Kuljettajien toiminta

Onko kellään mitään selitystä minkä takia jotkut kuskit ajaa LIJ pimeenä (laittaa paperia, yms. eteen)
Aikataulupaineet voisi olla mahdollisesti syy. Välillä ajoajat ovat hyvin tiukkoja silloin kun on paljon huonojalkaisia ja rattaita. Joskus myös liikennettäkin on tavallista enemmän. Joillekin se saattaa häiritä kun silmiin osuu että on myöhässä aikataulusta ja tuoda paineita.
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulupaineet voisi olla mahdollisesti syy. Välillä ajoajat ovat hyvin tiukkoja silloin kun on paljon huonojalkaisia ja rattaita. Joskus myös liikennettäkin on tavallista enemmän. Joillekin se saattaa häiritä kun silmiin osuu että on myöhässä aikataulusta ja tuoda paineita.
Vaikka se ikävältä kuulostaakin, niin sit oot kyl väärällä alalla.
 
Vaikka se ikävältä kuulostaakin, niin sit oot kyl väärällä alalla.
Itse näen tämän eri tavalla. Mielestäni tuossa LIJ:n peittämisessä ei ole mitään haittaa jos osaa reitin ulkoa ja muistaa katsoa väliaikapysäkit linjasta riippuen. Jos jotkut kokee sen auttavan suorittamaan työssään hyvin ilman ylimääräistä painetta niin onhan se parempi kuin kaahailu, jonka takia yleensä tapahtuu matkustajien loukkaantuminen.
 
Sen mitä kuullut laitteista ja niiden raporteista ja mitä niistä seuraa niin en ihmettele jos ketuttaa ja peittää....
 
Itselläni tullut joskus vastaan myös tilanne, jossa erittäin hitaasta ajotavasta tunnettu kuljettaja kirjautui ulos lähdöltä aina myöhässäoloajan ylittäessä 5 minuuttia. Ajeli kerran esimerkiksi 3 ja puoli viimeistä pysäkiväliä linjasta Ei linjalla-kilvin ja paineli suoraan pysäkkien ohi vaikka porukkaa oli vielä tulossa kyytiin ja itselläkin oli tarkoitus jäädä pois yhdellä näistä ohitetuista pysäkeistä.
Kyseinen kuljettaja nykyisellään onneksi parantanut tapansa kun ainakin itse antamani palautteen pohjalta ilmeisesti osattiin antaa kunnolla noottia kuljettajalle.
 
Itse näen tämän eri tavalla. Mielestäni tuossa LIJ:n peittämisessä ei ole mitään haittaa jos osaa reitin ulkoa ja muistaa katsoa väliaikapysäkit linjasta riippuen. Jos jotkut kokee sen auttavan suorittamaan työssään hyvin ilman ylimääräistä painetta niin onhan se parempi kuin kaahailu, jonka takia yleensä tapahtuu matkustajien loukkaantuminen.
Tossa näkökulmassa kyllä, mut jos muutaman minuutin myöhästyminen aiheuttaa stressii, niin ei mun mielestä sovi ammattikuljettajaks tai asiakaspalvelu duuniin. Liikentees käy kuitenki niin paljon muuta mihin ei voi ite vaikuttaa, nii ei aikataulu sais paineita aiheuttaa. ETENKÄÄN tuntipalkalla ollessa, kun ite siinä ei mitään menetä.

Toi on kuitenkin niin simppeli duuni, et kiteytetysti ajat paikasta a paikkaan b ja suurimmat ongelmat ratkasee työnjohto.
 
Alussa tulee monelle kuljettajalle yllätyksenä, miten tiukkoja aikataulut on. Sen takia sitä stressiä varmaan tulee, mutta se myös laantuu. Itselläni ei ollut juurikaan aikataulupaineita, vaan ajoin menemään ja sitten seuraavalle lähdölle. Kuitenkin pienillä asioilla siinä aikataulussa vaan alkaa pysymään, kuten mahdollisimman nopeat pysäkkitoiminnot. On se toki totta, että liikenteessä sattuu ja tapahtuu, ja siksi aikataulut venyy ja saattaa tulla ajamattomia lähtöjä, kuten itselläni heinäkuussa, kun Hämeenlinnanväylällä oli kolari.
 
Itselläni tullut joskus vastaan myös tilanne, jossa erittäin hitaasta ajotavasta tunnettu kuljettaja kirjautui ulos lähdöltä aina myöhässäoloajan ylittäessä 5 minuuttia. Ajeli kerran esimerkiksi 3 ja puoli viimeistä pysäkiväliä linjasta Ei linjalla-kilvin ja paineli suoraan pysäkkien ohi vaikka porukkaa oli vielä tulossa kyytiin ja itselläkin oli tarkoitus jäädä pois yhdellä näistä ohitetuista pysäkeistä.
Kyseinen kuljettaja nykyisellään onneksi parantanut tapansa kun ainakin itse antamani palautteen pohjalta ilmeisesti osattiin antaa kunnolla noottia kuljettajalle.
Lopputilin paikka tuollainen pelleily.
 
Lopputilin paikka tuollainen pelleily.
Sitä sen itsekin ajattelin olevan kun palautteen aikanaan annoin ja luulinkin jo kenkää tulleen kun kaverista ei lähemmäs pariin kuukauteen mitään kuulunut, mutta palasi kyllä lopulta samoille linjoille, joskin ajotapaa- ja rohkeutta sekä muita toimintakäytänteitä selvästi viilanneena ja tuntuipa palveluintokin samalla kohonneen. Nykyisellään siis jopa ihan siedettävissä kun ei enää köröttele kahtakymppiä neljänkympin alueella seitsemän minuutin myöhässäoloajalla ja jopa moikkaileekin matkustajia.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Sitä sen itsekin ajattelin olevan kun palautteen aikanaan annoin ja luulinkin jo kenkää tulleen kun kaverista ei lähemmäs pariin kuukauteen mitään kuulunut, mutta palasi kyllä lopulta samoille linjoille, joskin ajotapaa- ja rohkeutta sekä muita toimintakäytänteitä selvästi viilanneena ja tuntuipa palveluintokin samalla kohonneen. Nykyisellään siis jopa ihan siedettävissä kun ei enää köröttele kahtakymppiä neljänkympin alueella seitsemän minuutin myöhässäoloajalla ja jopa moikkaileekin matkustajia.
Hyvä työnantaja parantaa koulutustaan ja seuraa kuskien toimintaa ennenmin kuin potkii heti pois, hyvä näin.
 
Hyvä työnantaja parantaa koulutustaan ja seuraa kuskien toimintaa ennenmin kuin potkii heti pois, hyvä näin.
Niinhän se menee. Aiemmin kirjoittamani oli siis ote huomattavan paljon mustavalkoisemmasta ajatusmaailmastani muutaman vuoden takaa, jolloin tuo mainitsemani esimerkkitilanne tapahtui. Sen jälkeen kokemusta on tullut itsellänikin sen verran lisää, että tuon ajatusmaailman heikkouden on tajunnut.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös