Korvaavat yhteydet itään metroradan korjauksen aikana

Yhden vaunuparin vetoisuus ruuhkassa on 300 - 350 ihmistä, näitä vaunupareja metrossa on yleensä ruuhkassakin 2. Eli 600-700 ihmistä pitäisi pendelöidä ihan kapasiteettia tangeerattaessa. Bussiin mahtuu max 45 tai haitariin 70 matkustajaa. Eli pahimmassa ruuhkassa pitäisi lähteä joka vuorolta ainakin tuo 5 haitaribussia. 20 autoa ei taida riittää mitenkään.
Riittää hyvin kun arvioidaan että suurin osa liikkujista vaan jättää liikkumatta jos voivat, kun vaihto on niin hankala ja ankea.
 
Riittää hyvin kun arvioidaan että suurin osa liikkujista vaan jättää liikkumatta jos voivat, kun vaihto on niin hankala ja ankea.
Arvioidaan myös, että paljon matkustajia kulkevat runkolinjoilla 500/510 tai Kruununsiltojen kautta.

Lisäksi metrojunat eivät ole täpötäynnä edes ruuhka-aikoina.
 
Telibussilla on yleensä n. 50 istumapaikkaa ja seisontapaikkaa 40-65, eli kokonaiskapasiteetti 90-110 matkustajaa. Nivelbussilla on samanlaista kapasiteettiakin.
Okei. Eli lähdetään bussin vetoisuudesta 100 matkustajaa. Oletetaan, etteivät ihmiset raahaa tavaraa mukanaan. Silloin maksimissa tarvitaan näitä 7 per metrovuoro. Oletetaan että tungos sijaa antaa eli laitetaan 3 peräkkäin 5 minuutin välein. Matkalla on ainakin 5 vuoroa ruuhkaisella Sörnäisten rantatiellä mikäli niitä ei saa jotenkin Hämeentielle. 3 x 5 suuntaansa on 15 bussia x 2 eli 30 bussia. Todellisuudessa 5 minuutin väli ei taida pitää kutiaan ruuhkassa eli busseja tarvittaisiin 40-50 pendelöintiin ja niiden tulisi sitten ottaa sisäänsä kaikki 100 matkustajaa per bussi. Tämä vain tällaisen byrokraatin laskemana ihan harrastuspohjalta.
 
Joka tapauksessa he antoivat yleisölle sellaista vinkkiä, että tuon Junatien metrosiltatyön aiheuttaman liikennekatkon aikana linja 12 ajaisi Mikonkadulle asti, ja sinne Mikonkadulle on suunniteltu myös linjaa 13. Tätä taustaa vasten idän suunnalta olisi suunnitelmissa muutakin korvaavaa liikennettä kuin hyvin järeä bussipendeli.
Kuulostaa siltä että saattaa Mikonkadulla tulla hieman ahdasta. 13:n voisi hyvin ajaa ainakin Kolmikulmaan asti, ellei sitten aiemman ehdotuksesi mukaan jopa Ruoholahteen ja Jätkäsaareen.
 
Okei. Eli lähdetään bussin vetoisuudesta 100 matkustajaa. Oletetaan, etteivät ihmiset raahaa tavaraa mukanaan. Silloin maksimissa tarvitaan näitä 7 per metrovuoro.
Näissä korvaavissa on tosin aina sellainen hyvin voimakaskin ilmiö, että merkittävä osa ihmisistä katoaa jonnekin. Siis niin, että jos vaikkapa nelonen ajaa Kuusitielle ja pohjoisosa Munkkaan palvellaan 4X-bussilla, niin siellä bussissa on ehkä neljäsosa siitä väkimäärästä, joka normaalisti olisi ratikassa. Loput jättää kulkematta tai kulkee jotenkin muuten.

En tiedä, onko HSL:llä tuoretta dataa näistä, mutta esim. Vuosaarestahan sellaista pitäisi nyt olla.
 
Näissä korvaavissa on tosin aina sellainen hyvin voimakaskin ilmiö, että merkittävä osa ihmisistä katoaa jonnekin. Siis niin, että jos vaikkapa nelonen ajaa Kuusitielle ja pohjoisosa Munkkaan palvellaan 4X-bussilla, niin siellä bussissa on ehkä neljäsosa siitä väkimäärästä, joka normaalisti olisi ratikassa. Loput jättää kulkematta tai kulkee jotenkin muuten.

En tiedä, onko HSL:llä tuoretta dataa näistä, mutta esim. Vuosaarestahan sellaista pitäisi nyt olla.
Varmaan osa matkustajista katoaa, mutta epäilen että metrokatkon aikana Kulosaaren sillalla vähemmän kuin alueilla, joissa on enemmän erilaisia kulkuvaihtoehtoja. Toki osa nykyisistä keskustavaihdoista varmaan siirtyy Pasilaan. Korvaavan bussiliikenteen suunnittelussa onkin Herttoniemi- Hakaniemi välin lisäksi syytä huomioida tarvittava lisäkapasiteetti myös Herttoniemi - Pasila (-Töölö) akselille.

Itämetron osalta on vielä huomattava, että suuri osa itämetron käyttäjistä on sellaisissa töissä, joita ei nyt vaan voi tehdä etänä.
 
Ehkäpä tosiaan toimivin vaihtoehto olisi 80-sarjalaisten jatkaminen Hertzikasta Hagikseen, jolloin pelkästään H-nienten väliä operoivia korvaavia busseja ei niin useita tarvittaisi. Laajasalon ratikat todennäköisesti ovat joka tapauksessa täydenpuoleisia ilman pohjoissuunnalta Yliskylään tulevaa liityntäliikennettäkin, vaikka epäilemättä jonkun linjan (esim.79) voisi sinnekin suunnata. Varmaan myös lauttalinja 17 tuon tilapäisliikenneratkaisun ajaksi saisi lisää elinaikaa.
 
HSL on ilmoittanut markkinavuoropuhelusta korvaavan bussiliikenteen järjestämiseksi pari viikkoa sitten. Tuossa ilmoituksessa kalustotarpeeksi on ilmoitettu n. 20 autoa. Sitten kun nämä tunnin pituiset zoomit on käyty, aloitetaan varmaan avoin kilpailutus.

Jotain on kyllä pielessä, kun kesällä 2021 ajettiin korvaavaa liikennettä 46 autolla ja silloinkin oli ruuhkassa täyttä, vaikka oli keskikesä ja vielä korona.
 
Jotain on kyllä pielessä, kun kesällä 2021 ajettiin korvaavaa liikennettä 46 autolla ja silloinkin oli ruuhkassa täyttä, vaikka oli keskikesä ja vielä korona.
Eikös silloin ajettu linjoja 99B (keskusta–Herttoniemi–Itäkeskus), 99V (keskusta–Vuosaari) ja 99M (keskusta–Mellunmäki), vai muistelenko nyt eri katkoa?
 
Kuulostaa siltä että saattaa Mikonkadulla tulla hieman ahdasta. 13:n voisi hyvin ajaa ainakin Kolmikulmaan asti, ellei sitten aiemman ehdotuksesi mukaan jopa Ruoholahteen ja Jätkäsaareen.
Vuosien 2026–2028 alustavan toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan linja 13 kulkee keväästä 2027 alkaen Ruoholahden kautta Jätkäsaareen, koska kasi kulkee vain Arabiasta Oopperalle, kun Runeberginkadun peruskorjaus laajenee Caloniuksenkadun ja Topeliuksenkadun välille (Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien välinen osuus peruskorjattiin jo Kasin katutöiden yhteydessä). Kalasataman metroliikenne katkeaa sopivasti samoihin aikoihin, joten työ yhteys on olemassa tärkeimmän ajan ja myös loppuajan, kun vain Kalasataman metroasema on suljettuna, eli silloinkin pääsee suoraan Kalasatamasta Kamppiin ja Ruoholahteen. Varmaan myös linjaa 12 liikennöidään Rautatientorille kesään 2028 saakka, minkä jälkeen Kaivokadun ja Kaisaniemenkadun katko alkaa, eli 12 pitää senkin takia lyhentää Hakaniemeen ja 13 Nihtiin.
 
Pyörällä pääsee myös hyvin, uskoisin monen siirtyvän siihen.
Niin pääsee, mutta läppäri voi kastua sateessa. Aikuisen oikeasti pyöräily ei voi korvata metroyhteyttä. Ei vain voi.

Käy niin kuin paperitehtaille. Kun lakkoiltiin urakalla niin paperikoneet hiljenivät, tehtaat menivät kiinni ja ahtaustoiminta automatisoitiin. Eipä jäänyt jäljelle työpaikkoja. Aktiiviväestölle voi aikansa kettuilla kunnes he hankkivat oman auton ja työnantaja pakotetaan muuttamaan konttori paikkakunnalle, jossa työntekijät voivat pysäköidä muutenkin kuin hallissa euron tunti. Muuten ei nähdä konttorilla.

Helsingille tämä ei vielä ole mennyt perille. Koko A -vyöhyke saattaa mennä kuolioon, jolloin pyöräyhteys riittää jokaiselle, joka ei ole muuttanut pois sieltä. Mutta saahan niitä skuuttilautoja ja invapyöriä vaikka temuttamalla. Osassa on jopa koppi, jos maksaa 6 tonttua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös