- Liittynyt
- 19 Elokuu 2022
- Viestit
- 880
Lisätietoa Kruunusillat-sivustolla.Kruunusiltojen Facebook-sivuilla kerrotaan, että arviolta vasta syyskuussa aloitetaan koeajot
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lisätietoa Kruunusillat-sivustolla.Kruunusiltojen Facebook-sivuilla kerrotaan, että arviolta vasta syyskuussa aloitetaan koeajot
Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?Hesarissa on tänään sensaatiomainen skuuppi: Kruunuvuorensilta saatetaan joutua sulkemaan myrskysäällä, sanoo hankepomo
Tämä oli toki jo kenenkään hanketta seuranneen tiedossa, ja artikkelin puoleenväliin piilotettu lainaus ”Olemme arvioineet, että Kruunuvuorensillalla on vuodessa joitain tunteja sellaiset olosuhteet, ettei raitioliikennettä voi sillalle päästää” tukee jo vuosia sitten tehtyjä arvioita, mutta eipä sillä ole väliä. Nyt pääsee taas kommentoimaan, kuinka tämä (reilu 300 miljoonan hintainen) miljardiprojekti oli pelkkää rahanhukkaa ja olisi vain pitänyt rakentaa autosilta.
Koirasaarilla voi kääntää Laajasalosta tullessaOnko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?
Jos Itäväylän pikaratikasta tehtäisiin "ykkösvaihe" eli "nollajokeri" esimerkiksi reittiä Munkkiniemen aukio-Meilahti-(7:n reitti)-Pasila-(9:n reitti)-Teollisuuskatu-Junatie-Itäväylä-(500:n reitti)-Roihupelto-Itäkeskus-Vartiokylä, voitaisiin sillä korvata heti bussilinjat 59 (osuus Pasila-Herttoniemi), 97 (pelkkä nykyinen 97V riittäisi), 500 kokonaan ja 510 (osuus Munkkiniemi-Pasila-Herttoniemi). Reitti voisi mahdollisesti koukata Etelä-Kulosaaren kautta, jolloin 16:lle ei tarvitsisi löytää korvaavaa yhteyttä linjan lopettaessa.
Kytkemällä tämä Yliskylän rataan (pidentäen Yliskylän linja samaa rataa Herttoniemestä Itäkeskukseen), saataisiin kalustoa jaettua helposti linjojen välillä rataa pitkin, vaihtoyhteys Yliskylän radalta Raide-Jokeriin ja monia Laajasalosta lähteviä matkaketjuja nopeutettua poistamalla pakkovaihto Herttoniemessä. Laajasalon ratikoilla olisi myös vaihtoehtoinen kiertoreitti, jos ne uhkaisivat jäädä jumiin sillan sulun aikana.
Korkeasaareen oli ainakin jossain vaiheessa suunnitteilla ihan kääntöraide. En tiedä toteutuuko kääntöraide, mutta eiköhän jonkinlainen vaihdeyhteys ole ainakin tulossa. Kruunuvuorenrannan pään vaihteet olen nähnyt omin silmin, eli siellä kääntö onnistuu varmasti.Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?
Ei voi. Koirasaarentien ja Haakoninlahdenkadun risteyksessä ei ole vaihdeyhteyttä, jota pitkin pääsisi Yliskylästä Koirasaarille.Koirasaarilla voi kääntää Laajasalosta tullessa
Onko sillan (syystä tai toisesta) sulkeutumista otettu huomioon - eli voiko vaunut kääntää esim. keskustasta Korkeasaaressa ja Yliskylästä tullessa sillan kupeessa?
Se on kohu toimittajalle, koska hän kuulee asiasta nyt vasta ensimmäistä kertaa. Ei nuo toimittajat tiedä näistä hankkeista oikeastaan yhtään mitään, ja se, että hirmumyrskyllä ei voi ajaa sillalla, tuntuu toimittajasta ihan oikealta skuupilta, kun hän sisäistää sen tiedon kaikella sillä ammattitaidolla ja elämänkokemuksella, joka hänellä on.(Pahoittelen sarkasmia. Alkaa vähitellen toden teolla ärsyttää tämä kohujen jatkuva repiminen varsinkin sieltä, missä niitä ei oikeasti ole.)
Kysyin ihan tosissani, mielenkiinnosta näin insinöörinä. En epäillyt, etteikö myrskyjä olisi mietitty etukäteen sillan kestävyyden kannalta. Pohdin sitä, onko määrärahoja annettu tälläisen skenaarion varajärjestelyille ja kuinka mittaville sellaisille. Varakääntöraiteiden määrissä on säästetty ennenkin, eihän niitä liikaa ole nykyverkollakaan (ml. Jokeri). Erityisen hölmöä kaksisuuntavaunujen kanssa, kun niitä varten ei tarvitse edes rakentaa silmukkaa.Ei tietenkään, kun sillan suunnittelu annettiin insinöörien tehtäväksi. Paljon paremmat suunnitelmat olisi syntynyt Facebookissa ja lehtien kommenttipalstoil...
eikun siis varsinaisesti piti vastata, että ainakin Laajasalossa on puolenvaihtomahdollisuus juuri ennen siltaa. Oletan, että näitä vaihteita voidaan käyttää vaunujen kääntämiseen poikkeusoloissa. Mitä sillan toiseen päähän tulee, niin ainakin OpenStreetMap-karttapalvelun mukaan vastaavat puolenvaihtoraiteet on Korkeasaaressa pysäkin ja sillan välissä melko pian pysäkin jälkeen.
(Pahoittelen sarkasmia. Alkaa vähitellen toden teolla ärsyttää tämä kohujen jatkuva repiminen varsinkin sieltä, missä niitä ei oikeasti ole.)
Uskallan väittää, että jos tuuli on liian kovi ratikoille sillalla, niin se on myös aika varmasti liian kova lautoille. Kapasiteetista sen verran, että jos silta tosiaan suljetaan pariksi tunniksi vuodessa, niin sen ajan voi ihan hyvin tunkea täpötäysiin metroihin ja liityntäbusseihin. Metrossa on varmasti ihan yhtä täyttä kuin mm. järjestyshäiriöiden aiheuttamien epäsäännöllisten vuorovälien aikana, jotka eivät kuitenkaan ole erityisen poikkeuksellisia.Entä varsinainen sillan korvaava liikenne - onko hälytysvalmiudessa busseja tai lauttoja? Myrskyt voivat tulla niin yllättäen, ettei niitä yhtäkkiä saa mistään jos niihin ei ole varauduttu. Liityntäliikennettä tai metroa ei toki ylimitoiteta tälläisiä tilanteita varten, joten niihin ei kaikki noin vain mahdu. Itämetron kapasiteetti on muutenkin loppumassa, ja juuri Kruunusilloille siirtyvät matkustajavirrat mahdollistavat kapasiteetin riittämisen 2030-luvulla.
Jos siellä liikennöivät ratikat jäävät ilman varikkoyhteyttä yhdeksi iltapäiväksi niin kyllähän liikennöinti voi ihan hyvin jatkua. Taaskin kun palaa tuohon muutamaan tuntiin vuodessa, koko päivän pituinen katkos sillalla on aika epätodennäköinen.Laajasalon puolella liikenne ei voi jatkua sillan sulkeutuessa, koska Laajasalossa ei ole varikkoa ja kaupallinen liikenne ei ole mahdollista ilman varikkoa.