Laajasalon raideyhteys

Hesarissa on tänään sensaatiomainen skuuppi: Kruunuvuorensilta saatetaan joutua sulkemaan myrskysäällä, sanoo hankepomo

Tämä oli toki jo kenenkään hanketta seuranneen tiedossa, ja artikkelin puoleenväliin piilotettu lainaus ”Olemme arvioineet, että Kruunuvuorensillalla on vuodessa joitain tunteja sellaiset olosuhteet, ettei raitioliikennettä voi sillalle päästää” tukee jo vuosia sitten tehtyjä arvioita, mutta eipä sillä ole väliä. Nyt pääsee taas kommentoimaan, kuinka tämä (reilu 300 miljoonan hintainen) miljardiprojekti oli pelkkää rahanhukkaa ja olisi vain pitänyt rakentaa autosilta.
Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?

Jos Itäväylän pikaratikasta tehtäisiin "ykkösvaihe" eli "nollajokeri" esimerkiksi reittiä Munkkiniemen aukio-Meilahti-(7:n reitti)-Pasila-(9:n reitti)-Teollisuuskatu-Junatie-Itäväylä-(500:n reitti)-Roihupelto-Itäkeskus-Vartiokylä, voitaisiin sillä korvata heti bussilinjat 59 (osuus Pasila-Herttoniemi), 97 (pelkkä nykyinen 97V riittäisi), 500 kokonaan ja 510 (osuus Munkkiniemi-Pasila-Herttoniemi). Reitti voisi mahdollisesti koukata Etelä-Kulosaaren kautta, jolloin 16:lle ei tarvitsisi löytää korvaavaa yhteyttä linjan lopettaessa.

Kytkemällä tämä Yliskylän rataan (pidentäen Yliskylän linja samaa rataa Herttoniemestä Itäkeskukseen), saataisiin kalustoa jaettua helposti linjojen välillä rataa pitkin, vaihtoyhteys Yliskylän radalta Raide-Jokeriin ja monia Laajasalosta lähteviä matkaketjuja nopeutettua poistamalla pakkovaihto Herttoniemessä. Laajasalon ratikoilla olisi myös vaihtoehtoinen kiertoreitti, jos ne uhkaisivat jäädä jumiin sillan sulun aikana.
 
Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?

Jos Itäväylän pikaratikasta tehtäisiin "ykkösvaihe" eli "nollajokeri" esimerkiksi reittiä Munkkiniemen aukio-Meilahti-(7:n reitti)-Pasila-(9:n reitti)-Teollisuuskatu-Junatie-Itäväylä-(500:n reitti)-Roihupelto-Itäkeskus-Vartiokylä, voitaisiin sillä korvata heti bussilinjat 59 (osuus Pasila-Herttoniemi), 97 (pelkkä nykyinen 97V riittäisi), 500 kokonaan ja 510 (osuus Munkkiniemi-Pasila-Herttoniemi). Reitti voisi mahdollisesti koukata Etelä-Kulosaaren kautta, jolloin 16:lle ei tarvitsisi löytää korvaavaa yhteyttä linjan lopettaessa.

Kytkemällä tämä Yliskylän rataan (pidentäen Yliskylän linja samaa rataa Herttoniemestä Itäkeskukseen), saataisiin kalustoa jaettua helposti linjojen välillä rataa pitkin, vaihtoyhteys Yliskylän radalta Raide-Jokeriin ja monia Laajasalosta lähteviä matkaketjuja nopeutettua poistamalla pakkovaihto Herttoniemessä. Laajasalon ratikoilla olisi myös vaihtoehtoinen kiertoreitti, jos ne uhkaisivat jäädä jumiin sillan sulun aikana.
Koirasaarilla voi kääntää Laajasalosta tullessa
 
Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?
Korkeasaareen oli ainakin jossain vaiheessa suunnitteilla ihan kääntöraide. En tiedä toteutuuko kääntöraide, mutta eiköhän jonkinlainen vaihdeyhteys ole ainakin tulossa. Kruunuvuorenrannan pään vaihteet olen nähnyt omin silmin, eli siellä kääntö onnistuu varmasti.

EDIT: Kääntöraide näkyy myös katusuunnitelmassa, joten eiköhän se ole tulossa sinne.

Koirasaarilla voi kääntää Laajasalosta tullessa
Ei voi. Koirasaarentien ja Haakoninlahdenkadun risteyksessä ei ole vaihdeyhteyttä, jota pitkin pääsisi Yliskylästä Koirasaarille.
 
Viimeksi muokattu:
Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?

Ei tietenkään, kun sillan suunnittelu annettiin insinöörien tehtäväksi. Paljon paremmat suunnitelmat olisi syntynyt Facebookissa ja lehtien kommenttipalstoil...

eikun siis varsinaisesti piti vastata, että ainakin Laajasalossa on puolenvaihtomahdollisuus juuri ennen siltaa. Oletan, että näitä vaihteita voidaan käyttää vaunujen kääntämiseen poikkeusoloissa. Mitä sillan toiseen päähän tulee, niin ainakin OpenStreetMap-karttapalvelun mukaan vastaavat puolenvaihtoraiteet on Korkeasaaressa pysäkin ja sillan välissä melko pian pysäkin jälkeen.

(Pahoittelen sarkasmia. Alkaa vähitellen toden teolla ärsyttää tämä kohujen jatkuva repiminen varsinkin sieltä, missä niitä ei oikeasti ole.)
 
(Pahoittelen sarkasmia. Alkaa vähitellen toden teolla ärsyttää tämä kohujen jatkuva repiminen varsinkin sieltä, missä niitä ei oikeasti ole.)
Se on kohu toimittajalle, koska hän kuulee asiasta nyt vasta ensimmäistä kertaa. Ei nuo toimittajat tiedä näistä hankkeista oikeastaan yhtään mitään, ja se, että hirmumyrskyllä ei voi ajaa sillalla, tuntuu toimittajasta ihan oikealta skuupilta, kun hän sisäistää sen tiedon kaikella sillä ammattitaidolla ja elämänkokemuksella, joka hänellä on.

Toimittajalle ei myöskään tule mieleen suhteuttaa asioita. Hän olisi voinut kysyä vaikkapa kuinka monen tunnin ajaksi vuodessa Aleksanterinkatu suljetaan raitiovaunuilta ja verrata näitä kahta lukua keskenään. Määrä lie vähintään kymmenkertainen verrattuna Kruunusiltoihin, kun miettii, miten monta mielenosoituskulkuetta poliisi sitä kautta ohjaa vuosittain ja miten monet muut kissanristiäiset ratikkaliikennettä rajoittavat.
 
Ei tietenkään, kun sillan suunnittelu annettiin insinöörien tehtäväksi. Paljon paremmat suunnitelmat olisi syntynyt Facebookissa ja lehtien kommenttipalstoil...

eikun siis varsinaisesti piti vastata, että ainakin Laajasalossa on puolenvaihtomahdollisuus juuri ennen siltaa. Oletan, että näitä vaihteita voidaan käyttää vaunujen kääntämiseen poikkeusoloissa. Mitä sillan toiseen päähän tulee, niin ainakin OpenStreetMap-karttapalvelun mukaan vastaavat puolenvaihtoraiteet on Korkeasaaressa pysäkin ja sillan välissä melko pian pysäkin jälkeen.

(Pahoittelen sarkasmia. Alkaa vähitellen toden teolla ärsyttää tämä kohujen jatkuva repiminen varsinkin sieltä, missä niitä ei oikeasti ole.)
Kysyin ihan tosissani, mielenkiinnosta näin insinöörinä. En epäillyt, etteikö myrskyjä olisi mietitty etukäteen sillan kestävyyden kannalta. Pohdin sitä, onko määrärahoja annettu tälläisen skenaarion varajärjestelyille ja kuinka mittaville sellaisille. Varakääntöraiteiden määrissä on säästetty ennenkin, eihän niitä liikaa ole nykyverkollakaan (ml. Jokeri). Erityisen hölmöä kaksisuuntavaunujen kanssa, kun niitä varten ei tarvitse edes rakentaa silmukkaa.

Hyvä kuitenkin, että vaunut saadaan käännettyä niin, että ainakin Keskustan<->Korkeasaaren ja Laajasalon sisäinen liikenne hoituu. Ymmärtääkseni sinne tulee myös yksisuuntavaunuja jotka voi toki kääntää Nihdissä, mutta Laajasalon puolella tarvittaisiin sillalle silmukka.

Entä varsinainen sillan korvaava liikenne - onko hälytysvalmiudessa busseja tai lauttoja? Myrskyt voivat tulla niin yllättäen, ettei niitä yhtäkkiä saa mistään jos niihin ei ole varauduttu. Liityntäliikennettä tai metroa ei toki ylimitoiteta tälläisiä tilanteita varten, joten niihin ei kaikki noin vain mahdu. Itämetron kapasiteetti on muutenkin loppumassa, ja juuri Kruunusilloille siirtyvät matkustajavirrat mahdollistavat kapasiteetin riittämisen 2030-luvulla.

Toki jos kyse on kirjaimellisesti muutamasta tunnista vuodessa, tulisi halvemmaksi soittaa tilataksit suhaamaan tuota väliä, kuin järjestää varsinainen korvaava liikenne.

Olisiko ideaa pidentää jokin poikittaislinja Yliskylään? Vaikkapa linja 510. Siis ihan muutenkin, luulisi että Laajasalon alueelta kulkisi riittävästi poikittaislinjojen matkustajia. Näin ratikan varrelta (oli silta auki tai ei) pääsisi kivasti yhdellä nopealla vaihdolla bussiin joka vie kantakaupunkiin, Pasilaan, Meilahteen ja Munkkieniemeen. Juuri Pasilan asemalle se ei toki olisi nopein yhteys, mutta esim. Teollisuuskadulle, Nordikselle tai Meikkuun se olisi kätevä. Luonnollisesti se korvaisi linjan 89 eli bussien määrä liikenteessä ei välttämättä juuri kasvaisi.
 
Kruunuvuoren vaihteet. Kuvassa ratalinja kaartaa oikealle Kruunuvuorensillalle, sieltä Korkeasaareen, jonne on tulossa samanlaiset vaihteet. Nuo ovat tuplavaihteet, eli siinä onnistuu paitsi kääntö paluusuuntaan, myös siirtyminen toiselle raiteelle menosuuntaan ajettaessa. On siis varauduttu sellaiseenkin, että toisen raiteen ollessa joskus pois käytöstä sillalla voidaan ajaa vain yhtä raidetta, mutta molempiin suuntiin. Mutta kontekstia ajatellen Kruunuvuorensillan blokkaaminen niin että liikenne jatkuu sillan kummallakin puolella, onnistuu.

Kirjoitukseni alussa mainitut vaihteet siltojen suunnalta.
 
Laajasalon puolella liikenne ei voi jatkua sillan sulkeutuessa, koska Laajasalossa ei ole varikkoa ja kaupallinen liikenne ei ole mahdollista ilman varikkoa.
 
Entä varsinainen sillan korvaava liikenne - onko hälytysvalmiudessa busseja tai lauttoja? Myrskyt voivat tulla niin yllättäen, ettei niitä yhtäkkiä saa mistään jos niihin ei ole varauduttu. Liityntäliikennettä tai metroa ei toki ylimitoiteta tälläisiä tilanteita varten, joten niihin ei kaikki noin vain mahdu. Itämetron kapasiteetti on muutenkin loppumassa, ja juuri Kruunusilloille siirtyvät matkustajavirrat mahdollistavat kapasiteetin riittämisen 2030-luvulla.
Uskallan väittää, että jos tuuli on liian kovi ratikoille sillalla, niin se on myös aika varmasti liian kova lautoille. Kapasiteetista sen verran, että jos silta tosiaan suljetaan pariksi tunniksi vuodessa, niin sen ajan voi ihan hyvin tunkea täpötäysiin metroihin ja liityntäbusseihin. Metrossa on varmasti ihan yhtä täyttä kuin mm. järjestyshäiriöiden aiheuttamien epäsäännöllisten vuorovälien aikana, jotka eivät kuitenkaan ole erityisen poikkeuksellisia.

Laajasalon puolella liikenne ei voi jatkua sillan sulkeutuessa, koska Laajasalossa ei ole varikkoa ja kaupallinen liikenne ei ole mahdollista ilman varikkoa.
Jos siellä liikennöivät ratikat jäävät ilman varikkoyhteyttä yhdeksi iltapäiväksi niin kyllähän liikennöinti voi ihan hyvin jatkua. Taaskin kun palaa tuohon muutamaan tuntiin vuodessa, koko päivän pituinen katkos sillalla on aika epätodennäköinen.
 
Laajasalon puolella liikenne ei voi jatkua sillan sulkeutuessa, koska Laajasalossa ei ole varikkoa ja kaupallinen liikenne ei ole mahdollista ilman varikkoa.
Tässähän on puhe muutaman tunnin myrskystä. Ei siihen varikkoa tarvita. Se on sitten eri asia, onko tuollaiselle pelkälle saariliikenteelle tarvetta, mutta mahdollista se on linjan 12 osalta ja siihen on myös tietoisesti varauduttu.

Joskus harvoin voi sattua kaikenlaista. Suurimmat häiriöt ovat yleensä kaikista harvinaisimpia. Yksi mieleenpainuvimmista lähimenneisyyden isoista häiriöistä oli 22.-23.4.2024 sattunut ajolankojen jäätymisestä aiheutunut ratikkaseisokki (linkki vie YLEn uutiseen). Tuolloin linjan 15 kalustoa jäi jopa yöksi linjalle jumiin. Sotkujen aiheuttaja tietenkin vaihtelee, täsmälleen tuollaista tuskin on luvassa, näin ainakin toivon.
Ei ainakaan pitäisi olla sillalla, sinne on tulossa ajolankalämmitys.
 
Viimeksi muokattu:
Laajasalo sai siis ensimmäisen raitiovaununsa myöhään tiistaina 5.8.2025. Muutama 6.8. otettu kuva Yliskylän keskuksen pysäkillä, linkki johtaa ensimmäiseen kuvaan. Kuvissa näkyy vaunu 634. Vaunussa on päätyluukkuja avattuna edellisyön siirtotöiden takia.

Kaupunkiliikenne Oy:n Instagram-sivun mukaan toinen X54-vaunu kuljetetaan Laajasaloon tulevana yönä. Koeajojen jälkeen kumpikin vaunu siirtyy kantakaupungin raideverkolle. Se on tietenkin loogista, ovathan kyseiset vaunut Kruunusiltojen linjojen kalustoa ja sellaisina niitä tullaan operoimaan kantakaupungin varikoilta.
 
Takaisin
Ylös