Käpylän, Koskelan ja Oulunkylän linjastotarkastelu

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,444
HSL:ltä tuli uutissähke linjastotarkastelun aloituksesta https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...njoja-kapylan-koskelan-ja-oulunkylan-alueella

Leipätekstissä mainitaan linjat 64, 65 ja 69, ja yhteydet Koskelasta Oulunkylän asemalle, muttei linjoja 53 ja 55. Uutisessa painotetaan, ettei tarkastelu välttämättä tarkoita muutoksia. Ja mahdolliset muutokset toteutettaisiin ensin väliaikaisena syksystä 2026 alkaen ja muutosten pysyvyys riippuisi palautteesta.

Pari vuotta sitten sanottiin harkittavan hiljaisen ajan linjavariaatiota 55:lle, joka olisi 53:n liikennöintiaikojen ulkopuolella jatkanut Koskelasta Oulunkylän asemalle, mutta se ei koskaan päässyt toteutukseen.



Ainakin nopeasti mieleen tulee vaihtoehto, jossa 65 tekisi koukun Kunnalliskodintien kautta, mutta se ei tarjoaisi sen parempia yhteyksiä Oulunkylän asemalle, eikä Veräjälaakson yhteyttä varmaan haluta kokonaan lopettaa ja ohjata 65:sta jotenkin asemalle, vaikka 15 olisikin vienyt 65:lta matkustajia.

Toinen mikä tulee mieleen on 69:n ohjaaminen Pohjolanaukion ja Käpylän aseman sijasta Koskelantietä Kunnalliskodintien kautta Oulunkylän asemalle. Ehkä 64 kulkisi sitten Pohjolanaukion kautta korvaten. 64:hän kulki tuota kautta vuoteen 1989 asti.

Kolmantena radikaalimpi vaihtoehto olisi 64:n ajaminen Oulunkylän asemalta etelään Kustaa Vaasan tien kautta (numeroksi 72?) ja yhteydet Mäkitorpantielle ja Käpylään tapahtuisivat Itä-Pakilasta vaihtamalla 69:iin ja Mäkelänkadulle vaihtamalla Oulunkyläntiellä 65:een. Nyt kun mietin, niin 2017 toteutuneen Koillis-Helsingin linjaston luonnoksessa taisi olla 69 yhdistettynä linjaan 74, joka kulki Oulunkylän aseman kautta Kustaa Vaasan tielle.
 
HSL:ltä tuli uutissähke linjastotarkastelun aloituksesta https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...njoja-kapylan-koskelan-ja-oulunkylan-alueella

Leipätekstissä mainitaan linjat 64, 65 ja 69, ja yhteydet Koskelasta Oulunkylän asemalle, muttei linjoja 53 ja 55. Uutisessa painotetaan, ettei tarkastelu välttämättä tarkoita muutoksia. Ja mahdolliset muutokset toteutettaisiin ensin väliaikaisena syksystä 2026 alkaen ja muutosten pysyvyys riippuisi palautteesta.

Pari vuotta sitten sanottiin harkittavan hiljaisen ajan linjavariaatiota 55:lle, joka olisi 53:n liikennöintiaikojen ulkopuolella jatkanut Koskelasta Oulunkylän asemalle, mutta se ei koskaan päässyt toteutukseen.



Ainakin nopeasti mieleen tulee vaihtoehto, jossa 65 tekisi koukun Kunnalliskodintien kautta, mutta se ei tarjoaisi sen parempia yhteyksiä Oulunkylän asemalle, eikä Veräjälaakson yhteyttä varmaan haluta kokonaan lopettaa ja ohjata 65:sta jotenkin asemalle, vaikka 15 olisikin vienyt 65:lta matkustajia.

Toinen mikä tulee mieleen on 69:n ohjaaminen Pohjolanaukion ja Käpylän aseman sijasta Koskelantietä Kunnalliskodintien kautta Oulunkylän asemalle. Ehkä 64 kulkisi sitten Pohjolanaukion kautta korvaten. 64:hän kulki tuota kautta vuoteen 1989 asti.

Kolmantena radikaalimpi vaihtoehto olisi 64:n ajaminen Oulunkylän asemalta etelään Kustaa Vaasan tien kautta (numeroksi 72?) ja yhteydet Mäkitorpantielle ja Käpylään tapahtuisivat Itä-Pakilasta vaihtamalla 69:iin ja Mäkelänkadulle vaihtamalla Oulunkyläntiellä 65:een. Nyt kun mietin, niin 2017 toteutuneen Koillis-Helsingin linjaston luonnoksessa taisi olla 69 yhdistettynä linjaan 74, joka kulki Oulunkylän aseman kautta Kustaa Vaasan tielle.
Oma ehdotukseni voisi olla linjan numero 72 perustaminen. Linja 72 kulkisi Kustaa Vaasan tieltä Intiankadulle (kuten linja 55 ennen) ja sieltä Käpyläntien, Oulunkyläntien ja Siltavoudintien kautta Käskynhaltijantielle ja sieltä nykyisen linjan 61 (ennen 72) reittiä aina Tapanilaan 61:n päätepysäkille. 72 voisi kulkea vain ruuhka-aikaan, muuten kulkisi 61.

Tai sitten 55 voisi saada hiljaisen ajan version (ehkä numeroltaan 55K), joka kulkisi Rautatientorilta Hämeentien kautta Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien sijaan sekä Intiankatua Arabianrannan sijaan, ja jatkaisi Koskelasta Oulunkylän asemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi vaihtoehto jos 56:lle tulisi hiljaiseen aikaan uusi linjavariaatio joka koukkaisi Intiankadun jälkeen Koskelantieltä Kunnalliskodintien kautta Pohjolanaukiolle. Koskelasta saisi ainakin suoran yhteyden Käpylän asemalle.
 
Miten hyvin 56 pysyy aikataulussa, kun seurannut pyörän päältä sen menoa niin silla taitaa olla aika monta pullonkaula paikkaa kuten nousu Ogelin asemalle entiseltä Maaliikennekeskukselta, siellä jonot välillä koko mäen ja voin kuvitella että Käpylässä ja Arabian kohdilla aika sumppuja.... Olisiko siinäkin jotain muutoksia järkevä olla....

Oma ehdotukseni voisi olla linjan numero 72 perustaminen. Linja 72 kulkisi Kustaa Vaasan tieltä Intiankadulle (kuten linja 55 ennen) ja sieltä Käpyläntien, Oulunkyläntien ja Siltavoudintien kautta Käskynhaltijantielle ja sieltä nykyisen linjan 61 (ennen 72) reittiä aina Tapanilaan 61:n päätepysäkille. 72 voisi kulkea vain ruuhka-aikaan, muuten kulkisi 61.
Kustaankartano niin työpaikkana ja vierailukohteena tarvitsee kyllä lyhyen kävelyetäisyyden pysäkille? Edit. vai olisiko 61 myös koko ajan ajossa?
 
Oma ehdotukseni voisi olla linjan numero 72 perustaminen. Linja 72 kulkisi Kustaa Vaasan tieltä Intiankadulle (kuten linja 55 ennen) ja sieltä Käpyläntien, Oulunkyläntien ja Siltavoudintien kautta Käskynhaltijantielle ja sieltä nykyisen linjan 61 (ennen 72) reittiä aina Tapanilaan 61:n päätepysäkille. 72 voisi kulkea vain ruuhka-aikaan, muuten kulkisi 61.

Tai sitten 55 voisi saada hiljaisen ajan version (ehkä numeroltaan 55K), joka kulkisi Rautatientorilta Hämeentien kautta Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien sijaan sekä Intiankatua Arabianrannan sijaan, ja jatkaisi Koskelasta Oulunkylän asemalle.

Tossa tapauksessa voitaisiin tehdä jo vaikka uusi linja kuten 51 on vapaana nii tekisi jonkun reitin sille joka kulkisi Oulunkylän aseman ohi.
 
Tossa tapauksessa voitaisiin tehdä jo vaikka uusi linja kuten 51 on vapaana nii tekisi jonkun reitin sille joka kulkisi Oulunkylän aseman ohi.
Kuten julkaisussa mainitaankin, linjastomuutosteen pitää olla kokonaisuudessaan kustannusneutraaleita. Käytännössä siis jos yksi uusi linja perustetaan, jokin alueen nykyisistä linjoista pitää lakkauttaa, tai vähintään siirtää palvelua siltä linjalta.
 
Tai sitten 55 voisi saada hiljaisen ajan version (ehkä numeroltaan 55K), joka kulkisi Rautatientorilta Hämeentien kautta Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien sijaan sekä Intiankatua Arabianrannan sijaan, ja jatkaisi Koskelasta Oulunkylän asemalle.
Ihan syystäkin tuo kulkee nykyistä reittiään. Linjan matkustajamäärät ovat suurimmillaan Kalasataman ja Arabian välillä, vaikea nähdä kummastakaan reittiosuudesta luovuttavan.

Sinänsä kyllä kannattaisin 55:n jatketta Oulunkylään 53:n liikennöintiaikojen ulkopuolella (55A?), mutta koska linjastomuutosten on oltava kustannusneutraaleita, tarkoittaisi se melko rajua vuorovälin harvennusta 55:lle. Todennäköisesti siis viikonlopun 20 minuutin vuorovälin harventaminen kolmeenkymmeneen. A2-autoilla ehkä mahdollista, mutta nykyisillä A1-Yutongeilla saattaisi tulla tiiviihkö tunnelma Arabiasta eteenpäin.
 
Jotenkin en yllättyisi, jos päätettäisiin siirtää linja 55 reitille Kalasatama - Koskela - Oulunkylä, eli nykyinen Rautatientorin ja Kalasataman välinen pätkä "siirrettäisiin" sinne Koskelan ja Ogelin välille. Siten linja syöttäisi ihmisiä sekä Ogelin asemalle että Kalasataman metroasemalle.

Vaihtoyhteyksien lisäämistähän se toki olisi, mutta ainakin olisi linjassa muiden viime vuosien muutosten kanssa.
 
Miksi edes linja 53 kulkee vaan arkena ?
Hyvä kysymys, kun kyseessä ei ole mikään pelkkä duunareita telakalle/tehtaalle kärräävä linja. Alun perin nykyisen 53:n reittiä Haaga-Pirkkola-Maunula-Oulunkylä-Arabia-välillä (lähtien Munkasta) ajoi silloinen 52 ja se kulki joka päivä. Koskaan en ollut ainoa matkustaja, vaan linja oli päivittäin suhteellisen suosittu. Reitin varrella on paljon koteja ja vapaa-ajan kohteita, joihin mennään myös viikonloppuisin. Samalla monille teollisuusalueille tarjotaan palvelua jopa sunnuntai-iltaisin.
Linjan matkustajamäärät ovat suurimmillaan Kalasataman ja Arabian välillä, vaikea nähdä kummastakaan reittiosuudesta luovuttavan.
Kalasataman bussiterminaalin valmistuessa tuo väli voidaan palvella linjalla 71. Mikäli Hämeentien ja Pihlajamäen välillä on tarpeen pitää vaihdoton yhteys, voisi 74 kulkea Viikistä Pihliksen kautta Malmille.
 
Kalasataman bussiterminaalin valmistuessa tuo väli voidaan palvella linjalla 71. Mikäli Hämeentien ja Pihlajamäen välillä on tarpeen pitää vaihdoton yhteys, voisi 74 kulkea Viikistä Pihliksen kautta Malmille.
Tätä suunnitelmaa en ole oikein koskaan tajunnut. Lähes päivittäin linjaa 71 käyttävänä on erittäin vaikeaa nähdä tälläisessä muutoksessa yhtään mitään hyötyä, sillä 71 on varsinkin ruuhka-aikaan usein aivan täynnä Rautatientorille asti.
Jotenkin en yllättyisi, jos päätettäisiin siirtää linja 55 reitille Kalasatama - Koskela - Oulunkylä, eli nykyinen Rautatientorin ja Kalasataman välinen pätkä "siirrettäisiin" sinne Koskelan ja Ogelin välille. Siten linja syöttäisi ihmisiä sekä Ogelin asemalle että Kalasataman metroasemalle.

Vaihtoyhteyksien lisäämistähän se toki olisi, mutta ainakin olisi linjassa muiden viime vuosien muutosten kanssa.
Periaatteessa ihan järkeväkin muutos, lukuunottamatta sitä ettei Kalasatamasta kai oikein löydy muuta päätepysäkkimahdollisuutta kuin 56:n käyttämä Panimokatu? Tämä tarkoittaisi sitä, ettei linja voisi pysähtyä nykyisellä Kalasataman-pysäkillään metroradan ja Itäväylän alla, joka tekisi siitä liityntäyhteytenä paljon hankalamman. Siinä vaiheessa kun Kalasataman bussiterminaali valmistuu, pidän tätä hyvinkin varteenotettavana (ellei jopa todennäköisenä) vaihtoehtona.
 
Tulipa tästä mieleeni, kuopattiinko se 611K-idea kokonaan, jossa ruuhka-aikana kulkisi 64 ja sen ulkopuolella 611K samaa reittiä, mutta jatkaisi Itä-Pakilasta 611:n reittiä Tikkurilaan? Mielestäni oli ihan varteenotettava idea, siinähän ei kukaan varsinaisesti menetä mitään palveluja.
 
Mielestäni tuo 53 voitaisiin lakkauttaa kokonaan korvata Linjojen 23 ja 56 reittimuutoksilla, esim. 23 jatketaan Pirkkolasta Uusmäkeen ja 56 kulkemaan Oulunkylän ja Koskelan kautta. Etuna tässä olis se että tarjontaa olisi joka päivä, tosin tämä muutos lisäisi kustannuksia.
Linjat 64, 65 ja 69 nykyiset reitit on sen verran hyvät että niihin en tekisi mitään muutoksia.

Hyvä kysymys, kun kyseessä ei ole mikään pelkkä duunareita telakalle/tehtaalle kärräävä linja. Alun perin nykyisen 53:n reittiä Haaga-Pirkkola-Maunula-Oulunkylä-Arabia-välillä (lähtien Munkasta) ajoi silloinen 52 ja se kulki joka päivä. Koskaan en ollut ainoa matkustaja, vaan linja oli päivittäin suhteellisen suosittu. Reitin varrella on paljon koteja ja vapaa-ajan kohteita, joihin mennään myös viikonloppuisin. Samalla monille teollisuusalueille tarjotaan palvelua jopa sunnuntai-iltaisin.

Kalasataman bussiterminaalin valmistuessa tuo väli voidaan palvella linjalla 71. Mikäli Hämeentien ja Pihlajamäen välillä on tarpeen pitää vaihdoton yhteys, voisi 74 kulkea Viikistä Pihliksen kautta Malmille.
Vanha 52 kulki ihan eri reittiä kuin nykyinen 53, Pirkkolasta Ogeliin reitti oli Pirkkolantie-Pirjontie-Pakilantie-Käskynhaltijantie-Siltavoudintie
 
Kuten julkaisussa mainitaankin, linjastomuutosteen pitää olla kokonaisuudessaan kustannusneutraaleita. Käytännössä siis jos yksi uusi linja perustetaan, jokin alueen nykyisistä linjoista pitää lakkauttaa, tai vähintään siirtää palvelua siltä linjalta.
Rautatientorin ja Koskelantien väliltä löytyy ihan hurjasti aika tyhjiä bussitunteja. Osa linjoista tai vuoroista on vaan aika pakko siirtää keskustaliityntään jos halutaan muutosten olevan kustannusneutraaleja tai halutaan saada kustannussäästöjä.
 
Takaisin
Ylös