- Liittynyt
- 17 Helmikuu 2024
- Viestit
- 121
Tuo fontti tuli itse asiassa HKL-bussien ulkopinnoille kiinnitettyihin järjestysnumeroihin jo vuonna 1968 ja heti sen jälkeen bussien linjanumerorulliin. Oli tietenkin luontevaa, että sama fontti tuli seuraavalla vuosikymmenellä uusiin raitiovaunuihinkin. Kaupungin omistamien Suomen Turistiauto Oy:n ja Helsinki-Maaseutu-Liikenteen uudessa kalustossa samat asiat alkoivat näkyä viimeistään 1970-luvun ensimmäisellä puoliskolla (eli heti kunnallistamisesta alkaen). Jopa yksityisen Oy Liikenne Ab:n Wiimojen linjakilpirullissa alkoi esiintyä tuota "rekkarifonttia".
Vuoden 1976 kuluessa linjakilvissä alkoi näkyä uutta ilmettä. Rekkarifontista siirryttiin modernimpaan. Osaan 600-sarjan Wiima K100:ista tuli linjakilpiin heti alusta pitäen uuden tyyliset numerot ja kirjaimet. Volvot 600 - 609 tulivat kaikki vanhalla ilmeellä, samoin suurin osa Sisuista 630 - 648. Toisaalta Sisu 649 tuli kauttaaltaan uudistetulla ilmeellä, jolloin järjestysnumerotkin oli uutta tyyliä. Scaniosta 610 - 626 tulivat vanhalla ilmeellä linjakilpiä myöten, 627 - 629:ssä oli linjanumerot uutta fonttia. Sisut 650 - 659 olivat muuten vanhassa asussa, mutta linjakilpien nauhoissa oli uuden ilmeen mukainen kirjasinvalinta. Kevättalvella 1977 käyttöön otetut Sisut 700 - 709 vastasivat näiltä ominaisuuksiltaan sarjaa 650 - 609.
Ratikkapuolella uutta (rekkarifontin jälkeistä) fonttia alkoi näkyä aktiivisesti vasta kakkossarjan nivelien myötä. Sekä linjanumero- että järjestysnumerofontit olivat uuden ilmeen mukaiset. Metron järjestysnumerot olivat uutta ilmettä vastaavat tietyn siirtymän puitteissa. M100-sarjan päädyissä oli "aina" valkoiset HKL-fontit (design 1976), mutta toisaalta vaunupariin 141+142 asti kylkiin (tai pikemminkin sivulle ylös) oli merkitty mustat järjestysnumerot oman tyylisellä fontilla. Ne uusittiin vasta peruskorjausten myötä paljon myöhemmin. Nokkajunissa näiden mustien järjestysnumeroiden yhteydessä oli M-kirjain tyyliin M101, M102 jne.
Läänintunnusten poistuttua bussin kylkinumeroihin täsmäävät rekisteritunnukset eivät olleet enää mahdollisia. Tämä tuli uudestaan vasta joskus 2000-luvun lopulla ja 2010-luvun alussa. Vuosina 1972-1980 HKL:n, STA:n ja HML:n busseissa oli kaikissa täsmälleen rekisterikilven sama numero-osa kuin kylkinumero. Useimmilla muilla liikennöitsijöillä ei ollut koskaan näin. Metsälän Linjalla oli aina 8, 88 tai 888 (miksi?) Läänintunnusten aikana yhden liikennöitsijän bussien rekisterikilpien kirjaimista näki läänin kilpien etenemisen, koska lähes joka liikennöitsijällä oli vain yhdessä läänissä rekisteröityjä busseja.Tuo fontti tuli itse asiassa HKL-bussien ulkopinnoille kiinnitettyihin järjestysnumeroihin jo vuonna 1968 ja heti sen jälkeen bussien linjanumerorulliin. Oli tietenkin luontevaa, että sama fontti tuli seuraavalla vuosikymmenellä uusiin raitiovaunuihinkin. Kaupungin omistamien Suomen Turistiauto Oy:n ja Helsinki-Maaseutu-Liikenteen uudessa kalustossa samat asiat alkoivat näkyä viimeistään 1970-luvun ensimmäisellä puoliskolla (eli heti kunnallistamisesta alkaen). Jopa yksityisen Oy Liikenne Ab:n Wiimojen linjakilpirullissa alkoi esiintyä tuota "rekkarifonttia".
Vuoden 1976 kuluessa linjakilvissä alkoi näkyä uutta ilmettä. Rekkarifontista siirryttiin modernimpaan. Osaan 600-sarjan Wiima K100:ista tuli linjakilpiin heti alusta pitäen uuden tyyliset numerot ja kirjaimet. Volvot 600 - 609 tulivat kaikki vanhalla ilmeellä, samoin suurin osa Sisuista 630 - 648. Toisaalta Sisu 649 tuli kauttaaltaan uudistetulla ilmeellä, jolloin järjestysnumerotkin oli uutta tyyliä. Scaniosta 610 - 626 tulivat vanhalla ilmeellä linjakilpiä myöten, 627 - 629:ssä oli linjanumerot uutta fonttia. Sisut 650 - 659 olivat muuten vanhassa asussa, mutta linjakilpien nauhoissa oli uuden ilmeen mukainen kirjasinvalinta. Kevättalvella 1977 käyttöön otetut Sisut 700 - 709 vastasivat näiltä ominaisuuksiltaan sarjaa 650 - 609.
Ratikkapuolella uutta (rekkarifontin jälkeistä) fonttia alkoi näkyä aktiivisesti vasta kakkossarjan nivelien myötä. Sekä linjanumero- että järjestysnumerofontit olivat uuden ilmeen mukaiset. Metron järjestysnumerot olivat uutta ilmettä vastaavat tietyn siirtymän puitteissa. M100-sarjan päädyissä oli "aina" valkoiset HKL-fontit (design 1976), mutta toisaalta vaunupariin 141+142 asti kylkiin (tai pikemminkin sivulle ylös) oli merkitty mustat järjestysnumerot oman tyylisellä fontilla. Ne uusittiin vasta peruskorjausten myötä paljon myöhemmin. Nokkajunissa näiden mustien järjestysnumeroiden yhteydessä oli M-kirjain tyyliin M101, M102 jne.
Itse vanha Y oli parempi (en ole uutta muotoa vielä nähnyt). Itse tekisin muutokset nollaan ja ykköseen, nollaan lovi ja ykköseen väkänen, jotta ne eivät sekoittuisi kirjaimiin O ja I. Myös numero 5 on kumarassa ja sen pystyviiva voitaisiin suoristaa. 4:n yläosan aukko voitaisiin sulkea. Kirjaimiinkin voisi tulla joitain muutoksia.Minusta tämä uusi Y (eli venäläinen U, siis У) on tökerö eikä sovi linjaan muiden kirjainten kanssa. Suorajalkaisen Y:n loppuaikoina haarakohtaa oli nostettu hieman ylemmäs, mikä oli hyvinkin tyylikäs ratkaisu V:n ja Y:n erottamiseksi toisistaan.