tuolloin tulleisiin hollantilaisiin VDL Citea:eek:ihin. Nämä eivät ole kesällä mitenkään kuumia, ainakaan edes samassa mitalla - kuin mitä Kabusit ovat. Hyvin usea Nallikarin linjan 15 auto: on juuri tätä tyyppiä käyttänyt - eli VDL Citea-tyypin kaupunkibussia. Syksyllä 2024: tämä näkyy vahvasti, myöskin autojen värityksessä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

^- Eli siis, sanomani tulkittiin ihan väärin tässä, siinä yhteydessä. Juuri mitään jälkitarkastelun mahdollisuutta, ei minulle oltu suotu.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään 17.12.2024. tuli voimaan tasataksa Oulun seudun liikenteessä, ja uudistus näyttäisi menneen suurimmalta osin sujuvasti. Aamulla hetken aikaa vain OSL-sovellus näytti vyöhykkeitä lippua ostaessa, mutta iltapäivään mennessä sekin korjattiin. Nobinan autoissa lukija näyttää edelleen että ollaan A-vyöhykkeellä, OuBusin autossa taas ei, mutta leimaaminen toimii ihan normaalisti.
 
Oulussa alkoi keskiviikkona kohteiden 5 ja 9 uusien sopimuskausien kilpailutukset.
  • Kohde 5 : linja 15 (Mäntylä - Nallikari), 2 kaupunkibussia. Sopimuskausi alkaa 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
  • Kohde 9 : linjat 36 (Ylikiiminki - Oulu), 37 (Kiiminki - Haukipudas) ja 38 (Kiiminki - Ylikiiminki). 6 kaupunkibussia. Sopimuskausi 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
Molemmissa kohteissa yksittäisen linja-auton maksimi-ikä saa olla korkeintaan 15 vuotta ja linjakilometreillä painotettu kohteen kaluston keski-ikä korkeintaan 10 vuotta. Sähköbussien käyttöikää voidaan pidentää enintään 20 vuoteen.

Tarjoukset jätetään 28.2.2025. mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Oulussa alkoi keskiviikkona kohteiden 5 ja 9 uusien sopimuskausien kilpailutukset.
  • Kohde 5 : linja 15 (Mäntylä - Nallikari), 2 kaupunkibussia. Sopimuskausi alkaa 1.6.2026. ja päättyy kesäkauden alkaessa 2031. Valintaperusteena on vain halvin hinta. Päästövaatimuksena vähintään Euro 6. Käyttövoimana biodiesel, biokaasu tai sähkö.
Miksihän tuota kohdetta 5 ei yhdistetä mihinkään toiseen kohteeseen? Kahden bussin kohde on kyllä naurettavan pieni.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Takaisin
Ylös