Helsingin, Espoon ja Vantaan vanhoja aikatauluja

Osaako joku sanoa, miten linja-autoliikenteen kustannusindeksi on kehittynyt samana aikana? Ainakin 1990-luvulla kasvu oli jonkin verran yleistä kustannustasoa nopeampaa. Tulkitsin pikaisen haun jälkeen, että 1990=100-indeksin numerot ovat edelleen saatavilla.
 
Tuli pitkästä aikaa lueskeltua vanhoja 90-luvun HKL:n aikataulukirjoja. Syksyn 1991 aikataulukirjassa kaikille raitiovaunulinjoille, metrolle ja useille bussilinjoille merkittiin ruuhka-ajan lähtöjä seuraavasti: 7 | 04 08 12 5min 40 47 55 (esimerkki linjalta 70V)

Tällaisia ruuhkassa 5-7 minuutin välein kulkevia bussilinjoja, joille oli aikatauluun merkitty pelkkä vuoroväli ilman tarkkaa lähtöaikaa, olivat vuonna 1991 linjat 17, 20, 39V, 40, 42, 51, 55, 63, 67, 69, 70, 70V, 73, 77, 84 ja 96.
1996 aikataulukirjassa tällaisia merkintöjä löytyy vielä bussilinjoilta 21V, 54, 39V, 42, 63, 77, 84 ja 96 sekä raitiovaunulinjoilta 1A, 3B/T, 4, 7A/B, 8 ja 10.
1999 aikataulukirjassa vuorovälimerkintöjä on enää bussilinjoilla 21V ja 54 sekä raitiovaunulinjoilla 1A, 3B/T, 4, 8 ja 10. Linjoilla 4 ja 10 oli tuolloin ruuhkassa jopa 4 minuutin vuoroväli, joka tänä päivänä vaikuttaa käsittämättömältä.
 
Todennäköisesti kalusto oli tuolloin lyhyempi ja kapasiteetti pienempi.
Oli ilman muuta. Valmet-nivelet olivat väliosattomia tuolloin.

Vaunut olivat tosissaan täysiä. Ehkä mielenkiintoista on se, että iltapäivisin tiettyyn aikaan erittäin täysiä vaunuja meni Töölön tullilta keskustaan päin. Meilahden sairaala-alueelta mentiin töistä kotiin jos ei vain keskustaan, kuitenkin jonnekin keskustan kautta. Myös koululaisia ja opiskelijoita matkusti todella paljon Mannerheimintietä keskustaan tuohon aikaan. Tietenkään vaunut eivät olleet tyhjiä "maallekaan päin", mutta kaikista täysimmät vaunut menivät usein ikään kuin väärään suuntaan.

Olikohan nelosella jonain aikataulukautena peräti 16 vuoroa..? Niitä oli paljon ja niitä paineli aloituspisteistä kuin tykin piipusta.
 
Linjoilla 4 ja 10 oli tuolloin ruuhkassa jopa 4 minuutin vuoroväli, joka tänä päivänä vaikuttaa käsittämättömältä.
Todennäköisesti kalusto oli tuolloin lyhyempi ja kapasiteetti pienempi.
Oli ilman muuta. Valmet-nivelet olivat väliosattomia tuolloin.
Vuonna 1999 linjalla 4 oli arkisin 38 968 nousua ja linjalla 10 vastaavasti 32 468 nousua.
Vuonna 2024 nämä luvut olivat 17 636 ja 5 864. (Kympiltä ei puutu ykköstä tai muutakaan numeroa tuosta edestä, reitti oli KIR-OP-PVK.)

Mielenkiinnolla odotan, mitä lukuja saadaan lokakuulta 2025, kun reitit ovat ennallaan. Voisiko linjojen 4 ja 10 yhteenlaskutettu nousijamäärä yltää peräti yli puoleen siitä mitä se oli 1999?
 
En pysty paperiaikatauluja tänne skannaamaan, mutta tässä liitteenä muutamia HKL:n 90-luvun paperiaikatauluja kameralla kuvattuna.
Viesti yhdistetty automaattisesti:
 

Liitetiedostot

  • 1A kevät -94.jpg
    1A kevät -94.jpg
    70.7 KB · Lukukerrat: 56
  • 2 kevät -93.jpg
    2 kevät -93.jpg
    83.1 KB · Lukukerrat: 45
  • 54 kesä -97.jpg
    54 kesä -97.jpg
    122.9 KB · Lukukerrat: 43
  • 63 kesä -94.jpg
    63 kesä -94.jpg
    153.1 KB · Lukukerrat: 41
  • 76 kesä -94.jpg
    76 kesä -94.jpg
    125.2 KB · Lukukerrat: 37
  • 2,2V kevät -95.jpg
    2,2V kevät -95.jpg
    115 KB · Lukukerrat: 36
  • 13 talvi -95.jpg
    13 talvi -95.jpg
    102.6 KB · Lukukerrat: 36
  • 15 heinäkuu -94.jpg
    15 heinäkuu -94.jpg
    73.6 KB · Lukukerrat: 38
  • 54 syksy -95.jpg
    54 syksy -95.jpg
    116.8 KB · Lukukerrat: 52
  • 94V syksy -96.jpg
    94V syksy -96.jpg
    82.6 KB · Lukukerrat: 56
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten tuo 94V on ehtinyt kahdessa minuutissa kuusi pysäkinväliä?
Ei se varmaan ole ehtinytkään, todellisuudessa matkaan lienee mennyt 4-5 minuuttia. Vastaavaan tapaan rengaslinjalla 83 oli HKL-aikaan ajoaikana Herttoniemestä Tammisalon Väylänsuun pysäkille 3 min vuorokaudenajasta riippumatta, vaikka todellisuudessa siihen 3 minuuttiin ei liene pystynyt edes sunnuntaiaamuna. Kai näissä on ollut ajatuksena se, ettei siellä renkaan keskellä olevalla "päätepysäkillä" ole tarvinnut koskaan seistä odottamassa lähtöaikaa.
 
Kun HKL hankki Bombardieriltä matalalattiaratikoitaja Valneteihin väliosat, teki kaupunginvaltuusto päätöksen että ratikoiden koon kasvaminen ei saa johtaa vuorovälien pitenemiseen. Mutta kuinka sitten kävikään.
Komeron pohjalta löytyy vanhoja aikataulu kirjoja joista nämä vuorovälit löytyvät. Sääli että HSL ei enää paina aikatauluja. Enää ei saada dokumenttia palvelutason huononemisesta muuna kuin muistikuvana.
Muutenkin on palvelutasoa huononnettu, varsinkin lähialue matkailua ajatellen. Katselin eilen illalla YTV'n aikataulu kirjaa jonka mukaan Hesasta on päässyt suoraan, ilman vaihtoa Hvitträskiin museon pihaan, enää ei lähijunan liityntälinja tule kuin parin kilometrin päähän. Tämä oli vain esimerkki. Itse koen joukkiliikennejärjestelmän osana kunnan matkailun organisaatiota, varsinkin jos kunnan matkailusivulla on linkki matkahakuun. Tämän linkin Koen takuulauseeksi että sivun kohteisiin pääsee joukkoliikenteellä.
 
Kun HKL hankki Bombardieriltä matalalattiaratikoitaja Valneteihin väliosat, teki kaupunginvaltuusto päätöksen että ratikoiden koon kasvaminen ei saa johtaa vuorovälien pitenemiseen. Mutta kuinka sitten kävikään.
Komeron pohjalta löytyy vanhoja aikataulu kirjoja joista nämä vuorovälit löytyvät. Sääli että HSL ei enää paina aikatauluja. Enää ei saada dokumenttia palvelutason huononemisesta muuna kuin muistikuvana.
Muutenkin on palvelutasoa huononnettu, varsinkin lähialue matkailua ajatellen. Katselin eilen illalla YTV'n aikataulu kirjaa jonka mukaan Hesasta on päässyt suoraan, ilman vaihtoa Hvitträskiin museon pihaan, enää ei lähijunan liityntälinja tule kuin parin kilometrin päähän. Tämä oli vain esimerkki. Itse koen joukkiliikennejärjestelmän osana kunnan matkailun organisaatiota, varsinkin jos kunnan matkailusivulla on linkki matkahakuun. Tämän linkin Koen takuulauseeksi että sivun kohteisiin pääsee joukkoliikenteellä.
Ainakin vuosina 2014-2019 linjat 4+10 kulkivat vielä 7,5 minuutin välein ma-la sekä 6 minuutin välein ruuhka-aikoina ja linjat 6+8 kulkivat ruuhka-aikoina 8-10 minuutin välein (eli 7 ratikkaa/tunti).
 
Viimeksi muokattu:
Kun HKL hankki Bombardieriltä matalalattiaratikoitaja Valneteihin väliosat, teki kaupunginvaltuusto päätöksen että ratikoiden koon kasvaminen ei saa johtaa vuorovälien pitenemiseen. Mutta kuinka sitten kävikään.
Komeron pohjalta löytyy vanhoja aikataulu kirjoja joista nämä vuorovälit löytyvät. Sääli että HSL ei enää paina aikatauluja. Enää ei saada dokumenttia palvelutason huononemisesta muuna kuin muistikuvana.
Muutenkin on palvelutasoa huononnettu, varsinkin lähialue matkailua ajatellen. Katselin eilen illalla YTV'n aikataulu kirjaa jonka mukaan Hesasta on päässyt suoraan, ilman vaihtoa Hvitträskiin museon pihaan, enää ei lähijunan liityntälinja tule kuin parin kilometrin päähän. Tämä oli vain esimerkki. Itse koen joukkiliikennejärjestelmän osana kunnan matkailun organisaatiota, varsinkin jos kunnan matkailusivulla on linkki matkahakuun. Tämän linkin Koen takuulauseeksi että sivun kohteisiin pääsee joukkoliikenteellä.
Saat ladattua kaikki aikataulut kokonaisuudessaan netistä. Mielestäni jopa helpompi tapa arkistoida kuin fyysiset kirjat/paperiset sarjakohtaiset niput.
 
Takaisin
Ylös